Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 3 | 1 |
No hi ha requisits, encara que es recomana la realització prèvia de les assignatures incloses en la matèria Infermeria Clínica.
Els professionals d'infermeria s'enfronten sovint amb la mort o en situacions complexes de salut. Això pot generar por i ansietat, fent que l'atenció que rep el pacient en aquesta situació no sigui l'adequada.
Aquesta assignatura vol formar als estudiants per a que afrontin les cures de pacients en situacions complexes i en les fases de final de la vida.
Els objectius de l'assignatura són que els estudiants siguin capaços de:
La complexitat en l' àmbit de la salut es refereix a aquelles situacions que impliquen una dificultad afegida en el maneig, control i gestió del problema de salut. Això causa la necessitat d'ajustar itineraris terapèutics i plans d'atenció específics al pacient, tenint en compte aspectes fisiopatològics, psicològics, familiars i socials.
Els continguts que s'han seleccionat proporcionaran les eines per valorar i prioritzar les cures als pacients i les seves famílies davant d'aquestes situacions complexes. Es treballaran els següents continguts:
CURES PAL·LIATIVES. PERSONES EN EL FINAL DE LA VIDA
Són aquelles cures destinades a alleujar o prevenir el patiment de pacients amb una malaltia amb mal pronòstic i sense cura. És important estudiar:
PROCESSOS CRÒNICS COMPLEXOS
El pacient crònic complex és una persona que presenta comorbilidat, pluripatologia, polimedicació i un entorn de recolzament familiar i social dificultós. Per tant, s'estudiarà:
PROCESSOS ONCOLÒGICS
El càncer és una malaltia molt freqüent i devastadora, sent una de les primeres causes de mort a nivell mundial. És important aprofundir en:
PROCESSOS NEURODEGENERATIUS
Les malalties neurodegeneratives són processos incurables i limitants, que es produeixen per una degeneració progressiva i mort neuronal. En aquest context, s'analitzarà:
El contingut de l'assignatura es farà en 6 sessions de 4 hores.
Es faran diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria | 25 | 1 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treball/ Estudi personal/ Lectura d'articles/ Informes d'interès | 47,25 | 1,89 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
El sistema d' activitats d'avaluació consta de tres fases:
- Prova escrita (50%): aquesta avaluació és durà a terme mitjançant la resposta escrita a preguntes obertes i/o tancades relacionades amb els continguts teòrics.
- Defensa oral (10%): defensa grupal del treball realitzat, mitjançant suport informàtic.
- Entrega d'informes (40%): entrega del treball grupal realitzat.
Les activitats avaluatives es duran a terme en tres moments diferents segons calendari.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
Es consideraran les següents:
Excel·lent (EX). L'estudiant ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma fent les seves justificacions amb evidències.
Notable (N). L'estudiant ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma amb algunes evidències.
Aprovat (AP). L'estudiant pot assolir les competències avaluades amb supervisió.
Suspens (SS). L'estudiant no ha assolit les competències avaluades.
4 Suspens (SS). L'estudiant no ha assolit les competències avaluades.
No avaluable (NA). L'estudiant no ha realitzat les activitats programades per tal d'assolir les competències.
ASPECTES A TENIR EN COMPTE
1.- La qualificació final de la assignatura serà la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats d'avaluació. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran: Del 0 a 4.9 = Suspens Del 5.0 al 6.9 = Aprovat Del 7.0 al 8.9 = Notable Del 9.0 al 10 = Excel·lent Del 9.0 al 10 Matrícula d'Honor
2.- El requisit per a l'obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut una puntuació mínima de 4 a cadascuna d'elles.
3.- Es considerarà no avaluable i es puntuarà com a zero, quan l'estudiant no s'hagi presentat a una de les proves d'avaluació.
4.- L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretaràn les dates al Campus Virtual o per correu electrònic.
5.- La valoració de situacions especials i particulars, serà valorada per una comissió avaluadora configurada a tal efecte, per tal de dissenyar, si s'escau, una prova final de recuperació.
6.- Els estudiants que no hagin superat l'assignatura es podran presentar a un examen final o una prova final de recuperació. Per tenir dret a la prova final de recuperació l'estudiant s'ha d'haver presentat a totes les proves d'avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Defensa oral de treballs | 10% | 0,5 | 0,02 | 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
Entrega de informes / Treballs | 40% | 0,25 | 0,01 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Jiménez López R, Román López P, Díaz Cortés, M. Cuidados de enfermería en situaciones complejas de salud. TEXD Documentos: Almería; 2017. ISBN: 978-84-16642-87-8
Granados Gámez, G. Aplicación de las Ciencias Psicosociales al ámbito del cuidar. Colección cuidados de salud avanzados. 1ª ed. Barcelona: Elsevier; 2014.
Martínez Cruz B, Monleón Just M, Carretero Lanchas Y, García-Baquero Merino MT. Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. 1ª ed. Barcelona: Elsevier; 2012
Programa de prevenció a l'atenció a la cronicitat de Catalunya. https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_ambits-actuacio/Linies-dactuacio/Estrategies-de-salut/Cronicitat/DocumentMalalties neurodegeneratives.
Neuroalianza. Alianza Española de Enfermerdades Neurodegenerativas. http://neuroalianza.org/las-enfermedades-neurodegenerativas/ Asociación Española contra el cáncer. Conceptos importantes.
Asociación Española contra el cáncer. Conceptos importantes. https://www.aecc.es/es/todo-sobre-cancer/glosario
Canal salut "cures pal.liatives".http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-az/c/cures-palliatives/cures-palliatives
Walsh D. Medicina Paliativa. 1ª ed. Barcelona: Elsevier;2010.
Gonzalez Otero J, Stablé Duharte M. Cuidados Paliativos. Recomendaciones terapéuticas para Atención Primaria. 1ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana;2014.
González Barón M. Compendio del tratado de medicina paliativa. 1ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana;2007.
Cruz Aquaroni, M cruz. Compendio de patologías. Barcelona: Ediciones Dae grupo Paradigma; 2016.
Cap programari és necessari