Logo UAB
2022/2023

Psicopedagogia a les Organitzacions

Codi: 42979 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313754 Psicopedagogia OT 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Pérez Romero
Correu electrònic:
antonio.perez.romero@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua del curs podrà modificar-se (del català al castellà) en el cas de que el curs sigui atès per estudiants internacionals.

Equip docent

Pilar Pineda Herrero

Prerequisits

Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.

Objectius

El mòdul Psicopedagogia a les Organitzacions té tres característiques bàsiques que defineixen el seu disseny:

  1. El primer que cal destacar és que es tracta d’un mòdul de caire optatiu.
  2. Es focalitza en la perspectiva interna o institucional de les organitzacions educatives i laborals, per això és imprescindible tenir un coneixement mínim sobre l’estructura, finalitats, dinàmiques i relacions que s’estableixen en les institucions educatives i en les organitzacions, ja que sobre aquests elements organitzatius es desenvoluparà el contingut i estratègies de l’assignatura.
  3. Es pretén donar eines per descriure, desenvolupar i innovar programes, unitats i serveis psicopedagògics en les institucions educatives i en les organitzacions. També es pretén adquirir habilitats en la gestió de persones, projectes i recursos d’atenció psicopedagògica.

Competències

  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
  • Analitzar l'organització i el funcionament dels centres educatius a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de tot l'alumnat juntament amb la comunitat educativa.
  • Assessorar i orientar els professionals de l'educació, tenint en compte les mesures d'atenció a la diversitat en l'organització, el disseny, la implementació i l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Gestionar i dinamitzar equips educatius amb l'objectiu de donar una resposta adequada a les necessitats psicopedagògiques de l'alumnat, els grups i les organitzacions.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
  2. Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat.
  3. Col·laborar en la gestió i el desenvolupament del treball dels equips docents dels centres per donar una resposta coordinada i eficaç des del punt de vista psicopedagògic.
  4. Dinamitzar la tasca d'equip en la detecció, derivació i compromís de l'actuació docent pel que fa a les necessitats educatives dels alumnes i grups de l'etapa d'educació infantil i primària.
  5. Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives tenint en compte les diverses necessitats educatives individuals i grupals identificades a través de l'avaluació i el diagnòstic psicopedagògics.
  6. Dissenyar propostes que fomentin el treball col·laboratiu entre els docents dels centres de formació.
  7. Elaborar i planificar programes/serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament- aprenentatge.
  8. Elaborar plans d'intervenció orientadora i d'assessorament educatiu a partir de l'anàlisi institucional del centre educatiu.
  9. Implementar i avaluar programes de diagnòstic, avaluació, orientació i assessorament que permetin una optimització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  10. Implicar i coresponsabilitzar tots els equips directius, docents i especialistes dels centres educatius, formals i no formals, en l'avaluació de les necessitats educatives dels alumnes, considerats tant individualment com en grup.
  11. Promoure la gestió del treball dels equips docents i col·laborar en les seves actuacions psicopedagògiques des de l'organització horitzontal dels centres de secundària.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  14. Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Continguts

La selecció i priorització dels continguts tenen en consideració els objectius, les competències i la contextualització del mòdul.

La perspectiva professionalitzadora del Màster i el tractament metodològic aconsellen no fer un seguiment lineal dels continguts sinó més cíclic, recorrent i transversal per tal de poder copsar les relacions existents entre ells i poder dotar l’estudiantat d’una visió i perspectiva global.

Els continguts del Mòdul, encara que no sempre es donaran en el mateix ordre, són: 

  1. Organitzacions vinculades a la innovació i la qualitat.
  2. Les organitzacions i els recursos humans en l’actualitat.
  3. Departaments de recursos humans i psicopedagogia: organització i funcionament.
  4. Les polítiques de RRHH i el rol del psicopedagog-a: gestió per competències, selecció, acollida, avaluació professional.
  5. Polítiques de RRHH i desenvolupament professional: formació dual i continua, promoció i plans de carrera dels recursos humans.
  6. Els estadis de desenvolupament organitzacional.
  7. Disseny i desenvolupament de programes i serveis orientats als canvis en les organitzacions. Les comissions pedagògiques i els departaments de formació.
  8. Disseny i desenvolupament de programes i serveis per a les persones. El pla d’acció tutorial.
  9. Xarxes i treball cooperatiu en les organitzacions.
  10. El rol del psicopedagog-a en les organitzacions.

Metodologia

L’enfocament del Mòdul Psicopedagogia en les Organitzacions combina diverses estratègies metodològiques. Per una banda, hi haurà sessions de presentació i aprofundiment dels continguts formals del mòdul, per això es preveuen sessions magistrals participatives. Per altre, a cada unitat temàtica es facilitaran diverses lectures sobre textos i articles relacionats amb la matèria.

Es treballaran diversos casos, que formaran part de l’avaluació, bé amb l’anàlisi d’un cas real sobre una política de recursos humans, bé amb la resolució d’un cas sobre la intervenció del psicopedagog a les organitzacions educatives. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conferències i xerrades de professionals (si es cau) 10 0,4 6, 11
Debat de textos i materials audiovisuals 10 0,4 2
Presentació de continguts 30 1,2 2, 8
Presentació dels casos i bones pràctiques 10 0,4 5, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Cerca Bibliogràfica i elaboració de treballs 10 0,4 11
Lectura de materials 15 0,6 2
Resolució de casos i bones práctiques 40 1,6 2, 6, 9
Tipus: Autònomes      
Activitats d'aprenentatge formal 25 1 9
Resolució del cas 75 3 6
Revisió bibliogràfica 25 1 2

Avaluació

Per superar el Mòdul caldrà presentar aquestes evidències escrites.

A) ASSISTÈNCIA (5% de la nota)

B) AUTOAVALUACIÓ (5% de la nota)

C) ESTUDI DE CAS SOBRE UNA POLÍTICA DE RECURSOS HUMANS (45% de la nota)
  
Es seleccionarà una de les polítiques de RH treballades a classe i es presentarà un cas pràctic sobre aquesta política de RH, per tal de realitzar una anàlisi i solucionar les diverses qüestions plantejades; el cas es resoldrà individualment el darrer dia de classe. 
 
D) PORTAFOLI (45 % de la nota)

Es tracta d'un informe d'autoavaluació que recull una síntesi i valoració de les diferents sessions d'aula realitzades pel professor Antonio Pérez, les lectures realitzades, l'assistència a classe i la participació en les tasques i activitats programades, l'aprofitament i contingut de les tutories individuals i en grup, etc. Cal evidenciar les competències assolides, els aprenentatges realitzats i una valoració sobre la utilitat i professionalització del mòdul. 

Més concretament, els estudiants hauran d'entregar:

  • Professora Pilar Pineda

                - Estudi de cas sobre una política de de recursos humansEs farà l'últim dia de classe.  

  • Professor Antonio Pérez

Portafolis amb l’anàlisi de dues lectures obligatòries (treball individual) que s’entregarà (3+3=6 folis), l’informe de les seves sessions de classe  (treball individual;12 folis) i la resolució d’uncas pràctic (treball grupal).

Per superar l'assignatura, caldrà tenir aprovades les dues evidències.

La data de llirament del portafolis será el 29 de març de 2023.

L'alumne que no presenti alguna de les dues evidències (Anàlisi de cas i portafolis) serà qualificat de 'No Presentat'.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència 5% 0 0 1, 5, 6, 13
Autoavaluació 5% 0 0 1, 2, 5, 6, 7, 12, 13
Estudi de cas al voltant d'una política de recursos humans 45% 0 0 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12
Portafoli 45% 0 0 1, 2, 7, 9, 12, 13, 14

Bibliografia

  • Alles, M. (2008). Desarrollo del talento humano basado en competencias. Granica.
  • Álvarez, V., i Lázaro, A. (2002). Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria. Aljibe.
  • Bernal, A. (Coord.) (2019) Formación continua. Síntesis.
  • Bolívar, A., Segovia, J. D., Escudero, J. M., García, J., i González, M. T. (2008). El centro como contexto de intervención. En Gairín, J. (Coord.). Curso de Asesoría pedagógica, Módulo I. Centro Nacional de Información y Capacitación pedagógica. 
  •  Brown, D. & Harvey, D. (2006). Changing the culture. En D. Brown & D. Harvey (Coord) An Experimental Approach to Organizational Development (pp. 67- 94). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Champoux, J. (2011). Organizational Culture. En J. Champoux (Ed) Organizational Behavior: Integrating individuals, groups, and organizations. (pp 72-99). New York: Taylor & Francis.
  • Cornejo, J. M. (2006). El análisis de las interacciones grupales: las aplicaciones SOCIOS, Anuario de Psicología, 37(3), 277- 297.
  • Cornejo, J.M. (1997). Metodología de la investigación grupal. En M.P. González (Ed.), Psicología de los Grupos. Teoría y Aplicación (pp. 45-102). Madrid. Síntesis Psicología.
  • Cummings, T. G., & Worley, C. G. (2014). Organization development and change. Cengage learning.
  • Draft, R. L. (2008). Teoría y Diseño Organizacional. México: Cengage Learning Gibson, J. L., Ivancevich, J.M. Donnelly, J. H., y Konopaske, R. (2009). Organizations: Behavior, Structure, Processes. New York: McGraw-Hill.
  • Gairín, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. Educar, 27, 31-85.
  • Gairín, J. (2004). Redes institucionales y deaprendizaje en la educación no formal. En AAVV., La organización y dirección de redes educativas, 1 (pp. 23-45). Grupo Editorial Universitario.
  • Gairín, J. (2006) (Coord.). Procesos de cambio en los centros educativos a partir de evaluaciones externas. Ministerio de Educación y Ciencia: CIDE.
  • Gairín, J. (2006). Los enfoques de planificación. Máster de Formación de formadores. INAP, Módulo 4
  • Gairín, J. (2007). El centro como escenario educativo. En Bonals, J. i Sánchez-, M. (Coord.) (2007), Manual de asesoramiento Psicopedagógico. Graó, Cap. 5.
  • Gairín, J. (2007). La gestión de procesos y del conocimiento. Curso de formación especializada para la intervención en centros educativos. Ministerio de Educación.
  • Gairín, J. (2012). La organización y atención a la diversidad en centros de educación secundaria en Iberoamérica. Santillana.
  • Gairín, J. i Suárez, C.I. (2014). Clarificar e identificar los grupos vulnerables. En, Gairín, J. (Coord.), Colectivos vulnerables en la universidad. Reflexiones y propuestas para la intervención (pp. 33-61). Wolters Kluwer. http://edo.uab.cat/content/llibres
  • Gairín. J. & Castro, D. (2020). El Contexto organizativo como espacio de intervención. Madrid: Síntesis Editorial.
  • Gómez Mejía, L. et al. (2008). Gestión de recursos humanosPearson-Prentice Hall.
  • Gil-Rodríguez, F. Y Alcover, C (2003) Introducción a la Psicología de las Organizaciones (pp. 259-282). Colección Psicología y Educación. Alianza Editorial.
  • Guízar, R. (2013). Desarrollo Organizacional. Principios yaplicaciones (Cuarta edición). Mexico. McGraw Hill.
  • Gutiérrez, S., i De Pablos, C. (2010). Análisis y evaluación de la gestión por competencias en el ámbito empresarial ysu aplicación a la universidad. Revista Complutense de Educación, 21(2), 323–343.
  • Huici, C., Molero, F., & Gómez Jiménez, A. (2016, 16 ed.). Psicología de los Grupos.. Madrid: UNED. Ibáñez, T. (Coord.). Introducción a la Psicología Social. Barcelon: UOC
  • Lorenzo, M. (2011). Organización y gestión de centros educativos. Universitas.
  • Noguer, M. C. y Guzmán, N. (2008). La gestió per competències: una experiència municipal.Barcelona: Escola d'Administració Pública de Catalunya.Puchol, L. (2003). Dirección y gestión de recursos humanos. Barcelona: Díaz de Santos.
  • Oltra, V. (Coord.) (2005). Desarrollo del factor humano. UOC.
  • Peiró, J.M. y Martínez-Tur, V. (2008). Organizational development and change. En N. Chmiel (Ed.). An Introduction to Work and Organizational Psychology: An European Perspective. (secondedition, pp. 351-376). UK: Wiley-Blackwell.
  • Pineda, P. (Coord.) (2002). Formación en las organizaciones. Ediciones Gestión 2000.
  • Revista CAPITAL HUMANO. Wolters Kluwer.
  • Rodríguez Fernández, A y Zarco Martín, V (2008). Psicología de los recursos humanos.Madrid: Pirámide.
  • Tejada, J. (2007). La innovación formativa. En, Tejada, J. i Giménez, V. (Coord.). Formación de Formadores. Escenario institucional (pp. 631-712). Thomsom.
  • Van de Ven, Andrew H. (2004). Handbook of Organizational Change and Innovation. Cary, NC, USA: Oxford UniversityPress

 

ENLLAÇOS WEB:

  • https://www.fundae.es/
  • http://www.cedefop.europa.eu/
  • http://www20.gencat.cat/portal/site/empresaiocupacio/
  • http://www.conforcat.cat/principal.asp
  • http://ec.europa.eu/education/llp/doc1943_en.htm
  • http://www.trainersineurope.org/

Programari

Sense programari vinculat.