Logo UAB
2022/2023

Disseny de Sistemes Integrats Heterogenis

Codi: 42838 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313797 Enginyeria de Telecomunicació / Telecommunication Engineering OB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Serra Graells
Correu electrònic:
francesc.serra.graells@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Altres indicacions sobre les llengües

No es farà servir el Català en aquesta assignatura.

Prerequisits

In order to achieve the best understanding of syllabus contents, the following background is needed:

•    Signal processing
•    Circuit theory
•    Electronic devices
•    Analog CMOS circuits

Objectius

The aim of this syllabus can be split into two goals:

•    Introduction to the design of A/D and D/A data converters in CMOS technologies
•    Hands-on experience on the design methodology and EDA tools for mixed-signal and full-custom integrated circuits.

 

Competències

  • Capacitat de raonament crític i pensament sistemàtic, com mitjans per a tenir una oportunitat de ser originals en la generació, desenvolupament i/o aplicació d'idees en un context d'investigació o professional.
  • Capacitat de treballar en equips interdisciplinaris.
  • Capacitat per a utilitzar dispositius lògics programables, així com per dissenyar sistemes electrònics avançats, tant analògics com digitals
  • Capacitat per al disseny i fabricació de circuits integrats.
  • Coneixement dels llenguatges de descripció maquinari per a circuits d'alta complexitat
  • Mantenir una activitat proactiva i dinàmica respecte la millora continua.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat de raonament crític i pensament sistemàtic, com mitjans per a tenir una oportunitat de ser originals en la generació, desenvolupament i/o aplicació d'idees en un context d'investigació o professional.
  2. Capacitat de treballar en equips interdisciplinaris.
  3. Capacitat per dissenyar sistemes electrònics heterogenis
  4. Dissenyar circuits integrats analògics i mixts
  5. Dissenyar sistemes electrònics avançats, tant analògics com a digitals.
  6. Mantenir una activitat proactiva i dinàmica respecte la millora continua.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Continguts

Chapter 1. Introduction to integrated heterogeneous systems
1.1. Evolution of CMOS technologies
1.2. Trends in analog and mixed IC design
1.3. A/D and D/A conversion principles
1.4. ADC and DAC figures of merit
1.5. Lab proposal: My Delta-Sigma ADC in 2.5um CMOS technology (CNM25)

Chapter 2. ADC architectures and CMOS circuits
2.1. ADC classification
2.2. Flash techniques
2.3. Sub-ranging, time-interleaving and pipelining techniques
2.4. Successive-approximation techniques
2.5. Integrating techniques
2.6. Delta-Sigma modulation techniques
2.7. Time-domain techniques

Chapter 3. DAC architectures and CMOS circuits
3.1. DAC classification
3.2. Flash techniques
3.3. Pulse-width modulation techniques
3.4. Delta-Sigma modulation techniques

Chapter 4. Full-Custom IC Design Methodology
4.1. Mixed-Signal Design Flow
4.2. AMS Hardware Description Languages
4.3. Device Sizing
4.4. Process and Mismatching Simulation
4.5. The Art of Analog Layout
4.6. Physical Verification
4.7. Parasitics Extraction
4.8. DFM Techniques

(Seminar about CNM25 design kit)

Chapter 5. CMOS OpAmps
5.1. OpAmp Figures of Merit
5.2. The Mono-Transistor Amplifier
5.3. Differential Circuits with CMFB
5.4. Folded Amplifiers
5.5. Cascode Topologies
5.6. Gain Enhancement Techniques
5.7. Multi-Stage OpAmps

Chapter 6. Delta-Sigma Modulators for ADC
6.1. Oversampling and noise shaping principles
6.2. Architecture selection based on quantization error
6.3. Switched-capacitor CMOS implementations
6.4. Modeling circuit second order effects
6.5. Digitally assisted techniques
6.6. Low-power circuit topologies

Chapter 7. Application to Low-Power Read-Out ICs for Smart Sensors
7.1. High-resolution SC Delta-Sigma ADC for space applications
7.2. Compact pixel integrating ADC for infrared and X-ray imagers
7.3. Potentiostatic CT Delta-Sigma ADC for electrochemical integrated sensors

 

Metodologia


•    Directed activities: lectures, case studies and exercises, lab sessions and seminars
•    Supervised activities: tutorials
•    Non-supervised activities: study, lab pre-work

Also, a 15-minute slot will be allocated in a lecture session to allow students filling the corresponding surveys for the evaluation of teaching quality.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Case studies and exercises 10 0,4 1, 3, 6, 7
Lab sessions 12 0,48 1, 2, 3, 6, 7
Lectures 23 0,92 3, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Tutorials 15 0,6 1, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Lab pre-work 10 0,4 1, 2, 4, 5, 6, 7
Study 68 2,72 1, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

Progressive evaluation is based on the following weights:

•    Two partial exams (25%+25%)
•    Lab report (40%)
•    Solved exercises (10%)

Lab work, including sessions and report, is mandatory to pass evaluation. The above evaluation scheme is only applicable when marks for first and second items are greater or equal to 5/10. Otherwise, a final exam is needed.

For those students going to the final exam, either due to low marks or for improvement, the resulting exam mark will weight 50%, together with the lab work (40%) and the solved exercises (10%).

Finally, students will be considered as absent (i.e. "No Presentat") if they do not attend lab sessions OR they are not present at the required exams.

Any change on the above evaluation method will be communicated in advance.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lab report 40% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Partial exam 1 25% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 7, 8
Partial exam 2 25% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 7, 8
Remedial exam (only when required) 50% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 7
Solved exercises 10% 2 0,08 3, 4, 5, 7

Bibliografia

Materials supplied during class sessions are almost self-explanatori. For a deeper understanding of both theoretical and practical contents, the following readings are recommended:

•    R. van de Plassche, CMOS Integrated Analog-to-Digital and Digital-to-Analog Converters, Kluwer Academic Publishers
•    R. Schreier and G. C. Temes, Understanding Delta-Sigma Data Converters, John Wiley & Sons
•    V. Peluso, M. Steyaert and W. Sansen, Design of Low-Voltage and Low-Power CMOS Delta-Sigma A/D Converters, Kluwer Academic Publishers
•    F. Medeiro, A. Pérez-Verdú and A. Rodríguez-Vázquez, Top-Down Design of High-Performance Sigma-Delta Modulators, Kluwer Academic Publishers
•    T. Tuma and A. Burmen, Circuit Simulation with SPICE OPUS: Theory and Practice, Modeling and Simulation Science, Engineering and Technology, Birkhäuser Boston
•    A. Hastings, The Art of Analog Layout, Pearson Prentice Hall

Programari

Academic Process Design Kit: CNM25 Edition
http://www.cnm.es/users/pserra/apdk
Developed by the own teachers.