Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313879 Estudis Teatrals | OT | 0 | 1 |
No són necessaris.
L'objectiu d'aquest mòdul consisteix a abordar els marcs teòrics, les tècniques i les metodologies a través dels quals es poden dur a terme recerques i creacions en el camp de la dramatúrgia. Es reflexionarà sobre el concepte de dramatúrgia i les seves diverses accepcions. S'estudiaran les atribucions i competències del treball del dramaturgista. Es desenvoluparà un seminari d'escriptura dramàtica.
1. La dramatúrgia, teoria i ofici (Beth Escudé)
- El concepte del/la dramaturgista i el concepte del dramaturg/a. Aclariment de la polisèmia.
- La feina de dramaturgista. Estudi del text clàssic i la seva contemporaneïtat.
- El treball de l’equip dramaturgístic ideal.
2. L’escriptura dramàtica i la dramatúrgia (Carles Batlle)
- Procediments per a l’escriptura d’un text dramàtic en l’actualitat.
- Exemples de dramatúrgia contemporània.
- La transversalitat artística com a eina de la nova dramatúrgia.
- La recerca de la pròpia escriptura i/o coescriptura.
Les classes teòriques es combinaran amb la lectura i l'anàlisi de textos teòrics y textos de creació. D'altra banda, l'alumnat haurà de desenvolupar un treball pràctic (exercicis) en tots els blocs de contingut.
Less classes constaran de:
Classes magistrals / expositives
Classes de resolució d'exercicis
Pràctiques d'aula
Seminaris
Debats
Tutories
Elaboració de treballs
Estudi personal
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals/expositive,s classes de resolució d'exercicis, pràctiques a l'aula, seminaris | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats, tutories, elaboració de treballs | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i estudi personal | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Avaluació continuada que valora la participació pertinent de l’alumne/a en les sessions i també portar la feina al dia.
Treball final d’investigació, i valoració de l’aportació al grup investigador.
Bloc 1:
-Les anteriors (dins el període de 5 sessions).
-Procediment de revisió de les qualificacions: es fan tutories respecte (col·lectives i individuals). Es dona un temps per fer un procés de recuperació.
-La ponderació no es tanca fins que el curs està acabat. Per tant, hi ha una altra opció a finals de l’assignatura per discutir la nota.
Bloc 2
L’últim tram de l’assignatura (10 sessions de 3 hores cadascuna) es concreta en classes eminentment practiques d’escriptura. El professor planteja exercicis amb les seves constriccions, punts de partida i/o arribada per tal d’estimular l’escriptura teatral en totes les seves vessants (des del més ortodox al més obert a noves dramatúrgies)
Per tant, les classes constaran de:
-Classes magistrals/expositives
-Exercicis d'escriptura
-Classes de resolució d'exercicis
-Debats
-Tutories
-Elaboracióde treballs
Evaluación d'aquest bloc
Avaluació continua. Al final, s'haurà d'entregar un recull d'alguns exercicis a determinar.
Avaluació total
Les sessions es divideixen actualment en 15 sessions de 3 hores cadascuna en el primer semestre.
- 5 sobre la tasca del dramaturgista (un/a docent)
- 10 sobre pràctica d’escriptura (un/a altre/a docent)
Per a l’avaluació, el tercer tram compta el doble que el primer i fan mitjana segons aquesta proporció. Tot i això, els professors/res es posen en contacte per a la ponderació en l’avaluació de cadascun dels alumnes.
Assistència (en funció de les possibilitats del desconfinamient) i participació activa a classe 30%
Assistència a tutories 30%
Lliurament d'informes i treballs 40%
NOTES:
1. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
2. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’un mateix mòdul, la qualificació final d’aquest mòdul serà 0.
3. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a l'aula | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Assistència i participació en activitats de classe | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lliurament d'informes i treballs | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL DEL MÒDUL
-ARISTÒTIL: Retòrica/ Poètica, Barcelona, Edicions 62, 1998 (o altres edicions)
-CORVIN, Michel: Dictionnaire encyclopédique du théâtre, Paris, Larousse, 1998.
-DANAN, Joseph: Qu'est-ce que la dramaturgie?, Actes Sud, 2010.
-LAVANDIER, Yves: La dramaturgia. Los mecanismos del relato: cine, teatro, ópera, radio, televisión, comic. Pamplona, Ediciones Internacionales Universitarias (Letras de cine, 17), 2003.
-OLSON, Elder: Tragèdia i teoria del drama, Barcelona, Quaderns Crema, 1985.
-PAVIS, Patrice: Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós,1984 (diverses edicions).
-RYNGAERT, Jean-Pierre: Introduction à l'analyse du théâtre, Paris, Bordas, 1991.
-SZONDI, Peter: Teoria del drama modern (1880-1950), Barcelona, Institut del Teatre, 1988.
-VINAVER, Michel: Écritures dramatiques, Actes Sud, 1993.
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA DE CADA BLOC
BLOC 1 (Escudé)
-BALTES, BLANCA: Perfiles y modelos del dramaturgista, ADE Teatro, 2002 Madrid.
-HORMIGÓN, Juan Antonio: Trabajo dramatúrgico y puesta en escena. Asociación de Directores de Escena de España (Teoría y práctica del teatro, 2), 2002 [1ª ed: 1991]
-Id. (ed.), La profesión del dramaturgista, Madrid, Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España (Teoría y práctica del teatro, 2), 2002 [1ª ed: 1991]
-LUCKHURST, Mary: La palabra que empieza por D. Dramaturgia, dramaturgismo y asesoría literaria en el teatro. Madrid, Ed. Fundamentos, 2008.desde el siglo XVIII
-TURNER-SYNNE, Cathy i Behrndt, Dramaturgy and Performance, Nova York. Palgrave Macmillan, 2008.
BLOC 2 (Batlle)
-AGAMBEN, Giorgio [1992].: Què vol dir ser contemporani?, Barcelona, Arcàdia, 2008.
-BATLLE i JORDÀ, Carles: El drama intempestiu (Per una escriptura dramàtica contemporània), Barcelona, Angle editorial / IT, 2020.
-Id.: La segmentació del text dramàtic (un procés per a l'anàlisi i la creació), dins Estudis Escènics, núm. 33-34, 2008, ps. 13-45-
-Id.: “Model, partitura i material en l’escriptura dramàtica contemporània: una solució”, dins Drame contemporani: renaissance ou extinction?, Université Paris-Sorbonne, 12 de octubre de 2015. Publicat en català i francès a Barcelona, Punctum/Institut del Teatre/UPF/Université Paris Sorbonne, 2016 (disponible digitalment al RedIT de l'Institut del Teatre). Una versió abreujada en llengua castellana es pot trobar a Pausa, núm.37, 2015.
-CARNEVALI, Davide: Forma dramática y representación del mundo, México, Paso de Gato / Institut del Teatre, 2017.
-DANAN, Joseph: "Nuevas dramaturgias" (inclou "Escritura dramática y performance", "El teatro en la era de la interconexión generalizada" y "Lo que cambió", dins ¿Qué es la dramaturgia? y otros ensayos, México, Consejo Nacional para la cultura y las artes, 2012.
-Id.: Entre théâtre et performance: la question du texte, Actes Sud-Papiers, 2013.
-LEHMANN, Hans-Thies [1999]: El teatro posdramático, Múrcia, CENDEAC, 2013.
-Id.: "Algunas notas sobre el teatro posdramático, una década después", dins Repensar la dramaturgia. Errancia y transformación, Múrcia, Centro Párraga, Centro de documentación y estudios avanzados de arte contemporáneo (Cendeac), 2010.
-MACKEE, Robert: El guión. Barcelona, Ed Alba, 2002.
-PAVIS, Patrice: Diccionariodela performance y del teatro contemporáneo, México, Paso de Gato, 2016.
-PEREZ, Xavier, El suspens cinematogràfic. Barcelona, Pòrtic, 1999.
-SANCHIS SINISTERRA, J: El espacio dramático. , núm 8, juliol 1991, ps.45-42, gener 1995.Pausa
-SARRAZAC, Jean- Pierre: "La reprise. Réponse au postdramatique", Études théâtrales, núm.38-39 (2007), ps.7-20.
-Id. (ed.) [2005]: Lexic del drama modern i contemporani, Barcelona, Institut del Teatre, 2008.
-