Logo UAB
2022/2023

Epidemiologia Clínica i Estadística

Codi: 42147 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4312326 Investigació Clínica Aplicada en Ciències de la Salut OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Bonfill Cosp
Correu electrònic:
xavier.bonfill@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Maria Montserrat Martín Baranera
Maria Teresa Puig Reixach
Francesc Xavier Castells Oliveres
María Montserrat Ferrer Fores
Antonio Pascual Lopez
Joaquin Lopez Contreras Gonzalez
Ivan Sola Arnau
María Jesús Quintana Ruíz
Ignasi Bolibar Ribas
Gerard Urrutia Cuchi

Equip docent extern a la UAB

Judit Solà Roca
Laura Martínez García
Laura Samsó Jofra
Marta Roqué Fíguls
María José Martínez Zapata
Pablo Alonso Coello

Prerequisits

Es recomana coneixements bàsics d'estadística i anglès científic
És obligat haver realitzat el mòdul previ de Metodologia de la Investigació.

Objectius

 Clàssicament l'Epidemiologia s'ha concentrat en l'estudi de les epidèmies però l'Epidemiologia clínica es focalitza en l'aplicació dels mètodes epidemiològics per estudiar i resoldre millor els

problemes clínics dels pacients, analitzant els determinants i els efectes de les decisions clíniques.

 

Competències

  • Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
  • Demostrar que compren les metodologies estadístiques bàsiques emprades als estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
  • Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
  • Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
  • Participar en l'elaboració d'un protocol d'investigació bàsic, clínic o experimental, basant-se en la metodologia científica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.
  • Valorar críticament, identificar i classificar les fonts d'informació científica segons el tipus d'evidència i la rellevància científica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
  2. Descriure en profunditat i capacitar sobre els diferents dissenys de recerca en funció de les hipòtesis plantejades.
  3. Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
  4. Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
  5. Desenvolupar una lectura crítica estructurada de la literatura científica en funció dels diferents dissenys.
  6. Elaborar i desenvolupar un protocol de recerca clínica a l'àmbit de la epidemiologia.
  7. Identificar les tècniques estadístiques bàsiques per a analitzar les dades dels diferents estudis i saber aplicar les de tipus descriptiu.
  8. Interpretar els resultats dels estudis tant per a la seva aplicació en grups de pacients com a nivell individual, mitjançant la perspectiva de la Medicina basada en l'Evidència.
  9. Manegar els procediments de documentació clínica i epidemiològica.
  10. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.
  11. Valorar críticament les tecnologies i fonts d'informació científica per a obtenir, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.

Continguts

a) Estudis terapèutics
 
Formulació de preguntes terapèutiques. Comparació dels diferents dissenys per respondre preguntes terapèutiques: estudis observacionals versus experimentals. Estudis creuats quasi-experimentals, estudis abans-després. Lectura crítica d'estudis terapèutics. Anàlisi de dades d'estudis experimentals i quasi-experimentals. Anàlisi de supervivència.
 
b) Estudis diagnòstics
 
Formulació de preguntes diagnòstiques. Estudis transversals: característiques. Atributs tècnics d'una prova diagnòstica: sensibilitat, especificitat, valors predictius, quocient de versemblança, corbes ROC. Diferències amb els estudis de cribratge. Fases de l'avaluació de les proves diagnòstiques. Lectura crítica d'estudis de proves diagnòstiques. Anàlisi de dades d'estudis de proves diagnòstiques.
 
 
c) Estudis pronòstics i de seguiment
 
Formulació de preguntes pronòstiques. Estudis pronòstics: característiques. Estudis de seguiment: característiques Lectura crítica d'estudis pronòstics i d'estudis de seguiment. Utilització integrada de diferents bases de dades clíniques. Anàlisi de dades d'estudis pronòstics i de seguiment: proves de Poisson, Cox, entre d'altres.
d) Estudis etiològics
 
Formulació de preguntes etiològiques. Comparació dels diferents dissenys per respondre preguntes etiològiques: estudis retrospectius versus prospectius. Lectura crítica d'estudis etiològics. Anàlisi de dades d'estudis etiològics. Anàlisi multivariada.
 
e) Revisions sistemàtiques i guies de pràctica clínica
 
Conceptes generals d'elaboració de revisions de la literatura. Revisions sistemàtiques versus narratives. Revisions d'estudis experimentals versus observacionals. Escales d'evidència. Lectura crítica de revisions sistemàtiques. Guies de pràctica clínica. Lectura crítica de guies de pràctica clínica. Graus de recomanació. Síntesi de dades. Metanàlisi.
 
f) Estudis sobre la qualitat assistencial i la seguretat clínica
 
Conceptes generals relacionats amb la qualitat assistencial i mètodes específics per avaluar-la. Estudis d'efectivitat i de resultats (outcomes). Mesura de la qualitat de vida. Estudis de costos i cost-efectivitat. Estudis qualitatius.
 
 
Veure programa del curs 2021-22 en el campus virtual:

https://cv.uab.cat/protected/index.jsp

 

Metodologia

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes conceptuals amb suport de les TIC i debats en grup 25 1 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Estudi 70 2,8 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Presentació pública de treballs - Presentacions individuals i ronda de valoracions 20 0,8 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctiques d'aula: Plantejament i resolució de casos pràctics 20 0,8 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctiques de Laboratori (PLAB) 5 0,2 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Redacció de treballs i elaboració de temes monogràfics 25 1 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Tutoria - Supervisió i suport a la realització de treballs 85 3,4 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11

Avaluació

Les competències d'aquest mòdul seran avaluades mitjançant: participació obligatòria a les classes dirigides en un 80% de les mateixes, treballs individuals i examen.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega i avaluacio de treballs 30-40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Participació activa a classe 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Proves orals i escrites 30-40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

  • Basic Epidemiology, Bonita, Beaglehole, 2005, WHO
  • Hernández-Aguado I, Gil A, Delgado M, Bolúmar F (eds.). Manual de Epidemiología y Salud Pública. Madrid. Panamericana, 2005.
  • Piédrola Gil G et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 10ªed. Masson, 2001.
  • Martínez Navarro F, Antó JM, Castellanos PL, Gili M, Marset P, Navarro V. (eds.). Salud Pública. Madrid: McGraw-Hill - Interamericana de España, 1998.
  • Gordis L. Epidemiologia. 3ª ed. Madrid, Elsevier, 2005
  • Nordness R. Epidemiología y Bioestadística. Madrid: Elsevier, 2006
  • Fletcher RH, Fletcher SW, Wagner EH. Epidemiología clínica. Aspectos fundamentales. 2ª ed. Barcelona: Masson, 2003.
  • Rothman K. Epidemiology-An introduction. Oxford: Oxford Univerity Press, 2002
  • Fletcher RH, Fletcher SW, Wagner EH. Epidemiología clínica. 5ª ed. Barcelona: Masson-Williams & Wilkins, ISBN 9788445811870.
  • Straus SE, Richardson WS, Glasziou P, Haynes BR. Medicina basada en la evidencia. Cómo practicar y enseñar la MBE. 3ª ed. Madrid: Elsevier, 2006.

Programari

Microsoft Teams