Logo UAB
2022/2023

Tècniques d’Investigació

Codi: 106679 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
César Torrero Fernandez
Correu electrònic:
cesar.torrero@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Montserrat Iglesias Lucia

Prerequisits

Aquesta assignatura no te prerequisits

Objectius

L'objectiu de l'assignatura és dotar a l'alumne dels coneixements bàsics sobre la figura del Detectiu Privat i el funcionament de la Policia Judicial. (regulació, competències, organització administrativa, àmbits d'actuació i acompliment de les seves funcions)

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  6. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  7. Elaborar propostes de gestió en seguretat i prevenció en una organització.
  8. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  9. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  10. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  11. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  12. Identificar la infraestructura, la tecnologia i els recursos necessaris en les operacions de la prevenció i la seguretat.
  13. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  14. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora, tant les pròpies com les alienes.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  16. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  21. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  22. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  23. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  24. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

Tècniques d'investigació orientades a la Investigació Privada

1.- Marc legal - Límits - Règim sancionador.

2.-Concepte - Metodologia i fonts d'informació.

3.- Tipologia de les recerques econòmiques-mercantils, laborals, familiars, L.A.O. 4.- Serveis investigació en esdeveniments i establiments públics.

4.-Serveis de recerca en esdeveniments i establiments públics.

5.- Investigació de delictes a petició de part interessada.

 

Tècniques d'investigació orientades a l'entrevista

1.-Introducció

2.-L'entrevista

3.-Recollida de dades d'interès

4.-La mentida

 

Tècniques d'investigació orientades a la Investigació Pública

En aquest Bloc participaran professionals de la Investigació Policial Pública.

Metodologia

L'assignatura es divideix en tres blocs. Al primer bloc s'explicaran els principis de la investigació privada, al segon bloc tres experts en investigació pública explicaran les principals funcions de les forces i cossos de seguretat en l'àmbit de la investigació pública i, en paral·lel tenim el tercer bloc on tractarem en profunditat l'entrevista com a tècnica d'investigació tant pública com privada.

 

A cadascun dels blocs el professorat exposarà la part teòrica i fomentarà el debat sobre els temes proposats.

 

Paral·lelament l'alumnat haurà d'anar elaborant el treball de l'assignatura. Les indicacions sobre el treball es posaran a disposició de l'alumnat a través de moodle.

Les tutories amb el professorat es concertaran per correu electrònic

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Classes teoriques i pràctiques amb la participació activa de l'alumnat 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització dels treballs pràctics i teòrics 12 0,48 1, 5, 6, 9, 10, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles i elaboració i treballs acadèmics de l'assignatura 94 3,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

Avaluació

El sistema d'avaluació consistirà en l'elaboració i el lliurament d'un treball sobre investigació privada i/o pública (50%) i la realització de dues proves:

 

Primera prova

Continguts en investigació privada (20%).

 

Segona prova

Continguts en investigació pública i Entrevista (30%)

 

El treball de lassignatura ha de tenir una nota de 4 per poder sumar a lavaluació continuada. Cada prova ha de tenir una nota de 3,5 com a mínim per poder sumar a lavaluació continuada.

 

La nota per aprovar lavaluació continuada serà el resultat de suma de les dues proves i el treball de lassignatura, sempre que sobtinguin les notes mínimes exigides per sumar. Per aprovar lavaluació continuada aquesta mitjana ha de ser 5 o superior.

 

Examen de Recuperació

L'alumne que no superi l'assignatura, que no arribi a un punt 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts als dos apartats anteriors, es podrà presentar a un examen final sempre que l'alumne s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats , el pes de les que equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de lassignatura. Sinó ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una qualificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se aquest examen final de recuperació.

 

En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de lassignatura que no shagin superat en lavaluació continuada.

 

En cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda a l'examen.

 

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba a l'espai Moodle de Tutorització EPSI.

Revisió

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà lalumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.

 

Altres consideracions:

* Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència de l'procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".

* Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració i entrega de treballs acadèmics sobre els temes tractats a l'assignatura 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Examen(ns) parcial(s) i Examen final d'avaluació continuada 50% 0 0 1, 5, 6, 9, 10, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Bibliografia

Investigació Privada

Ley 5/2014, de 4 de abril, de Seguridad Privada. Boletín Oficial del Estado, 83 – 28975 (2014)  Consultada en http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2014-3649 Dominguez, P. (2011). Manual Técnicas de Investigación Privada.

Ferro, J.M. (2011). Investigación del fraude interno y externo en el ámbito corporativo (aseguradoras) e institucional. Club universitario 2011

Investigació Pública

http://mossos.gencat.cat/ca/inici/

 

L'entrevista

Presentació i articles disponibles a l'aula moodle de l'assignatura

Programari

Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365