2022/2023
Aprenentatge Integrat en Medicina I
Codi: 103633
Crèdits: 4
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2502442 Medicina |
OB |
1 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
Cadascun dels diferents tutors emprarà la llengua docent de la seva preferència: català, espanyol o anglès.
Equip docent
- José Aguilera Ávila
- José Sanchez Aldeguer
- Pere Jordi Fàbregas Batlle
- Juan Tony Sousa Valente
- Juan Manuel Villamizar Avendaño
- Eva De Cardona Recasens
- Maria Puigdomenech Poch
- Alejandro Fernández León
- Edgar Buloz Osorio
- Èric Catalina Hernández
- Angel Guerra Moreno
- Alejandro Gella Concustell
- Carlos Alberto Acosta Rizo
Prerequisits
No hi ha prerequisits.
Objectius
Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.
Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.
Finalment, en els darrers anys les Facultats de Medicina líders han anat rebaixant la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants, aproximació més efectiva en l’adquisició de competències.
Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:
- Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.
- Oferir una primera experiència per desenvolupar competències d'aprenentatge col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.
A més, l’assignatura assumeix les següents competències:
- Comunicar de manera clara (reunió o congrés mèdic).
- Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.
- Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements.
Competències
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
- Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
- Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
- Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
- Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
Resultats d'aprenentatge
- Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
- Analitzar críticament un article científic en anglès.
- Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
- Aplicar correctament les tècniques estadístiques per obtenir valors de referència i comparar-los amb els resultats de proves analítiques de pacients.
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
- Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
- Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
- Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
- Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
- Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
- Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
- Utilitzar les normes del sistema Vancouver en la redacció d'informes de recerca.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
- Utilitzar les tècniques estadístiques adequades per estudiar el valor semiològic de les proves analítiques.
Continguts
L'assignatura s'estructura en dos mòduls amb objectius, continguts i avaluació independents:
Mòdul Taller d'Iniciació a la Recerca (TIR)
- Cerca de documents biomèdics i clínics a les bases de dades mèdiques.
- Tractament i anàlisi de les dades bibliogràfiques.
Mòdul Estudi de Casos Mèdics (ECM)
- Resolució integrada i col·laborativa de dos casos mèdics.
Metodologia
Activitats formatives i metodologia docent
1- Mòdul TIR
- Activitats dirigides. Presentació de les eines i tasques a les sessions TIR1, TIR2 i TIR3.
- Activitats supervisades. Treball en equip col·laboratiu a l'aula, interactuant amb el/la tutor/a a les sessions TIR1, TIR2 i TIR3. Tutories de supervisió.
- Activitats autònomes. Investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip fora de l'aula. Elaboració de l'informe escrit. Elaboració i assaig de la presentació oral.
- Activitats d’avaluació. Presentació oral i defensa dels resultats, sessió TIR4.
2- Mòdul ECM
- Activitats dirigides. Presentació general de l'assignatura. Presentació dels casos i de la mecànica de treball a les sessions ECM1, ECM2, ECM4 i ECM5.
- Activitats supervisades. Treball en equip col·laboratiu a l'aula per assolir els objectius d'aprenentatge, interactuant amb el/la tutor/a a les sessions ECM1, ECM2, ECM4 i ECM5. 2 h de tutories de supervisió.
- Activitats autònomes. Investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip. Elaboració i assaig de les presentacions orals.
- Activitats d’avaluació. Presentacions orals i defensa dels resultats de l’aprenentatge, sessions ECM3 i ECM6.
Estructura
1- Presentació de l'assignatura
2- Mòdul TIR:
- Sessió presencial TIR1. Bases de dades biomèdiquesi sistemes de recuperació de la informació.
- Sessió presencial TIR2. Tractament bibliogràfic, programes degestió bibliogràfica.
- Sessió presencial TIR3. Interpretació de la informació i anàlisi bibliogràfica.
- Treball autònom fora de l'aula. Elaboració de l'informe dels resultats. Elaboració i assaig la presentació oral.
- Sessió presencial TIR4. Presentacions orals avaluades. Autoavaluació i avaluació creuada.
Tasques avaluades
- Resultats de la sessió TIR2.
- Informe escrit dels resultats de la recerca bibliogràfica.
- Presentació i defensa oral dels resultats.
3- Mòdul ECM
Dos casos mèdics
- Sessions presencials ECM1 i ECM4. Presentació del caso i de la mecànica de treball. Treball col·laboratiu de l’equip per definir els objectius d’aprenentatge inicials.
- Treball autònom fora de l'aula. Estudi dels objectius d'aprenentatge en preparació de la següent sessió presencial.
- Sessions presencials ECM2 i ECM5. Autoavaluació. Retorn per part de la tutora o tutor respecte el lliurament dels objectius d'aprenentatge inicials. Treball col·laboratiu de l’equip per definir els objectius d’aprenentatge definitius.
- Treball autònom fora de l'aula. Estudi dels objectius d'aprenentatge. Preparació i assaig de la presentació dels resultats d'aprenentatge.
- Sessions presencials ECM3 i ECM6. Presentacions orals avaluades. Autoavaluació i avaluació creuada.
Tasques avaluades (per cadascun dels dos casos):
- Informe escrit dels objectius d’aprenentatge inicials.
- Informe escrit dels objectius d’aprenentatge definitius.
- Presentació idefensa oral dels resultats de l’aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Les competències assolides al Mòdul TIR s’avaluaran sobre els resultats assolits al final de la sessió TIR2 (10% de la nota del mòdul), un informe escrit de la recerca bibliogràfica (40% de la nota del mòdul) i la presentació i defensa oral dels resultats, amb la participació equilibrada de tots els membres de l'equip (50% de la nota del mòdul). La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o la tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Aquest mòdul contribueix 1/3 a la nota final.
Les competències assolides al Mòdul ECM s’avaluaran, per a cadascun dels casos, sobre dos informes d'objectius d'aprenentatge (objectius inicials al final de les sessions ECM1 i EMC4 i objectius definitius al final de les sessions ECM2 i ECM5), així com la presentació i defensa oral dels resultats d’aprenentatge (sessions ECM3 i ECM6). La nota de cadascun dels dos casos del mòdul es calcularà a partir dels dos informes d'objectius d'aprenentatge (25% cadascun) i l'exposició dels resultats d'aprenentatge (50% restant). Al cas 1, les diferents parts de la presentació es sortejaran entre els membres de l'equip abans de començar. Al cas 2 es sortejarà la persona que farà la presentacióen representació de l'equip. La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Cadascun dels dos casos d'aquest mòdul contribueix un 1/3 a la nota final.
Per tant, la nota final de l'assignatura es calcularà d'acord a: nota mòdul TIR /3 + nota mòdul ECM *2/3.
Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria a les 10 sessions presencials. Les absències no justificades documentalment per causa de força major promitjaran zero al corresponent lliurament.
Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.
D'acord a reglament UAB, l'estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable", exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Comportaments no ètics: D'acord a reglament UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació. Si s'esdevé una segona irregularitat la seva nota final serà un 0 i se n'informarà la Coordinació del Grau en Medicina i el Deganat de la Facultat de Medicina.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació de 5 informes escrits (TIR2, TIR4, ECM1, ECM2, ECM4, ECM5) |
50% |
5
|
0,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Avaluació de tres presentacions i defenses oral de les evidències d'aprenentatge (TIR4, ECM3, ECM6) |
50% |
7,5
|
0,3 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Bibliografia
A l'inici de cada mòdul es facilitaran articles i recursos en línia específics.
Programari
Llicència UAB: Excel i Mendeley.