Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504392 Intel·ligència Artificial / Artificial Intelligence | FB | 2 | 1 |
Aquesta assignatura no té prerequisits, però sovint es farà referència als coneixements adquirits a l'assignatura de primer curs "Processos cognitius".
Aquesta assignatura té per objectiu general que els estudiants comprenguin el funcionament del sistema nerviós i les bases neurals dels processos cognitius, així com les interelacions bidireccionals entre la neurociència i la intel·ligència artificial. Per tal que això sigui possible, els objectius específics són:
1. Conèixer i comprendre els fonaments anatòmics, cel·lulars i moleculars del processament d'informació en el sistema nerviós.
2. Entendre els mecanismes de plasticitat en el sistema nerviós, des del nivell sinàptic fins a la reorganització funcional multimodal vinculada a l'experiència.
3. Conèixer i comprendre les bases neurals del processament d'informació sensorial a diversos nivells del sistema nerviós.
4. Conèixer i comprendre les bases neurals de l'aprenentatge i la memòria, i de les emocions.
5. Conèixer les principals tècniques de registre i estimulació de l'activitat neural i identificar aplicacions pràctiques basades en la intel·ligència artificial.
1. Introducció: La interelació entre neurociències i intel·ligència artificial
2. Estructura i funció del sistema nerviós: Nivells molecular, cel·lular, sinàptic i de circuits
2.1. Les cèl·lules del sistema nerviós
2.2. Potencial de repòs i potencial d’acció
2.3. Transmissió sinàptica
2.4. Plasticitat sinàptica
3. Estructura i funció del sistema nerviós: Neuroanatomia
4. Tècniques de registre i d'estimulació de l'activitat neural
5. Com el cervell percep el mon.
5.1. Organització general dels sistemes sensorials
5.2. Transducció i codificació en el sistema somatosensorial
5.3. Transducció i codificació en el sistema auditiu
6. Com el cervell aprèn, recorda i oblida
7. Les bases biològiques de les emocions
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 24 | 0,96 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Pràctiques d'aula | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Pràctiques de laboratori | 4 | 0,16 | 2, 3, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories (individuals i en grup) | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Treball en equip | 21 | 0,84 | 3, 9, 11 |
L’avaluació d’aquesta assignatura es farà de manera continuada i té una funció clarament formativa.
Las competències d’aquesta assignatura s’avaluaran mitjançant: activitats de seguiment, presentacions en equip i exàmens.
Les evidències d’aprenentatge que els/les estudiants hauran de lliurar faran referència als continguts i competències que s’hagin treballat a les classes teòriques, seminaris i pràctiques de laboratori.
El sistema d’avaluació s’organitza en quatre evidències, cada una de les quals té un pes específc en la nota final:
- Evidència 1. Treball continuat a partir d’exercicis fets a classe o via moodle: 35%
- Evidència 2. Treball en equip basat en la resolució d’un problema o cas. Inclourà un informe escrit i una presentació oral: 15%
- Evidència 3. Examen parcial, que es realitzarà a la meitat del semestre: 15%
- Evidència 4. Examen final, que es realitzarà al final del semestre i inclourà continguts de tota la matèria: 35%
Assignatura superada
L’assignatura es considera superada quan l’estudiant obté una nota igual o superior a 5 i ha lliurat evidències amb un pes de com a mínim el 65% de la nota.
Recuperació:
Per poder presentar-se a la prova de recuperació cal complir els següents requisits: a) haver presentat evidències amb un pes de com a mínim dos terços de la nota de l’assignatura; i b) haver obtingut una nota igual o superior a 3.5 i inferior a 5.
La prova de recuperació consistirà en un examen de tota la matèria, que inclourà preguntes sobre els continguts teòrics i la resolució d'exercicis pràctics. La nota màxima que es podrà obtenir si se supera la prova de recuperació serà Aprovat amb una nota quantitativa de 5.
No avaluable:
Aquells/aquelles estudiants que hagin lliurat evidències amb un pes inferior al 40% de la nota de l’assignatura tindran la qualificació de “No avaluable”.
Aquesta assignatura no ofereix la possibilitat de realitzar una prova de síntesi per a estudiants en segona matrícula o superior.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Lliurament d'activitats de seguiment | 35% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Evidència 2. Informe i presentació en equip | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Evidència 3. Examen parcial | 15% | 1 | 0,04 | 2, 6, 7, 8 |
Evidència 4. Examen final | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Llibres i articles
Carlson, N.R.; Birkett, M.A. (2017). Physiology of Behavior, Global edition. Pearson Education (versió en paper i versió online disponibles a la biblioteca).
Eysenck, MW & Keane, M.T. (2020). Cognitive Psychology. A student’s book (8th Edition). Psychology Press.
Macpherson T, Churchland A, Sejnowski T, DiCarlo J, Kamitani Y, Takahashi H, Hikida T. Natural and Artificial Intelligence: A brief introduction to the interplay between AI and neuroscience research. Neural Netw. 2021 Dec;144:603-613. doi: 10.1016/j.neunet.2021.09.018.
Pàgines web