2022/2023
Habilitats Tècniques, Ètiques i Polítiques en la Pràctica Professional amb Grups i Poblacions
Codi: 42779
Crèdits: 9
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial |
OB |
0 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Altres indicacions sobre les llengües
Les classes són generalment en castellà, tot i que algunes sessions seran en català, algun material docent pot ser ofert, ocasionalment, en català o anglès, i el professorat pot respondre en català a les preguntes o comentaris formulats en català.
Equip docent
- Juan Manuel Muñoz Justicia
- Joel Feliu Samuel Lajeunesse
- Luz María Martinez Martinez
- Marisela Montenegro Montenegro Martinez
- Jesus Rojas Arredondo
- Martín Mora Martínez
Prerequisits
No cal tenir cap tipus de prerequisits
Objectius
- Conèixer els principals debats contemporànis al voltant de l'ètica i la politica dins de l'ambit psicosocial.
- Analitzar els principis ètics i polítics que guien la pràctica de la investigació i la intervenció psicosocial i comunitària.
- Identificar diferents dilemes ètics i polítics presents en el treball amb persones, grups i poblacions.
- Reflexionar al voltant de les implicacions ètiques i polítiques derivades del involucrament professional amb fenòmens i problemàtiques psicosocials concretes
- Preparar i orientar el propi treball d'investigació per l'avaluació d'un comite d'ètica
Competències
- Considerar el context institucional, ètic i polític de la pràctica psicosocial, valorant i donant resposta a les implicacions derivades de l'acompliment responsable en la relació professional amb institucions, grups i poblacions.
- Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d'una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els principis ètics i polítics de l'àmbit psicosocial i valorar-ne la pertinència per a un objecte d'estudi o d'acció concret
- Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d'una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
Continguts
Continguts
- Introducció a les reflexions politiques i ètiques dins del camp de la psicologia social actual.
- Aspectes ètics i politics de l'entrada al camp.
- Comité d'ètica. Principals característiques, protocol d'investigació, etc.
- Implicacionc ètico-polítiques de formar part del Camp.
- Efectes politics de la investigació i l'intervenció psicosocial.
- Implicacions ètico-polítiques de la praxis
- Aspectes polítics i ètics de la difussió dels resultats
- Dilemes ètics i politics, casos pràctics: ètica de la responsabilitat i ètica de la cura
- Dilemes ètics i politics, casos pràctics: Com s'investiga al carrer i en els espais públic? Poder, poliítiques públiques i acció col.lectiva en entorns d'inseguretat urbana.
- Ètica y politica en l'espai públic
Metodologia
Metodología docent
Activitats autònomes
- Lectura sistemática de material bibliogràfic.
- Análisis i reflexió de lectures recomanades
- Desenvolupament d'una reflexió personal
- Reflexió al voltant de l'aplicació dels aprenentatges del mòdul en el TFM
Activitats dirigides
- Presentació dels diferents continguts
- Presentació i anàlisi de les diferents propostes i lectures per a cada sesió
- Exposició oral d'un tema previament treballat
- Discusió i participació en grup-classe
Activitats supervisades
- Tutoríes individuals per poder preparar l'exposició oral.
- Tutories per poder realitzar la reflexió final.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
EV1. Exposició oral sobre l'ética en la intervenció i/o investigació (treball grupal).
EV2. Treball de reflexió al voltant dels aspectes étics i polítics del propi treballa d'investigació i/o intervenció (treball individual).
EV3. Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM (treball individual). Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul.
Qualificacions:
Mòdul superat: El mòdul es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
Avaluable: Es considerarà Avaluable l’estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total del mòdul.
No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l’estudiant hagi presentat vàries proves el pes total en relació amb el conjunt del mòdul sigui inferior al 40%.
Reavaluació: No hi ha reavaluació
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819
Eventualment i només en cas de segona matrícula l'estudiantat podrà ser avaluat mitjançant prova de sintesi. Aquesta prova consistirà en presentar un treball de reflexió (escrit) al voltant dels aspectes ètics i polítics del propi treball d'investigació i/o intervenció incloent en el treball l'informe d'aprenentatge del mòdul.
Avaluació:
- Exposició oral 30% (Grupal)
- Treball de reflexió sobre els aspectes étics i polítics del propi treball de recerca i/o intervenció 50% (individual).
- Informe d'aprenentatge del mòdul 20% (individual).
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV3. Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Evidència individual (evidència individual) |
20% |
0
|
0 |
1, 3
|
Exposició oral (en grup) |
30 |
1
|
0,04 |
1, 2, 4
|
Treball de reflexió (escrit) al voltant dels aspectes ètics i polítcs del propi treball d'investigació (evidència individual) |
50% |
40
|
1,6 |
1, 3
|
Bibliografia
Bibliografía
- Beaulieu Estalella Rethinking Research Ethics , Anne Beaulieu y Adolfo Estalella. 5th International Conference on e-Social Science, Colonia (Alemania), 24-26/06/2009
- Common values, controversial facts: Enacting dialogical ethics Ponencia invitada en el 11th Annual workshop of the Center for Qualitative Psychology , Sassari (Italia), 12-14 de marzo de 2010.
- Denscombe, Martyn (2007). The good research guide: For small-scale social research projects (Third Edition). Berkshire: Open University Press.
- Denzin, K. y Lincoln, Y.S. (Eds.) (1994) Handbook of Qualitative Research. London: Sage.
- Gilligan, C. (1982).In a different voice: Psychological theory and women's development. Cambridge: Harvard University Press.
- Ibáñez, J. (1986) Perspectivas de la Investigación Social: el diseño en las tres perspectivas. En M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (Comps.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial, 1996.
- Ibáñez, T. e Íñiguez, L. (1997) Aspectos Metodológicosde la Psicología Social Aplicada. En J.L. Álvaro, A. Garrido y J.R. Torregrosa (Coords.) Psicol ogía Social Aplicada. Madrid: McGraw Hill.
- Ibáñez, T. Los efectos políticos de la psicología social. Quaderns de Psicologia, 1983, 11, 95-106
- Kohen, B. (2005). Ciudadanía y ética del cuidado. E. Carrió y D. Maffía (Eds) Búsquedas de sentido para una nueva política. Buenos Aires: Paidós.
- Kohlberg, L. (1981). The Philosophy of Moral Development. Moral Stages and the Idea of Justice. San Francisco: Harper & Row Pubs.
- Matín-Palomo, M. T. (2010). Autonomía, dependencia y vulnerabilidad en la construcción dela ciudadanía. Zerbitzuan: revista de servicios sociales, 48: 57-69.
- Pla, M. (1999) El rigor en la investigación cualitativa. Atención Primaria, 5 (24), 295-300.
- Raymond M. Lee and Claire M. Renzetti. The Problems of Researching Sensitive Topics: An Overview and introduction. American Behavioral Scientist. 1990 33:510
- Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1984) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, 1987
Programari
El Mòdul es desenvoluparà en l'entorn moddle en el marc del Campus Virtual de la UAB.