2022/2023
Eines Informàtiques per a l'Estadística
Codi: 104849
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2503852 Estadística Aplicada |
FB |
1 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Aureli Alabert Romero
- Sundus Zafar
Prerequisits
Com que és una assignatura de primer de grau i al primer semestre, no té cap prerequisit.
Objectius
Els objectius principals de l'assignatura són els següents:
- Familiaritzar-se amb l'ús d'un manipulador algebraic i de càlcul. Aquest manipulador s'ha de considerar com una eina habitual per a l'estudi de la resta d'assignatures.
- Aprendre a estructurar i redactar textos científics amb el processador de textos LaTeX.
- Familiaritzar-se amb el concepte de paquet estadístic. En particular, crear i transformar bases de dades i habituar-se a entorns de treball en mode gràfic i en consola.
- Aprendre a utilitzar un sistema operatiu en línia de comanda, aprofitant la potència dels ordinadors actuals per a fusionar, separar o extreure dades de fitxers o conjunts de fitxers.
- Introduir-se a la formalització d'algoritmes mitjançant un llenguatge de programació.
Competències
- Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat el treball realitzat.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Seleccionar les fonts i tècniques d'adquisició i gestió de dades adequades per a fer-ne un tractament estadístic.
- Treballar cooperativament en un context multidisciplinari assumint i respectant el rol dels diferents membres de l'equip.
- Utilitzar aplicacions informàtiques de càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o altres per a resoldre problemes.
- Utilitzar eficaçment la bibliografia i els recursos electrònics per obtenir informació.
Resultats d'aprenentatge
- Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat la feina feta.
- Demostrar destresa en operacions amb paquets de càlcul simbòlic.
- Fer servir editors científics per a la presentació de treballs, problemes, informes i textos científics en general.
- Identificar correctament els tipus de dades i de mesures.
- Identificar els avantatges i els inconvenients d'internet com a font important d'informació en estadística.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Treballar cooperativament en un context multidisciplinari assumint i respectant el rol dels diferents membres de l'equip.
- Utilitzar amb solvència els llenguatges de programació relacionats amb aplicacions estadístiques.
- Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació.
Continguts
- Breu introducció a la informàtica. Recursos informàtics de la universitat disponibles per a l'assignatura.
- Processador de textos (LaTeX): Estructura d'un fitxer TeX. Fórmules matemàtiques. Material flotant.
- Paquets estadístics (R): Entorns de treball. Declaració de variables. Creació, obtenció i manipulació de bases de dades. Eines descriptives. Entorn gràfic.
- Manipulador algebraic i de càlcul (Sage): Càlculs numèrics i algebraics. Gràfics de funcions. Resolució d'equacions. Definició de funcions. Llistes, conjunts i successions. Programació lògica, iteracions i procediments.
- Sistema operatiu (Bash): La consola. Primeres instruccions i obtenció d'ajuda. Manipulació de fitxers. Manipulació de dades: expressions regulars, grep i awk.
- Programació (Python): introducció al Python.
Metodologia
Les classes pràctiques es fan a aules informatitzades o preparades per l'ús de portàtils, si bé això podrà ser modificat en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'avaluació continuada (amb entregues i exàmens parcials) permet obtenir una nota de l'assignatura; per aprovar caldrà que aquesta nota sigui igual o més gran que 5 i que la nota de cadascun dels blocs en què es divideix l'assignatura sigui més gran o igual que 3. Es reserva un espai de 4 hores per a avaluar altre cop els exàmens no superats de l'avaluació continuada.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen del paquet estadístic R |
0.22 |
2
|
0,08 |
1, 4, 5, 7, 9, 10
|
Examen final |
0.43 |
4
|
0,16 |
1, 4, 5, 7, 9, 10
|
Examen manipulador algebraic i de càlcul |
0.26 |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 7, 9, 10
|
Examen sistema operatiu |
0.17 |
1
|
0,04 |
1, 4, 5, 7, 9, 10
|
Lliurament del programa en Python |
0.22 |
0
|
0 |
1, 4, 5, 7, 9, 10
|
Lliurament document LaTeX |
0.13 |
0
|
0 |
1, 3, 5, 6, 7, 8, 10
|
Bibliografia
Com que aquesta assignatura es realitza amb ordinadors la font principal d'informació serà l'ajuda dels programes que s'utilitzen. A més, com a bibliografia complementària recomanem els recursos online següents.
- Tobias Oetiker, Hubert Partl, Irene Hyna and Elisabeth Schlegl. The not so short introduction toLaTeX2E (or LaTeX in 139 minutes). https://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf
- W.N. Venables, D.M. Smith and the R Development Core Team: An introduction to R.https://cran.r-project.org/doc/manuals/r-release/R-intro.pdf
- GNU Bash manual, https://www.gnu.org/software/bash/manual/
- Guido van Rossum, Fred L. Drake, Jr., editors, The Python Language Reference, http://marvin.cs.uidaho.edu/Teaching/CS515/pythonReference.pdf
- The Sage Reference Manual, https://doc.sagemath.org/html/en/reference/
Programari
SageMath, R, Python, LaTeX i GNU/Linux.