Logo UAB
2022/2023

Representacions Socioculturals de la Masculinitat

Codi: 105817 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere OT 3 1

Fe d'errades

Canvi a l’equip docent. S’ha de substituir el professor Rafael Costa Cazarin de Brito per Francesc Abril Morales (francisco.abril@uab.cat)

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Falconi Trávez
Correu electrònic:
diego.falconi@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Rafael Costa Cazarin de Brito

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

I. Entendre les masculinitats des d'una concepció àmplia de la cultura que permeti un abordatge des dels estudis socials i la crítica cultural.

II. Comprendre les diferents formes de construcció de la masculinitat en les diferents societats.

III. Abordar teories que ajudin a qüestionar els rols de gènere tradicionals, que després permetin aterrar l'anàlisi sigui en textos sociològics o en literaris / fílmics.

Competències

  • Demostrar capacitat per al treball autònom, l'autoanàlisi i l'autocrítica.
  • Expressar-se correctament i de manera no sexista ni homofòbica tant oralment com per escrit.
  • Identificar i qüestionar les representacions de gènere en la història de les idees, les arts i la cultura, així com en la construcció del coneixement científic.
  • Interpretar i interrelacionar les bases conceptuals de les teories feministes.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les representacions de les sexualitats en les produccions culturals.
  2. Aplicar els conceptes de la teoria de gènere a l'anàlisi de textos culturals.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda en la xarxa.
  4. Fer un ús inclusiu del llenguatge.
  5. Fer valoracions i correccions del treball propi.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Reconèixer la representació de la masculinitat en la història de les arts.

Continguts

Part I - Introducció a les masculinitats

Tema 1: Les teories de les masculinitats

Tema 2: Masculinitat història i política

 

Part II - Representacions culturals de les masculinitats

 Tema 3: Temes i motius al voltant de les masculinitats hegemòniques

Tema 4: Interseccions de raça, classe, gènere i etnicitat per entendre

 

Part III - La (de) construcció social de les masculinitats

 Tema 5: Aspectes psicosociològics

Tema 6: Homosocialidad i poder

Metodologia

Activitats a l'aula:

- Sessions teòriques realitzades en plenari, destinades a presentar els conceptes i continguts de l'assignatura i en què es discuteixen les lectures de classe.

- Seminaris de pràctiques consistents en exercicis a realitzar i presentar en la mateixa sessió. L'aprenentatge derivat dels seminaris de pràctiques d'aplicar, en tot cas, a què l'alumnat ha de realitzar.

- Presentació eventual de invitadxs a classe

 

 Activitats fora d'aula:

- Realització de lectures que, juntament amb els materials disponibles al Campus Virtual de l'assignatura, acompanyaran els continguts treballats a l'aula. Aquestes lectures serviran:

(1) per a la preparació d'una prova individual de coneixements que es realitzarà fa a la part teòrica de el curs;

(2) un assaig que es realitzarà en la segona part de el curs;

(3) la realització d'un treball orientat a aplicar els conceptes de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats evaluatives 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Classe teòrica 50 2 1, 6, 8
Pràctiques (Seminaris) 50 2 2, 5, 7

Avaluació

La nota final estarà expressada en un rang entre 0 i 10 punts, amb 5 com a límit mínim per considerar superat el curs.

Per accedir a l'còmput de la nota final es requereix complir necessàriament dues condicions:

a) haver-se presentat a les tres formes d'avaluació

b) tenir una qualificació igual o superior a quatre (=> 4) a la feina, en l'assaig i en la prova individual de coneixements. La nota final de l'assignatura es computarà com la mitjana ponderada de la qualificació de les 3 activitats d'avaluació, segons el pes corresponent de cadascuna.

Es pot presentar a reavaluació dins de la mateixa convocatòria qui no superi (=> 5) l'assignatura. En aquests casos, la nota màxima no superarà el 5.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 30% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Examen 40% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7, 8
Treball 30% 13 0,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

-       Nuevas masculinidades. Àngels Carabí y Marta Segarra (eds). (2000). Barcelona: Icaria

-    Interiorización de roles y expectativas. Pierre Bourdieu, 2000 La dominación masculina. Anagrama. Accesible en español: http://www.nomasviolenciacontramujeres.cl/wp-content/uploads/2015/09/BondiuPierre-la-dominacion-masculina.pdf

-      Masculinidades: El juego de género de los hombres en el que participan las mujeres. J. C. Ramírez (coord.), G. Uribe (coord.). Madrid: Plaza y Valdes, 2009

Programari

Se utilizará el Campus virtual para colgar lecturas y trabajos.