Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | FB | 1 | 1 |
2500261 Pedagogia | FB | 1 | 1 |
2500797 Educació Infantil | FB | 1 | 1 |
2500798 Educació Primària | FB | 1 | 2 |
Es recomana un nivell intermig en competència digital (marc DigComp).
Es recomana portar un dispositiu electrònic propi (portàtil o tauleta)
Educació Digital i Socioemocional és una de les assignatures que componen la formació bàsica de la Facultat de Ciències de l’Educació que prepara en competències bàsiques que qualsevol professional de l'educació necessita. L'assignatura té un vessant clarament pràctic i aplicatiu i per això es dissenya la docència amb un percentatge molt alt de seminaris amb grups reduïts d'estudiants i requereix d’un seguiment i participació de les classes continuat.
Objectius
- Desenvolupar competències socioemocionals i de treball en equip en contextos educatius.
- Iniciar el desenvolupament de la competència digital docent en les seves àrees
Els continguts de l'assignatura es concreten en tres grans temes:
1. L'educació socioemocional a les organitzacions educatives
1.1. Educació emocional. L’expressió, comprensió i regulació emocionals. La influència dels estils atribucionals.
1.2. L’acompanyament emocional i la resiliència.
2. El treball en equip
2.1. El treball en equip i el treball col·laboratiu
2.2. La dinamització de grups, l’observació grupal i les habilitats socials en contextos educatius
2.3. El treball en xarxa, la comunicació i el treball col·laboratiu amb eines digitals
3. La Competència Digital Docent i d'Educadors/es
3.1. Les tecnologies digitals a l’educació. Conceptualització de la Competència Digital de Docents i Educadors/es
3.2. Recursos digitals per a l’aprenentatge: ensenyament i aprenentatge, continguts digitals, avaluació i feedback
3.3. El desenvolupament professional amb i sobre les tecnologies digitals i l'empoderament de la ciutadania amb les competències digitals (espais formals, no formals i informals)
L’assignatura s’organitza en dos grans àmbits: l’àmbit d’Educació Digital (ED) i l’àmbit d’Educació Socioemocional (ESE). Els dos àmbits funcionen en paral·lel i de manera coordinada en les sessions de classe establertes al cronograma.
Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 del gran grup) on mitjançant activitats diverses (estudi de casos, anàlisi de materials, dinàmiques de grup, resolució de problemes, creació de material visual, etc.) s'aprofundeix en els continguts de l'assignatura.
Les sessions de gran grup són espais de fonamentació dels conceptes de l’assignatura. Serveixen per establir les qüestions bàsiques i es realitza amb tot el grup classe.
Donat el caràcter de l’assignatura, tant a les sessions de seminari com a les de gran grup, es potencien les metodologies actives com el treball per projectes, l’aprenentatge col·laboratiu, l’avaluació entre iguals, la resolució de problemes, la gamificació, els debats, entre d’altres.
L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el/la professor/a considera que l'alumne/a no compleix aquests requisits. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats en seminaris | 31 | 1,24 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12 |
Presencials en gran grup | 14 | 0,56 | 3, 6, 7, 9, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment | 15 | 0,6 | 1, 2, 7, 8, 9, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament autònom de les activitats formatives | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Al procés d'avaluació s’aplicaran rúbriques, checklists, pautes d'avaluació, entre d'altres instruments per assegurar el seguiment continuat i formatiu de les activitats. El procés d’avaluació del portafoli digital s’inclou una pràctica d’avaluació entre iguals formativa que es desenvoluparà durant una de les sessions de classe (indicada la data a continuació). Aquella sessió serà d'assistència obligatòria, en cas contrari, no es podrà desenvolupar en un altre moment (a excepció de les faltes de salut justificades amb certificat mèdic).
Per a superar l'assignatura caldrà demostrar haver desenvolupat les competències d’educació emocional, treball en equip i digital docent. Per això s'ha de superar cadascuna de les evidències d’avaluació amb una nota mínima de 5.
L'assistència i participació a les sessions és obligatòria per desenvolupar les competències establertes a l'assignatura. Per poder ser avaluat caldrà haver assistit almenys al 80% de les classes de cada àmbit (80% d'assistència a ED; 80% d'assistència a ESE).
Hi ha una data de reavaluació per aquells que hagin suspès alguna de les activitats amb més d'un 3,5 i hagin participat com a mínim al 80% de les sessions de l’assignatura. Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació o no compleixi el criteri d'assistència i participació, en l'acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.
La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat i l'assignatura i no es tindrà dret a reavaluar-la. Recordem quees considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Podeu veure la documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Activitats d’avaluació:
Projecte en grup: 40% (ED+ESE)
Portafoli individual ED en format blog: 30%
Treball introspectiu ESE: 30%
Les activitats esmentades inclouen pràctiques d'aula i evidències d'avaluació contínua al llarg de les sessions (marcades al programa de cada assignatura proporcionat a l'inici de curs).
Dates d'avaluació:
Grup 1
Projecte en grup: 13 de gener 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 11 de novembre de 2022, entrega final 13 de gener 2023
Treball introspectiu ESE: 2 de desembre de 2022
Grup 2
Projecte en grup: 13 de gener 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 4 de novembre de 2022, entrega final 13 de gener 2023
Treball introspectiu ESE: 2 de desembre de 2022
Grup 61
Projecte en grup: 11 de gener 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 16 de novembre de 2022, entrega final 18 de gener 2023
Treball introspectiu ESE: 14 de desembre de 2022
Grup 62
Projecte engrup:9de gener 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 14 de novembre de 2022, entrega final 16 de gener 2023
Treball introspectiu ESE: 5 de desembre 2022
Grup 21
Projecte en grup: 10 de maig 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 12 de abril de 2023, entrega final 7 de juny 2023
Treball introspectiu ESE: 3 de maig 2023
Grup 31
Projecte en grup: 24 de maig 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 12 d'abril de 2023, entrega final 31 de maig 2023
Treball introspectiu ESE: 3 de maig 2023
Grup 41
Projecte en grup: 12 de juny 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 17 d'abril de 2023, entrega final 19 de juny 2023
Treball introspectiu ESE: 15 de maig 2023
Grup 71
Projecte en grup: 26 de maig de 2023
Portafoli individual en format blog: avaluació formativa entre iguals 14 d'abril (Seminari A i B) i 21 d'abril (Seminari C) de 2023, entrega final 2 de juny 2023
Treball introspectiu ESE: 12 de maig 2023
Data de reavaluació per aquelles activitats que s'hagin suspès amb una nota entre el 3.5 i el 4.9:
Grup 1 i 2: 10 de febrer 2023
Grup 61: 8 de febrer 2023
Grup 62: 6 de febrer 2023
Grup 21 i 31: 21 de juny 2023
Grup 41: 3 de juliol 2023
Grup 71: 16 de juny 2023
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Portafoli individual Educació Digital en format blog | 30 | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 8 |
Projecte en grup | 40 | 25 | 1 | 4, 7, 8, 9, 11, 12 |
Treball instrospectiu individual ESE | 30 | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 9, 10, 13 |
A continuació es presenta el programari que es podrà utilitzar al llarg del curs, entre d'altres que, en funció de les necessitats d'aprenentatge, es podran incloure.