Logo UAB
2022/2023

Aprenentatge Integrat en Medicina I

Codi: 103633 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
David Garcia Quintana
Correu electrònic:
davidg.quintana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Cadascun dels diferents tutors emprarà la llengua docent de la seva preferència: català, espanyol o anglès.

Equip docent

José Aguilera Ávila
José Sanchez Aldeguer
Pere Jordi Fàbregas Batlle
Juan Tony Sousa Valente
Juan Manuel Villamizar Avendaño
Eva De Cardona Recasens
Maria Puigdomenech Poch
Alejandro Fernández León
Edgar Buloz Osorio
Èric Catalina Hernández
Angel Guerra Moreno
Alejandro Gella Concustell
Carlos Alberto Acosta Rizo

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

 

Objectius

Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.

Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.

Finalment, en els darrers anys les Facultats de Medicina líders han anat rebaixant la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants, aproximació més efectiva en l’adquisició de competències.

Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:

  • Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.
  • Oferir una primera experiència per desenvolupar competències d'aprenentatge col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.

A més, l’assignatura assumeix les següents competències:

  • Comunicar de manera clara (reunió o congrés mèdic).
  • Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.
  • Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements. 

Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
  2. Analitzar críticament un article científic en anglès.
  3. Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
  4. Aplicar correctament les tècniques estadístiques per obtenir valors de referència i comparar-los amb els resultats de proves analítiques de pacients.
  5. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  6. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  7. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  8. Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
  9. Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
  10. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  11. Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
  12. Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
  13. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  14. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  15. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  16. Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
  17. Utilitzar les normes del sistema Vancouver en la redacció d'informes de recerca.
  18. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  19. Utilitzar les tècniques estadístiques adequades per estudiar el valor semiològic de les proves analítiques.

Continguts

L'assignatura s'estructura en dos mòduls amb objectius, continguts i avaluació independents:

Mòdul Taller d'Iniciació a la Recerca (TIR)

- Cerca de documents biomèdics i clínics a les bases de dades mèdiques.

- Tractament i anàlisi de les dades bibliogràfiques.

Mòdul Estudi de Casos Mèdics (ECM)

- Resolució integrada i col·laborativa de dos casos mèdics.

Metodologia

Activitats formatives i metodologia docent

1- Mòdul TIR

  • Activitats dirigides. Presentació de les eines i tasques a les sessions TIR1, TIR2 i TIR3.
  • Activitats supervisades. Treball en equip col·laboratiu a l'aula, interactuant amb el/la tutor/a a les sessions TIR1, TIR2 i TIR3. Tutories de supervisió.
  • Activitats autònomes. Investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip fora de l'aula. Elaboració de l'informe escrit. Elaboració i assaig de la presentació oral.
  • Activitats d’avaluació. Presentació oral i defensa dels resultats, sessió TIR4.

2- Mòdul ECM

  • Activitats dirigides. Presentació general de l'assignatura. Presentació dels casos i de la mecànica de treball a les sessions ECM1, ECM2, ECM4 i ECM5.
  • Activitats supervisades. Treball en equip col·laboratiu a l'aula per assolir els objectius d'aprenentatge, interactuant amb el/la tutor/a a les sessions ECM1, ECM2, ECM4 i ECM5. 2 h de tutories de supervisió.
  • Activitats autònomes. Investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip. Elaboració i assaig de les presentacions orals.
  • Activitats d’avaluació. Presentacions orals i defensa dels resultats de l’aprenentatge, sessions ECM3 i ECM6.

Estructura

1- Presentació de l'assignatura 

2- Mòdul TIR:

  • Sessió presencial TIR1. Bases de dades biomèdiquesi sistemes de recuperació de la informació.
  • Sessió presencial TIR2. Tractament bibliogràfic, programes degestió bibliogràfica.
  • Sessió presencial TIR3. Interpretació de la informació i anàlisi bibliogràfica.
  • Treball autònom fora de l'aula. Elaboració de l'informe dels resultats. Elaboració i assaig la presentació oral.
  • Sessió presencial TIR4. Presentacions orals avaluades. Autoavaluació i avaluació creuada.

Tasques avaluades

  • Resultats de la sessió TIR2.
  • Informe escrit dels resultats de la recerca bibliogràfica.
  • Presentació i defensa oral dels resultats.

3- Mòdul ECM

Dos casos mèdics

  • Sessions presencials ECM1 i ECM4. Presentació del caso i de la mecànica de treball. Treball col·laboratiu de l’equip per definir els objectius d’aprenentatge inicials.
  • Treball autònom fora de l'aula. Estudi dels objectius d'aprenentatge en preparació de la següent sessió presencial.
  • Sessions presencials ECM2 i ECM5. Autoavaluació. Retorn per part de la tutora o tutor respecte el lliurament dels objectius d'aprenentatge inicials. Treball col·laboratiu de l’equip per definir els objectius d’aprenentatge definitius.
  • Treball autònom fora de l'aula. Estudi dels objectius d'aprenentatge. Preparació i assaig de la presentació dels resultats d'aprenentatge.
  • Sessions presencials ECM3 i ECM6. Presentacions orals avaluades. Autoavaluació i avaluació creuada.

Tasques avaluades (per cadascun dels dos casos):

  • Informe escrit dels objectius d’aprenentatge inicials.
  • Informe escrit dels objectius d’aprenentatge definitius.
  • Presentació idefensa oral dels resultats de l’aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació de la mecànica de les sessions, eines i casos 3,5 0,14 1, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 19
Tipus: Supervisades      
Treball en equip col·laboratiu a l'aula 14,5 0,58 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tutories 3 0,12 1, 5, 10, 11, 13, 14, 15, 18
Tipus: Autònomes      
Investigació individual i estudi; discussions col·laboratives fora de l'aula; elaboració dels informes escrits i les presentacions orals 66,5 2,66 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

Les competències assolides al Mòdul TIR s’avaluaran sobre els resultats assolits al final de la sessió TIR2 (10% de la nota del mòdul), un informe escrit de la recerca bibliogràfica (40% de la nota del mòdul) i la presentació i defensa oral dels resultats, amb la participació equilibrada de tots els membres de l'equip (50% de la nota del mòdul). La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o la tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Aquest mòdul contribueix 1/3 a la nota final.  

Les competències assolides al Mòdul ECM s’avaluaran, per a cadascun dels casos, sobre dos informes d'objectius d'aprenentatge (objectius inicials al final de les sessions ECM1 i EMC4 i objectius definitius al final de les sessions ECM2 i ECM5), així com la presentació i defensa oral dels resultats d’aprenentatge (sessions ECM3 i ECM6). La nota de cadascun dels dos casos del mòdul es calcularà a partir dels dos informes d'objectius d'aprenentatge (25% cadascun) i l'exposició dels resultats d'aprenentatge (50% restant). Al cas 1, les diferents parts de la presentació es sortejaran entre els membres de l'equip abans de començar. Al cas 2 es sortejarà la persona que farà la presentacióen representació de l'equip. La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Cadascun dels dos casos d'aquest mòdul contribueix un 1/3 a la nota final.

Per tant, lnota final de l'assignatura es calcularà d'acord a: nota mòdul TIR /3 + nota mòdul ECM *2/3.

Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria a les 10 sessions presencials. Les absències no justificades documentalment per causa de força major promitjaran zero al corresponent lliurament. 

Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.

D'acord a reglament UAB, l'estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable", exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura. 

Comportaments no ètics: D'acord a reglament UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació. Si s'esdevé una segona irregularitat la seva nota final serà un 0 i se n'informarà la Coordinació del Grau en Medicina i el Deganat de la Facultat de Medicina.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de 5 informes escrits (TIR2, TIR4, ECM1, ECM2, ECM4, ECM5) 50% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Avaluació de tres presentacions i defenses oral de les evidències d'aprenentatge (TIR4, ECM3, ECM6) 50% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

A l'inici de cada mòdul es facilitaran articles i recursos en línia específics.

Programari

Llicència UAB: Excel i Mendeley.