Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 3 | 2 |
No hi ha prerequisits oficials, però els candidats haurien de complir els següents prerequisits:
- Estar matriculats a 3er curs
- Seria recomanable fer l'assignatura una vegada s'hagi iniciat la formació clínica
- Tenir aprovades les assignatures de Pràctica clínica assistencial I i II
- Està matriculat (encara que no aprovat) en l'assignatura de Fisiopatologia i semiologia clinica (3er curs)
Degut a la naturalesa de les pràctiques que es realitzen en un Centre d'Atenció Primària, l'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
El context en el que es desenvolupa l'assignatura de Pràctica clínica assistencial III suposa el primer contacte de l'alumne durant la fase formativa clínica amb el sistema assistencial de l'atenció primària de salut. Es considera que són de l'àmbit de l'atenció primària determinats aspectes de la pràctica clínica assistencial com: l'atenció domiciliària, l'abordatge preventiu i comunitari de les conductes, estils de vida i problemes de salut, la continuïtat assistencial durant tota la vida dels pacients (incloent final de vida), la gestió integral del pacient pluripatològic i fràgil i l'abordatge familiar de determinats problemes.
A més a més en l'atenció primària, és on es desenvolupa el procés diagnòstic de molts problemes de salut, on es defineixen els criteris d'interconsulta i derivació, i on es te cura per assegurar l'anomenat "continum assistencial", és a dir, la coordinació amb altres nivells assistencials i amb els recursos sociosanitaris i comunitaris.
Ateses aquestes característiques i condicions, en aquesta assignatura es pretén que l'alumne prengui consciència de la importància de la entrevista clínica amb el pacient, del paper de les activitats preventives, la presa de decisions diagnòstiques i terapèutiques en un entorn d'incertesa i complexitat, i la presa de decisions centrada en el pacient. Tanmateix es posaran les bases de com fer recerca en l'atenció primària.
Es consideren com objectius formatius d'aquesta assignatura els següents:
- Conèixer l'equip d'atenció primària i dels seus integrants
- Ús apropiat de l'entrevista clínica en el supòsit d'haver de donar males notícies
- Coneixement de l'atenció domiciliària
- Activitats preventives
- Pacient pluripatològic i polimedicat
- Introducció a la recerca en atenció primària
Aquesta assignatura es complementa amb altres assignatures com els AIMs i Fisiopatologia i semiologia clínica
- Ús apropiat de l'entrevista clínica en situacions especials com és el donar males noticies que permeti: identificar les demandes i els motius de consulta, identificar els aspectes i les possibilitats diagnòstiques i terapèutiques, conèixer les tècniques de recolzament narratiu, exploració dels símptomes guia i avaluació dels aspectes psicosocials.
- Coneixement de l'atenció domiciliària: els motius de consulta, el papers dels diferents professionals, ús apropiat de tècniques diagnòstiques i terapèutiques a la capçalera del malalt, paper del cuidador i de l'entorn familiar i comunitari...
- Activitats preventives: coneixements de les activitats preventives de l'adult (vacunes, cribratges de factors de risc cardiovascular, cribratges de neoplàsies, promoció de salut (activitat física, alimentació saludable...), i de salut mental.
- Pacient pluripatològic i polimedicat: identificar els problemes del maneig del malalt pluripatològic, de l'ús de la polimedicació i interaccions farmacològiques i identificació de les comorbilitats.
- Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la investigació clínica en atenció primària
Blocs distributius
• A. Entrevista clínica
• B. Atenció domiciliària
• C. Pacient pluripatològic i polimedicat
• D. Activitats preventives
• E. Introducció a la recerca en Atenció primària
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Medicina
Responsable de Facultat: Xavier Mundet
Responsables UD Vall d'Hebron: Juan Juvanteny i Xavier Mundet
UD Germans Trias i Pujol: Asunció Wilke i Judith LLussa
UD Sant Pau: Raquel Gayarre i Mª Antonia LLauger
UD Parc Taulí: Rafael Azagra i Montserrat Baré
Metodologia
Pràctiques: Tipologia Pràctiques clíniques assistencials (PCA), activitat dirigida. Pràctica clínica en CAP, diària, de 5 h (x 5 dies=25 hores). Grups 2 alumnes.
Seminaris: Tipologia seminaris especialitzats (SESP). Grups de fins a 25 alumnes, 5 sessions de 2 hores (+10 minuts per l'avaluació). Lloc de programació: UUDDHH.
Seminari 1: Entrevista clínica (Com donar males notícies)
Seminari 2: Les bases de la recerca en l'atenció primària
Seminari 3: Atenció domiciliària
Seminari 4: Activitats preventives
Seminari 5: El malalt pluripatològic i polimedicat
Donades les caracteristiques dels seminaris (treball amb casos clíncs) es necesari que l'alumne hagi estudiat els continguts dels seminaris previament ique tindran a la seva disposició en el Campus Virtual.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCA) | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL | 12,7 | 0,51 | 1, 3, 5, 6, 7, 10, 12, 14, 15, 18 |
AVALUACIÓ DE PRÀCTICA CLÍNICA ASSISTENCIAL III
L'avaluació de l'assignatura és continuada mitjançant l'assistència i la valoració de les diferents tipologies docents.
Ara bé, per poder aprovar l'assignatura ÉS IMPRESCINDIBLE:
a) L'assistència de l'alumne al 100% de les Pràctiques clíniques en el CAP (5 dies)
b) L'assistència de l'alumne al 100 % dels seminaris (5 seminaris)
c) Assolir una nota mínima en la prova final dels seminaris de 5 punts (sobre 10)
L’avaluació final constarà de 3 avaluacions consecutives
1.- Avaluació de Pràctiques en el Centre d'Atenció Primària
L'avaluació la farà el tutor clínic de les pràctiques en el CAP, i constarà de:
a) L'assistència i puntualitat a les pràctiques (màxim 5 punts)
b) L'actitud del estudiant (màxim 4 punts)
c) La participació i integració en el grup clínic (màxim 3 punts)
d) La progressió de coneixements (màxim 4 punts)
e) La progressió de les habilitats (màxim 4 punts)
El pes d'aquesta avaluació en la nota final serà del 35%.
2.- Avaluació dels Seminaris
Els coneixements i les habilitats adquirits en els seminaris s'avaluaran amb una prova de preguntes curtes (entre 2 i 4) o la valoració d’un cas clínic relacionat amb el temari del seminari. Es farà al finalitzar el seminari (10 minuts)
El pes d'aquesta avaluació en la nota final serà del 15%.
3.- Examen de l’assignatura
1) Serà una prova tipus test amb resposta múltiple i/o pregunta curta
2) En la prova tipus test hi hauran varies respostes. Una sola serà correcte. Les no contestades no
restaran de la nota final. Les incorrectament contestades restaran de la puntuació final
3) La Matricula d'Honor es donarà entre les millors notes assolides. La puntuació mínima necessària per tenir accés a MH és 9,5.
El pes d'aquesta avaluació en la nota final serà del 50 %
ESTUDIANT NO AVALUABLE
Un estudiant no serà avaluable en qualsevol de les situacions següents:
a) No haver assistit als 5 dies de pràctiques en el CAP (100%)
b) No haver assistit als 5 seminaris (100%)
PROVA FINAL DE RECUPERACIÓ
Els estudiants que no superin l’examen de l’assignatura amb una nota inferior a 5 o que per motius personals no l’hagin pogut fer, es podran presentar a una prova de recuperació.
No està contemplat un examen per millorar la nota.
SUSPENS DE L'ASSIGNATURA
En el cas que l'alumne no aprovi l'assignatura, caldrà matricular-se de nou en el curs següent (o posteriors).
L'alumne que hagi suspès l'assignatura, si ha realitzat el 100% de les pràctiques en el CAP, no caldrà que repeteixi les pràctiques en el CAP però serà obligatòria l'assistència de nou als seminaris per poder presentar-se de nou a l'examen de l’assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de casos clínics i/o habilitats en els seminaris | 15% | 0,8 | 0,03 | 4, 7, 8, 13, 14 |
Avaluació de tipus pràctic | 35% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Avaluació mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple | 50% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 15, 17, 18 |
Bibliografia específica
ENTREVISTA CLÍNICA
ATENCIÓ DOMICILIARIA
MALALT PLURIPATOLOGIC
ACTIVITATS PREVENTIVES
RECRECA EN ATENCIO PRIMÀRIA
No cal programari específic