Logo UAB
2022/2023

Pràcticum I: Introducció a la pràctica logopèdica

Codi: 104145 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 2 A

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Andrés Carrillo
Correu electrònic:
cristina.andres@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Santiago Crespo Alonso
Maria Isabel Fernandez Cano
Carmen García Sánchez
Marina Bataller Fernández

Prerequisits

És una assignatura anual, sense prerequisits.

Objectius

És una assignatura dividida en dos blocs.

Objectius del  Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia.

  1. Conèixer els conceptes bàsics de les Ciències de la Salut, de les que la Logopèdia en forma part.  
  2. Descriure els aspectes generals de la pràctica logopèdica
  3. Conèixer els aspectes professionals de la Logopèdia

Objectius del Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.

  1. Prendre contacte amb la pràctica logopèdica.
  2. Fer exercicis reflexius d'ubicació en l'entorn assistencial
  3. Fer anàlisi de l'experiència pràctica

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adaptar-se a situacions noves.
  • Assessorar equips escolars, assistencials i sanitaris en l'elaboració i l'execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia.
  • Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Establir relacions interpersonals amb pacients afectats per alteracions de la comunicació i del llenguatge, de la parla i de la veu, i amb les persones que en tenen cura.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Observar i escoltar activament en els diferents processos de la intervenció logopèdica.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  • Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions noves.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  5. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  6. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  7. Demostrar que es respecta el codi ètic de la professió durant les pràctiques professionals.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Explicar mesures que poden portar a terme els professionals de la logopèdia per assessorar en l'elaboració i l'execució de polítiques de prevenció i assistència dels trastorns de la comunicació.
  10. Fer entrevistes orals als pacients i a les persones que en tenen cura, en les quals es plantegin qüestions tant relatives a la simptomatologia logopèdica com a la repercussió d'aquesta en la qualitat de vida i les relacions familiars i socials.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  13. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  14. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  15. Mantenir secreta la identitat dels pacients i no publicar-ne fotografies o altres trets que permetin identificar-los en els informes sobre l'estada en els centres de pràctiques.
  16. Observar l'actuació dels professionals del centre i descriure-la en l'informe sobre l'estada en el centre de pràctiques.
  17. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  18. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  19. Proposar maneres noves de mesurar la viabilitat, l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  20. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  21. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  22. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  23. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  24. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  25. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  26. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  27. Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  28. Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.
  29. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

L'assignatura està dividida en dos blocs.

Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia

Part 1: Conceptes bàsics en Ciències de la Salut (CS)

  1. CS i els seus objectius
  2. Interdisciplinarietat de les CS
  3. Salut i malaltia
  4. Factor ecològic de la salut i la malaltia
  5. Història natural de la malaltia
  6. Nivells de prevenció
  7. Estils de vida, medi ambient i salut
  8. Indicadors de salut

Part 2: Introducció a la Logopèdia

  1. Perfil i competències professionals de la Logopèdia
  2. Àmbits de la Logopèdia
  3. Aspectes generals de l'avaluació, diagnòstic i intervenció en Logopèdia
  4. Recerca en Logopèdia

Part 3: La professió de Logopeda (PL)

  1. Gènesi, transformació i estructuració actual de la PL
  2. Professionalisme
  3. Models laborals en la PL (públic, privat, mixt)
  4. Emprenedoria en la PL
  5. Principis ètico-legals en la PL
  6. Organitzacions professionals de Logopedes

Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.

Pràctiques d'observació, recollida de dades i anàlisi de l'atenció logopèdica.

Metodologia

Bloc I

La metodologia utilitzada en el Bloc I combina la magistralitat amb metodologies docents participatives a través de diversos exercicis d'aula, lectures i discussions. Les sessions es portaran a terme al Campus de Bellaterra.

Bloc II

El Bloc II és eminentment pràctic i reflexiu. L'estudiant tindrà contacte amb el món de la pràctica clínica en forma de seminaris de casos clínics o visites a serveis. A més, se'l guiarà en un procés reflexiu a l'entorn de l'experiència clínica viscuda. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòrico- pràctiques 28 1,12 1, 4, 5, 7, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 26, 27, 28
Pràctica clínica 20 0,8 1, 4, 5, 7, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 26, 27, 28
Tipus: Supervisades      
Tutories 18,5 0,74 1, 4, 7, 9, 10, 14, 15, 16, 26, 27, 28
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 43,5 1,74 1, 5, 7, 9, 10, 14, 15, 17, 26, 27
Preparació d'evidències 40 1,6 1, 4, 5, 7, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 26, 27, 28

Avaluació

A) Definició d'assignatura superada:  L’assignatura serà superada quan s’hagi assolit una nota igual o superior a 5 com promig del conjunt de la EV1 i la EV2, sempre que s'hagi obtingut una nota igual o superior a 3,5 en cadascuna de les següents evidències d'aprenentatge (EV1 i EV2):

  1. Avaluació del Bloc I. Consisteix en un examen (EV1) que té un pes del 50% sobre la qualificació final. Es realitza en el primer període avaluatiu. És una prova escrita individual i presencial.
  2. Avaluació del Bloc II. L'avaluació d'aquest bloc té un pes del 50% sobre la qualificació final de l'assignatura. Per poder participar en les activitats d'avaluació d'aquest bloc, serà necessari haver assistit com a mínim al 80% de les activitats pràctiques. La EV2 consistirà en presentar un treball escrit sobre les activitats pràctiques realitzades que indiqui el professor en format de presentació a un congrés que es durà a terme al final del curs. Les activitats pràtiques són escrites, individuals y/o grupals i presencials.

B) Procés de recuperació: Podran optar a recuperació els/les estudiants que no hagin superat l'assignatura i tinguin una qualificació d'avaluació contínua major o igual a 3,5 punts, sempre i quan hagin presentat un mínim dels 2/3 del pes de les proves. El sistema de recuperació només podrà incrementar la qualificació ja assolida durant el curs per l'estudiant, i estarà focalitzada en les evidències d'aprenentatge en que cada estudiant no hagi demostrat un rendiment satisfactori (<5 punts). La nota màxima d'una evidència recuperada serà e 5 punts.

C) Definició d'estudiant avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual osuperior a 4 punts (40%) constarà com a "avaluable".

Enllaç a la normativa UAB: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Avaluació del Bloc I 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
EV2. Avaluació del Bloc II 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29

Bibliografia

Bibliografia fonamental

Col·legi de Logopedes de Catalunya (2003) Perfil Professional del Logopeda (2ª ed.). Disponible a www.clc.cat/pdf/perfil-professional/perfil_professional_ca.pdf

Col·legi de Logopedes de Catalunya. Codi d'ètica professional. Disponible a http://www.clc.cat/pdf/codi-etic-del-clc/codi_etic_ca.pdf

Manual: Peña-Casanova, J. (Ed.). (2013). Manual de logopedia. Elsevier España. 

Bibliografia web complementària

Col·legi de Logopedes de Catalunya (www.clc.cat) 

Consejo General de Colegios de Logopedas (www.consejologopedas.com)

Asociación Española de Logopedia Foniatría y Audiología (www.aelfa.org)

Comité Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopèdes de l’UE (www.cplol.eu)

American Speech-Language Pathology Association (www.asha.org)

International Association of Logopedics and Phoniatrics (www.ialp.info) 

Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia més específica.

Programari

No aplicable