Logo UAB
2022/2023

Màrqueting

Codi: 103735 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nestor Salcedo Zuta
Correu electrònic:
nestor.salcedo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

OBJECTIUS FORMATIUS

A final de curs, l’alumne/a haurà de/d’:

1. Distingir els conceptes de màrqueting de productes i màrqueting de serveis (incloent: servucció) i identificar les seves implicacions per a l'hostaleria, les empreses turístiques i les destinacions.
2. Conèixer, analitzar i interpretar els principals elements de la planificació estratègica de màrqueting.
3. Demostrar coneixements i comprensió del màrqueting operatiu: producte, preu, promoció i canals. Amb especial èmfasi en el màrqueting digital.
4. Identificar i elaborar els principals components d’un pla de màrqueting.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials a les empreses d'hoteleria i de restauració.
  • Demostrar orientació i cultura de servei al client.
  • Demostrar que comprèn la relació i l'impacte dels sistemes d'informació en els processos de gestió empresarial del sector de l'hoteleria i de la restauració.
  • Demostrar visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Elaborar plans de comercialització i promoció de les empreses dels sectors de l'hoteleria i la restauració, especialment en el camp de la comercialització en línia.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els elements que regeixen l'activitat dels sectors de l'hoteleria i la restauració i la seva interacció amb l'entorn, així com l'impacte que tenen en els diferents subsistemes empresarials del sector.
  • Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Prendre decisions en contextos d'incertesa, resoldre problemes i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis i, en especial, aquelles més immediates.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar i aplicar les tècniques de comercialització als diferents entorns locals i internacionals.
  2. Adaptar i aplicar les tècniques de comercialització als diferents subsistemes empresarials del sector.
  3. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  4. Capacitat de coordinar objectius i polítiques comercials estratègiques i operatives.
  5. Capacitat de desenvolupar accions correctives en la comercialització del servei en funció de les relacions existents.
  6. Conèixer la relació entre el sistema d'informació i la comercialització del sector hoteler.
  7. Demostrar orientació i cultura de servei al client.
  8. Demostrar visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  9. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  10. Distingir i identificar les diferents formes i canals de comercialització a la indústria hotelera i de la restauració, tant a escala local com internacional.
  11. Distingir, identificar i aplicar els conceptes de la comercialització a la indústria hotelera i de la restauració.
  12. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  13. Gestionar i organitzar el temps.
  14. Interpretar i aplicar els plans generals de l'empresa o entitat i concretar-los en accions d'informació i comercialització.
  15. Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  16. Prendre decisions en contextos d'incertesa, resoldre problemes i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis i, en especial, aquelles més immediates.
  17. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  18. Treballar en equip.

Continguts

1. Principis de màrqueting per a l'hostaleria

1.1. Definició de màrqueting i procés de màrqueting.
1.2. Màrqueting per a l'hostaleria i el turisme: missió i objectius.
1.3. Característiques del màrqueting hoteler i turístic.
1.4. Model de servucció.

2. Anàlisi d'entorns i investigació de mercat

2.1. Macroentorn de màrqueting: PESTEL.
2.2. Microentorn de màrqueting: les 5 forces de Porter.
2.3. Investigació de màrqueting, informació i coneixements sobre clients.
2.4. Mercats de consum i comportament de compra dels consumidors.
2.5. Anàlisi Micro-Macro: matriu DAFO i BCG.

3. Màrqueting estratègic: estratègia, cadena de valor, segmentació, orientació i posicionament

3.1. Triangle de màrqueting estratègic.
3.2. Cadena de valor de l'empresa per a l'hostaleria i el turisme.
3.3. Segmentació de mercat, orientació i posicionament.

4. Màrqueting operatiu: Màrqueting mix d'hostaleria

4.1. Productes i marques: Creació de valor per al client.
4.2. Preus: entendre i capturar el valor del client.
4.3. Plaça i canals de distribució: Oferir valor al client.
4.4. Promoció i publicitat: comunicar el valor del client i captar-los.
4.5. Màrqueting digital en hostaleria i turisme: persones, procés i presència.

 

Metodologia

La metodologia d'ensenyament és teòrica i pràctica, utilitzant diversos mètodes (presentacions, discussions personals, fòrums, casos d'estudi, discussions grupals, aprenentatge basat en projecte, tutories), amb la preocupació d'involucrar i provocar inquietuds intel·lectuals i emocionals de l'alumne a mitjançant tipus d'activitats dirigides, autònomes i supervisades. Per al desenvolupament i l'avaluació d'aquestes activitats es treballarà individualment i en equips, i es faran tutories per part del docent. El seguiment adequat del curs d'un estudiant generalment implica les activitats següents:

1. Dirigides

1.1. Assistència a les presentacions del docent i avaluació de la participació individual a l'aula.
1.2. Discussió de casos d'estudi a l'aula.
1.3. Discussió del progrés del pla de màrqueting a l'aula.

2. Autònomes

2.1. Autoaprenentatge a través del llibre de text, diapositives, vídeos, enllaços i altres recursos del campus virtual.
2.2. Casos d'estudi: lectura, anàlisi teòrica, i reporti de presentació personal al campus virtual.
2.3. Aprenentatge basat en projecte: Desenvolupament progressiu d'un pla de màrqueting complet al campus virtual.

3. Supervisades

3.1. Tutoria per al  desenvolupament de casos pràctics personals.
3.2. Tutoria per al desenvolupament del pla de màrqueting grupal.

Pla metodològic  del'ensenyament:

11   Pla de màrqueting: Presentacion final  
Setmana Contingut Mètode Bibliografia normativa
1, 2 Principis de màrqueting per a l'hostaleria Assistència i participació a classes, aprenentatge basat en projecte (progrés del pla de màrqueting) Capítols 1, 2, 3
3, 4, 5 Anàlisi d'entorns i investigació de mercat Assistència a classes, caso d'estudi, aprenentatge basat en projecte (progrés del pla de màrqueting) Capítols 4, 5, 6, 7
6   Examen parcial  
6, 7 Màrqueting estratègic: estratègia, cadena de valor, segmentació, orientació i posicionament Assistència i participació a classes, aprenentatge basat en projecte (progrés del pla de màrqueting) Capítols 8, 10
8, 9, 10 Màrqueting  operatiu: Màrqueting mix d'hostaleria Assistència a classes, caso d'estudi, aprenentatge basat en projecte (progrés del pla de màrqueting) Capítols 9, 11, 12, 13, 14, 16

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6 4, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16
Discussió de casos 4 0,16 1, 2, 3, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 8 0,32 1, 2, 12
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge basat en projecte: Pla de màrqueting 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 13, 14, 17, 18
Autoaprenentatge llegint i estudiant materials. 30 1,2 6, 9, 13
Resolució de casos 4 0,16 3, 9, 11, 12, 13, 16, 17

Avaluació

A) AVALUACIÓ CONTINUA:

L'avaluació d'aquest curs consta del sistema següent:

a) Assistència i participació de les activitats d'aula proposades pel docent, que valdrà el 15% de la nota final.
b) Respostes a preguntes individuals formulades en els casos d'estudi i durant les discussions, que valdran el 25% de la nota final.
c) Desenvolupament progressiu d'un pla de màrqueting i la presentació, que valdrà el 30% de la nota final.
d) Realització d'un examen parcial, que valdrà el 30% de la nota final.

Per fer la mitjana final, s'ha d'obtenir almenys un 4 sobre 10 en cada part avaluada.

B) AVALUACIÓ ÚNICA/FINAL:

Hi haurà un examen final, sense diferència entre els alumnes que no han superat l'avaluació continuada satisfactòriament i els que no l'han seguit.

La data i l'hora estan establertes per la Programació Oficial (EUTDH) segons el calendari acadèmic.

C) REAVALUACIÓ:

Adreçat només a alumnes que hagin obtingut una nota entre 3,5 i 5 en Avaluació Única. La nota màxima possible a obtenir no serà superior a 5. Naturalesa de l'avaluació a definir. Data i hora establertes per la Programació Oficial (EUTDH) segons el calendari acadèmic. 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 15% 14 0,56 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16
Estudi de casos 25% 8 0,32 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 17, 18
Examen parcial 30% 2 0,08 1, 2, 9, 10, 11
Pla de màrqueting 30% 20 0,8 1, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 14, 17, 18

Bibliografia

Normativa:

KOTLER, P., BOWEN, J. T., BALOGLU, S. (2021). Marketing for Hospitality and Tourism. 8th edition. Global edition. Pearson.

PRESENTACIONS POWERPOINT, CASOS D'ESTUDI, ENLLAÇOS A VÍDEOS I ALTRES AL CAMPUS VIRTUAL.

Complementari:

GEORGE, R. (2021). Marketing Tourism and Hospitality:Concepts and Cases. 1st edition. Palgrave Macmillan.

OLLER NOGUÉS, J. (1997). Creación y mejora de empresas turísticas. Editorial Deusto.

Programari

MS-Office.

Campus Virtual UAB.