2022/2023
Pràcticum I: Introducció a la pràctica logopèdica
Codi: 104145
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500893 Logopèdia |
OB |
2 |
A |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Santiago Crespo Alonso
- Maria Isabel Fernandez Cano
- Carmen García Sánchez
- Marina Bataller Fernández
Prerequisits
És una assignatura anual, sense prerequisits.
Objectius
És una assignatura dividida en dos blocs.
Objectius del Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia.
- Conèixer els conceptes bàsics de les Ciències de la Salut, de les que la Logopèdia en forma part.
- Descriure els aspectes generals de la pràctica logopèdica
- Conèixer els aspectes professionals de la Logopèdia
Objectius del Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.
- Prendre contacte amb la pràctica logopèdica.
- Fer exercicis reflexius d'ubicació en l'entorn assistencial
- Fer anàlisi de l'experiència pràctica
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Adaptar-se a situacions noves.
- Assessorar equips escolars, assistencials i sanitaris en l'elaboració i l'execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia.
- Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
- Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
- Establir relacions interpersonals amb pacients afectats per alteracions de la comunicació i del llenguatge, de la parla i de la veu, i amb les persones que en tenen cura.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Observar i escoltar activament en els diferents processos de la intervenció logopèdica.
- Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
- Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
- Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.
Resultats d'aprenentatge
- Adaptar-se a situacions noves.
- Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
- Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
- Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
- Demostrar que es respecta el codi ètic de la professió durant les pràctiques professionals.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Explicar mesures que poden portar a terme els professionals de la logopèdia per assessorar en l'elaboració i l'execució de polítiques de prevenció i assistència dels trastorns de la comunicació.
- Fer entrevistes orals als pacients i a les persones que en tenen cura, en les quals es plantegin qüestions tant relatives a la simptomatologia logopèdica com a la repercussió d'aquesta en la qualitat de vida i les relacions familiars i socials.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
- Mantenir secreta la identitat dels pacients i no publicar-ne fotografies o altres trets que permetin identificar-los en els informes sobre l'estada en els centres de pràctiques.
- Observar l'actuació dels professionals del centre i descriure-la en l'informe sobre l'estada en el centre de pràctiques.
- Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
- Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
- Proposar maneres noves de mesurar la viabilitat, l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
- Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
- Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
Continguts
L'assignatura està dividida en dos blocs.
Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia
Part 1: Conceptes bàsics en Ciències de la Salut (CS)
- CS i els seus objectius
- Interdisciplinarietat de les CS
- Salut i malaltia
- Factor ecològic de la salut i la malaltia
- Història natural de la malaltia
- Nivells de prevenció
- Estils de vida, medi ambient i salut
- Indicadors de salut
Part 2: Introducció a la Logopèdia
- Perfil i competències professionals de la Logopèdia
- Àmbits de la Logopèdia
- Aspectes generals de l'avaluació, diagnòstic i intervenció en Logopèdia
- Recerca en Logopèdia
Part 3: La professió de Logopeda (PL)
- Gènesi, transformació i estructuració actual de la PL
- Professionalisme
- Models laborals en la PL (públic, privat, mixt)
- Emprenedoria en la PL
- Principis ètico-legals en la PL
- Organitzacions professionals de Logopedes
Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.
Pràctiques d'observació, recollida de dades i anàlisi de l'atenció logopèdica.
Metodologia
Bloc I
La metodologia utilitzada en el Bloc I combina la magistralitat amb metodologies docents participatives a través de diversos exercicis d'aula, lectures i discussions. Les sessions es portaran a terme al Campus de Bellaterra.
Bloc II
El Bloc II és eminentment pràctic i reflexiu. L'estudiant tindrà contacte amb el món de la pràctica clínica en forma de seminaris de casos clínics o visites a serveis. A més, se'l guiarà en un procés reflexiu a l'entorn de l'experiència clínica viscuda.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
A) Definició d'assignatura superada: L’assignatura serà superada quan s’hagi assolit una nota igual o superior a 5 com promig del conjunt de la EV1 i la EV2, sempre que s'hagi obtingut una nota igual o superior a 3,5 en cadascuna de les següents evidències d'aprenentatge (EV1 i EV2):
- Avaluació del Bloc I. Consisteix en un examen (EV1) que té un pes del 50% sobre la qualificació final. Es realitza en el primer període avaluatiu. És una prova escrita individual i presencial.
- Avaluació del Bloc II. L'avaluació d'aquest bloc té un pes del 50% sobre la qualificació final de l'assignatura. Per poder participar en les activitats d'avaluació d'aquest bloc, serà necessari haver assistit com a mínim al 80% de les activitats pràctiques. La EV2 consistirà en presentar un treball escrit sobre les activitats pràctiques realitzades que indiqui el professor en format de presentació a un congrés que es durà a terme al final del curs. Les activitats pràtiques són escrites, individuals y/o grupals i presencials.
B) Procés de recuperació: Podran optar a recuperació els/les estudiants que no hagin superat l'assignatura i tinguin una qualificació d'avaluació contínua major o igual a 3,5 punts, sempre i quan hagin presentat un mínim dels 2/3 del pes de les proves. El sistema de recuperació només podrà incrementar la qualificació ja assolida durant el curs per l'estudiant, i estarà focalitzada en les evidències d'aprenentatge en que cada estudiant no hagi demostrat un rendiment satisfactori (<5 punts). La nota màxima d'una evidència recuperada serà e 5 punts.
C) Definició d'estudiant avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual osuperior a 4 punts (40%) constarà com a "avaluable".
Enllaç a la normativa UAB: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1. Avaluació del Bloc I |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
EV2. Avaluació del Bloc II |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
Bibliografia
Bibliografia fonamental
Col·legi de Logopedes de Catalunya (2003) Perfil Professional del Logopeda (2ª ed.). Disponible a www.clc.cat/pdf/perfil-professional/perfil_professional_ca.pdf
Col·legi de Logopedes de Catalunya. Codi d'ètica professional. Disponible a http://www.clc.cat/pdf/codi-etic-del-clc/codi_etic_ca.pdf
Manual: Peña-Casanova, J. (Ed.). (2013). Manual de logopedia. Elsevier España.
Bibliografia web complementària
Col·legi de Logopedes de Catalunya (www.clc.cat)
Consejo General de Colegios de Logopedas (www.consejologopedas.com)
Asociación Española de Logopedia Foniatría y Audiología (www.aelfa.org)
Comité Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopèdes de l’UE (www.cplol.eu)
American Speech-Language Pathology Association (www.asha.org)
International Association of Logopedics and Phoniatrics (www.ialp.info)
Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia més específica.