Logo UAB
2022/2023

Experiències Professionals de Recerca, Avaluació i Intervenció en Psicologia Sanitària

Codi: 43423 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4314949 Psicologia General Sanitària OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Susanna Subira Alvarez
Correu electrònic:
susana.subira@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

El professorat pot adaptar l'idioma a les necessitats de l'alumnat. Es pot utilitzar material complementari en anglès

Equip docent

Ingeborg Porcar Becker
Manuel Casado Gómez
Maria Jesus Tarragona Oriols
Jordi Vicens Vilanova
Estel Gelabert Arbiol

Equip docent extern a la UAB

Adolfo Jarne
Ainhoa Videgaín
Alba Pérez González
Jordi Garcia Sicard
Nadia Rodriguez-Dechichá
Purificación Navarro

Prerequisits

Coneixements generals dels àmbits d'actuació professional del psicòleg

Objectius

L'objectiu del mòdul es presentar una actualització de l'activitat professional en els diferents àmbits de la psicologia sanitària.
S'analitzaràn les experiències dels camps d'intervenció del psicòleg general sanitari, destacant aspectes contextuals, ètics i del marc multidisciplinar.

 

Competències

  • Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el qual tinguin cabuda els components biopsicosocials d'aquesta, d'acord amb les directrius establertes per l'OMS.
  • Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la psicologia general sanitària, així com les tècniques i els procediments que se'n deriven, per abordar els trastorns del comportament i els factors psicològics associats amb els problemes de salut.
  • Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment els relacionats amb la salut mental.
  • Conèixer les activitats necessàries per a la constitució, la posada en marxa i la gestió d'una empresa, les seves diferents formes jurídiques i les obligacions legals, comptables i fiscals associades.
  • Dissenyar, desenvolupar i, si escau, supervisar i avaluar plans i programes d'intervenció psicològica, en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
  • Formular hipòtesis de treball en recerca i recollir i valorar de manera crítica la informació per resoldre problemes aplicant el mètode científic.
  • Planificar, realitzar i, si escau, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb els problemes de salut per establir-ne l'avaluació.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament i comparar els diferents mètodes, instruments i estratègies d'avaluació per abordar els trastorns del comportament i els processos de salut-malaltia en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  2. Analitzar críticament i comparar les diferents tècniques i procediments d'intervenció per abordar els trastorns del comportament i els processos de salut-malaltia en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  3. Aplicar procediments, tècniques i instruments d'avaluació utilitzant criteris de puntuació i interpretació adequats en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  4. Aplicar programes d'intervenció psicològica adequats a un problema de salut en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  5. Conèixer els diferents processos involucrats en la creació d'un pla d'empresa.
  6. Conèixer experiències professionals en salut sobre relacions abusives i violències de gènere des de la perspectiva de gènere (d'intervenció, prevenció, avaluació o recerca).
  7. Conèixer la legislació i les gestions administratives necessàries per a la creació d'una empresa.
  8. Conèixer les diverses tipologies d'empreses adequades per a l'exercici professional de la psicologia sanitària.
  9. Definir els objectius de la intervenció psicològica en cada cas particular en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  10. Detectar els condicionants socioculturals en les atribucions socials de normalitat i desviació en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  11. Discriminar quins mètodes i dissenys de recerca són més apropiats per donar resposta a una hipòtesi en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  12. Dissenyar o adequar tècniques i estratègies per avaluar el comportament, els processos cognitius i els factors psicosocials associats als problemes de salut en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  13. Formular adequadament preguntes, objectius i hipòtesis de recerca per resoldre problemes en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  14. Identificar els models d'avaluació en el camp de la psicologia general sanitària en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  15. Identificar els models d'intervenció en el camp de la psicologia general sanitària en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  16. Identificar els recursos i els mecanismes per afrontar els problemes de salut mental en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  17. Identificar i analitzar críticament els models de determinants biològics i psicosocials que influeixen en la salut mental en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  18. Identificar i analitzar els factors biològics i psicosocials que influeixen en la salut mental en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  19. Identificar i analitzar l'impacte sobre l'entorn psicosocial dels problemes de salut mental en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  20. Proposar programes d'intervenció psicològica eficaços que prevegin factors individuals, socials i culturals associats a un problema de salut en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  21. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  22. Recollir i analitzar la informació de manera coherent amb els objectius i les hipòtesis de la recerca, i interpretar adequadament els resultats obtinguts, reconeixent-ne l'impacte en les persones i les comunitats, en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  23. Seleccionar i valorar de manera argumentada els procediments, les tècniques i els instruments més adequats per avaluar el comportament, els processos cognitius i els factors psicosocials implicats en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  24. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  25. Valorar críticament el procés i els resultats de l'avaluació en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  26. Valorar críticament un programa d'intervenció psicològica fet per altres professionals, avaluant-ne l'impacte i proposant pautes de millora en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.
  27. Valorar els canvis durant la intervenció psicològica i proposar les modificacions necessàries en àmbits específics de l'actuació professional del psicòleg general sanitari.

Continguts

- Actuacions psicològiques en l'àmbit sociosanitari.

- Avaluació neuropsicològica.

- Atenció psicològica al cuidador principal i a les famílies de persones amb malalties cròniques. 

- El psicòleg a les Residències de gent gran.

- Unitats d'atenció a la dona.

- Violència de gènere. Agressions sexuals

- La conducta antisocial i la delinqüencia.

- Peritatge psicològic i psicopatològic de les conductes delictives.

- Actuacions sanitàries en emergències, catàtrofes i crisis.

- Acompanyament al final de vida i últimes voluntats.

- Dol.

- La recerca en Psicologia de la Salut

Metodologia

Impartició de seminaris-tallers teòrics i aplicats per part de professionals de la psicologia que exerceixen la professió en l'àmbit sanitari.
Abordatge ampli i especialitzat de les actuacions profesionals del psicòleg en l'àmbit sanitari (assistencial i de recerca)

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari taller 36 1,44 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 1, 3, 21, 23, 25
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 78 3,12 1, 9, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 22, 23, 25, 26
Lectura de textos 25 1 6, 11, 13, 14, 16, 20, 23, 24, 25

Avaluació

L'avaluació es realitza de manera continuada durant l'impartició del mòdul. Es considera imprescindible l'assistència a tots els seminaris-taller.

Els experts en els diferents àmbits d'actuació de la psicologia sanitària, avaluaràn els coneixements adquirits per l'alumnat al finalitzar els seminaris/tallers. Hi ha una avaluació de coneixements teòrics sobre la bibliografia obligatòria.

Donat que el mòdul està dividit en 3 grups i la seqüència dels seminaris/tallers no és la mateixa en els 3 grups, les setmanes d'avaluació poden variar entre un grup i altre.

 

EV1 (seminari/taller 1)

Evaluació individual o grupal presencial del seminari taller 1 (a partir de la semana 04 y variable en funció del grup)


EV2 (seminari/taller 2)

Evaluació grupal presencial del seminari taller 2 (a partir de la semana 09 y variable en funció del grup)

 

EV3 (seminari/taller 3)

Evaluació grupal presencial del seminari taller 3 (a partir de la semana 09 y variable en funció del grup)

 

EV4 (seminari/taller 4)

Evaluació grupal presencial del seminari taller 4 (a partir de la semana 09 y variable en funció del grup)

 

EV5 (seminari/taller 5)

Evaluació grupal presencial del seminari taller 5 (a partir de la semana 12 y variable en funció del grup)

 

Ev6 (continguts teòrics dels seminaris/tallers i bibliografia obligatòria)

Evaluació individual presencial tipus test de múltiple elecció i resposta única (setmana 17)

Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.

Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan s'ha presentat a totes les evidències d'aprenentatge obtenint una nota mínima de 5 punts en cadascuna d'elles. Es considera aprovada l'assignatura quan la Nota Final de totes les evidències d'aprenentatge sigui > 5

Es pot recuperar la evidència d'aprenentatge escrita individual (prova tipus test) no superada i prèviament presentada. Per poder accedir a la prova de recuperació s'haurà de tenir una qualificació mitjana de les proves grupals (Ev1-Ev5) igual o superior a 3.5 punts. La recuperació individual consistirà en una prova escrita tancada amb preguntes tipus test.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 16 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26
Ev2 16 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26
Ev3 16 1 0,04 2, 4, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27
Ev4 16 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26
Ev5 16 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26
Ev6 20 1 0,04 5, 7, 8, 21

Bibliografia

Una part de la bibliografia de lectura obligatòria es presenta a l'aula moodle a l'inici de les classes.

Altra part de la bibliografia la proporcionen els diferents ponents el dia de la impartició del seminari/taller presencial

 
 

Programari

No es precisa programari específic