Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OB | 0 | 1 |
Sense prerrequisits
El mòdul de Diversitat i Currículum és un mòdul comú en el conjunt del màster. Amb aquest mòdul es pretén que l’estudiant adquireixi una base fonamentada sobre els principis i la conceptualització de la diversitat i cóm aquesta es contempla en el desenvolupament del currículum per competències tenint en compte els agents educatius que intervenen i els processos de col·laboració establerts per portar a terme la intervenció psicopedagògica.
Els objectius a assolir en aquest mòdul són:
1. La diversitat en educació. Homogeneïtzació i heterogeneïtzació en una escola per a la diversitat.
1.1. Homogeneïtat i heterogeneïtat en educació.
1.2. La inclusió educativa com a resposta a la diversitat de l’alumnat.
2. El currículum com a resposta a les necessitats educatives.
2.1. Del currículum comú al currículum diferenciat. Principis per a la planificació curricular.
2.2. Anàlisi de les necessitats educatives front la diversitat d'alumnat.
2.3. Estratègies d’ensenyament-aprenentatge per atendre la diversitat.
2.4. Programar per competències davant la diversitat.
3. Qualitat educativa i atenció a les necessitats educatives.
3.1. Gestió de la diversitat a l’aula.
3.2. Planificació i models de treball a l’aula.
3.3. Modalitats de suport i processos de col·laboració entre els agents educatius.
4. Els professionals de la Psicopedagogia en l’atenció educativa a la diversitat. Creació de xarxes educatives com a resposta als processos d’inclusió
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Centrada en el professor. Exposicions magistrals amb d'utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics | 57 | 2,28 | 1, 2, 3, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Centrada en els alumnes: Anàlisi de documents. - Treball en grups cooperatius. - Tutories presencials col•lectives o individuals. - Revisió de treballs i exercicis a l'aula. | 56 | 2,24 | 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Centrades en els alumnes: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents | 112 | 4,48 | 5, 7 |
Per superar el mòdul, cal haver aprovat totes les evidències. En cas que el mòdul estigui suspès, l’estudiant tindrà que matricular-se novament del mòdul en la propera edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.
La data de realització de prova-teòrico-pràctica serà el dia 29 de novembre. El lliurament del portafoli serà el dia 13 de desembre. La re-avaluació del mòdul serà el dia 19 de gener.
Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si es cau.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència/participació | 10% | 0 | 0 | 8, 9, 11 |
Portafoli (inclou autoavaluació) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Prova teòrico-pràctica | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10 |
Realització/Presentació d'activitats a classe | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Booth, T., i Ainscow, M. (2002). Índice de inclusion. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO & CSIE. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf
Cabrerizo, J.; i Rubio, M. J. (2013). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Pearson Prentice Hall.
Cantón, I. i Pino, M. (Coords) (2012). Diseño y desarrollo del curriculum. Alianza
Casanova, M. A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla.
Casanova, M.A. i Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. La Muralla.
Colmenero, M.J., Pantoja, A., i Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42616
Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (2017). DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722
Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. i Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. MAD.
Florian, l. i Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/08856257.2013.778111
Mulholland, M., i O'Connor, U. (2016).Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1070-1083. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1145266
Oliver, M.C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado. Octaedro-EUB.
Tarp, R. G. et al. (2002). Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Paidós Ibérica.
No s'utilitza.