2022/2023
Gramàtica Descriptiva i Normativa: del So al Mot
Codi: 105823
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
FB |
1 |
1 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català |
FB |
1 |
1 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol |
FB |
1 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Francesc Josep Torres Tamarit
Prerequisits
No hi ha prerequisits.
Objectius
L’objectiu d’aquesta assignatura és assolir un domini de les propietats lingüístiques bàsiques del català relacionades amb els sons, els morfemes i els mots, distingint els aspectes descriptius dels normatius.
Competències
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
- Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l'evolució al llarg de la història i l'estructura actual.
- Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
- Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
- Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la seva història i en l'actualitat.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Estudis d'Anglès i Català
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i de l’anglesa, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
- Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la variació de les llengües catalana i anglesa, tant en un context històric com en el context social global i multilingüe actual.
- Demostrar el coneixement normatiu de la llengua catalana i els seus fonaments i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis de Català i Espanyol
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Analitzar els principals factors de variació lingüística del català i de l’espanyol, siguin historicopolítics, diatòpics, semàntics o pragmàtics, i la seva evolució al llarg de la història i a l’actualitat.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
- Demostrar el coneixement normatiu de les llengües catalana i espanyola i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar estructures lingüístiques.
- Analitzar les estructures lingüístiques.
- Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual que més problemàtica susciten.
- Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
- Aplicar adequadament els coneixements adquirits per obtenir dades i utilitzar fonts documentals aplicables a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
- Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats.
- Descriure els processos combinatoris de creació d'unitats lingüístiques.
- Descriure les característiques articulatòries dels sons del català.
- Descriure les varietats del discurs oral i del discurs escrit, l'adequació i els graus de formalitat.
- Determinar els tipus de registre a partir de bases fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques.
- Determinar tipus de registre sobre bases fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques.
- Distingir els aspectes sistemàtics dels normatius en l'estudi de la llengua.
- Expressar-se amb correcció ortofònica en català estàndard.
- Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles de manera adequada.
- Fer servir les eines digitals per recollir, classificar, interpretar i analitzar dades rellevants relacionades amb l'estudi de la varietat lingüística.
- Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
- Identificar correctament les unitats lingüístiques.
- Identificar i descriure els processos de flexió, derivació, composició i lexicalització.
- Identificar l'origen dels errors en l'ús de la llengua per parlants no nadius.
- Identificar l'origen dels errors en l'ús de la llengua per parlants no natius.
- Identificar les causes de la variació derivades del registre.
- Identificar les diferències lingüístiques entre les diferents varietats dialectals de la llengua.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
- Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
- Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
- Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
- Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
- Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
- Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
- Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació de manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Redactar comentaris de text amb sentit crític.
- Solucionar els errors en l'ús de la llengua per parlants no nadius.
- Solucionar els errors en l'ús de la llengua per parlants no natius.
- Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
- Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.
Continguts
1. Diferències entre la descripció gramatical i la normativa gramatical. Descripció i convencions de representació: pronúncia i ortografia; lexicó i diccionaris.
2. Unitats lèxiques: informació regular i informació idiosincràtica. Mots existents i mots possibles.
3. Sons i distribució dels sons. Regularitats fonològiques i al·lomorfia.
4. Formació de mots: derivació i composició; altres mecanismes de formació de mots. L’adaptació de mots d’altres llengües.
5. La flexió. Relacions paradigmàtiques. El gènere i el nombre en la flexió nominal. La flexió verbal.
6. Els pronoms.
Metodologia
Es combinaran les explicacions de conceptes amb la resolució i discussió d’exercicis, individuals i en grup.
Tota la informació pertinent relacionada amb l’assignatura es notificarà pel Campus Virtual (Moodle).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L’avaluació es basarà en:
(1) Participació activa a classe: 10%
(2) Lliurament d’exercicis, individuals i en grup: 30%
(3) Prova escrita parcial: 20%
(4) Prova escrita final: 40%
El dia / hora de revisió de les activitats d’avaluació es notificarà amb antelació.
Per accedir a la recuperació s’haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total i haver obtingut una nota entre un 3,5 i un 4,9. La nota màxima que es pot obtenir amb la recuperació és 5. Queden excloses de la recuperació les activitats (1) i (3).
S’obtindrà un ‘no avaluable’ quan s’hagin realitzat menys d’un 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n’adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Per aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Lliurament d'exercicis individuals i en grup |
30% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
|
Participació activa |
10% |
10
|
0,4 |
11, 13, 20, 23, 24, 26, 27, 31, 32, 35
|
Prova escrita final |
40% |
2
|
0,08 |
1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 13, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 30, 31, 32, 33, 36
|
Prova escrita parcial |
20% |
2
|
0,08 |
1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 16, 17, 18, 22, 23, 24, 30, 33
|
Bibliografia
Fabra, Pompeu. 1956. Gramàtica catalana. Barcelona: Teide.
Institut d’Estudis Catalans. 2016. Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: IEC.
Solà, Joan, Maria-Rosa Lloret, Joan Mascaró i Manuel Pérez Saldanya. 2002. Gramàtica del català contemporani. Barcelona: Empúries.
Al principi del semestre es passarà una llista detallada de referències, materials i enllaços per a cada tema.