Logo UAB
2022/2023

Gestión y Análisis de Políticas Públicas

Código: 42271 Créditos ECTS: 10
Titulación Tipo Curso Semestre
4313335 Ciencia Política / Political Science OB 0 1
4317157 Investigación Avanzada en Ciencia Política/Advanced Research in Political Science OB 1 1

Contacto

Nombre:
Francesc Xavier Ballart i Hernàndez
Correo electrónico:
xavier.ballart@uab.cat

Uso de idiomas

Lengua vehicular mayoritaria:
inglés (eng)

Equipo docente

Raquel Gallego Calderon
Margarita Leon Ramon Borja
Ixchel Perez Duran
Iolanda Bianchi
Lara Ivana Maestripieri

Prerequisitos

Al ser una asignatura que se imparte íntegramente en inglés, algunas pestañas previstas en castellano no se traducen: el/la alumno no la pueden cursar si no tienen el nivel de inglés exigido. 

Students taking this course should have Bachelor's level knowledge about political and administrative institutions and comparative politics.

Objetivos y contextualización

  1. To understand the main theoretical and methodological models in public policy analysis and management.
  2. To learn how to apply those theoretical and methodological models in order to carry out a research in this field.
  3. To understand how to apply that knowledge to the analysis of and intervention in complex social and political problems.
  4. To acquire the knowledge and the necessary skills to apply it within organizational environments in the field of politics and public management.

Competencias

    Ciencia Política / Political Science
  • Analizar políticas públicas en diferentes ámbitos sectoriales.
  • Aplicar los conocimientos teóricos adquiridos al análisis situaciones reales y, a partir del análisis de la realidad política, generar orientaciones útiles en la toma de decisiones.
  • Demostrar comprensión lectora de textos especializados en inglés.
  • Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  • Reconocer la complejidad de la realidad política, su diversidad, y las tensiones a las cuales está sometida, con un énfasis especial en el contexto español y europeo.
  • Trabajar en equipos de carácter internacional e interdisciplinar, cuyos miembros tienen orígenes y trayectorias diferentes.
    Investigación Avanzada en Ciencia Política/Advanced Research in Political Science
  • Aplicar los conocimientos y técnicas para el análisis de situaciones de la realidad política con el fin de generar propuestas y orientaciones útiles para la toma de decisiones.
  • Comprender y redactar textos especializados de investigación avanzada en ciencia política.
  • Examinar políticas públicas en diferentes ámbitos sectoriales.
  • Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  • Reconocer la complejidad de la realidad política, su diversidad, y las tensiones a las cuales está sometida, con un énfasis especial en el contexto español y europeo.
  • Trabajar en equipos de carácter internacional e interdisciplinar.

Resultados de aprendizaje

  1. Analizar las políticas públicas independientemente de su especialización sectorial.
  2. Anticipar las consecuencias que puede tener el diseño de una determinada política pública.
  3. Aplicar las principales teorías para el análisis de los procesos de elaboración, implementación y evaluación de las políticas públicas.
  4. Comprender y redactar textos especializados de investigación avanzada en ciencia política.
  5. Demostrar comprensión lectora de textos especializados en inglés.
  6. Diseñar los instrumentos para evaluar una política pública concreta.
  7. Distinguir los principales actores implicados en los procesos de generación y elaboración de las políticas, con especial atención no solo a su complejidad particular sino también a la de los entornos de red en que se interrelacionan.
  8. Identificar la importancia de los contextos políticos específicos a la hora de diseñar una política.
  9. Identificar los distintos actores relevantes implicados en la definición de una política, sus repertorios de acción, intereses y recursos.
  10. Identificar los distintos factores y variables que pueden incidir en la definición y resultados de una política pública.
  11. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  12. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  13. Trabajar en equipos de carácter internacional e interdisciplinar, cuyos miembros tienen orígenes y trayectorias diferentes.
  14. Trabajar en equipos de carácter internacional e interdisciplinar.

Contenido

 

PUBLIC MANAGEMENT TOPICS 

Today’s context for Public and Third Sector Management

What leaders do: power and negotiation

Comparative Performance 

Work and Public Sector Motivation 

Accountability and transparency in public administration

Regulation, representation and trust 

Algorithms in Public Administration

 

PUBLIC POLICY TOPICS

Introduction to Public Policy Process: Actors, Problems and Agendas

Urban Policies

New Social Risks and current challenges to social policies

Welfare State: critics and current debates

Long-term care policies across welfare regimes

Social Investment turn in current welfare states

Intersectionality and Public Policies

 

Metodología

Learning is based on the reading and discussion of theoretical and empirical knowledge.

The aim is to acquire the capacity to formulate questions and answers. To this end, students will have to be active and autonomous in searching and selecting relevant information, in reading and thinking in order to create a rich and informed dialogue with the lecturer.

This autonomous effort will be required previously to each session, via reading, essay writing and some cases and exercices. This work will then be complemented with seminar discussions and oral presentations, which will help to better understand both theory and practice-based knowledge as well as to question it.

Class teaching will combine lectures and seminar/case, exercise discussions on theoretical and empirical knowledge –always trying to find the applicability of theory to the real world.

Tutorial teaching will focus on the preparation of essays, exercises and presentations.

Nota: se reservarán 15 minutos de una clase dentro del calendario establecido por el centro o por la titulación para que el alumnado rellene las encuestas de evaluación de la actuación del profesorado y de evaluación de la asignatura o módulo.

Actividades

Título Horas ECTS Resultados de aprendizaje
Tipo: Dirigidas      
Clases, asistencia y participación 125 5 2, 5, 6, 9, 10, 8, 12, 11, 13
Tipo: Supervisadas      
Seminarios y tutorías 50 2 2, 6, 9, 10, 8, 12, 11, 13
Tipo: Autónomas      
Lectura, ejercicios y redacción de textos tipo ensayo 70 2,8 2, 5, 6, 9, 10, 8, 12, 11, 13

Evaluación

Evaluation will be botn continuous and final. It will be based on the outputs of the different activities in which students will engage to show they have achieved the expected competencies.

Such activities and outputs include:

  1. Practical exercises proposed in class (public management) 
  2. Short essays on readings (public policy)
  3. A test (public management) 
  4. A final paper (public policy)  

Actividades de evaluación

Título Peso Horas ECTS Resultados de aprendizaje
3 ejercicios evaluación continua (Public Management) y 3 ensayos cortos evaluación continua (Public Policy) 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 8, 12, 11, 13, 14
Ensayo largo Public Policy 25 % 1 0,04 2, 3, 4, 5, 9, 10, 8, 12, 11
Test final parte de Public Management 25% 1 0,04 2, 5, 6, 9, 10, 8, 12, 11, 13

Bibliografía

More recent papers and adjusted to the each topic in the Syllabus to be distributed in class

PUBLIC MANAGEMENT 

Boyne, G.A. (2003) “Sources of Public Service Improvement: A Critical Review and Research Agenda”, Journal of Public Administration Research and Theory, 13 (3): 367- 394

De Vries, M.; Nemec, J. 2013 “Public Sector Reform: An Overview of Recent Literature and Research on NPM and Alternative Paths”, International Journal of Public Sector Management, 26(1):4-16.

Ferlie, E., Lynn, L.E. Jr and Pollitt, Ch. 2005 The Oxford Handbook of Public Management, New York: Oxford University Press.

Grant, A. 2012 “Leading with Meaning: Beneficiary Contact, Prosocial Impact and the Performance Effects of Transformational Leadership”, Academy of Management Journal, 55 (2):458-476 

Heifetz R. A. Linsky, M. 2002 Leadership on the Line. Boston, Mas: Harvard Business School Press. Pages 9-30

Kelly, J. 2007 “Reforming Public Services in the UK: Bringing in The Third Sector” Public Administration, 85 (4):1003-1022

Koffijberg, J. De Bruin, H. Priemus, H. 2012 “Combining Hierarchical and Network Strategies: Successful Changes in Dutch Social Housing” Public Administration, 90 (1):262-275 

Kotter, J.P. 2001 “What Leaders Really Do”. Harvard Business Review, December  

Kuhlmann, S. and Wollmann, H. 2014 Introduction to Comparative Public Administrations. Administrative Systems and Reform in Europe. Cheltenham and Northampton, MA:  Edward Elgar

Latham, G.P., Borgogni, L., Petitta, L. 2008 “Goal Setting and Performance Management in the Public Sector” International Public Management Journal, 11(4) 385-403

McGuire, M Agranoff, R. 2011 “The Limitations of Public Management Networks” Public Administration, 89 (2):265-284

Milward, H.B. Provan. K.G. (2000) “Governing theHollow State” Journal of PublicAdministration Research and Theory 10 (2) 359-379

Moynihan, D.P. 2005 “What Do We Talk About When We Talk About Performance. Dialogue Theory and Performance Budgeting” Journal of Public Administration Research and Theory, 16: 151-168

Moynihan, D. P. Pandey, S. K. 2010 “The Big Question for Performance Management: Why Do Managers Use Performance Information” Journal of Public Administration Research and Theory, 20:849-866

OECD, 2008. Public-Private Partnerships. In Pursuit of Risk Sharing and Value for Money. Paris. OECD Publications. Chapter 1.  

Olsen, J. P.  2005 “Maybe It is Time to Rediscover Bureaucracy”, Journal of Public Administration Research and Theory, 16:1-24 

Page, E. Hood, C. Lodge, M. 2005. “Conclusion; Is Competency Management a Passing Fad”  Public Administration, 83 (4): 853-860

Perry, J., Christensen, R.K. 2015 Handbook of Public Administration, London: Routledge.

Perry, J. Hondeghem, A. Wise L.R. 2008. “Revisiting the Motivational Bases of PublicService: Twenty Years of Research and an Agenda for the Future”  Public Administration Review 70 (5):681-690    

Pollit, C. 2009 “Bureaucracies Remember; Post-Bureaucratic Organizations Forget”, Public Administration, 82 (2): 198-218

Pollit, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press

Truss, C. 2008 “Continuity and Change: The Role of the HR Function in the Modern Public Sector” Public Administration, 86 (4):1071-1088

Vandenabeele, W. 2008 “Government calling: Public Service Motivation as an Element in Selecting Government as an Employer of Choice”, Public Administration 86 (4):1089-1105

Van Ryzin, G. G. Charbonneau 2010 “Public Service Use and Perceived Performance;An Empirical Note on the Nature of the Relationship” Public Administration, 88 (2): 551-563

Van Ryzin, G. G. Immerwahr, Altman, S. 2008 “Measuring Street Cleanliness:  A Comparison of New York City’s Scorecard and Results from a Citizen Survey” Public Administration Review March –April: 295-303

Weibel A., Rost, K., Osterloh, M. “Pay for Performance in the Public Sector-Benefits and Hidden Costs” Journal of Public Administration Research and Theory 20: 387-412

Wright, B.E. Moynihan, D.P. Pandey, S. K.2011 “Pulling the Levers: Transformational Leadership, Public Service Motivation and Mission Valence”, Public Administration Review 77 (2): 206-215

 

PUBLIC POLICY 

Albi, E.; González-Páramo, J.; López Casasnovas, G. 1997. Gestión pública. Barcelona. Ariel.

Aguilar, L. 1992. La hechura de las políticas públicas. México. M.A. Porrua. 4 vols.

Ballart, X. 1992 ¿Cómo evaluar programas y servicios públicos? Madrid. Ministerio para las Administraciones Públicas.

Barzelay, M.; Gallego, R. 2006. ‘From “new institutionalism” to “institutional processualism”: Advancing knowledge about public management policy change’. Governance, 19, 4:531-557.

Colebatch, H. 2002. Policy. London: Open University Press. 2nd edition.

Hill, M. ed. 1997. Thepolicy process. A reader. Hertfordshire. Prentice Hall/Harvester Wheatsheaf. 2nd edition.

Kingdon, J. 1995. Agendas, alternatives, and public policies. New York. HarperCollins. 2nd edition.

Knoepfel, P.; Larrue, C.; Varone, F. 2001. Analyse et pilotage des politiques publiques. Basel. Helbing and Lichtenhahn.

Lane, J. 1993. The public sector. Concepts, models and approaches. London. Sage.

Loseke, D. 2003. Thinking about social problems. New Jersey. Aldine Transaction. 2nd edition.

Moore, M. 1995. Gestión estratégica y creación de valor en el sector público. Paidós. Barcelona. (traducció 1998).

Pressman, J.; Vildavsky. A. 1984. Implementation. Berkeley. University of California Press. 3rd edition.

Sabatier, P. ed. 1999. Theories of the policy process. Oxford. Westview Press.

Stone, D. 2002. Policy paradox. The art of political decision making. London. Norton. 2nd edition.

Software

(More detail in the syllabus to be distributed)