Logo UAB
2022/2023

Economia

Codi: 103738 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Vancells Farraró
Correu electrònic:
albert.vancells@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No existeixen

Objectius

Amb aquest curs es pretén oferir als alumnes de primer curs del Grau en Direcció Hotelera les eines i els conceptes bàsics utilitzats en l’àmbit de l’economia, amb una particular atenció a la seva aplicació per l’anàlisi del Sector Turístic. Conceptes relacionats amb l’Oferta, la Demanda, els Mercats, les Polítiques Econòmiques, la Inflació o les Estadístiques seran, per exemple, considerats.

El curs fa un especial èmfasi en dues qüestions: en primer lloc, l’alumne haurà d’utilitzar amb correcció i precisió el vocabulari i llenguatge econòmics, dominant el significat dels conceptes més rellevants referits a la realitat econòmica que ens envolta. Finalment, es prioritzen l’anàlisi d’exemples i la confrontació dels coneixements amb el món real. 

L’objectiu formatiu bàsic és proporcionar als estudiants coneixements sobre els conceptes bàsics de teoria econòmica, tant en microeconomia com en macroeconomia. L’aprenentage s’orientarà a que els estudiants obtinguin els coneixements que els permetin conèixer i interpretar els aspectes econòmics que envoltaran els seus posteriors cursos del grau, però també en el seu futur professional.

Competències

  • Analitzar, diagnosticar, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa i de gestió al sector hoteler i de restauració.
  • Analitzar, formular i implantar l'estratègia general d'una organització, així com les polítiques d'actuació de les diferents àrees funcionals del sector de l'hoteleria i la restauració.
  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics de l'allotjament i la restauració en totes les dimensions, departaments, activitats i àrees en el context del sector turístic.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Prendre decisions en contextos d'incertesa, resoldre problemes i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis i, en especial, aquelles més immediates.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la situació econòmica general per poder establir polítiques d'actuació generals al sector de l'hoteleria i la restauració.
  2. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  3. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  4. Gestionar i organitzar el temps.
  5. Identificar la base teòrica i conceptual de l'anàlisi econòmica turística, tant des del vessant microeconòmic com des del macroeconòmic.
  6. Prendre decisions en contextos d'incertesa, resoldre problemes i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis i, en especial, aquelles més immediates.
  7. Relacionar la dimensió econòmica del turisme a través de l'anàlisi de la demanda i l'oferta turístiques i dels mercats i els cicles econòmics, entre altres elements.
  8. Treballar en equip.

Continguts

Tema 1: Introducció a l’Economia

Concepte d’economia: escassetat i elecció. Els agents econòmics. La frontera de Possibilitats de Producció. El cost d’Oportunitat. Els factors productius. Macroeconomia i Microeconomia. Els sistemes econòmics.  L’economia del turisme. Sectors Econòmics Agricultura, Industria i Serveis.

Tema 2: Microeconomia (I): Teoria del consumidor

Els consumidors i la teoria de la demanda.  Efecte –renda i efecte-substitució. Elasticitats. La segmentació de la demanda turística. Indicadors de demanda. La demanda turística internacional, a Espanya i a Catalunya.

Tema 3: Microeconomia (II): Teoria de la empresa

La producció, el cost de producció y  la maximització de beneficis. La funció d’oferta. Elasticitats. Evolució oferta turística internacional i a Espanya. Indicador estadístics oferta.

Tema 4: Microeconomia (III): Anàlisi dels mercats competitius i no competitius. El poder de mercat i els tipus de mercats.

Tema 5: Macroeconomia (I): Macromagnituds. El PIB i la renda disponible. Balança de pagaments. El Producte i la Renda Agregades. Inflació. Ocupació. Tipus de canvi. Tipus d’interès. Dèficit Públic. Sector Exterior. Càlculs de taxes i índexs.

Tema 6: Macroeconomia (II):  Diner, sistema financer i inflació.

Tema 7: Macroeconomia (III): Mercat de treball. Corba de Phillips.

 

Metodologia

 La metodologia a aplicar serà una introducció de cada un dels temes per part del professor. El desenvolupament de cada un dels punts dels temes es durà a terme per part de grups d'alumnes que hauran de preparar un document resum del contingut. 

Donat el grau d’aplicació pràctica d’aquesta es realitzaran diverses pràctiques. 

Per altra banda, el material objecte de les sessions serà complementat amb la distribució de lectures de consulta obligada, que serviran no només com a fonament de coneixements si no també  per promoure la lectura de temes.

Per últim, al final del semestre es dedicaran 15 minuts de clase per respondre les enquestes d'avalaució de l'assignatura i del professorat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria 36 1,44 1, 3, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tutories 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi 50 2 2, 3, 4, 6

Avaluació

El procés de Bolonya incentiva a l’avaluació dels alumnes de forma contínua, per tant es recomana als alumnes a seguir l’avaluació contínua d’aquesta assignatura. Tanmateix es segueix oferint l’examen final en el mes de gener per aquells alumnes que no hagin aprovat l’avaluació contínua o aquells que no hagin seguit l’avaluació contínua.

L’avaluació contínua d’aquesta assignatura es realitzarà de la següent forma:

  • Es realitzaran 2 exàmens parcials. Un examen en acabar el tema 4 i un altre en finalitzar el tema 7. Aquests exàmens seran el 30% i 30% de la nota.
  • Un treball en grup, destinats a analitzar temes de microeconomia i de macroeconomia.  Aquest treball s’haurà de presentar per escrit i oralment. Aquest treball serà el 20% de la nota.
  • El 20% restant de la nota sortirà d’activitats i participació dels alumnes. Com per exemple entrega d’exercicis o casos pràctics.

La presència de l’alumne a classe es considera imprescindible per adquirir els coneixements que després es preguntaran i es demanaran als exàmens.

Per superar l’avaluació contínua s’ha de tenir una nota de 5 o superior, en finalitzar totes les activitats corresponents a l'avaluació continuada, i s’han d’haver realitzat els dos exàmens parcials, presentar el treball escrit i oralment, la no realització d’alguna d’aquestes tasques implicarà la no superació de l’avaluació contínua. No és necessària cap qualificació mínima per seguir l'avaluació continuada.

L’examen final per aquells alumnes que:

  • No hagin seguit l’avaluació contínua,on podran superar l’assignatura
  • L’alumne que hagi fet l’avaluació contínua i hagi suspès, podrà recuperar a l’examen final, que serà de tot el curs.

Examen de reavaluació serà possible per aquells alumnes que s'hagin presentat a l'examen final i l'hagin suspès.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 30 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Examen 2 30 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Treball en grup 20 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treballs individuals 20 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 7

Bibliografia

BÀSICA

Francisco Mochón(2010) :”Principios de economía” McGraw Hill 4ª edición

COMPLEMENTÀRIA

Alegre, J., M. Cladera i C. Juaneda, (2003), Análisis Cuantitativo de la Actividad Turística, ed. Pirámide, Madrid.

Blanchard, O (2009): “Macroeconomía), Pearson Prencite Hall. Madrid

Bull, A., (1995), La economía del sector turístico, ed: Alianza Economía, Madrid

Figuerola, M., (1992), Manual de Economía Turística, Organización Mundial de Turismo

Lorenzo, M., J. Calvo i R. Osuna, (2003), Economia del Turismo, ed. CERA. Madrid

Mankiw, N.G. (2010): “Principios de economía”. McGraw-hill 5ª ed.

Mochón, F., (1994), Economía. Teoría y Política, McGraw-Hill.

Mochón, F (2008): Economía y Turismo, McGraw-Hill

Pedreño, A. i V. Monfort (coord), (1996), Introducción a la economia del turismo en España, Civitas.

Rivas, J., (2003), Estructura y Economía del Mercado Turístico, Ed: Septem, Oviedo

Samuelson, P. i W. Nordhaus, (1999), Economia, McGraw-Hill

Tribe, J., (2000), Economía del ocio y el Turismo, Ed. Síntesis

Uriel, E., (2001), El Sector Turístico en España., Ed. Caja de Ahorros del Mediterráneo (CAM).

Vallés, J., (coord), (1997), Economía Española, McGraw-Hill 

Programari

No n'hi ha.