Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària | OB | 0 | 1 |
No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul.
L'objectiu d'aquest mòdul és analitzar l'evolució i els canvis que està experimentant la nostra societat, prestant una atenció especial a aquells que afecten a les dinàmiques de cohesió social. Tanmateix, es tracta també de discutir com aquestes transformacions -aquest canvi d'època- afecten al contingut i a les formes de les polítiques públiques. Concretament, ens interessarem en observar com la nova realitat social reclama intervencions de proximitat, basades en el treball comunitari i en dinàmiques participatives.
En el marc del Mòdul de Fenòmens Socials i Canvi d'Època es treballaran els següents temes:
1. Conflicte social i canvis socials, amb objectiu presentar i discutir les principals dimensions del canvi d'època, així com els seus impactes sobre els eixos del conflicte social i sobre l'esfera política.
2. Elements constitutius de les polítiques socials i recorregut històric, on es tractarà en profunditat la formació, contingut i impacte de les polítiques socials, la crisi del model d'acumulació fordista (1970 s), així com un canvi de paradigma? De l'Estat del Benestar Protector (EBP) a l'Estat del Benestar Inversor (EBI). Canvi d'objectius, valors i instruments.
3. Conflicte social i polítiques públiques, on es posarà en relleu les transformacions socials que implica el canvi d'època i els efectes que això està generant en les polítiques públiques que es van anar configurant en l'Estat de Benestar. Es farà un diagnòstic dels aspectes principals en procés de canvi, els efectes que això produeix (en matèria de treball, família, estructura social, exclusió i desigualtat...), i les alternatives que van dibuixant, tant des d'una perspectiva conservadora com des d'una perspectiva transformadora. Alhora, s'aniran incorporant elements propis de l'anàlisi de polítiques públiques.
4. Conflicte, empoderament polític i acció comunitària, on farem una aproximació a les teories de l'empoderament per a la seva aplicació pràctica a les accions comunitàries. Conèixerem la relació entre els processos d'empoderament i els processos d'incidència política i reflexionarem entorn auna experiència concreta d'acció comunitària no institucional.
5. Xarxes socials, on es treballarà el concepte de les xarxes socials com una eina per reforçar la comunitat i les xarxes socials com un bé comú.
6. Participació i governança en les polítiques públiques, on identificarem els reptes de les polítiques publiques socials en el context d’una nova societat, analitzarem les possibles respostes des de noves formes de governança i participació social i presentarem respostes innovadores davant nous problemes, així com respostes transversals i participatives davant problemes complexos.
Els alumnes de forma prèvia a les classes magistrals reben lectures prèvies i / o material audiovidual. La lectura d'aquests materials de forma prèvia a la classe juntament amb els continguts treballats en la sessió permetran realitzar preguntes, obrir el debat i la reflexió compartida en el desenvolupament de les classes.
Un cop finalitzada la classe els alumnes disposaran de lectures i / o audiovisuals complementaris.
A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar exercicis per escrit que aborden els continguts treballats.
Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.
De forma prèvia a la presentació dels treballs dels alumnes realitzaran una tutoria col·lectiva sobre els treballs a lliurar, i una altra per escrit un cop aquests hagin estat avaluats.
Les classes presencials d'aquest mòdul podran ser seguides en directe via streaming pels alumnes que així ho sol·licitin. Aquests alumnes tindran l'oportunitat de fer preguntes en directe o demanar orientació o tutorització de forma posterior al coordinador del mòdul (aquesta tutorització es podrà fer via skype). El seguiment d'aquest mòdul per streaming no eximirà a l'alumne de presentar els treballs corresponents, tenint els mateixos criteris d'avaluació que els alumnes que segueixen les classes de manera presencial.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, debats | 30 | 1,2 | 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, visualització de material audiovisuals | 80 | 3,2 | 4, 5, 6 |
El sistema d'avaluació constarà d'un mínim de tres activitats avaluatives cap de les quals representarà més del 50% de la qualificació final del mòdul.
A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar exercicis per escrit que aborden els continguts treballats.
La nota dels treballs vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treballs d'avaluació escrits | 100% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.