Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OT | 4 | 1 |
Es recomana que es tinguin presents els conceptes bàsics de Paleoantropologia, Genètica, Evolució i Genètica molecular.
L'assignatura de Primatologia mostra el panorama dels primats actuals en els seus aspectes biològics en general, i en els taxonòmics i etològics en particular. Analitza la filogènia i evolució dels primats i incideix en aspectes de la seva conservació. També s'analitza la importància com a models tant en la investigació biomèdica, com en la investigació paleoantropològica i en la comprensió de nosaltres mateixos.
Mòdul 1:
- Definició i tendències evolutives. Evolució de Primats.
- Diversificació en primats actuals.
- Biogeografia, ecologia i adaptacions al medi.
Mòdul 2:
- Característiques cromosòmiques, cariotip i variabilitat intraespecífica.
- Mecanismes d'especiació cromosòmica, punts de trencament i grups sintènics.
- Bases de dades i anàlisi del genoma en Primats.
Mòdul 3:
- Mètodes per a l'estudi del comportament en primats
- Comportament sociosexual en primats.
- La cognició en primats. Cultures animals.
- Comunicació en primats.
Les classes teòriques estan distribuïdes en tres blocs: 1) Taxonomia i evolució morfològica; 2) Evolució genètica i diversificació específica i 3) Etologia. Així mateix a cadascuna de les parts hi haurà una pràctica que es desenvoluparà dins del mateix bloc.
A final del curs, hi haurà un seminari conjunt amb tots els alumnes on es discutiran els diversos temes tractats en els tres mòduls.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 1 | 0,04 | 5, 7, 8, 9 |
Classes teòriques | 19 | 0,76 | 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Pràctica a l'aula d'informàtica | 2 | 0,08 | 7 |
Pràctica de camp | 2 | 0,08 | 5, 7, 8 |
Seminari | 2 | 0,08 | 4, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 4, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
En tractar-se d’una avaluació continuada, l'assignatura tindrà en compte les diferents activitats de l’estudiant tant a l’aula, com a les pràctiques i seminaris. S'avaluarà mitjançant una prova escrita que reunirà les tres parts de la matèria, una prova de grup dins del seminari, i les pràctiques de cadascun dels 3 apartats de que consta l'assignatura. El resultat final serà la suma ponderada de cadascuna de les parts.
- Per a l’avaluació de la part teòrica de l’assignatura (50%) es farà una prova escrita.
- Les pràctiques ponderen un 30% de la qualificació final (10% per cadascuna de les 3 pràctiques corresponents a cada mòdul).
- El seminari tindrà una avaluació en grup que equivaldrà al 20% de la nota final. Tots els estudiants del mateix grup tindran la mateixa nota d’aquesta prova.
Hi haurà una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
L'assistència a les sessions pràctiques i sortides de camp és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de Pràctiques | 30% | 0 | 0 | 5, 7, 8, 9 |
Avaluació seminari | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 |
Prova escrita | 50% | 2 | 0,08 | 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
FLEAGLE JG.- Primate adaptation and evolution. Academic Press
BOYD R & SILK JB. Como evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA:
S'anirà donant en el decurs de la impartició de la matèria.
Ensembl (https://www.ensembl.org/Homo_sapiens/Info/Index) i UCSC (http://genome.ucsc.edu/).