Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313500 Gestió Pública | OT | 0 | 2 |
Els estudiants que cursin aquesta assignatura han de tenir coneixement bàsic de tècniques de recerca en ciències socials de nivell de Grau.
Aquest mòdul ofereix una introducció als problemes metodològics del disseny d’una recerca científica en l’àmbit de les ciències socials. S’hi estudien les opcions per al disseny de la recerca en l’àmbit temàtic de la gestió pública, així com una selecció de tècniques quantitatives i qualitatives útils per a l’anàlisi científic, aprofundint en la seva aplicació. Es busca que l’estudiant:
1. Aprengui a dissenyar i elaborar projectes i informes tècnics utilitzant la metodologia de recerca adequada.
2. Aprengui a avaluar projectes i informes realitzats per tercers amb criteris metodològics i argumentatius adequats.
3. Adquireixi l’habilitat d’aprenentatge que li permeti continuar estudiant d’una manera autodirigida o autònoma.
MÈTODES QUALITATIUS (Coordinadora: Lara Ivana Maestripieri)
Introducció:
Sessió 1. Introducció a l’estudi de les tècniques qualitatives
Característiques fonamentals de la recerca qualitativa. Com avaluar la validesa i fiabilitat a la recerca qualitativa. Tipus de preguntes que es poden respondre utilitzant mètodes qualitatius. Tipus de tècniques que es poden combinar com triangular-es-
Recopilació de dades:
Sessió 2. Investigació sobre el terreny
Aquesta classe examinarà aspectes metodològics i pràctics de la investigació etnogràfica. Es tractaran: tipologies d’investigació de camp, codificació del treball de camp, l’observació (participant), la recopilació d’informació i l’anàlisi de l’evidència qualitativa.
Sessió 3. Entrevistes I
Trets i diferències entre entrevistes estructurades, semiestructurades i obertes / narratives.
Sessió 4. Entrevistes II -
Sessió 5. Entrevistes III – Grups de discussió
Introducció al grup de discussió, tenint en compte les consideracions conceptuals, les bones pràctiques i els elements del disseny
Sessió 6. Altres qüestions en Investigació Qualitativa
Qüestions ètiques, temes sensibles i transparència en la investigació qualitativa.
Anàlisi de dades:
Sessió 7. Anàlisi del discurs
Aquesta sessió aclarirà què són els discursos, com funcionen i com podem analitzar-los. A més, tractarem els tipus d’anàlisi del discurs i reflexionarem sobre el tipus de dades que podem examinar discursivament.
Sessions 8, 9, 10 i 11. Anàlisi d’entrevistes.
MÈTODES QUANTITATIUS (Coordinadora: Dani Marinova)
Sessió 1: Introducció a l'anàlisi de dades quantitatives
Sessió 2: Estadística descriptiva
Sessió 3: Anàlisi bivariada bàsica
Sessió 4, 5: Introducció a la inferència estadística
Sessió 6, 7: Proves de hipòtesis bivariades
Sessió 8: correlació i regressió bivariades
Sessió 9: Resum / resum de les sessions quantitatives anteriors
Sessió 10, 11: Regressió múltiple (I)
Sessió 12, 13: Regressió múltiple (II): variables independents categòriques
L'aprenentatge es fonamentarà en la combinació de les següents metodologies docents:
Classes magistrals/expositives
Seminaris de discusió
Resolució d'exercicis i casos pràctics
Elaboració de treballs
Tutories
Lectures d'articles d'interès.
15 minuts d'una de les darreres classes es destinaran a respondre una enquesta de satisfacció.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i tutories | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs i exercicis | 125 | 5 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
La evaluación se basará en la realización de:
1. Ejercicios de aplicación de técnicas cualitativas
2. Ejercicios de aplicación de técnicas cuantitativas
3. Examen
A continuación, se ofrecen más detalles:
La evaluación de la parte cuanlitaativa representa el 50% de la nota final. Los estudiantes realizarán 2 ejercicios durante el curso. Cada uno de ellos representa el 50% de esta parte
La evaluación de la parte cuantitativa representa el 50% de la nota final. Los estudiantes realizarán 1 trabajo durante el curso y un examen final. Cada uno estos s representa el 50% de esta parte
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen tècniques quantitatives | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exercicis tècniques qualitatives | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exercicis tècniques quantitatives | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Lectures principals:
Part Qualitativa
Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford, Oxford University Press
Della Porta, D. & M. Keating, M. 2008. Approaches and Methodologies in the Social Sciences: A Pluralist Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Kapiszewski, Diana, MacLean, Lauren M., Read, Benjamin L. 2015. Field Research in Political Science: Practices and Principles. Cambridge. Cambridge University Press.
Hesse-Biber, S. And Leavy, P. 2010. The practice of qualitative research. Sage.
Part Quantitativa:
Kellstedt, P. M. & G. D. Whitten. 2013. The Fundamentals of Political Science Research, 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Pollock, P. H. 2016. The Essentials of Political Analysis, 5th ed. Washington, DC: CQ Press.
Pollock, P. H. 2015. A Stata Companion to Political Analysis, 3rd ed. Washington, DC: CQ Press.
Tècniques qualitatives
Tècniques quantitatives