Logo UAB
2022/2023

Laboratori de Dramatúrgia

Codi: 43153 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313879 Estudis Teatrals OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Batlle Jordà
Correu electrònic:
carles.batlle@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Quan hi hagi alguna dificultat, no hi haurà inconvenient a aclarir el que sigui en castellà.

Equip docent extern a la UAB

Beth Escudé

Prerequisits

No són necessaris.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul consisteix a abordar els marcs teòrics, les tècniques i les metodologies a través dels quals es poden dur a terme recerques i creacions en el camp de la dramatúrgia. Es reflexionarà sobre el concepte de dramatúrgia i les seves diverses accepcions. S'estudiaran les atribucions i competències del treball del dramaturgista. Es desenvoluparà un seminari d'escriptura dramàtica.

Competències

  • Aplicar mètodes de recerca en les diferents disciplines d'estudi de les arts escèniques segons els marcs conceptuals pertinents.
  • Complir els codis deontològics inherents a l'activitat de la recerca.
  • Planificar i dissenyar una recerca original i personal sobre un aspecte relacionat amb les arts escèniques.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Transferir en l'àmbit conceptual el saber pragmàtic dels processos escènics per elevar la pràctica al pla de la recerca.
  • Valorar la dimensió social inherent a les arts escèniques.
  • Valorar les especificitats de la recerca en les arts escèniques i les potencialitats que es deriven de la seva complexitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar mètodes de recerca pràctica en l'àmbit de la dramatúrgia segons els paradigmes contemporanis.
  2. Complir els codis deontològics inherents a l'activitat de la recerca.
  3. Contrastar els paradigmes teoricopràctics de la dramatúrgia contemporània.
  4. Formular conceptualment els problemes, els assoliments i la lògica interna implícita en la recerca pràctica amb materials dramàtics.
  5. Objectivar els processos creatius de la dramatúrgia i les diferents intervencions que permetin situar-los en el pla de la recerca pràctica.
  6. Planificar i dissenyar una recerca original en l'àmbit de la dramatúrgia, argumentant la metodologia utilitzada en funció de les variables tècniques, ètiques i estètiques del procés.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  9. Valorar la dimensió social inherent a les arts escèniques.
  10. Valorar les possibilitats de recerca en el camp de la dramatúrgia a partir de les seves múltiples accepcions i els tipus de materials que hi estan associats.

Continguts

1. La dramatúrgia, teoria i ofici (Beth Escudé)

-          El concepte del/la dramaturgista i el concepte del dramaturg/a. Aclariment de la polisèmia.

-          La feina de dramaturgista. Estudi del text clàssic i la seva contemporaneïtat.

-          El treball de l’equip dramaturgístic ideal.

2. L’escriptura dramàtica i la dramatúrgia (Carles Batlle)

-          Procediments per a l’escriptura d’un text dramàtic en l’actualitat.

-          Exemples de dramatúrgia contemporània.

-          La transversalitat artística com a eina de la nova dramatúrgia.

-          La recerca de la pròpia escriptura i/o coescriptura.

Metodologia

Les classes teòriques es combinaran amb la lectura i l'anàlisi de textos teòrics y textos de creació. D'altra banda, l'alumnat haurà de desenvolupar un treball pràctic (exercicis) en tots els blocs de contingut.

Less classes constaran de:

Classes magistrals / expositives

Classes de resolució d'exercicis

Pràctiques d'aula

Seminaris

Debats

Tutories

Elaboració de treballs

Estudi personal

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals/expositive,s classes de resolució d'exercicis, pràctiques a l'aula, seminaris 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Debats, tutories, elaboració de treballs 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles i estudi personal 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

Avaluació continuada que valora la participació pertinent de l’alumne/a en les sessions i també portar la feina al dia.

Treball final d’investigació, i valoració de l’aportació al grup investigador.

 

Bloc 1:

-Les anteriors (dins el període de 5 sessions).

-Procediment de revisió de les qualificacions: es fan tutories respecte (col·lectives i individuals). Es dona un temps per fer un procés de recuperació.

-La ponderació no es tanca fins que el curs està acabat. Per tant, hi ha una altra opció a finals de l’assignatura per discutir la nota.

 

Bloc 2

L’últim tram de l’assignatura (10 sessions de 3 hores cadascuna) es concreta en classes eminentment practiques d’escriptura. El professor planteja exercicis amb les seves constriccions, punts de partida i/o arribada per tal d’estimular l’escriptura teatral en totes les seves vessants (des del més ortodox al més obert a noves dramatúrgies)

Per tant, les classes constaran de:

-Classes magistrals/expositives

-Exercicis d'escriptura

-Classes de resolució d'exercicis

-Debats

-Tutories

-Elaboracióde treballs

 

Evaluación d'aquest bloc

Avaluació continua. Al final, s'haurà d'entregar un recull d'alguns exercicis a determinar.

 

Avaluació total

Les sessions es divideixen actualment en 15 sessions de 3 hores cadascuna en el primer semestre.

-          5 sobre la tasca del dramaturgista (un/a docent)

-          10 sobre pràctica d’escriptura (un/a altre/a docent)

Per a l’avaluació, el tercer tram compta el doble que el primer i fan mitjana segons aquesta proporció. Tot i això, els professors/res es posen en contacte per a la ponderació en l’avaluació de cadascun dels alumnes.

 

Assistència (en funció de les possibilitats del desconfinamient) i participació activa a classe 30%

Assistència a tutories 30%

Lliurament d'informes i treballs 40%

 

NOTES:

 

1. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

2. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’un mateix mòdul, la qualificació final d’aquest mòdul serà 0.

 

3. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a l'aula 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Assistència i participació en activitats de classe 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Lliurament d'informes i treballs 40 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA GENERAL DEL MÒDUL

-ARISTÒTIL: Retòrica/ Poètica, Barcelona, Edicions 62, 1998 (o altres edicions)

-CORVIN, Michel: Dictionnaire encyclopédique du théâtre, Paris, Larousse, 1998.

-DANAN, Joseph: Qu'est-ce que la dramaturgie?, Actes Sud, 2010.

-LAVANDIER, Yves: La dramaturgia. Los mecanismos del relato: cine, teatro, ópera, radio, televisión, comic. Pamplona, Ediciones Internacionales Universitarias (Letras de cine, 17), 2003.

-OLSON, Elder: Tragèdia i teoria del drama, Barcelona, Quaderns Crema, 1985.

-PAVIS, Patrice: Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós,1984 (diverses edicions).

-RYNGAERT, Jean-Pierre: Introduction à l'analyse du théâtre, Paris, Bordas, 1991.

-SZONDI, Peter: Teoria del drama modern (1880-1950), Barcelona, Institut del Teatre, 1988.

-VINAVER, Michel: Écritures dramatiques, Actes Sud, 1993.

 

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA DE CADA BLOC

BLOC 1 (Escudé)

-BALTES, BLANCA: Perfiles y modelos del dramaturgista, ADE Teatro, 2002 Madrid.

-HORMIGÓN, Juan Antonio: Trabajo dramatúrgico y puesta en escena. Asociación de Directores de Escena de España (Teoría y práctica del teatro, 2), 2002 [1ª ed: 1991]

-Id. (ed.), La profesión del dramaturgista, Madrid, Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España (Teoría y práctica del teatro, 2), 2002 [1ª ed: 1991]

-LUCKHURST, Mary: La palabra que empieza por D. Dramaturgia, dramaturgismo y asesoría literaria en el teatro. Madrid, Ed. Fundamentos, 2008.desde el siglo XVIII

-TURNER-SYNNE, Cathy i Behrndt, Dramaturgy and Performance, Nova York. Palgrave Macmillan, 2008.

 

BLOC 2 (Batlle)

-AGAMBEN, Giorgio [1992].: Què vol dir ser contemporani?, Barcelona, Arcàdia, 2008. 

-BATLLE i JORDÀ, Carles: El drama intempestiu (Per una escriptura dramàtica contemporània), Barcelona, Angle editorial / IT, 2020.

-Id.: La segmentació del text dramàtic (un procés per a l'anàlisi i la creació), dins Estudis Escènics, núm. 33-34, 2008, ps. 13-45-

-Id.: “Model, partitura i material en l’escriptura dramàtica contemporània: una solució”, dins Drame contemporani: renaissance ou extinction?, Université Paris-Sorbonne, 12 de octubre de 2015. Publicat en català i francès a Barcelona, Punctum/Institut del Teatre/UPF/Université Paris Sorbonne, 2016 (disponible digitalment al RedIT de l'Institut del Teatre). Una versió abreujada en llengua castellana es pot trobar a Pausa, núm.37, 2015.

-CARNEVALI, Davide: Forma dramática y representación del mundo, México, Paso de Gato / Institut del Teatre, 2017.

-DANAN, Joseph: "Nuevas dramaturgias" (inclou "Escritura dramática y performance", "El teatro en la era de la interconexión generalizada" y "Lo que cambió", dins ¿Qué es la dramaturgia? y otros ensayos, México, Consejo Nacional para la cultura y las artes, 2012.  

-Id.: Entre théâtre et performance: la question du texte, Actes Sud-Papiers, 2013.

-LEHMANN, Hans-Thies [1999]:  El teatro posdramático, Múrcia, CENDEAC, 2013.

-Id.: "Algunas notas sobre el teatro posdramático, una década después", dins Repensar la dramaturgia. Errancia y transformación, Múrcia, Centro Párraga, Centro de documentación y estudios avanzados de arte contemporáneo (Cendeac), 2010.

-MACKEE, Robert: El guión. Barcelona, Ed Alba, 2002.

-PAVIS, Patrice: Diccionariodela performance y del teatro contemporáneo, México, Paso de Gato, 2016.

-PEREZ, Xavier, El suspens cinematogràfic. Barcelona, Pòrtic, 1999.

-SANCHIS SINISTERRA, J: El espacio dramático. , núm 8, juliol 1991, ps.45-42, gener 1995.Pausa

-SARRAZAC, Jean- Pierre: "La reprise. Réponse au postdramatique", Études théâtrales, núm.38-39 (2007), ps.7-20.

-Id. (ed.) [2005]: Lexic del drama modern i contemporani, Barcelona, Institut del Teatre, 2008. 

 

 

 

 

 

 

 

Programari

-