Logo UAB
2022/2023

Seminaris Avançats en Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina

Codi: 42897 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313794 Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Casamayor Gracia
Correu electrònic:
antonio.casamayor@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Els seminaris podran ser en qualsevol de les tres llengues (Català, Espanyol, Anglès). Cada professor convidat podrà escollir el idioma de la seva xerrada

Prerequisits

Coneixements bàsics en l'àmbit de la Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina

Objectius

Els principals objectius del mòdul seminari són:


L'estudiant ha d'assitir a diferents seminaris i ha de ser capaç de comprendre i analitzar el contingut d'aquests seminaris.
L'estudiant ha d'integrar els coneixements en bioquímica, biologia molecular i biomedicina adquirids en el màster amb els contingut d'aquests seminaris
L'estudiant ha de ser capaç de fer preguntes als professors sobre el contingut de la conferència.
L'estudiant ha de ser capaç de resumir i avaluar críticament el contingut científic que es descriu en els seminaris.

Competències

  • Analitzar i explicar la morfologia i els processos fisiològics normals i les alteracions que s'hi produeixen a escala molecular utilitzant el mètode científic.
  • Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  • Integrar els continguts en bioquímica, biologia molecular, biotecnologia i biomedicina des del punt de vista molecular.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre i analitzar el contingut dels seminaris i ser capaços de fer preguntes als conferenciants dels seminaris als quals s'assisteixi.
  2. Comprendre i analitzar els processos moleculars normals i patològics explicats en els seminaris.
  3. Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  5. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  6. Resumir i valorar críticament el contingut científic descrit en cada un dels seminaris.
  7. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.

Continguts

Es desenvolupa un programa de seminaris específic per a cada curs. El llistat de seminaris s'enviarà al començament de cada semestre als alumnes del màster. En la programació dels seminaris participaran investigadors i professionals de la indústria de reconegut prestigi en l'àmbit de la Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina. Els seminaris seran impartits per professors visitants del màster. També es convidarà a participar en el cicle de seminaris a professors convidats per les Unitats Departamentals, Instituts i Centres d'Investigació que participen en el màster (CBATEG, CEB, INC, IBB, IIB Sant Pau, VHIR ...) i que, a criteri del coordinador, resultin adequats per als estudiants del màster.

Metodologia

Metodologia
 
Teoria:

Es realitzaran 8 h de classe a l'aula amb el grup complet, en aquestes classes es presentaran i es discutiran els seminaris ofertats durant el curs. Cada seminari serà introduït per un grup de 2 o 3 estudiants que hauran assistit al seminari. Cada alumne haurà de presentar com a mínim un seminari. La resta de la classe haurà de fer preguntes als companys que han presentat el seminari. Els alumnes faran un avaluació crítica de les exposicions dels seus companys seguint una rúbrica proporcionada pel professor. La participació en aquesta activitat docent és obligatòria per poder ser avaluat i superar el mòdul.

Seminaris:

L'alumne haurà d'assistir i participar als seminaris programats pel màster. Es defineixen dos tipus de seminaris: obligatoris i optatius.

Seminaris Obligatoris: Es programaran un total de 10 a 12 seminaris cada curs relacionats directament amb la resta de mòduls del màster. L'alumne haurà d'assistir com a mínim a 8 d'aquests seminaris programats, el propi alumne podrà escollir a quins seminaris assistirà. Es comunicarà als alumnes una llista preliminar dels seminaris programats a l'inici de cada semestre. Sobre aquesta llista es podran introduir modificacions (incorporació de nous seminaris, anul·lacions o modificacions dedates) durant el semestre. Les modificacions hauran de ser comunicades amb suficient anticipació a través del campus virtual associat a aquest mòdul.

Alguns dels professors que habitualment imparteixen aquests seminaris són: Oscar Zaragoza (Institut de Carlos III CNM), Martí Llogaret (IBMB-CSIC), I Fonts/ A. Gonzalez (UAB), I. Zapico (HSCSP RI), JC Escolà (HSCSP RI), J.L. Sánchez (HSCSP RI), I. Gonzalez (Hospital Clinic BCN Centro Diagnòstic Biomèdic), A Papageorgiou (TCBFinland), Guillermo Velasco (Universitat Complutense de Madrid), Jordi Moreno (CRAG- Barcelona), Marcus Buschbeck (Josep Carreras LeukaemiaResearch Institute).

La participació en aquesta activitat docent és obligatòria per poder ser avaluat i superar el mòdul.


Seminaris Optatius: Aquests seminaris seran escollits lliurement per l'alumne, no estaran programats o determinats pel màster. Els seminaris podran ser qualsevol que es trobi a l'abast de l'alumne (sèries de seminaris impartits pels diferents instituts o centres de recerca, així com altres universitats, etc.. , que siguin de l'àmbit de la Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina. Per assegurar que el seminari és adequat l'alumne haurà de comunicar al coordinador la propostadels seminaris als quals vol assistir.

Aquesta proposta ha d'incloure:
- Títol
- Persona que imparteix el seminari, i l'entitat que ho organitza.
- Data, hora i lloc que s'imparteix el seminari.

La proposta haurà de ser enviada per correu electrònic amb una anticipació mínima de 15 dies al coordinador del mòdul.

El coordinador haurà d'autoritzar explícitament cadascuna de les propostes.

L'alumne podrà proposar algun dels seminaris que estiguin en la llista d'obligatoris com a seminaris optatius.

Un mateix seminari solament serà comptabilitzat una vegada, com a optatiu o com a obligatori.

NO és obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul, és a dir, la participació en aquesta activitat docent és facultativa.

El nombre màxim de seminaris optatius que es tindran en compte per a la nota final serà de 4.

 

Tutories:

Es realitzessin a demanda dels estudiants sessions individuals o amb grups reduïts, per comentar i resoldre dubtes sobre els seminaris als quals s'hagi assistit. Si el coordinador ho creu adequat podrà concertar tutories o entrevistes entre els estudiants interessats i el professor que hagi impartit el seminari.

NO és obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul, és a dir la participació en aquesta activitat docent és facultativa.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Teoria 8 0,32 3, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Tutorias 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Comprensió, estudi i reflexió personal sobre el contingut dels seminaris, 82 3,28 1, 2, 4, 5, 6

Avaluació

AVALUACIÓ CONTINUADA

Consistirà en l'avaluació de l'assistència als seminaris, la valoració de resums lliurats al campus virtual, la presentació oral d'un dels resums, l'avaluació crítica sobre la presentació dels companys i la seva capacitat per formular preguntes. 


- OBLIGATORIS (activitat 1): Es valorarà l'assistència, les preguntes orals realitzades al final dels seminaris; i el resum, de text o gràfic, lliurat en el Campus Virtual. La nota obtinguda en aquest bloc es correspon al 35% de la nota final. Es penalitzaran els lliuraments fora de termini. Serà obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul i per presentar-se a la recuperació.

- OPTATIUS (activitat 2): Es valorarà l'assistència i el resum, de text o gràfic, lliurat en el Campus Virtual, el tipus de seminari escollit, la relació del tema del seminari amb el TFM de l'alumne. La nota obtinguda en aquest bloc es correspon al 15% de la nota final. NO serà obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul. Tampoc serà necessària la participació en aquesta activitat per presentar-se a la recuperació.

- PRESENTACIÓ ORAL (activitat 3) d'un dels resums presentats al Campus Virtual. Aquesta presentació es podrà realitzar en parelles o individualment. La qualificació obtinguda en aquest bloc correspon al 30% de la nota final. Serà obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul i per presentar-se a la recuperació.

-AVALUACIÓ CRÍTICA (activitat 4) de les presentacions per part dels companys, on cada alumne rep avaluacions dels altres grups seguint una rúbrica que el professor aportarà. El pes d'aquesta activitat serà d'un 20% de la nota final. Serà obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul i per presentar-se a la recuperació.

El no lliurament, sense causa justificada, de n de les 3 rúbriques d'avaluació de les presentacions dels companys (activitat 4) dismunueix (n/3) la nota de les activitats 3+4 (50% de la nota del Mòdul). La penalització per lliurament fora de termini és la meitat de la descrita en cas de no lliurament.


RECUPERACIÓ

En cas de no superar el mòdul, es podrà participar en una prova de recuperació consistent en el lliurament d'un treball escrit basat sobre tots en els seminaris obligatoris programats durant el curs. En aquest treball s'haurà de discutir el contingut dels seminaris i/o bibliografia relacionada amb el tema. 

Solament es podran presentar a la recuperació els alumnes que havent participat en les activitats 1, 3 i 4 el pes de les quals equivalen al 80% de qualificació total del mòdul. 



CONSIDERACIONS GENERALS:

SOLAMENT ES PODRÀ SUPERAR EL MÒDUL SI ES PARTICIPA EN LES ACTIVITATS 1, 3 i 4. 

EL MÍNIM PER PODER FER MITJANA PONDERADA ENTRE LES QUALIFICACIONS DE LES  ACTIVITATS 1, 3 i 4 ÉS DE 4. PER LA ACTIVITAT 2 NO HI HA MÍNIM.

S'OBTINDRÀ LA QUALIFICACIÓ DE "NO AVALUABLE" QUAN LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ REALITZADES TINGUIN UNA PONDERACIÓ INFERIOR Al 80%. 

IMPORTANT: Si es detecta plagi en algun de treballs lliurats podrà comportar que l'alumne suspengui el mòdul sencer.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluaci? continuada. Redactat dels resums i lliurament a trav?s del Campus Virtual dels seminaris obligatoris (Activitat 1). 35% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Avaluaci? continuada: Avaluaci? del resum dels seminaris optatius lliurats pel Campus Virtual (Activitat 2) 15% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Avaluaci? cr?tica de les presentacions dels companys (Activitat 4) 20% 1 0,04 3, 4, 5, 6
Presentació oral de com a mínim un dels resums escrits presentats (Activitat 3) 30% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

La bibliografia serà específica per a cadascun dels seminaris i es basarà principalment en articles d'investigació sobre el contingut dels seminaris.

Programari

No es requereix programari específic per a aquest Mòdul, més enllà d'un paquet d'ofimàtica per poder generar i presentar textos i diapositives.