2022/2023
Aprenentatge Automàtic 2
Codi: 104871
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2503852 Estadística Aplicada |
OB |
3 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Antonio Lozano Bagen
Prerequisits
Les assignatures de primer curs, Mètodes Numèrics i Optimització i Aprenentatge Automàtic 1.
Objectius
Aprendre a nivell teòric i pràctic les potencialitats de l'aprenentage profund per a dades estructurades i també no estructurades.
Competències
- Analitzar dades mitjançant l'aplicació de mètodes i tècniques estadístiques, treballant amb dades de diverses tipologies.
- Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments tant propis com d'altres persones.
- Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat el treball realitzat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Resumir i descobrir patrons de comportament en l'exploració de les dades.
- Seleccionar els models o tècniques estadístiques per aplicar-los en estudis i problemes reals, així com conèixer-ne les eines de validació.
- Seleccionar i aplicar procediments més apropiats per a la modelització estadística i l'anàlisi de dades complexes.
- Seleccionar les fonts i tècniques d'adquisició i gestió de dades adequades per a fer-ne un tractament estadístic.
- Treballar cooperativament en un context multidisciplinari assumint i respectant el rol dels diferents membres de l'equip.
- Utilitzar correctament un ampli espectre del programari i llenguatges de programació estadístiques, escollint el més apropiat per a cada anàlisi i ser capaç d'adaptar-lo a noves necessitats.
- Utilitzar eficaçment la bibliografia i els recursos electrònics per obtenir informació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar dades mitjançant la metodologia d'aprenentatge automàtic.
- Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments, tant propis com d'altres.
- Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat la feina feta.
- Descobrir comportaments i tipologies d'individus mitjançant tècniques de mineria de dades.
- Descriure els avantatges i els inconvenients dels mètodes algorítmics vers els mètodes convencionals de la inferència estadística.
- Fer servir gràfics de resum de dades multivariades o més complexes.
- Identificar les suposicions estadístiques associades a cada procediment avançat.
- Identificar, fer servir i interpretar els criteris per avaluar el grau de compliment dels requisits necessaris per aplicar cada procediment avançat.
- Implementar programes en llenguatges adequats per a la mineria de dades.
- Obtenir i gestionar bases de dades complexes per analitzar-les posteriorment.
- Projectar un estudi partint de metodologies multivariants o de mineria de dades per resoldre un problema contextualitzat en la realitat experimental.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Treballar cooperativament en un context multidisciplinari assumint i respectant el rol dels diferents membres de l'equip.
- Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació.
- Utilitzar mètodes de mineria de dades per validar i comparar possibles models.
Continguts
Tema 1: Xarxes neuronals completament connectades.
Tema 2: Xarxes neuronals convolucionals.
Tema 3: Xarxes neuronals recurrents.
Tema 4: Aprenentatge per reforç.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Metodologia
La docència combinarà a classe lliçons per part del professors i treball pràctic dels estudiants amb ordinador.
En tots els aspectes de les activitats d'ensenyament/aprenentatge es faran els millors esforços per part de professorat i alumnat per evitar llenguatge i situacions que puguin ser interpretats com a sexistes.
Per tal d'aconseguir una millora contínua en aquest tema, tothom ha de col.laborar a posar de manifest les desviacions que observi respecte d'aquest objectiu.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
La nota final serà 0,5*Examen Final + 0,5*Treball Pràctic.
Per a que una activitat es tingui en compte a la nota final, cal haver tret un mínim de 3,5.
Es considerarà avaluable l'estudiant que hagi presentat evaluació per un total d'almenys el 50% de l'assignatura, segons el pes que figura en el quadre següent d'Activitats d'avaluació. En cas contrari constarà a l'acta com a No Avaluable.
Per a l'assignació de Matrícules d'Honor no es tindran en compte les notes de la segona convocatòria.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen |
50% |
4
|
0,16 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
|
Treball Pràctic |
50% |
20
|
0,8 |
1, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18
|
Bibliografia
- Goodfellow, I. et al (2016) Deep Learning (MIT Press)
- Chollet, F. (2017) Deep Learning with Python (Manning)
- Geron, A. (2017) Hands-on Machine Learning with Scikit-Learn and Tensorflow (O'Reilly)