Logo UAB
2022/2023

Diversitat i Currículum

Codi: 42972 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313754 Psicopedagogia OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
José María Sanahuja Gavaldà
Correu electrònic:
josep.sanahuja@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Pedro Jurado de los Santos

Prerequisits

Sense prerrequisits

Objectius

El mòdul de Diversitat i  Currículum és un mòdul comú en el conjunt del màster. Amb aquest mòdul es pretén que l’estudiant adquireixi una base fonamentada sobre els principis i la conceptualització de la diversitat i cóm aquesta es contempla en el desenvolupament del currículum per competències tenint en compte els agents educatius que intervenen i els processos de col·laboració establerts per portar a terme la intervenció psicopedagògica.

Els objectius a assolir en aquest mòdul són:

  1. Analitzar les necessitats educatives entorn la diversitat de l’alumnat.
  2. Dissenyar i desenvolupar el currículum per competències per tal d’atendre la diversitat.
  3. Identificar els processos de col·laboració entre els diferents agents educatius per donar resposta a una millora en la intervenció psicopedagògica.

Competències

  • Analitzar l'organització i el funcionament dels centres educatius a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de tot l'alumnat juntament amb la comunitat educativa.
  • Assessorar i orientar els professionals de l'educació, tenint en compte les mesures d'atenció a la diversitat en l'organització, el disseny, la implementació i l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Gestionar i dinamitzar equips educatius amb l'objectiu de donar una resposta adequada a les necessitats psicopedagògiques de l'alumnat, els grups i les organitzacions.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat.
  2. Analitzar les propostes curriculars amb l'objectiu de facilitar l'atenció a la diversitat i la igualtat d'oportunitats en el marc del pla d'atenció a la diversitat.
  3. Col·laborar en l'elaboració i el desenvolupament del currículum basat en competències al servei de la inclusió i l'atenció educativa de la diversitat.
  4. Conèixer els sistemes d'orientació i assessorament psicopedagògic.
  5. Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives tenint en compte les diverses necessitats educatives individuals i grupals identificades a través de l'avaluació i el diagnòstic psicopedagògics.
  6. Elaborar i planificar programes/serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament- aprenentatge.
  7. Elaborar plans de coordinació entre els centres educatius, el professorat, les famílies i la resta de serveis, entitats o organitzacions educatives de l'entorn, per oferir una orientació educativa integral d'acord amb les avaluacions psicopedagògiques.
  8. Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  11. Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Continguts

1. La diversitat en educació. Homogeneïtzació i heterogeneïtzació en una escola per a la diversitat.

1.1. Homogeneïtat i heterogeneïtat en educació.

1.2. La inclusió educativa com a resposta a la diversitat de l’alumnat.

2. El currículum com a resposta a les necessitats educatives.

2.1. Del currículum comú al currículum diferenciat. Principis per a la planificació curricular.

2.2. Anàlisi de les necessitats educatives front la diversitat d'alumnat.

2.3. Estratègies d’ensenyament-aprenentatge per atendre la diversitat.

2.4. Programar per competències davant la diversitat.

3. Qualitat educativa i atenció a les necessitats educatives.

3.1. Gestió de la diversitat a l’aula.

3.2. Planificació i models de treball a l’aula.

3.3. Modalitats de suport i processos de col·laboració entre els agents educatius.

4. Els professionals de la Psicopedagogia en l’atenció educativa a la diversitat. Creació de xarxes educatives com a resposta als processos d’inclusió

Metodologia

  • Exposicions magistrals i multimèdia.
  • Exposicions de treballs i monogràfics.
  • Anàlisi de documents.
  • Treball en grups cooperatius.
  • Tutories presencials col·lectives o individuals.
  • Revisió de treballs i exercicis a l’aula.
  • Consulta i lectura de la bibliografia recomanada.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Centrada en el professor. Exposicions magistrals amb d'utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics 57 2,28 1, 2, 3, 10
Tipus: Supervisades      
Centrada en els alumnes: Anàlisi de documents. - Treball en grups cooperatius. - Tutories presencials col•lectives o individuals. - Revisió de treballs i exercicis a l'aula. 56 2,24 5, 7
Tipus: Autònomes      
Centrades en els alumnes: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents 112 4,48 5, 7

Avaluació

  • Assistència/Participació (10%)
  • Portafoli (30%). La realització del portafoli consisteix en fer un anàlisi i reflexió, en funció de referents prefixats, sobre la matèria impartida en el mòdul. Inclou introducció, cos teòric-pràctic i conclusions. Individual. Inclourà l'autoavaluació.
  • Realització/Presentació d’activitats a classe (20%). Individual o grupal
  • Prova teòrico-pràctica (40%). Individual

Per superar el mòdul, cal haver aprovat totes les evidències. En cas que el mòdul estigui suspès, l’estudiant tindrà que matricular-se novament del mòdul en la propera edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.

La data de realització de prova-teòrico-pràctica serà el dia 29 de novembre. El lliurament del portafoli serà el dia 13 de desembre.  La re-avaluació del mòdul serà el dia 19 de gener.

Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si es cau.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència/participació 10% 0 0 8, 9, 11
Portafoli (inclou autoavaluació) 30% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Prova teòrico-pràctica 40% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10
Realització/Presentació d'activitats a classe 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11

Bibliografia

Booth, T., i Ainscow, M. (2002). Índice de inclusion. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO & CSIE. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf

Cabrerizo, J.; i Rubio, M. J. (2013). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Pearson Prentice Hall.

Cantón, I. i Pino, M. (Coords) (2012). Diseño y desarrollo del curriculum. Alianza

Casanova, M. A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla.

Casanova, M.A. i Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. La Muralla.

Colmenero, M.J., Pantoja, A., i Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42616

Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (2017). DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722

Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. i Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. MAD.

Florian, l. i Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/08856257.2013.778111 

Mulholland, M., i O'Connor, U. (2016).Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1070-1083.  https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1145266 

Oliver, M.C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado. Octaedro-EUB.

Tarp, R. G. et al. (2002). Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas.  Paidós Ibérica.

Programari

No s'utilitza.