Logo UAB
2022/2023

Màrqueting Digital

Codi: 104741 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Mercedes Lecha Salvador
Correu electrònic:
mercedes.lecha@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Aquesta assignatura no té requisits previs.

Objectius

• Introduir a l'alumnat en l'estudi de les principals estratègies de comercialització digital de productes, serveis i marques en l'àmbit de la comunicació.
• Aprofundir en l'anàlisi de l'ecosistema digital i ús de les principals aplicacions de màrqueting digital: plataformes, tècniques i recursos web.
• Abordar reflexions sobre el perfil de l'usuari (prosumidor) i els seus principals hàbits d'ús i consum de productes comunicatius digitals.
• Conèixer i analitzar les principals tendències del sector i la seva aplicació: Inobound màrqueting, advergaming, Brand journalism, blog màrqueting, storytelling, e-business, mobile màrqueting, e-commerce, des d'una perspectiva professional.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar, aplicar, analitzar i avaluar campanyes de màrqueting digital en els mitjans socials i implementar sistemes d'automatització en la gestió.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar informes de dades d'internet i mòbils.
  4. Analitzar la situació del mercat i dels consumidors per determinar les estratègies de les campanyes de màrqueting en línia.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  7. Avaluar els efectes i resultats de les campanyes de màrqueting digital dissenyades.
  8. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  9. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  10. Crear estratègies de mesura.
  11. Diferenciar allò substancial d'allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  12. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Interpretar i discutir documents de les principals teories del màrqueting.
  16. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit del màrqueting digital.
  17. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  18. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  19. Presentar projectes i serveis als docents i als mateixos companys.
  20. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  21. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  22. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  23. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  24. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  25. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o els projectes, a curt o mitjà terminis, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Els continguts de l'assignatura aniran orientats al coneixement teòric i pràctic dels diferents aspectes principals del màrqueting digital en l'actualitat. Principalment:

• Introduir a l'alumnat en els conceptes de màrqueting digital, determinació de KPIs i analítica.

• Conèixer estratègies de posicionament SEO i SEM

• Definició d'accions de Mitjans socials, Inboudnd màrqueting, continguts, advergaming i Storytelling

• Configurar i executar accions d'email màrqueting, captació de leads i CRM

• Introduir-se en els conceptes de comerç electrònic, automation màrqueting i generació d'ingressos (Adsense, Màrqueting d'afiliats…).


No obstant això, el calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. 

 

Metodologia

L'assignatura consta d'una part teòrica i una part pràctica que es desenvoluparan de manera presencial.

Durant la teoria, es realitzarà una introducció als principals conceptes del màrqueting digital, que es complementaran amb lectures obligatòries i recursos digitals.

Posteriorment, es desenvoluparà l'activitat pràctica durant el seminari, sempre relacionada amb la classe teòrica impartida, que se situarà en el context del desenvolupament d'un pla de màrqueting digital que es lliurarà durant les últimes sessions del curs, així com el desenvolupament de la pràctica individual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 3, 4, 11, 15
Pràctiques 17 0,68 4, 7, 10, 16
Seminaris 16 0,64 3, 12, 15, 16, 18, 19
Tipus: Supervisades      
Anàlisi, plantejament i presentació oral de casos reals i d'estudi 4 0,16 9, 11, 19
Tutories 3 0,12 7, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 15 0,6 3, 4, 9, 11, 15
Lectures relacionades 4 0,16 3, 4, 9, 11, 15
Preparació de treballs i pràctiques 37 1,48 3, 4, 7, 10, 11, 12, 15, 16
Presentació oral de treballs 4 0,16 7, 11, 12

Avaluació

Per a superar l'assignatura s'han d'aprovar totes i cadascuna de les activitats d'avaluació que consisteixen en:

- Test teòric individual: 40% de la qualificació final
- Treball final de pràctiques en grup: 50% de la qualificació final
- Pràctica individual: 10% de la qualificació final

L'assistència a classe de seminaris és obligatòria i només s'admet que l'estudiant falti a un 20% de les sessions.

Al Campus Virtual seran penjades les qualificacions de les proves avaluables.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per a això, podrà realitzar un examen teòric i/o pràctic (per al treball final i la pràctica individual) durant les últimes setmanes de curs.

L'alumnat que no es presenti a cap de les proves avaluables ni a la recuperació, serà qualificat com No avaluable.

En el cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà en un examen teòric i pràctic.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

La metodologia docent i l'avaluació proposades en la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric individual 40% 10 0,4 1, 3, 4, 5, 8, 11, 15
Treball final de pràctiques en grup 50% 20 0,8 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25
Treball individual 10% 5 0,2 6, 9, 11, 14, 15, 17, 20

Bibliografia

Kotler, Philip., Kartaya, Hermawan. & Setiawan, Iwan. (2016). Marketing 4.0: transforma tu estrategia para atraer al consumidor digital. John Wiley & sons 2ª Ed.

Sáinz de Vicuña Ancín, Jose Maria. (2021). El plan de marketing digital en la práctica (23rd ed.). Madrid: ESIC.

Maciá Domene, Fernando. (2020). Seo avanzado. Madrid: Anaya Multimedia.

Chaffey, Dave., & Ellis-Chadwick, Fiona. (2020). Digital marketing. Harlow: Pearson.

Fagundo, Antonio., Bastón, Rubén. & Hernández, Valentín. (2021). Ecommerce. Cómo montar una tienda online… ¡y que venda!. Madrid: Anaya Multimedia.

Díaz-Aroca, Esmeralda., & Martínez Calduch, David. (2017). Social selling. Madrid: Altom Service.

Fundamento de Màrqueting Digital Google: https://learndigital.withgoogle.com/activate/course/digital-marketing

Google Analytics Individual Qualification: https://skillshop.exceedlms.com/student/path/2934-google-analytics-individual-qualification#:~:text=Google%20Analytics%20Individual%20Qualification%20es,conversi%C3%B3n%2C%20atribuci%C3%B3n%2C%20informes%2C%20m%C3%A9tricas

Certificació de Google Ads: https://skillshop.exceedlms.com/student/catalog/list?category_ids=2844-google-ads-certifications

Certificació de Facebook: https://es-es.facebook.com/business/learn/certification

Programari

Especialment s'utilitzaran eines en línia gratuïtes i paquets d'ofimàtica.