Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 3 | 1 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 1 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 1 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 1 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 1 |
No n'hi ha.
L'assignatura ofereix una introducció a la poesia catalana dels segles XIV i XV, amb l'accent en les tradicions de l'Europa del moment (en francès, italià i castellà), i també una lectura detallada d'una (selecció de) la poesia d'Ausiàs March. L'estudi dels cançoners manuscrits i el de les edicions crítiques també hi tenen un paper important.
A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de (a) comprendre l'evolució històrica de la lírica cortesana dels segles XIV I XV i la configuració de tradicions literàries, i (b) haurà d'haver adquirit familiaritat amb els diversos aspectes de l'obra d'Ausiàs March, de manera que (c) sigui capaç de comentar qualsevol de la trentena de peces seleccionades demostrant comprensió literària i un domini satisfactori del català medieval.
Introducció. Tradició trobadoresca: poesia cortesana de Pere el Gran a Pere III (1276-1387). El revival trobadoresc a Tolosa i la preceptiva. Cançoners. Versificació i llengua.
Poesia a les corts de Joan I, Martí I i el seu fill Martí el Jove (1387-1410). Influència italiana i francesa: Guillaume de Machaut i Dante. Gilabert de Próixita, Andreu Febrer, Melcior de Gualbes. Gèneres: balada, lai i estramps.
Poesia a la cort del jove Alfons IV. Jordi de Sant Jordi (m. 1424). Lectura cortesana de Petrarca.
Ausiàs March (1400-59). Cronologia de l'obra. Tradició literària. Cicles (Llir entre cards, Plena de seny, Mon darrer bé, poesies de mort). Altres poemes d'amor. Poesia moral i espiritual.
5. Posteritat d'Ausiàs March. Seguidors al s. XV. Transmissió impresa (1539-1633). Imitatio renaixentista en castellà i català.
Les lliçons ensenyen el context històric dels millors poetes catalans de l'època medieval. El curs, tanmateix, es fonamenta en la pràctica lectora a l'aula (fisica o virtual). Aquesta pràctica es concentra en (a) la traducció de textos antics al català actual, (b) el comentari de les fonts i (c) el debat per a la interpretació dels textos des d'un punt de vista de literatura comparada.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició del programa | 30 | 1,2 | 2, 4, 15, 23, 31, 32, 36, 43, 50 |
Seminari (comentari de text) | 17,5 | 0,7 | 9, 13, 15, 23, 30, 31, 36, 41, 43, 50, 55 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals (aula invertida) | 9 | 0,36 | 4, 9, 18, 21, 29, 30, 41, 42, 44, 59 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació | 10 | 0,4 | 2, 4, 21, 54, 59 |
Lectura crítica | 30 | 1,2 | 9, 13, 31, 32, 36, 43, 50 |
L'avaluació és continuada. Per aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
El sistema d'avaluació s'organitza en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final: (a) mòdul de lliurament de treballs, en què s'avaluaran un o més treballs amb un pes global del 40%; (b) mòdul de presentacions, anàlisis i discussions de textos a l'aula (o via Teams etc.), amb un pes global del 10%; mòdul de proves escrites, amb un pes global del 50%. Les presentacions inclouran treball en equip.
En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (via Moodle) del procediment i la data de revisió de qualificacions.
La recuperació consistirà en un examen escrit i/o la presentació del treball principal si no ha estat aprovat. Podran optar-hi els estudiants que hagin estat avaluats de 2/3 de la qualificació total i tinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5.
Serà considerat No Avaluable l'expedient de qui només hagi portat a terme menys del 30% de les activitats avaluatives.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en elsactes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikisi/o discussions d’exercicis a través de Teams etc., assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentacions orals | 10% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 13, 15, 17, 18, 21, 23, 24, 25, 26, 29, 30, 31, 32, 35, 36, 41, 42, 43, 44, 45, 50, 55, 56, 59 |
Proves escrites (preparaci? i redacci?) | 50% | 28,5 | 1,14 | 2, 3, 4, 8, 9, 13, 15, 18, 21, 23, 30, 31, 32, 35, 36, 40, 41, 42, 43, 44, 50, 55, 59 |
Redacci? de treball | 40% | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59 |
Badia, Lola (dir), Literatura medieval, II: segles XIV-XV (Barcelona: Enciclopèdia Catalana/Ajuntament/Barcino, 2014).
Riquer, Martí de, Història de la literatura catalana: part antiga, 3 vols. (Barcelona: Ariel, 1964); 4 vols. (Barcelona: Planeta, 1984).
Badia, Lola, Tradició i modernitat als segles XIV i XV: estudis de cultura literària i lectures d'Ausiàs March (Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1993).
Andreu Febrer, Poesies, ed. M. de Riquer (Barcelona: Barcino: 1951).
Riquer, Martí de, & Lola Badia (eds.), Les poesies de Jordi de Sant Jordi (València: Tres i Quatre, 1984).
March, Ausiàs, Poesies, ed. Pere Bohigas (Barcelona: Barcino, 2000).
Enllaços
Repertorio informatizzato dell'Antica Letteratura Catalana (RIALC): www.rialc.unina.it
www.narpan.net.
Cap