Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 2 | 2 |
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de les assignatures d’anatomia humana que s’imparteixen en el primer curs del grau de medicina, així com les competències bàsiques d’autoaprenentatge i de treball en grup.
L’assignatura d’Anatomia Humana: neuroanatomia és una assignatura del 2n semestre, que es cursa en el segon curs del Grau en Medicina.
Els objectius generals de l’assignatura són:
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
Tema 1- Introducció al sistema nerviós: Terminologia bàsica. Organització del sistema nerviós. Principals components del sistema nerviós (neurones-neuroglia, neurones aferents-eferents, substància blanca-grisa, nuclis-tractes).
Tema 2- Telencèfal: Morfologia externa dels hemisferis cerebrals (lòbuls, cissures, solcs, circumvolucions, àrees funcionals del còrtex cerebral). Nuclis de la base. Substància blanca telencefàlica (fibres d’associació, comissurals i de projecció). Sistema límbic.
Tema 3- Diencèfal: Generalitats. Tàlem. Hipotàlem. Epitàlem. Subtàlem. Glàndula hipofisària.
Tema 4- Tronc encefàlic: Generalitats. Formació reticular. Mesencèfal, Protuberància i Bulb raquidi: morfologia externa, morfologia interna, talls transversals e importància clínica.
Tema 5- Cerebel: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Connexions.
Tema 6- Medul.la espinal: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Tractes ascendents i descendents. Consideracions clíniques.
Tema 7- Meninges: Generalitats. Meninges encefàliques. Meninges espinals.
Tema 8- Líquid cefaloraquidi i sistema ventricular.
Tema 9- Vascularització del sistema nerviós central: Vascularització arterial (encefàlica i medul·lar). Vascularització venosa (encefàlica i medul·lar).
Tema 10- Sistema nerviós autònom o vegetatiu: Generalitats. Sistema nerviós simpàtic. Sistema nerviós parasimpàtic.
Tema 11- Nervis cranials:Generalitats. Nervis sensorials (n.I- olfactori, n. II-òptic, n.VIII- n.estatoacústic). Nervis oculomotors (n. III-oculomotor, n.IV-troclear, n.VI-abducens). Nervi trigemin (n.V). Nervi facial (n.VII). Altres nervis (n.IX-glossofaringi, n.X-vague, n.XI-accessori, n.XII-hipoglòs).
Classes teòriques: 25 hores.
Pràctiques de laboratori a la sala de dissecció: 4 (2 hores cadascuna).
Seminari d’anatomia clínica: 1 (1,5 hores).
D’acord amb els objectius de l’assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:
ACTIVITATS DIRIGIDES
Classes teòriques (25 hores): Exposició sistemàtica del temari de l’assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'estudiant adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb un estudi personal dels temes explicats.
Pràctiques de laboratori (8 hores): els estudiants assisteixen en grups reduïts a la sala de dissecció per estudiar els diferents continguts temàtics de l'assignatura en preparacions anatòmiques d’espècimens humans i la seva correlació amb tècniques de diagnòstic per imatge (radiologia, tomografia computada, ressonància magnètica, arteriografia, etc.). L’objectiu és consolidar els coneixements adquirits en les classes teòriques, tutories i activitats autònomes.
Seminaris (1,5 hores): Sessions amb un nombre reduït d’estudiants per a la discussió i resolució d’exercicis de caràcter pràctic. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos clínics que es plantegen en els seminaris.
ACTIVITATS SUPERVISADES
Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (hores a convenir)o per correu electrònic. L’objectiu de les tutories és clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels estudiants. També es poden utilitzar per resoldre els dubtes que l’alumnat tingui sobre la preparació dels seminaris.
ACTIVITATS AUTÒNOMES
Lectura comprensiva de textos i articles. Estudi personal. Realització d’esquemes i resums. Assimilació conceptual dels continguts de l’assignatura. La lectura recomanada de capítols de llibres i d'articles formaran part de la matèria a ser avaluada.
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de laboratori (PLAB) | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 16 |
Seminaris (SEM) | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Teoria(TE) | 25 | 1 | 1, 2, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal /lectura d'articles/informes d'interès | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16 |
NOTA: L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la pressencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual (on-line) de l'avaluació tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
ALUMNES REPETIDORS: NO es guarda la nota de cap bloc d'avaluació d'un any a l'altre. L'assignatura NO DIFERENCIA entre alumnes repetidors i no repetidors. Tots els alumnes matriculats a l'assignatura tenen els mateixos drets i deures (han de complir TOTES les característiques que s'expliquen a continuació - com per exemple, l'assistència a pràctiques i seminaris). Si coincideix una pràctica o seminari amb una activitat docent d'una altre assignatura, segons la normativa de la Facultat de Medicina, l'assignatura del curs més alt ha de canviar el dia de la pràctica o seminari per que l'alumnat pugui assistir a totes les activitats docents de les assignatures matriculades. NO és l'assignatura del curs inferior la que ha de canviar la seva programació per que l'alumne pugui assistir a les seves activitats docents obligatòries.
L’alumnat matriculat a aquesta assignatura tindrà dues oportunitat per assolir els objectius formatius fixats. Una avaluació serà just després de finalitzar les activitats docents i l’altre avaluació (examen de recuperació) es convocarà al final del curs acadèmic d’acord amb el calendari de la Unitat Docent de Bellaterra.
CONVOCATÒRIA JUST DESPRÉS D’ACABAR LES ACTIVITATS DOCENTS DE L’ASSIGNATURA:
Per poder presentar-se a aquesta convocatòria és obligatori que l’estudiant hagi assistit a totes les pràctiques i seminaris programats per l’assignatura. Només es permetrà 1 absència sense justificar.
Aquesta avaluació consistirà en 4 parts. La matèria que es preguntarà serà l'aportada en les classes teòriques, seminaris i pràctiques. En el moment de la convocatòria de l'examen, s'especificarà el nº de preguntes de cada part.
La nota d’aquesta avaluació = 1ª part (50%) + 2ª part (20%) + 3ª part (15%) + 4ª part (15%). No hi ha nota mínima en cada part. L'estudiant haurà de treure un 5,00 en aquesta avaluació per a no haver-se de presentar a l'examen de recuperació.
EXAMEN DE RECUPERACIÓ:
Els estudiants que hagin eliminat matèria en la convocatòria just després d’acabar les activitats docents de l’assignatura no estaran obligats a fer aquesta avaluació.
L’assignatura programarà una avaluació final o de recuperació, d’acord amb el calendari docent de la Facultat de Medicina.
Es poden presentar a aquesta avaluació tots els alumnes matriculats a l’assignatura, encara que no hagin assistit a cap activitat docent programada per l’assignatura durant el semestre.
S’hauran de presentar a l’examen de recuperació:
L’examen de recuperació: tindrà les mateixes característiques que l'examen realitzat just després d'acabar les activitats docents de l'assignatura (4 parts).
Per aprovar l’examen de recuperació, es necessari treure una nota mínima de 5,0.
NOTA DE L’ASSIGNATURA:
Nota de l’assignatura = Nota obtinguda en qualsevol de les dues convocatòries (la de just després d'acabar les activitats docents o la de recuperació).
Per aprovar l'assignatura, l'alumnat ha de treure una nota mínima de 5,0. S’atorgarà matrícula d'honor entre l’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar el 5% dels alumnes matriculats a l’assignatura, tal com estableixen les normes acadèmiques de la UAB. Es considera estudiant no avaluable, aquell que NO s'ha presentat a cap avaluació.
CONVOCATÒRIES, REVISIONS:
Les convocatòries d’exàmens (dia, hora, aula...) i de revisió de les notes s’anunciaran a través del moodle de la UAB. El procediment de revisió de les proves s’ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual. El resultat de les activitats d’avaluació es donaran a conèixer a través del moodle de la UAB en el termini prèviament anunciat a través de la convocatòria de l’examen.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A) avaluació prova objectiva: ítems d'elecció múltiple | 50% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
B) avaluació escrita : prova fals/cert | 20% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
C) avaluació escrita: preguntes basades en imatges o preparacions anatòmiques | 15% | 0,5 | 0,02 | 4, 12, 13, 14, 15 |
D) Prova escrita | 15% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16 |
Libros de texto (por orden alfabético)
Atlas de Anatomía (por orden alfabético)
Páginas Web
No cal programari específic-