2022/2023
Turisme Sostenible
Codi: 105029
Crèdits: 3
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2501915 Ciències Ambientals |
OT |
4 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Prerequisits
No hi ha prerequisits.
Objectius
L’assignatura pretén ser una introducció a l’aplicació del concepte de sostenibilitat o desenvolupament sostenible al món del turisme. L’anàlisi abordarà els principis del turisme sostenible i la seva aplicació pràctica tant des del punt de vista de les destinacions turístiques com de l’empresa turística.
Un dels objectius bàsics serà conèixer els principals instruments de la gestió ambiental i de la sostenibilitat al sector turístic.
Competències
- Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
- Aplicar amb rapidesa els coneixements i habilitats en els diferents camps involucrats en la problemàtica ambiental, i aportar-hi propostes innovadores.
- Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
- Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
- Demostrar un coneixement adequat i utilitzar les eines i els conceptes de les ciències socials més rellevants en medi ambient.
- Desenvolupar estratègies d'anàlisi i de síntesi referents a les implicacions ambientals dels processos industrials i de la gestió urbanística.
- Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
- Treballar amb autonomia.
- Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar i interpretar els problemes ambientals per aprofundir en la diagnosi territorial i en els canvis al paisatge.
- Analitzar i interpretar problemes ambientals per a la planificació territorial.
- Analitzar i sintetitzar les implicacions ambientals de la planificació i la gestió territorial.
- Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
- Conèixer i aplicar les metodologies més rellevants en la planificació del territori.
- Conèixer les principals dinàmiques territorials i del paisatge a Catalunya i Espanya.
- Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
- Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
- Emprendre les relacions espacials a diferents escales territorials a través de les relacions entre natura i societat, en l'àmbit de la planificació territorial.
- Identificar els processos geogràfics en l'entorn mediambiental i valorar-los adequadament i originalment.
- Reconèixer i explicar les relacions espacials, a diferents escales territorials, de la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris.
- Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
- Treballar amb autonomia.
- Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.
- Valorar els canvis al paisatge a través de les relacions espacials a diferents escales territorials a través de les relacions entre natura i societat.
Continguts
1.- Sostenibilitat i turisme: contextualització
- Introducció al turisme
- Turisme sostenible: definició, principis i aplicació
2.- Turisme i medi ambient, una relació contradictòria
- El turisme i el medi ambient
- El cas del turisme i el canvi climàtic
- El cas de l’ecoturisme
3.- Eines de gestió per un turisme més sostenible
- Eines per a destinacions turístiques
- Eines per a empreses turístiques
Metodologia
Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats:
- Seguiment dels temes tractats en el curs (lectura i estudi dels materials que conformen els apunts de l'assignatura).
- Lectura de llibres i articles com a matèria complementària als apunts (alguns d'ells disponibles al Campus Virtual).
- Elaboració de pràctiques i treballs, amb la tutorització del professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura consistirà en la realització de dos exàmens parcials que avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura i comptaran el 50% de la nota final (25% + 25%), i de dos treballs de caràcter pràctic / aplicat (un d'ells realitzat de forma individual, l'altre en grup, que comptaran el 50% restant de la nota final (25% + 25%).
Per a poder fer la nota mitjana i superar l'assignatura, és imprescindible que cadascuna de les parts objecte d'avaluació hagi obtingut una nota superior a 4 sobre 10. En el cas dels exàmens, s'hauran de recuperar el dia de l'examen final. Els treballs pràctics no són recuperables. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació total de l'assignatura.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen parcial 1 |
25% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
|
Examen parcial 2 |
25% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
|
Treball pràctic 1 |
25 % |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Treball pràctic 2 |
25 % |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Bibliografia
- FENNELL, D.A., COOPER, C. (2020). Sustainable tourism. Principles, contexts and practices. Bristol: Channel View Publications.
- FONT, X., LYNES, J. (2020). Corporate social responsibility for sustainable tourism. London: Routledge.
- GIULIETTI, S., ROMAGOSA, F., FONS, J., SCHRÖDER, C. (2018). Tourism and environment in Europe. Towards a reporting mechanism. Bellaterra: ETC/ULS.
- HALL, C.M., GOSSLING, S., SCOTT, D. (Eds.) (2015). The Routledge handbook of tourism and sustainability. London: Routledge.
- HOLDEN, A. (2008). Environment and tourism (2nd ed.). London: Routledge.
- UNEP – WTO (2005). Making tourism more sustainable. A guide for policy makers. Madrid: WTO (Edició espanyola: Por un turismo más sostenible: guía para responsables políticos, 2006).
- UNEP – WTO (2012). Tourism in the green economy – Background Report. Madrid: UNWTO.
- SWARBROOKE, J. (1999). Sustainable tourism management. Wallingford: CABI Publishing.