Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OT | 3 | 2 |
Prerequisits: Per fer un bon seguiment de l’assignatura és necessària una bona comprensió lectora de la llengua anglesa.
Aquesta és una assignatura optativa de l’àrea de coneixement de Geografia. L’àmbit d’estudi és el mundial, tot i que es farà referència a estudis de casos locals o regionals.
Es pretén facilitar elements de reflexió i anàlisi que ajudin a entendre la complexitat I la diversitat de les relacions entre els essers humans i el medi natural i social, des de la perspectiva de la geografia feminista.
-L'adquisició dels coneixements bàsics necessaris per comprendre els canvis provocats pels processos de globalització;
-La consolidació de conceptes bàsics de la geografia social apresos a l’assignatura “Gènere, espais i vida quotidiana”;
-La capacitació per interrelacionar conceptes i problemes dels diferents blocs temàtics del programa;
-L'habilitació per utilitzar les eines i els continguts apresos en d'altres assignatures del grau per interpretar els contextos geogràfics des d’una perspectiva de gènere;
El contingut de l’assignatura està dividit en sis blocs temàtics, precedits d’una introducció.
0.Introducció i objectius de l’assignatura. Preguntes i expectatives
1.El concepte i les escales de la globalització
2.Restructuració econòmica i geogràfica del capitalisme
3.Moviments de població i gènere
4.Geopolítica i agenda internacional de gènere
5.Ecofeminisme i ecologia política
6.Desigualtats, desenvolupament i feminisme (de)colonial
Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant les activitats següents:
- Explicacions orals per part de la professora;
- Lectura de llibres i articles;
- Visionat de documentals i/o pel.licules;
- Pràctiques realitzades a l'aula i/o fora de l'aula, individualment i en grup;
- Debats, presentacions orals i intervencions de l'alumnat a l’aula o en fòrums virtuals.
- Tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques, explicacions, discussions i debats; presentació de pràctiques. | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen, exercicis, pràctiques i tutories. | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi personal; elaboració de pràctiques i preparació de presentacions | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
L'assignatura s'avaluarà de forma continuada a partir de les activitats següents:
-març de 2023: lliurament de la pràctica 1
-abril de 2023: lliurament de la pràctica 2
-maig de 2023: lliurament de la pràctica 3
-juny de 2023: realització d'un examen global.
-Tot el semestre: assistència, participació en els debats, discussions de lectures i presentacions orals a classe.
-Tot el semestre: assistència, participació en els debats, discussions de lectures i presentacions orals a classe.
-La nota mínima de l'examen per fer promig amb la resta de notes ha de ser igual o superior a 5. Hi haurà la possibilitat de recuperar l’examen suspès per obtenir una nota màxima de 5.
-No s'acceptaran lliuraments fora de termini.
-Les activitats no presentades no es podran reavaluar i puntuaran 0.
-Les activitats suspeses no es recuperaran. La nota obtinguda farà promig amb la resta de notes d'acord amb la baremació establerta a la guia docent.
-Només es podrà tenir la qualificació de "no avaluable” quan no s'hagi lliurat cap activitat. Lliurar una o més activitats implica perdre el dret a ser "no avaluable".
-La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, com en el cas d'exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un 0 a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà amb un 0 tota l'assignatura. Es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o una part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format
digital. Els actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.
Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Presentacions orals, assistència i participació | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Bibliografia
ALBET, Abel, & BENACH, Núria (2012). Doreen Massey. Un sentido global del lugar. Barcelona: Icaria.
BECK, Ulrick (2002) La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo veintiuno.
BENERIA, Lourdes; BERIK, Gunselli & FLORO, Maria (2018) Género, desarrollo y globalización. Una visión desde la economía feminista, Barcelona: Edicions Bellaterra.
DATTA, Anindita et al. (eds.) (2020) Routledge Handbook of gender and feminist geographies, Londres: Routledge
DESAI, Vandana & POTTER, Rob (2002) The Companion to Development Studies, Londres: Arnold.
DOMOSH, Mona and SEAGER, Joni (2001) Putting Women in Place: Feminist Geographers make Sense of the World. Londres: The Guilford Press.
EATON, Heather & LORENTZEN, Lois Ann (2003) Ecofeminism & Globalization. Exploring culture, context and religion, Oxford: Rowman & Littlefield.
ELLWOOD, Wayne (2007). Globalització. Barcelona: Intermón-Oxfam.
FEDERICI, Silvia (2019) Tornar a encantar el món: el feminisme i la política dels comuns, Manresa: Tigre de Paper.
GEORGE, Susan (2003) Otro mundo es possible si..., Barcelona: Icaria.
HEROD, Andrew (2009) Geographies of Globalization, Chichester: Blackwell.
IBARRA, M.Verónica; Escamilla-Herrera, Irma (eds. (2016) Geografías feministas de diversas latitudes, México, D.F.: Instituto de Geografía-UNAM.
KERN, Leslie (2021) Ciudad feminista. Barcelona: Bellaterra Edicions.
MANZANERA RUIZ, Roser; MIGUEL JUAN, Carmen & SÁNCHEZ MALDONADO, Vanessa (2013) Medio ambiente y desarrollo. Miradas desde ambos hemisferios. Granada: Universidad de Granada.
McDOWELL, Linda (2000) Género, identidad y lugar. Un estudio de las geografías feministas, València: Cátedra.
MIES, Maria & SHIVA, Vandana (2014). Ecofeminism. Londres: Zed Books.
MOMSEN, Janet H. (2020) Gender and Development. Londres: Routledge.
OBERHAUSER, Ann M.; FLURI; Jennifer L.; WHITSON, Risa; MOLLETT, Sharlene (2018). Feminist spaces. Gender and geography in a global context. Londres: Routledge.
RAMÍREZ DE HARO, G.; RODRÍGUEZ-CARMONA, A.; MACÍAS, A.; BALLARÍN, P. (eds.) (2002) Desarrollo y cooperación en zonas rurales de América Latina y África. Madrid: Catarata, pp. 185-199.
SASSEN, Saskia (2003). Contrageografías de la globalización. Género y ciudadanía en los circuitos transfronterizos. Madrid: Traficantes de Sueños
RODÓ-ZÁRATE, Maria (2021) Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Manresa: Tigre de Paper.
SEAGER, Joni (2018) The Women’s Atlas. Londres: Penguin.
SILVA, Joseli Maria; ORNAT, Marcio; CHIMIN JUNIOR, Alides Baptista (eds.) (2017), Diálogos Ibero-Latinoamericanos sobre geografías feministas e das sexualidades, Ponta Grossa: Todapalavra.
TRAUGER, Amy; FLURI, Jennifer L. (2019) Engendering development: capitalism and inequality in the global economy, Londres: Routledge.
VILLOTA, Paloma de (2005), Globalización y desigualdad de género, Madrid: Síntesis.
Revistes de referència
DOCUMENTS D’ANÀLISI GEOGRÀFICA, números monogràfics 14 (1989), 26 (1995), 35 (1999), 49 (2006), 65(3) (2019).
http://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi
GENDER, PLACE AND CULTURE. A Journal of Feminist Geography. Carfax Publishing. www.tandf.co.uk/journals/titles/0966369X.asp
REVISTA LATINO-AMERICANA DE GEOGRAFIA E GÊNERO. http://www.revistas2.uepg.br/index.php/rlagg
No en cal