Logo UAB
2022/2023

Ment i Cervell I

Codi: 106578 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504392 Intel·ligència Artificial / Artificial Intelligence FB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Margalida Coll Andreu
Correu electrònic:
margalida.coll@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Elena Martin Garcia

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits, però sovint es farà referència als coneixements adquirits a l'assignatura de primer curs "Processos cognitius".

Objectius

Aquesta assignatura té per objectiu general que els estudiants comprenguin el funcionament del sistema nerviós i les bases neurals dels processos cognitius, així com les interelacions bidireccionals entre la neurociència i la intel·ligència artificial. Per tal que això sigui possible, els objectius específics són:

1. Conèixer i comprendre els fonaments anatòmics, cel·lulars i moleculars del processament d'informació en el sistema nerviós.

2. Entendre els mecanismes de plasticitat en el sistema nerviós, des del nivell sinàptic fins a la reorganització funcional multimodal vinculada a l'experiència.

3. Conèixer i comprendre les bases neurals del processament d'informació sensorial a diversos nivells del sistema nerviós.

4. Conèixer i comprendre les bases neurals de l'aprenentatge i la memòria, i de les emocions. 

5. Conèixer les principals tècniques de registre i estimulació de l'activitat neural i identificar aplicacions pràctiques basades en la intel·ligència artificial.

Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe o gènere. 
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
  • Identificar, comprendre i analitzar les característiques fonamentals dels processos cognitius humans i de les seves bases neurals, i relacionar-los amb els processos dels sistemes intel·ligents automàtics.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe o gènere i els biaixos de gènere en l’àmbit de coneixement propi.  
  2. Comprendre els mecanismes de processament d’informació a nivell sinàptic i de sistemes neurals.
  3. Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
  4. Conèixer la neurobiologia de l’audició i comprendre’n les implicacions i aplicacions en l’àmbit de la intel·ligència artificial.
  5. Conèixer la neurobiologia dels sistemes somestèsics i comprendre’n les implicacions i aplicacions en l’àmbit de la intel·ligència artificial.
  6. Conèixer les principals tècniques de registre de la percepció en el nivell conductual i cognitiu (psicofísica), i entendre’n la utilitat i limitacions.
  7. Conèixer les principals tècniques de registre i estimulació de l’activitat neural i entendre’n la utilitat i limitacions.
  8. Identificar les principals característiques anatòmiques i histològiques del sistema nerviós, així com les bases cel·lulars, moleculars i electrofisiològiques de la transmissió sinàptica química.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  10. Relacionar els diferents mecanismes i tipus de plasticitat sinàptica amb la plasticitat cognitiva i conductual, i de manera particular amb l’aprenentatge i la memòria.
  11. Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.

Continguts

1. Introducció: La interelació entre neurociències i intel·ligència artificial

2. Estructura i funció del sistema nerviós: Nivells molecular, cel·lular, sinàptic i de circuits

2.1. Les cèl·lules del sistema nerviós

2.2. Potencial de repòs i potencial d’acció

2.3. Transmissió sinàptica

2.4. Plasticitat sinàptica

3. Estructura i funció del sistema nerviós: Neuroanatomia

4. Tècniques de registre i d'estimulació de l'activitat neural

5. Com el cervell percep el mon.

5.1. Organització general dels sistemes sensorials

5.2. Transducció i codificació en el sistema somatosensorial

5.3. Transducció i codificació en el sistema auditiu

6. Com el cervell aprèn, recorda i oblida

7. Les bases biològiques de les emocions

 

Metodologia

La metodologia inclou diferents tipus d'activitats. Es programaran classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratory i activitats supervisades i autònomes al llarg del curs. 
 
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 24 0,96 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10
Pràctiques d'aula 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Pràctiques de laboratori 4 0,16 2, 3, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories (individuals i en grup) 20 0,8 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi 50 2 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Treball en equip 21 0,84 3, 9, 11

Avaluació

L’avaluació d’aquesta assignatura es farà de manera continuada i té una funció clarament formativa.

Las competències d’aquesta assignatura s’avaluaran mitjançant: activitats de seguiment, presentacions en equip i exàmens.

Les evidències d’aprenentatge que els/les estudiants hauran de lliurar faran referència als continguts i competències que s’hagin treballat a les classes teòriques, seminaris i pràctiques de laboratori.

El sistema d’avaluació s’organitza en quatre evidències, cada una de les quals té un pes específc en la nota final:

-        Evidència 1. Treball continuat a partir d’exercicis fets a classe o via moodle: 35%

-        Evidència 2. Treball en equip basat en la resolució d’un problema o cas. Inclourà un informe escrit i una presentació oral: 15%

-        Evidència 3. Examen parcial, que es realitzarà a la meitat del semestre: 15%

-        Evidència 4. Examen final, que es realitzarà al final del semestre i inclourà continguts de tota la matèria: 35%

Assignatura superada

L’assignatura es considera superada quan l’estudiant obté una nota igual o superior a 5 i ha lliurat evidències amb un pes de com a mínim el 65% de la nota.

 

Recuperació:

Per poder presentar-se a la prova de recuperació cal complir els següents requisits: a) haver presentat evidències amb un pes de com a mínim dos terços de la nota de l’assignatura; i b) haver obtingut una nota igual o superior a 3.5 i inferior a 5.

La prova de recuperació consistirà en un examen de tota la matèria, que inclourà preguntes sobre els continguts teòrics i la resolució d'exercicis pràctics. La nota màxima que es podrà obtenir si se supera la prova de recuperació serà Aprovat amb una nota quantitativa de 5.

 

No avaluable:

Aquells/aquelles estudiants que hagin lliurat evidències amb un pes inferior al 40% de la nota de l’assignatura tindran la qualificació de “No avaluable”.

 

Aquesta assignatura no ofereix la possibilitat de realitzar una prova de síntesi per a estudiants en segona matrícula o superior.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1. Lliurament d'activitats de seguiment 35% 4 0,16 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Evidència 2. Informe i presentació en equip 15% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11
Evidència 3. Examen parcial 15% 1 0,04 2, 6, 7, 8
Evidència 4. Examen final 35% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10

Bibliografia

Llibres i articles

Carlson, N.R.; Birkett, M.A. (2017). Physiology of Behavior, Global edition. Pearson Education (versió en paper i versió online disponibles a la biblioteca).

Eysenck, MW & Keane, M.T. (2020). Cognitive Psychology. A student’s book (8th Edition). Psychology Press.

Macpherson T, Churchland A, Sejnowski T, DiCarlo J, Kamitani Y, Takahashi H, Hikida T. Natural and Artificial Intelligence: A brief introduction to the interplay between AI and neuroscience research. Neural Netw. 2021 Dec;144:603-613. doi: 10.1016/j.neunet.2021.09.018.

 

Pàgines web

https://www.neuroanatomy.ca/

http://lifesciencedb.jp/bp3d/