Logo UAB
2022/2023

Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació

Codi: 105014 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Pedro Molina Rodríguez-Navas
Correu electrònic:
pedro.molina@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jesica Ana Florencia Menéndez Signorini
Iliana Ferrer Rodriguez

Prerequisits

Cap prerequisit

Objectius

L'objectiu de Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació és que l'alumnat tingui els coneixements i competències suficients per poder desenvolupar (avaluar) un estudi amb rigor científic. Aquesta és una assignatura obligatòria.

L'objectiu final de l'assignatura és contribuir a que l'alumnat pugui:

(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica de l'àmbit de la comunicació (saber actuar)

(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa (saber ser).

 

Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar coneixement i habilitats per desenvolupar un treball pràctic o teòric amb base científica.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Construir un discurs teòric relatiu a una qüestió de recerca.
  4. Conèixer i aplicar el mètode científic en la recerca en comunicació audiovisual.
  5. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Implementar les distintes metodologies d'investigació dels fenòmens comunicatius.
  8. Plantejar preguntes científiques i establir hipòtesis relatives a la recerca en comunicació.

Continguts

Introducció: Activitat científica i comunicació

- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).

- Àmbits d'estudi a l'àrea de la comunicació: pràctica professional (producció), legislació, productes audiovisuals (anàlisi audiovisual i de continguts) i públics (audències i recepció).

- Tipologia i principals línies d'investigació: investigació social i anàlisi de contingut.

- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empresarials. 

Etapes del procés científic

- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber? Per què és important?).

- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això? Teories i antecedents).

- Disseny metodològic/Planificació treball de camp (Com ho podem saber?).

- Anàlisi descriptiu dels resultats (Què sabem un cop fet el treball de camp? Informació obtinguda).

- Anàlisi interpretatiu dels resultats (Conclusions).

Conceptes bàsics sobre el mètode científic

- Construcció del marc teòric: models de comunicació (teories) i epistemologia (conceptes).

- Hipòtesis / Preguntes.

- Influència de les variables (Tipologia).

- Univers / Mostra-Corpus / L'estudi de cas.

Investigació Social (usos, consum, interpretació, percepció, opinió pública,...)

- Mètodes qualitatius: observació etnogràfica i etnografia digital, focusgroup, entrevistes.

- Mètodes quantitatius: sondeig i qüestionaris.

- Triangulació: fusióqualitatius i quantitatius.

Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips...)

- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives. 

- Mètodes quantitatius: Big Data.

- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya

- Línies d'investigació i tendències al context internacional.

- Centres d'investigació.

 

Metodologia

El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:

Activitats dirigides:

- Classes magistrals: explicació general del temari.

- Seminaris de discussió i debats: l'objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi individual i el debat grupal (lliurament final: treball individual).

- Pràctiques de Laboratori: l'objectiu és que l'alumnat sàpiga com es desenvolupa una investigació amb el disseny d'un projecte propi (treball grupal).

Activitats supervisades:

- Tutories. La finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.

Activitats autònomes:

- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades per a un correcte desenvolupament dels seminaris, de les pràctiques de laboratori i de l'examen escrit.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària pel seguiment de l’assignatura.

En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 3, 4, 5
Pràctiques de Laboratori 15 0,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8
Seminaris de discussió i debats 18 0,72 1, 2, 3
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Lectura i síntesi de documents científics 40 1,6 1, 2, 3, 5
Preparació pràctiques de laboratori 15 0,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:

- Examen escrit: 20% sobre la qualificació final. Individual - Recuperable.

- Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació en grup: 40% sobre la qualificació final).

- Seminaris (treball de preparació i participació a l'aula: 40% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir al menys la nota mitjana de 3,5. L'activitat que queda exclosa del procés de recuperació és disseny d'un projecte d'investigació en grup.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un projecte d'investigació. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 20% 9 0,36 1, 2
Pràctica (disseny projecte d'investigació) 40% 15 0,6 1, 2, 3, 5, 7
Seminaris (preparació i participació) 40% 18 0,72 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8

Bibliografia

 

Bàsica

- Casas, Jordi; Nin, Jordi; Julbe, Francesc (2019). Big Data. Análisis de datos en entornos masivos. Barcelona: UOC [https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2085336?lang=cat]

Igartua, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch

- Jensen, Klaus B. i Jankowski, Nicholas V. (1993). Métodos cualitativos de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch

- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC

- Soriano, Jaume (2007). L'ofici de comunicòleg: métodes per investigar la comunicació. Barcelona: Eumo

- Tardivo, Giuliano (2016). Aproximación a la sociología contemporánea. Barcelona: UOC

  

Complementària

 - Berger, Peter L. (2004). Invitació a la sociologiaUna perspectiva humanística. Barcelona: Herder

- Cuesta, Ubaldo (2000). Psicologia social de la comunicación. Madrid: Catedra

- Eguizabal, Raúl(2015). Metodologías I. Madrid: Fragua

- Eguizabal, Raúl (2016). Metodologías II. Madrid: Fragua 

- Kellner, Douglas (2011). Cultura mediática. Estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno. Madrid: AKAL /Estudios Visuales

  

Links d’interès:

Observatori de la Comunicació aCatalunya (OCC InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/occ/]

Portal de la Comunicación (InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/portalcom/?lang=es]

Programari

No necessari