Logo UAB
2022/2023

Aprenentatge Integrat en Medicina II

Codi: 106688 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Esther Udina Bonet
Correu electrònic:
esther.udina@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Montserrat Solanas Garcia
Joaquim Hernández Martín
Rosa Maria Escorihuela Agullo
Lydia Gimenez Llort
Vicenç Català Cahís
Rosa Burgos Pelaez
María Luisa Ortega Sánchez
Maria Angels Rigola Tor
Montserrat Durán Taberna
Ana Sánchez Corral
Xavier Domingo Miró
Mireia Herrando Grabulosa

Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura AIM II. Tot i així, és molt convenient que l'estudiant hagi adquirit coneixements sobre la morfologia, estructura i funcions de l'organisme humà. És molt recomanable que l’estudiant estigui cursant o hagi cursat la resta d’assignatures troncals de segon curs.

És convenient que l'estudiant hagi adquirit destreses de treball autònom i en grup.

Objectius

AIM II és una assignatura que s'imparteix en el segon semestre del segon curs del grau de Medicina. Com la resta d'aprenentatges integrats en medicina, és una assignatura transversal, tant horitzontal com verticalment, que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en Medicina.
 
Els objectius formatius generals de l'assignatura són: Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica.
 
Objectius específics:

  • Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals dels de primer i segon curs.
  • Demostrar habilitats de recerca biomèdica i capacitat per aplicar-la en l'àmbit clínic
  • Tenir coneixements bàsics en tècniques de reanimació cardirespiratòria
  • Aplicar aquests coneixements a situacions reals 
  • Desenvolupar competències genèriques relacionades amb la comunicació amb el pacient, empatia, resolució de problemes, treball en equip.
  • Desenvolupar competències genèriques d'autoaprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, recerca d'informació, incloses les noves tecnologies de la informació, i anàlisi crítica de la informació.
  • Desenvolupar un pensament científic crític.

Competències

  • Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que comprèn la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • Demostrar que es coneix adequadament la llengua anglesa, tant oralment com per escrit, per poder comunicar-se científicament i professionalment amb eficàcia.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Reconèixer com a valors professionals l'excel·lència, l'altruisme, el sentit del deure, la compassió, l'empatia, la honradesa, la integritat i el compromís amb els mètodes científics.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d'un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
  2. Adquirir els principis i els valors d'una bona pràctica mèdica professional, tant en estat de salut com de malaltia.
  3. Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
  4. Assimilar valors solidaris, de servei cap als altres, tant en el tracte amb pacients com amb la població en general.
  5. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  6. Contrastar les pròpies opinions amb les d'altres col·legues i amb les d'altres professionals de la salut com a base del treball en equip.
  7. Demostrar que es coneix adequadament la llengua anglesa, tant oralment com per escrit, per poder comunicar-se científicament i professionalment amb eficàcia.
  8. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  9. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  10. Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
  11. Descriure la persona humana com un ésser multidimensional en el qual la interrelació de factors biològics, psicològics, socials, ecològics i ètics condicionen i modifiquen els estats de salut i malaltia, i les seves manifestacions.
  12. Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
  13. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  14. Explicar els límits del pensament científic com a model reduccionista que no inclou totes les dimensions de l'ésser humà.
  15. Explicar que la salut és un compromís que implica tot el cos social.
  16. Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
  17. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  18. Identificar i comprendre els continus avenços i els reptes de la investigació.
  19. Identificar la complexitat i les limitacions del saber mèdic actual.
  20. Identificar les necessitats sociosanitàries del pacient.
  21. Implicar la família en l'atenció a la salut del pacient.
  22. Interpretar adequadament els paràmetres poblacionals dels riscs individuals.
  23. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  24. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  25. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  26. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  27. Valorar els esforços organitzats de la societat per aconseguir un estat de salut millor de tota la ciutadania.

Continguts

En aquesta matèria es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, presentant els problemes de salut de forma transversal.

Per tant, l’objecitu és treballar  competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en Medicina: treballar  habilitats en recerca biomèdica i la capacitat d'aplicar-les en l'àmbit clínic, aptituds per afrontar amb èxit la vessant assistencial, la seva relació amb el pacient i els seus familiars i amb els professionals de l’àmbit de la salut, treballant sobretot competències transversals (habilitats de comunicació, empatia, capacitat d’autocrítica, reflexió, resolució de problemes, execució, treball en equip...).

 -Es treballaran aquestes aptituds  en tres escenaris de simulació clínica en dos contextos diferents:

1. Resolució d’un problema de risc vital: aturada cardio-respiratòria (1 escenari)

Tenir les eines bàsiques per fer una RCP i saber aplicar aquesta habilitat en un escenari que simuli la realitat

2. Resolució d’una situació freqüent en l’àmbit de l’atenció primària (2 escenaris)

Treballar les habilitats de comunicació, empatia, capacitat executiva, treball en equip per tal de resoldre una situació clínica bàsica

 

Metodologia

El gruix de l'assignatura és pràctic i es basa en la metodologia de simulació clínica.

A l'inici de l'assignatura, hauran classes teòriques introductòries a la simulació clínica i en els aspectes fonamentals tractats en els escenaris de simulació. Els estudiants també hauran de treballar de manera autònoma diferents materials penjats al campus virtual.

Aquets coneixements conformaran el material de suport que l'estudiant ha de treballar prèivament per  resoldre amb èxit les situacions plantejades. La base metodològica és la simulació clínica en els diferens escenaris.

- Escenari 1: simulació clínica de fidelitat mitja (PLAB)

-Escenari 2 i 3: simulación clínica d'alta fidelitat (PSCA)

 

 

 

 

Nota. La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 3 0,12 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27
Pràctica en simulació clínica avançada (PSCA) 8 0,32 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27
TEORIA (TE) 4 0,16 1, 2, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 27
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 81 3,24 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 17, 23, 24, 25, 26

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant l'avaluació dels diferents escenaris
Es valorarà la comprensió i el coneixement integrat dels conceptes desenvolupats en les diferents activitats de l'assignatura, que l'alumnat haurà d'haver adquirit tant en les classes presencials com en el seu propi autoaprenentatge, així com la participació activa en els escenaris de simulació.

Mitjançant diferents proves objectives es valoraran  els coneixements previs necessaries per afrontar els escenaris de simulació (30%)

Mitjançant rúbriques es valorarà el coneixment integrat dels concptes desenvolupats en les diferents activitats així com el grau d'implicació, d'esforç i motivació dels estudiants en els diferents escenaris. (25% per cada escenari PSCA, 20% per l'escenari PLAB)

 

Aquesta assignatura és eminentment pràctica, pel que no permet una recuperació.

Es considerarà com a  "No avaluable" l'alumne que no es presenti a les activitats d'avaluació de cadascún dels blocs anteriors. 

 Nota: L’avaluació proposada pot modificar-se per les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avalaució de la contribució a les sessions de PCSA (2 escenaris) mitjançant rúbriques 50% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27
Avalaució mitjançant rúbriques dels coneixements en reanimació cardiorespiratoria en un escenari de simulació 20% 0,8 0,03 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Avaluació mitjançant proves objectives de coneixements previs als escenaris de simulació clínica 30% 1,2 0,05 2, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26

Bibliografia

Bibliografia de consulta:

- La recomanada en les assignatures troncals de 2n curs implicades en l'assignatura.


- Es recomanarà específicament en cadascuna de les activitats que es realitzaran durant el desenvolupament de l'assignatura.

Programari

No se'n fa servir