Logo UAB
2022/2023

Estat de l'Art i Metodologies per a la Recerca

Codi: 43429 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4314939 Nanociència i Nanotecnologia Avançades / Advanced Nanoscience and Nanotechnology OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Enric Menendez Dalmau
Correu electrònic:
enric.menendez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Prerequisits

Els necessaris per a cursar un màster.

Objectius

Introduir els conceptes bàsics sobre la recerca en nanociència i nanotecnologia: context científic, mètode científic, documentació i bibliografia, ètica, planificació, etc.

Competències

  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme un projecte de recerca en nanociència i nanotecnologia
  • Dominar la terminologia científica i desenvolupar l'habilitat d'argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguin comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  2. Contextualitzar un treball de recerca en l'estat de l'art a partir de la cerca eficient de bibliografia
  3. Dominar la terminologia científica i desenvolupar l'habilitat d'argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
  4. Proposar els protocols i les metodologies adequats per fer un treball de recerca en àmbits relacionats amb la nanociència i la nanotecnologia
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  6. Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Que els estudiants sàpiguin comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  9. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

Al llarg del curs s’oferiran vàries xerrades formatives dins l’àmbit de la Nanociència i la Nanotecnologia (fent èmfasi a l’estat de l’art i les metodologies de diferents temàtiques) i una activitat sobre l’ús d’eines bibliogràfiques per a la recerca.  Aquesta formació ajudarà els alumnes a contextualitzar una temàtica de recerca a partir de la cerca de bibliografia de referència en revistes i bases de dades especialitzades, així com l'anàlisi de la fiabilitat de la informació recollida en distintes fonts. També els servirà per a començar a planificar i gestionar els seus projectes de recerca. Amb aquestes eines podran realitzar el treball escrit que es focalitzarà en la motivació i context científic del treball de recerca que faran com a Treball de Final de Màster.

Metodologia

A la primera meitat del curs els alumnes assistiran a vàries xerrades formatives dins l’àmbit de la Nanociència i la Nanotecnologia (fent èmfasi a l’estat de l’art i les metodologies de diferents temàtiques) i a una activitat sobre l’ús d’eines bibliogràfiques per a la recerca. Això els permetrà encarar la realització del treball escrit que es basarà en explicar la motivació i context científic del Treball Final de Màster.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Xerrades formatives 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Activitat sobre l'ús d'eines bibliogràfiques per a la recerca 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

L’avaluació es farà mitjançant la realització d’un treball escrit i una defensa oral d’aquest davant el coordinador de l’assignatura (60 % de la nota total). L’altra part de la nota (40 % de la nota total) vindrà donada per l’assistència i realització d’exercicis de vàries xerrades formatives dins l’àmbit de la Nanociència i la Nanotecnologia i d’una activitat sobre l’ús d’eines bibliogràfiques per a la recerca.  

El treball escrit consistirà en la presentació breu del treball de recerca de cada estudiant i bàsicament es centrarà en la motivació i context científic del seu treball de recerca. El treball escrit haurà d’incloure els següents apartats:

-        Portada que inclogui el títol, autor (nom i cognoms i DNI), nom del tutor, departament i institució on s’hagi realitzat el Treball de Final de Màster...

-        Breu introducció al treball que es realitza (500 paraules com a màxim)

-        Estat de l’art i context científic del treball

-        Motivació i objectius

-        Referències

-        Annexos

El nombre màxim de pàgines (sense incloure la portada ni els annexos) és de 4 (tipus de lletra acceptats: Times, Arial o Calibri; mida lletra d’11 o 12, interlineat màxim de 1.5 i marges no superiors a 2.5 cm)

La defensa oral consistirà en una presentació de 10 minuts i una sessió de preguntes d’uns 10 minuts per part del coordinador de l’assignatura. Es podrà fer ús dediapositives i es recomana dedicar un minut per diapositiva aproximadament. Eviteu sobrecarregar les diapositives amb text.

El responsable de l’assignatura establirà unes dates límits, properes al període d’avaluació, per a què els alumnes presentin el treball escrit. Després, ja en el període d’avaluació, el coordinador donarà dia i hora a cada alumne per a fer la presentació oral, que, en principi, es farà de forma presencial.

Els exercicis s’aniran presentant uns dies després de la finalització de les xerrades i de l’activitat. L’avaluació es farà de forma conjunta entre els ponents i el coordinador de l’assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral 25-30 % 67,5 2,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Exercicis 40 % 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball escrit 30-35 % 67,5 2,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

No hi ha bibliografia assignada.

Programari

No hi ha programari assignat.