Logo UAB
2022/2023

Tècniques Quantitatives Aplicades al Turisme

Codi: 104951 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Tatiana López Orozco
Correu electrònic:
tatiana.lopez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Cap

Objectius

Al final del curs, els estudiants podran:

  1. Identificar quins tipus de variables són adequades per a l'anàlisi quantitativa a l'hoteleria i el turisme.
  2. Recopilar, analitzar i representar informació quantitativa i qualitativa a les indústries d'hoteleria i el turisme
  3. Considerar la importància de recopilar, analitzar i representar les dades estadístiques considerant les perspectives de gènere i sostenibilitat al sector.
  4. Analitzar dades, poblacions i mostres, així com lassociació entre variables per avaluar la dimensió econòmica del sector.
  5. Interpretar els resultats d'estadístiques des d'una perspectiva crítica, tenint en compte aspectes de desigualtat de gènere i sostenibilitat al sector.
  6. Conèixer els conceptes i paràmetres principals de les estadístiques descriptives i establir criteris per presentar dades a nivell analític i gràfic.
  7. Identificar variables relacionades amb l'hoteleria i el turisme caracteritzades per l'aleatorietat i analitzar-les fent servir tècniques probabilístiques bàsiques.
  8. Implementar la inferència estadística usant hipòtesis de prova i estimació.
  9. Realitzar anàlisi de sèries de temps i previsió de variables turístiques clau.
  10. Establir els avantatges i els inconvenients dels diferents mètodes estadístics per a un tipus donat d'observacions.
  11. Identificar les fonts clau de dades quantitatives del sector (per exemple: publicacions, enquestes, bases de dades etc.) i saber com fer-les servir

Competències

  • Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.
  • Valorar la dimensió econòmica del turisme a diferents escales i analitzar la interrelació entre elles.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  2. Analitzar dades, poblacions i mostres, taules i representacions gràfiques, així com l'associació entre variables, per valorar la dimensió econòmica del turisme.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Identificar situacions referents al sector turístic caracteritzades per l'aleatorietat i analitzar-les mitjançant les eines probabilístiques bàsiques.
  5. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  6. Recollir, representar i analitzar informació quantitativa i qualitatiu referent al sector turístic.
  7. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  8. Treball en grup.

Continguts

Tema 1: Conceptes preliminars

Conceptes bàsics en estadística. Organització i presentació de dades: taules i distribució de freqüències. Obtenció de dades mitjançant qüestionaris i tabulació. Diagrames de barres, histogrames i altres representacions gràfiques.

Tema 2: Mesures de tendència central

Conceptes de mitjana, mitjana, moda, quintils. Relació entre mesures.

Tema 3: Mesures de dispersió i concentració

Rang, rang interquartil, variància, desviació estàndard, coeficient de variació, corba de Lorenz i coeficient de Gini, usos del Gini en turisme.

Tema 4: Mesures de forma

Mesures d'asimetria i curtosi. Diagrama de caixa.

Tema 5: Sèries de dues variables

Definició i representació gràfica. Tendència central. Dispersió estadística. La covariància

Tema 6: Dependència estadística

Correlació: concepte, procediment i aplicació. El coeficient de correlació de Pearson. Ajustament de regressions lineals entre dues variables. Enfocament de mínims quadrats.

Tema 7: Probabilitat

Operacions amb probabilitats. Assignació de probabilitats: variables aleatòries i les seues distribucions.

Tema 8: Sèries de temps

Definició i representació gràfica. Components de sèries de temps. Variació estacional. Índexs estacionals. Ajustament estacional.

 

Metodologia

El curs té tres mètodes d'ensenyament i aprenentatge:

  1. Sessions teòriques
    • Durant les classes, els conceptes s'explicaran de manera teòrica i s'exemplificaran amb aplicacions pràctiques. Algunes sessions requeriran la participació de l'estudiant per resoldre problemes.
  2. Sessions de pràctica.
    • Durant aquestes sessions, els temes coberts a les sessions teòriques es revisaran a través d'exercicis, projectes grupals i proves individuals que es realitzaran al llarg del curs. Es presentaran estudis de casos relacionats amb el turisme i sanalitzaran variables específiques daquesta indústria.
    • Els estudiants rebran l'orientació del docent per dur a terme un projecte que implica l'ús d'habilitats estadístiques i d'informàtica. El programari especialitzat s'utilitzarà tant com sigui possible durant les sessions.
  3. Autoaprenentatge
    • El Campus Virtual s'utilitzarà com a complement i com a mitjà alternatiu de comunicació entre els estudiants i el docent. Tot el material rellevant del curs, exemples i exercicis s'adjuntaran en línia.
    • Cada estudiant ha d'administrar el seu temps per estudiar i resoldre els problemes proposats, a més de treballar en un projecte de recerca utilitzant dades estadístiques al sector del turisme que es presentaran al final del curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Resolució de casos 15 0,6 4, 5, 6, 7, 8
Sessions teòriques 43 1,72 2, 4
Tipus: Supervisades      
Tutoria 20 0,8 2, 4, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 23 0,92 2, 3, 4, 6, 7
Recerca 15 0,6 1, 2, 3, 4, 6, 8
Resoldre problemes i exercicis 26 1,04 2, 3, 4, 6, 7, 8

Avaluació

Els estudiants poden triar entre una avaluació continuada o l'accés directe a l'examen final (una avaluació final única).

A) AVALUACIÓ CONTÍNUA

El sistema d'avaluació continuada implica la presentació periòdica de treballs i activitats, individuals i de grup, a més de la realització de dos exàmens parcials de consolidació dels conceptes i temes desenvolupats a classe amb un valor per a cadascun del 20% respecte a la nota final de lassignatura. Per poder fer la mitjana dels resultats obtinguts en aquests dos exàmens parcials, l'alumne haurà d'aconseguir una puntuació mínima igual o superior a 4 punts en ambdós exàmens.

Al Campus Virtual es detallaran les dates de lliurament dels treballs i les de realització dels dos exàmens parcials.

Els alumnes que no superin l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada passaran a ser avaluats pel sistema d'avaluació única, sense tenir en compte les notes obtingudes anteriorment.

B) AVALUACIÓ ÚNICA: Examen final (tota la matèria).

Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre.

Hi haurà un únic tipus dexamen final, sense diferenciacions entre els alumnes que hagin superat lavaluació continuada i els que no.

C) RE-AVALUACIÓ:

Dia i hora establerts, segons el calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre.

Els alumnes que a l'avaluació final hagin obtingut una nota igual o superior a 3.5 i menor de 5, es podran presentar a la reavaluació.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 1 20% 2 0,08 2, 3, 4, 6, 7
Examen parcial 2 20% 2 0,08 2, 3, 4, 6, 7
Exercicis individuals i en grup 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8
Projecte final i presentació 20% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8

Bibliografia

Buglear, J. (2010). Stats means business- Statistics with Excel for business, hospitality & tourism (2nd ed.). New York: Elsevier.

Casas Sánchez, J., Martos Gálvez, E., & Tejera Martín, Í. (2011). Estadística aplicada al turismo. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Davis, G., & Pecar, B. (2009). Business Statistics using Excel (2nd ed.). Oxford University Press.

Good, P. I., & Hardin, J. W. (2012). Common errors in statistics (and how to avoid them). [Hoboken, N.J.]: John Wiley.

Newbold, P., Carlson, W. L., & Thorne, B. (2013). Statistics for business and economics. Harlow, Essex: Pearson Education.

Parra López, E. (2007). Estadística para turismo. McGraw-Hill España. Disponible en línea

Ross, S. M. (2010). Introductory statistics. Amsterdam: Elsevier: Academic Press.

Rugg, G. (2007). Using statistics: a gentle introduction. Maidenhead: McGraw-Hill.

UNWTO (2010) International Recommendations for Tourism Statistics 2008, Statistics and Tourism Satellite Account, World Tourism Organization, New York. Available online

World Tourism Organization (2020), Methodological Notes to the Tourism Statistics Database, 2020 Edition, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284421473. Available online

Yearbook of Tourism Statistics, Data 2014 – 2018, 2020 Edition. (2020). Available online

Programari

Microsoft Office (Excel, Word, PowerPoint)