Logo UAB
2022/2023

Treball de final de grau

Codi: 104094 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2500262 Sociologia OB 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Dafne Muntanyola Saura
Correu electrònic:
dafne.muntanyola@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Ismael Iván Blanco Fillola
Dafne Muntanyola Saura
Ferran Izquierdo Brichs

Prerequisits

Els requisits per matrícular-se a l'assignatura són els següents:

a. Tenir superades totes les assignatures del primer curs del grau.

b. Haver superat un mínim de 2/3 dels crèdits totals del pla d'estudis (160 crèdits)

Objectius

El Treball de Fi de Grau és una assignatura obligatòria de 12 crèdits ECTS que consisteix en realitzar i presentar públicament un treball teòric, de recerca o aplicat.

L'objectiu pedagògic de la realització del Treball de Fi de Grau és desenvolupar el conjunt de les competències de la titulació, que han de donar eines tant per a continuar altres estudis com per exercir la professió. Fonamentalment, el TFG requereix el treball autònom de cada estudiant, amb el suport d'unes hores de tutorització, per tal d'elaborar un treball sota el seguiment d'un supervisor/a i preparar una presentació oral davant d'un tribunal nomenat per la Facultat.

Competències

  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Aplicar els principals mètodes i tècniques quantitatius i qualitatius de recerca social en un tema concret.
  • Avaluar la qualitat del propi treball.
  • Avaluar les aportacions dels enfocaments sociològics a l'estudi de la cultura, l'educació, la interacció entre societat i medi ambient, la política social i el treball.
  • Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  • Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
  • Demostrar que es comprenen les anàlisis de l'estructura social, especialment les explicacions de les desigualtats entre classes socials, entre gèneres i entre majories i minories ètniques més comunes en les ciències socials.
  • Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
  • Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar un projecte de recerca social definint un marc teòric exhaustiu amb uns conceptes clars, formulant hipòtesis coherents i significatives, escollint les tècniques de recerca apropiades per als conceptes adoptats i analitzant els resultats empírics obtinguts amb aquestes tècniques.
  • Enumerar la metodologia i les tècniques de recerca sobre les quals recolzen les principals hipòtesis sobre les relacions socials, les posicions i les pràctiques dels individus en l'estructura social i els canvis socials.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els resultats d'una observació adequats al tema del TFG.
  2. Analitzar una mostra d'entrevistes adequada al tema del TFG.
  3. Avaluar la qualitat del propi treball.
  4. Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  5. Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
  6. Criticar (o defensar) els eventuals supòsits fàctics d'aquestes interpretacions tenint en compte la recerca social.
  7. Definir els conceptes necessaris per analitzar l'objecte d'estudi del TFG.
  8. Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
  9. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  10. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  11. Discriminar entre la pròpia interpretació d'aquests principis i altres interpretacions vigents.
  12. Discutir els mètodes i les tècniques de recerca adequats per als objectius del TFG.
  13. Distingir els conceptes sociològics, així com els mètodes i les tècniques de recerca social, comunament utilitzats per analitzar la cultura, l'educació, la interacció entre la societat i el medi ambient o bé el treball.
  14. Elaborar un guió d'entrevista o d'un grup de discussió adequats al tema del TFG.
  15. Elaborar un instrument d'anàlisi de l'objecte del TFG significatiu per a aquesta hipòtesi.
  16. Elaborar un pla d'observació adequat al tema del TFG.
  17. Emprar el programari apropiat per utilitzar aquests instruments en el TFG.
  18. Emprar el programari apropiat per utilitzar aquests instruments multivariable en el TFG.
  19. Emprar el programari apropiat per utilitzar aquests instruments qualitatius en el TFG.
  20. Esmentar els principals conceptes de la sociologia relacionats amb el tema del TFG.
  21. Formular una hipòtesi, adequada a l'objecte d'estudi del TFG, amb aquests conceptes.
  22. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  23. Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  24. Identificar els avantatges i limitacions d'aquests mètodes i tècniques per al projecte de TFG.
  25. Identificar si l'abast d'aquest tema és afectat per algun procés de canvi social.
  26. Identificar si les desigualtats influeixen en el tema del propi TFG.
  27. Indicar les dimensions dels conceptes de la sociologia, els seus possibles indicadors quantitatius i l'evidència qualitativa rellevant per observar-los empíricament per mitjà del TFG.
  28. Inferir si en els debats rellevants per al tema que es tracta s'interpel·len aquests principis.
  29. Mesurar el fenomen objecte del TFG amb aquests instruments multivariable a partir d'un marc teòric d'anàlisi.
  30. Mesurar el fenomen social objecte del TFG amb aquests instruments a partir d'un marc teòric d'anàlisi.
  31. Mesurar el fenomen social objecte del TFG amb aquests instruments avançats a partir d'un marc teòric d'anàlisi.
  32. Obtenir unes conclusions rellevants per a l'objecte del TFG a partir de la informació recollida amb aquest instrument.
  33. Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la cultura, l'educació, la interacció entre la societat i el medi ambient o bé el treball amb els debats teòrics i metodològics generals.
  34. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  35. Utilitzar conceptes sociològics per discernir fins a quin punt unes polítiques públiques afecten el tema del TFG.
  36. Utilitzar conceptes sociològics per discernir si el tema del TFG suscita algun conflicte rellevant.
  37. Utilitzar el programari apropiat per a aquests instruments avançats en el TFG.
  38. Utilitzar els instruments estadístics multivariable bàsics adequats al tema del TFG.
  39. Utilitzar els instruments estadístics univariable adequats al tema del TFG.

Continguts

El Treball de Fi de Grau (TFG) té les següents característiques:

-  És una assignatura de 12 crèdits i anual.

-  L'objectiu és la realització d'un treball final amb la supervisió d'un tutor/a.

-  El treball pot ser d'una de les tres tipologies següents: Recerca, Teòric, Aplicat.

-  El treball és individual de l'alumnat, i implica una important dedicació autònoma, però compta amb la supervisió d'un tutor/a.

-  La càrrega docent és de 300 hores de treball per a l'alumnat.

-  El treball comporta la realització d'un projecte inicial, de tutories de seguiment, i del lliurament d'un informe final, un resum executiu i un pòster.

-  El treball i el pòster es presenta davant d'un tribunal composat per personal qualificat.

-  L'assignatura també consta de sessions puntuals de formació per recolzar l'alumnat.

-  El tema del treball es pot escollir amb modalitat de reserva de plaça (pactat prèviament amb el professorat) o amb modalitat d'oferta (a escollir a partir d'un catàleg i a través d'un sistema de priorització a partir de la nota).

Consulteu la web de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia per informació relativa al procediment d'assignació de temes i supervisors/es. D'altra banda, a l'espai virtual de l'assignatura es trobaran les pautes per a l'elaboració del TFG i les característiques de les evidències d'avaluació a lliurar, així com informació específica de cada curs relativa al calendari de l'assignatura, sessions formatives, materials i avaluació.

Metodologia

L'assignatura contempla tres sessions plenàries (una de presentació i dues sessions formatives orientades a la formació en exploració documental i elaboració del pòster) i seguiment directe per part del supervisor/a assignat/da.

A partir de les orientacions del supervisor/a, l'estudiant haurà de desenvolupar i lliurar, al llarg del procés, diverses evidències d'avaluació: projecte, evolució, informe final i pòster, presentant públicament els resultats del treball davant un tribunal designat per la Facultat. A l'espai virtual de l'assignatura s'ampliarà la informació relativa a les característiques de les evidències a lliurar i es trobarà informació específica de cada curs relativa al calendari de l'assignatura, sessions formatives, materials i avaluació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions plenàries de presentació i formació general 6 0,24 4, 23, 32
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament i redacció del TFG 215 8,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
Tutories programades amb supervisor/a 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

Avaluació

L'avaluació del TFG es farà mitjançant una rúbrica, de lliure accés al professorat i alumnat.

El TFG és una assignatura que requereix un seguiment, i una avaluació continuada.

El plagi total o parcial en les evidències lliurades implicarà un 0 en l'evidència lliurada i un 0 de l'assignatura si aquest es produeix en les evidències E3 o E4.

En concret, les evidències a supervisar són les següents:

Primera reunió de seguiment: delimitació pregunta de recerca, llista de bibliografia a consultar per fer la ruptura i cronograma de treball.

Segona reunió de seguiment: Delimitació de l'objecte d'estudi: presentació de la pregunta de recerca, objectius, esborrany del marc teòric i model d'anàlisi i concreció de disseny

metodològic. (E1)

Tercera reunió de seguiment: Revisió de les etapes anteriors, realització del treball de camp (o de la reflexió teòrica en el cas de TFG no-empírics), resultats i anàlisi inicials.

Quarta reunió de seguiment: Revisió de l'esborrany de pregunta de recerca, objectius, model d'anàlisi, disseny, resultats, anàlisi i conclusions. (E2)

Cinquena reunió: Lliurament de l’informe final, del resum i del pòster. (E3 i E4)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
E1. Projecte 10 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
E2. Informe d'evolució del treball 25 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
E3. Informe final 35 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
E4. Pòster 10 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
E5. Presentació pública 20 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39

Bibliografia

A l'espai virtual de l'assignatura estaran disponibles materials generals d'interès per a l'elaboració del TFG. D'altra banda, cada TFG exigirà la revisió de bibliografia específica relativa al tema tractat.

Com a bibliografia metodològica recomanem els següents manuals: 

Publicació original en francès (5ème. revisée):  Campenhoudt, L. V. Van; Marquet, J. & Quivy, R. (2011) Manuel de Recherche en Sciences Sociales. Malakoff: Dunod. 

Versió catalana a la biblioteca i a l'Abacus:  Quivy, R. & Campenhoudt, L. V. Van (1997) Manual de Recerca en Ciències Socials. Barcelona: Herder.

 Versió castellana online en obert: Quivy, R. & Campenhoudt, L. V. Van (2015). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa.

López-Roldán, P.; Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 

Verd, J.M.; Lozares, C. (2016) Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis. 

 

Programari

Sense programari específic