Logo UAB
2022/2023

Anatomia Humana: Neuroanatomia

Codi: 106729 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina FB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Rosa Mirapeix Lucas
Correu electrònic:
rosa.mirapeix@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La major part de temes són donats en català. Alguns en castellà.

Equip docent

Josep Reig Vilallonga
Jordi Gascón Bayarri
David Cànovas Vergé

Prerequisits

És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de les assignatures d’anatomia humana que s’imparteixen en el primer curs del grau de medicina, així com les competències bàsiques d’autoaprenentatge i de treball en grup.

 

 

Objectius

L’assignatura d’Anatomia Humana: neuroanatomia és una assignatura del 2n semestre, que es cursa en el segon curs del Grau en Medicina.

Els objectius generals de l’assignatura són:

  • L’estudi de l’organització del sistema nerviós.
  • L’estudi de les estructures anatòmiques del sistema nerviós central i sistema nerviós autònom.

Els objectius formatius generals de l’assignatura són:

  • Aprendre i utilitzar correctament la nomenclatura anatòmica relacionada amb el sistema nerviós.
  • Saber i identificar les diferents estructures anatòmiques que integren el sistema nerviós.
  • Capacitar a l’alumnat per l’aplicació dels coneixements anatòmics en la deducció de patologies i símptomes.
  • Adquirir habilitats pràctiques.

Competències

  • Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció dels aparells i sistemes de l'organisme humà normal en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les ciències bàsiques i els principis en els que es fonamenten.
  • Demostrar que coneix i comprèn l'anatomia descriptiva i funcional, macro i microscòpica dels diferents aparells i sistemes, així com l'anatomia topogràfica, la seva correlació amb les exploracions complementàries bàsiques i els mecanismes de desenvolupament.
  • Demostrar que es coneix adequadament la llengua anglesa, tant oralment com per escrit, per poder comunicar-se científicament i professionalment amb eficàcia.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements anatòmics adquirits per produir textos estructurats de revisió.
  2. Conèixer i utilitzar correctament la nomenclatura anatòmica internacional.
  3. Demostrar que es coneix adequadament la llengua anglesa, tant oralment com per escrit, per poder comunicar-se científicament i professionalment amb eficàcia.
  4. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  5. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  6. Descriure els factors que determinen la forma, l'aspecte general i les proporcions del cos humà en estat de salut en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  7. Descriure els fonaments científics de l'anatomia humana.
  8. Descriure l'organització anatòmica general dels aparells i sistemes del cos humà en estat de salut.
  9. Descriure les estructures anatòmiques, l'organització i la morfogènesi del sistema cardiovascular, sistema nerviós central i els òrgans dels sentits.
  10. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  11. Explicar la formació del disc embrionari i els seus principals derivats.
  12. Identificar els mecanismes morfogenètics de les principals alteracions en el desenvolupament del sistema cardiovascular, del sistema nerviós central  i dels òrgans dels sentits .
  13. Identificar les estructures anatòmiques que conformen el sistema cardiovascular, el sistema nerviós central i els òrgans dels sentits en estat de salut, mitjançant la inspecció, la palpació i/o la utilització de mètodes macroscòpics i diferents tècniques.
  14. Identificar les estructures anatòmiques que constitueixen els diferents aparells i sistemes corporals en estat de salut en les grans etapes del cicle vital i en els dos sexes.
  15. Identificar les principals tècniques utilitzades en un laboratori d'anatomia humana.
  16. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.

Continguts

Tema 1- Introducció al sistema nerviós: Terminologia bàsica. Organització del sistema nerviós. Principals components del sistema nerviós (neurones-neuroglia, neurones aferents-eferents, substància blanca-grisa, nuclis-tractes).

Tema 2- Telencèfal: Morfologia externa dels hemisferis cerebrals (lòbuls, cissures, solcs, circumvolucions, àrees funcionals del còrtex cerebral). Nuclis de la base. Substància blanca telencefàlica (fibres d’associació, comissurals i de projecció). Sistema límbic.

Tema 3- Diencèfal: Generalitats. Tàlem. Hipotàlem. Epitàlem. Subtàlem. Glàndula hipofisària.

Tema 4- Tronc encefàlic: Generalitats. Formació reticular. Mesencèfal, Protuberància i Bulb raquidi: morfologia externa, morfologia interna, talls transversals e importància clínica.

Tema 5- Cerebel: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Connexions.

Tema 6- Medul.la espinal: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Tractes ascendents i descendents. Consideracions clíniques.

Tema 7- Meninges: Generalitats. Meninges encefàliques. Meninges espinals.

Tema 8- Líquid cefaloraquidi i sistema ventricular.

Tema 9- Vascularització del sistema nerviós central: Vascularització arterial (encefàlica i medul·lar). Vascularització venosa (encefàlica i medul·lar).

Tema 10- Sistema nerviós autònom o vegetatiu: Generalitats. Sistema nerviós simpàtic. Sistema nerviós parasimpàtic.

Tema 11- Nervis cranials:Generalitats. Nervis sensorials (n.I- olfactori, n. II-òptic, n.VIII- n.estatoacústic). Nervis oculomotors (n. III-oculomotor, n.IV-troclear, n.VI-abducens). Nervi trigemin (n.V). Nervi facial (n.VII). Altres nervis (n.IX-glossofaringi, n.X-vague, n.XI-accessori, n.XII-hipoglòs).

Classes teòriques: 25 hores.

Pràctiques de laboratori a la sala de dissecció: 4 (2 hores cadascuna).

Seminari d’anatomia clínica: 1 (1,5 hores).

 

 

Metodologia

D’acord amb els objectius de l’assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:

ACTIVITATS DIRIGIDES

Classes teòriques (25 hores): Exposició sistemàtica del temari de l’assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'estudiant adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb un estudi personal dels temes explicats.

Pràctiques de laboratori (8 hores): els estudiants assisteixen en grups reduïts a la sala de dissecció per estudiar els diferents continguts temàtics de l'assignatura en preparacions anatòmiques d’espècimens humans i la seva correlació amb tècniques de diagnòstic per imatge (radiologia, tomografia computada, ressonància magnètica, arteriografia, etc.). L’objectiu és consolidar els coneixements adquirits en les classes teòriques, tutories i activitats autònomes.

Seminaris (1,5 hores): Sessions amb un nombre reduït d’estudiants per a la discussió i resolució d’exercicis de caràcter pràctic. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos clínics que es plantegen en els seminaris.

ACTIVITATS SUPERVISADES

Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (hores a convenir)o per correu electrònic. L’objectiu de les tutories és clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels estudiants. També es poden utilitzar per resoldre els dubtes que l’alumnat tingui sobre la preparació dels seminaris.

ACTIVITATS AUTÒNOMES
Lectura comprensiva de textos i articles. Estudi personal. Realització d’esquemes i resums. Assimilació conceptual dels continguts de l’assignatura. La lectura recomanada de capítols de llibres i d'articles formaran part de la matèria a ser avaluada.

 

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques de laboratori (PLAB) 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 16
Seminaris (SEM) 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16
Teoria(TE) 25 1 1, 2, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 18 0,72 1, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 16
Tipus: Autònomes      
Estudi personal /lectura d'articles/informes d'interès 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16

Avaluació

NOTA: L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la pressencialitat que imposin les autoritats sanitàries.  L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual (on-line) de l'avaluació tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària. 

ALUMNES REPETIDORS:  NO es guarda la nota de cap bloc d'avaluació d'un any a l'altre.  L'assignatura NO DIFERENCIA entre alumnes repetidors i no repetidors.  Tots els alumnes matriculats a l'assignatura tenen els mateixos drets i deures (han de complir TOTES les característiques que s'expliquen a continuació - com per exemple, l'assistència a pràctiques i seminaris).  Si coincideix una pràctica o seminari amb una activitat docent d'una altre assignatura, segons la normativa de la Facultat de Medicina, l'assignatura del curs més alt ha de canviar el dia de la pràctica o seminari per que l'alumnat pugui assistir a totes les activitats docents de les assignatures matriculades.   NO és l'assignatura del curs inferior la que ha de canviar la seva programació per que l'alumne pugui assistir a les seves activitats docents obligatòries.  

L’alumnat matriculat a aquesta assignatura tindrà dues oportunitat per assolir els objectius formatius fixats. Una avaluació serà just després de finalitzar les activitats docents i l’altre avaluació (examen de recuperació) es convocarà al final del curs acadèmic d’acord amb el calendari de la Unitat Docent de Bellaterra.

CONVOCATÒRIA JUST DESPRÉS D’ACABAR LES ACTIVITATS DOCENTS DE L’ASSIGNATURA:

Per poder presentar-se a aquesta convocatòria és obligatori que l’estudiant hagi assistit a totes les pràctiques i seminaris programats per l’assignatura. Només es permetrà 1 absència sense justificar.

Aquesta avaluació consistirà en 4 parts.  La matèria que es preguntarà serà l'aportada en les classes teòriques, seminaris i pràctiques. En el moment de la convocatòria de l'examen, s'especificarà el nº de preguntes de cada part. 

  • 1ª part (50% de la nota) = Test amb 5 respostes i només 1 vàlida.  Penalització de 0,25 punts per cada resposta incorrecta.   
  • 2ª part (20% de la nota) = Preguntes de Fals/Cert.  Penalització de 0,5 punts per cada resposta incorrecta.
  • 3ª part (15% de la nota) = Preguntes de resposta curta plantejades sobre preparacions o imatges anatòmiques. No es penalitzen les respostes incorrectes, però no es dona un punt sencer si la resposta no és totalment correcta. 
  • 4ª part (15% de la nota) = Preguntes de relacions, ítems de selecció i/o preguntes d'assaig.  En el moment de la convocatòria s'especificarà el tipus d'examen i la penalització de les respostes incorrectes.

La nota d’aquesta avaluació = 1ª part  (50%) + 2ª part (20%) + 3ª part  (15%) + 4ª part (15%).  No hi ha nota mínima en cada part.  L'estudiant haurà de treure un 5,00 en aquesta avaluació per a no haver-se de presentar a l'examen de recuperació. 

EXAMEN DE RECUPERACIÓ:

Els estudiants que hagin eliminat matèria en la convocatòria just després d’acabar les activitats docents de l’assignatura no estaran obligats a fer aquesta avaluació.
L’assignatura programarà una avaluació final o de recuperació, d’acord amb el calendari docent de la Facultat de Medicina.
Es poden presentar a aquesta avaluació tots els alumnes matriculats a l’assignatura, encara que no hagin assistit a cap activitat docent programada per l’assignatura durant el semestre.

S’hauran de presentar a l’examen de recuperació:

  • Els estudiants que no hagin eliminat matèria durant la convocatòria just després d’acabar les activitats docents de l’assignatura.
  • Els estudiants que no s’hagin presentat a la convocatòria d’avaluació just després d’acabar les activitats docents de l’assignatura.
  • Els estudiants que hagin eliminat matèria però vulguin pujar nota. En aquests casos:
    • a) Cal avisar al coordinador/a de l’assignatura (per email) com a mínim 1 setmana abans de l’examen de recuperació.
    • b) L’alumnat haurà de presentar-se a les 4 parts de l'examen
    • c) Tot i que l’alumne que es presenta a l’examen de recuperació ja tingui l’assignatura aprovada, haurà d’obtenir obligatòriament, una nota mínima de 5,0 a l’examen. En cas contrari, l’estudiant haurà suspès l’assignatura.
  • d) Una vegada l’estudiant treu una nota mínima de 5,0 a l'examen de recuperació, per calcular la nota final de l’assignatura s’utilitzarà la nota més alta de cadascuna de les 4 parts entre l'examen fet després d’acabar les activitats docents i l'examende recuperació).

L’examen de recuperació:  tindrà les mateixes característiques que l'examen realitzat just després d'acabar les activitats docents de l'assignatura (4 parts). 

Per aprovar l’examen de recuperació, es necessari treure una nota mínima de 5,0. 

NOTA DE L’ASSIGNATURA:

Nota de l’assignatura = Nota obtinguda en qualsevol de les dues convocatòries (la de just després d'acabar les activitats docents o la de recuperació). 

Per aprovar l'assignatura, l'alumnat ha de treure una nota mínima de 5,0.  S’atorgarà matrícula d'honor entre l’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar el 5% dels alumnes matriculats a l’assignatura, tal com estableixen les normes acadèmiques de la UAB. Es considera estudiant no avaluable, aquell que NO s'ha presentat a cap avaluació.

CONVOCATÒRIES, REVISIONS:

Les convocatòries d’exàmens (dia, hora, aula...) i de revisió de les notes s’anunciaran a través del moodle de la UAB. El procediment de revisió de les proves s’ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual. El resultat de les activitats d’avaluació es donaran a conèixer a través del moodle de la UAB en el termini prèviament anunciat a través de la convocatòria de l’examen.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A) avaluació prova objectiva: ítems d'elecció múltiple 50% 1,25 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16
B) avaluació escrita : prova fals/cert 20% 1,25 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
C) avaluació escrita: preguntes basades en imatges o preparacions anatòmiques 15% 0,5 0,02 4, 12, 13, 14, 15
D) Prova escrita 15% 0,5 0,02 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16

Bibliografia

 

Libros de texto (por orden alfabético)

  • Haines(2020).  Gray- Anatomia para estudiantes.  4ª ed. Ed. Elsevier Science, Madrid.
  • Garcia-Porrero JA, Hurlé JM (2020).  Anatomia Humana. 2ª edición Ed. McGraw-Hill Interamericana. Format E-book a la Biblioteca de la UAB
  • Sadler TW (2019) Embriología médica de Langman. 14ª edición.  Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.  Format E-book a la Biblioteca de la UAB

 Atlas de Anatomía (por orden alfabético)

  • Gilroy AM et al. PROMETHEUS Atlas de Anatomía (2021).  4ª ed. Ed. Panamericana: Buenos Aires.  Format E-book a la Biblioteca de la UAB
  • Rohen JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E (2015).  Atlas de Anatomía Humana.  9ª ed. Ed. Elsevier Science,  Madrid

 Páginas Web

 

 

 

Programari

No cal programari específic-