Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 4 | A |
Es convenient que l’alumnat tingui un coneixement acurat de l’anatomofisiopatologia, clínica i mètodes diagnòstics tant de l’aparell auditiu (oïda i vies auditives centrals), como del fonatori (laringe, faringe, cavitat bucal y foses nassals) i deglutori. A més d’aquests coneixements és necessari que l’alumnat conegui els tractaments mèdics i quirúrgics que es realitzen.
Es recomana haver cursat i superat les següents assignatures: 101710-Neurologia del llenguatge. 104143-Patologia de l’audició, la parla, la veu i la deglució. 101711-Malalties neurodegeneratives i demències. 104147 - Deglució i trastorns relacionats: valoració i intervenció
L'objectiu fonamental és completar la formació dels estudiants en situacions pràctiques donant una formació professional aplicada a l'alumnat com a futur logopeda en pacients afectats de patologies del llenguatge, parla deglució, audició i veu, en població infantil i adulta. A més de l'objectiu general de conèixer la terminologia que li permeti interactuar amb eficàcia amb d'altres professionals mèdics o logopedes, es pretén que l'alumnat assoleixi els següents objectius específics:
Un objectiu complementari és conèixer altres àmbits professionals de l'exercici de la pràctica logopèdica o actualitzacions en aquests àmbits professionals.
És tracta d’una assignatura organitzada en dos blocs:
BLOC I: Pràcticum de contingut transversal (patologia otorrinolaringològica, disfàgia i actualització en pràctica logopèdica).
IA. Pràctica logopèdica en la patologia otorrinolaringològica. Hospital de la Vall d'Hebrón. (Coordinador: Juan Lorente)
IB. Experiències professionals en les Jornades Interuniversitàries On-line de Pràctica Logopèdica. Presentació de casos, eines d'avaluació i d'intervenció en les diferents àrees de la logopèdia per part de professionals. (Coordinadora: Melina Aparici)
IC. Pràctica logopèdica en disfàgia orofaríngea. (Coordinació: Pere Clavé i Stephanie Riera)
BLOC II: Pràctiques en centres externs
S'escollirà entre una de les següents opcions:
IIA. Centres d'assistència ambulatòria
IIB Centres d'assistència hospitalària
BLOC I: Pràcticum de contingut transversal (patologia otorrinolaringològica, disfàgia i actualització en pràctica logopèdica).
IA. El bloc d´ORL es realitza en el servei d´Otorrinolaringologia de l´Hospital Universitari Vall d´Hebrón.
- Cada alumne assisteix durant dos dies a l´activitat clínica de les consultes d´ORL de l´Hospital de la Vall d´Hebrón, Obligatori anar-hi amb bata.
- L´assistència és en grups reduïts.
- Les pràctiques consisteixen en assistir, juntament amb el professor, a la consulta on s´observa la simptomatologia que refereix o presenta el pacient, el tractament que ha rebut o rebrà segons la clínica. L´alumne estarà present en l´observació directa de tota l´exploració ORL, sempre acompanyada de les explicacions per part del professor responsable, insistint en les tècniques que permetin obtenir informació a partir de la realitat, sobre tot allò relacionat amb la comunicació oral.
- Es treballa: dades clíniques a través de l´anamnesi i exploració dels òrgans sobre els que esdevé la comunicació oral, coneixements d´anatomia i fisiologia dels òrgans fonoarticulatoris, amb la finalitat que el logopeda aprengui a interpretar un informe mèdic.
- La distribució dels alumnes es fa d´acord amb Gestió Acadèmica de la Facultat combinant aquesta assistència amb la resta de pràctiques.
IB. Jornades interuniversitàries on-line de pràctica logopèdica.
L'alumne assistirà a les Jornades Interuniversitàries On-line de Pràctica Logopèdica, en les quals professionals de la logopèdia faran xerrades de caràcter pràctic (presentació de casos, eines d'avaluació, tècniques d'intervenció, etc.) i realitzarà les activitats de participació que els ponents proposin.
Segon semestre.
IC. Disfàgia orofaríngea. Aquest bloc pretén ampliar el coneixement per part de l'estudiant de la disfàgia orofaríngia (DO), el seus símptomes i diagnòstic clínic i instrumental, les complicacions clíniques potencialment associades i les bases del tractament compensatori i rehabilitador. Es realitza a la Unitat de Motilitat Digestiva al Consorci Hospitalari del Maresme (Hospital de Mataró), en principi en format online.
Segon semestre
BLOC II: Pràctiques en centres externs
- Els alumnes escolliran centre d´acord amb la programació de la Facultat. Assistiran al centre assignat en horari de matins (de 8 a 14 h) i/o de tardes (de 14,30a 20 h). Consultar l'oferta de pràctiques externes per tenir més informació sobre el tipus de centre i les activitats en les quals es podrà participar.
- En aquests centres es participarà activament en totes les tasques de diagnòstic i intervenció logopèdica, discutint els casos amb els logopedes. Es pot requerir portar bata.
- L'estudiant tindrà un tutor al centre que supervisarà tot el procés d'aprenentatge.
- Deures de l'alumnat.
IIa. Centres d'assistència ambulatòria:
Centres de logopèdia concertats amb el CatSalut amb qui la Universitat Autònoma de Barcelona ha subscrit conveni, Escola de Patologia del LLenguatge (Hospital de Sant Pau) i altres centres.
IIB: Centres d'assistència hospitalària:
Unitats hospitalàries que incorporen logopedes entre els seus professionals.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual elformat presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides id’avaluació, tenint en compteles indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Bloc II. Presentació i planificació inicial | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 7, 8, 19, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 32 |
Tipus: Supervisades | |||
Bloc IA i II. Tutoria presencial als centres ambulatoris o hospitalaris | 56 | 2,24 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 31, 33 |
Bloc IB Jornades Interuniversitàries online | 12 | 0,48 | 3, 7, 8, 14, 17, 27 |
Bloc IC. Sessions d'exploració, diagnòstic i planificació de l'activitat de rehabilitació. | 25 | 1 | 1, 2, 5, 7, 8, 19, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
Bloc IA i II. Elaboració de plans terapèutics i informes | 10 | 0,4 | 4, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 23, 25, 27, 33 |
Bloc IB. Memòria de les Jornades Interuniversitàries online | 8 | 0,32 | 3, 6, 8, 14, 17 |
Bloc IC. Estudi autònom i consolidació dels aprenentatges | 36 | 1,44 | 2, 6, 7, 8, 10, 20, 21, 22, 28 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de les següents evidencies (totes són individuals):
BLOC I: Pràcticum de contingut transversal (40% total assignatura)
IA. Pràctica logopèdica en la patologia otorrinolaringològica. Assistència i la presentació de la resolució d'un cas lliurat pel tutor de l'activitat (10% del total de l’assignatura).
IB. Experiències professionals en les Jornades Interuniversitàries. Assistència mínima a 6 conferències. L’avaluació de la participació a les Jornades Interuniversitàries es realitzarà a partir d'informes/qüestionaris online (10% del total de l'assignatura).
IC. Pràctica logopèdica en disfàgia orofaríngea. L’avaluació es realitzarà a partir del seguiment a les sessions i la complementació d'informes/qüestionaris online (20% del total de l'assignatura)
BLOC II: Pràctiques en centres externs (60% total assignatura)
L'avaluació es basa en el treball realitzat per l'alumnat al centre de pràctiques i que és avaluat pel tutor del centre. Es té en compte la predisposició, l’interès i el rendiment de l'alumnat.
NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA:
Serà la suma ponderada de les notes de cada bloc (Bloc IA 10% + IB 10% + IC 20% + Bloc II 60%).
Superació de l'assignatura: Per superar l'assignatura la nota de cada sub-bloc haurà de ser com a mínim de 5 punts (escala 0-10). A més, s'haurà d'haver cobert el nombre d'hores mínimes d'estada al centre.
No avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat activitats d'avaluació amb un pes inferior a 4 punts (40%) constarà com a "no avaluable".
Recuperació: L'alumnat que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura i hagi obtingut una nota de curs entre 3,5 i 4,9 punts podrà acollir-se a un pla específic de recuperació dels aspectes on no hagi demostrat suficiència. Les pràctiques en centres externs no seran susceptibles de recuperació.
Pautes generals: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc IA. Pràctica en la patologia otorrinolaringològica | 10% | 0 | 0 | 3, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 21, 22, 23, 27, 28 |
Bloc IB. Informe Jornades Interuniversitàries | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 9, 15, 16, 17, 30, 33 |
Bloc IC. Informe clínic disfàgia | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 7, 8, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Bloc II. Avaluació de l'estudiant realizada pel tutor del centre | 60% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28, 33 |
BLOC Ia:
Bleeckk. (2004) Disfagia: Evaluación y reeducación de los trastornos de la deglución. Ed. McGrawHill.
Calais-Germain, B. - Germain, F(2014). Anatomia para la voz. entender y mejorar la dinamica del aparato vocal. Editorial: La liebre de marxo.
Casado J. C.(2002) La evaluación clínica de la voz. Fundamentos médicos y logopédicos. Ed. Aljibe. Malaga.
Casado J. C. Pérez A (2009). Trastornos de la voz: Del diagnóstico al tratamiento. Ed. Aljibe. Malaga.
Cobeta, I. - Nuñez, F. - Fernández, S (2014). Patologia de la Voz. Editorial: Marge Books
I Cobeta, F. Nuñez, S Fernández (2014). Patología de la voz. Ponencia Oficial de la SEORL PCF Ed. Marge Méica Books
Jaume G, Tomas M.(2007) Manejo de la disfagia y aspiración. Ed. Ergon
Le Huche F, Allali A.(2004) La voz Tomo (1,2,3, 4). Ed. Massón. Barcelona
Menaldi J.(2002) La Voz Patológica. Ed. Panamerican
Mendizábal, N. - Santiago, R. - Jimeno, N. -García, N. - Díaz-Emparanza, M (2013). Guia practica para la elaboracion de informes logopedicos.Editorial: Medica Panamericana
Núñez F., Maldonado, Suárez C. (2000) Cuidados y rehabilitación del paciente traqueotomizado. Servicio de publicaciones Universidad de Oviedo
Perello J.(2005) Trastornos del habla. Ed. Masson.
Puyuelo M.(1997) Casos Clínicos en logopedia. Ed. Massón
Ramírez C. (2008) Manual de Otorrinolaringología, Ed. McGrawHill. Madrid
Suárez A. Martínez J.D., Moreno J.M, García ME. (2003)Trastornos de la voz. Estudio de casos. Ed. EOS.
BLOC Ic:
No cal cap programari específic