Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | OB | 4 | A |
El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s'acabarà el grau.
Per poder matricular el Treball de Fi de Grau, cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis.
El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball de recerca i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al grau d'Educació Social.
El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.
El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d'un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.
El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de la titulació d'Educació Social.
L'assignatura del TFG no té activitats de docència dirigida. És per això que l'aula virtual habilitada a través del Campus Virtual és l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, la figura tutora i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.
L’alumnat pot seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s'estableix a l'inici de curs.
La metodologia del treball es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom, i d'activitats d'avaluació.
L'activitat supervisada conté dos formats diferents de tutories que tan poden ser en grup com individuals: les tutories obligatòries i les tutories d’ampliació. S’estableixen 4 tutories obligatòries repartides en les diferents fases del procés. L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 4 hores més de tutories d’ampliació, que es pactaran entre l'alumnat i la figura tutora. Cal recordar que les tutories obligatòries són presencials. La primera tutoria obligatòria es recomana que sigui grupal. L’alumnat que estigui en programes de mobilitat pot realitzar totes les tutories virtualment.
L'elaboració del TFG es planteja com un procés continu amb 3 fases diferents: una d'inici en la que s'especifica i es planteja el treball (amb una càrrega de treball aproximada per l’alumnat 25 hores), una fase de desenvolupament (amb aproximadament 75 hores de càrrega), i una fase de finalització i tancament que comporta la presentació de l'informe (amb aproximadament 50 hores de càrrega). El procés del TFG s'iniciarà amb una sessió plenària on s'explicaran els aspectes generals de l'elaboració del TFG.
Dins el procés cal fer:
Durant aquest procés l'alumnat ha de lliurar les 3 evidències d'avaluació, que es detallen en l'apartat d'Avaluació, en les dates establertes obligatòriament. Tots els lliuraments es faran pel espai virtual habilitat.
ORIENTACIÓ I TIPOLOGIA DEL TFG
L'alumnat pot triar entre dues tipologies diferents a l'hora d'enfocar i estructurar el TFG: l'opció professionalitzadora i l'opció investigadora (que pot ser de recerca de nivell bàsic sobre un tema o d'aprofundiment sobre un concepte teòric). Independentment de l'opció triada, pot consensuar amb la figura tutora entre presentar-lo enforma de memòria o en format d'article científic.
Tant si es fa en format memòria com en format article, ha de ser escrit en CATALÀ.
Tots els treballs han de presentar un apartat de referències (referenciades al text i citades segons la normativa APA). La normativa APA es pot consultar a:https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
A) OPCIÓ PROFESSIONALITZADORA: Formulació d'un projecte d'intervenció / innovació en un context socioeducatiu particular. Aquesta modalitat de TFG permet considerar quatre tipologies de treballs:
En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en el mateix centre o institució a on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l'anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut. És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi, i per tant un suspès al TFG.
B) OPCIÓ D'INVESTIGACIÓ:
Independentment de l’opció de TFG triada, la 3a evidència d’avaluació, i que es correspon amb l’Informe o Memòria final del TFG es pot presentar en dos formats diferents:
1.- FORMAT MEMÒRIA
L'estudiant que presenti el TFG en aquest format haurà de seguir els següents aspectes formals de presentació:
- Universitat Autònoma de Barcelona
- Nom de l'autor/a
- Títol del TFG
- Data i convocatòria de lliurament
- Grau cursat
- Nom i departament de la figura tutora
Després de la portada, caldrà incloure un índex del TFG amb número de pàgines i el treball haurà d'estar paginat correctament. També caldrà incloure un resum en català, castellà i anglès.
2.- FORMAT ARTICLE CIENTÍFIC
L'alumnat que triï presentar el TFG en aquest format haurà de seguir una política de presentació semblant al que una revista científica o de divulgació pot exigir als autors. Es tracta de simular que l'estudiant ha de presentar el text per a ser publicat. Per a això, es proposen les pautes genèriques següents:
- Universitat Autònoma de Barcelona
- Nom de l’autor/a i correu electrònic
- Títol del TFG
- Data i convocatòria de lliurament
- Nom i departament de la figura tutora
En el cas que la figura tutora ho veiés factible, es pot animar a l'alumnat a publicar l'article en una revista. La figura tutora, doncs, haurà d'ajudar a la persona autora en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida. La propietat intel·lectual del TFG serà de la persona autora del treball. Tot i així, entenent que la figura tutora ha contribuït a la seva elaboració, en el cas que es procedeixi a la seva divulgació es requerirà el consentiment tant de la persona autora com de la figura tutora que haurà com a coautor/a en segon terme.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessió Plenària | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 142 | 5,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
L'avaluació del TFG es farà en base a 3 evidències:
Els lliurament són obligatoris i no re-avaluables.
Si un alumne/a no entrega alguna de les evidències, la nota d'aquella evidència serà un 0.
Aquests documents s'han de lliurar obligatòriament a través del espai virtual habilitat per la coordinació de la titulació en els terminis establers.
Els feed-backs de la figura tutora, també s'han d'enviar a través d'aquest espai com a molt tard 15 dies després de la data de tancament del lliurament en la convocatòria ordinària.
Tant les característiques dels documents com les rúbriques d'avaluació dels mateixos es publicaran al espai virtual.
En cas que es detecti un % de plagi superior al 20% la nota del TFG serà 0. Encara que l’alumnat pugui treballar una mateixa temàtica el document d'informe final ha de ser inèdit i completament individual. D'acord amb la normativa de la UAB es valorarà l’execució d'altres mesures com l'obertura d'un expedient acadèmic.
Per poder presentar el treball en la convocatòria de setembre cal que l'alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.
TRIBUNALS D’EXCEL.LENT- MH
Només poden accedir a MH aquelles persones que obtenen una qualificació de 9 o superior per part de la figura tutora, tenen el vistiplau de la corresponen l’Unitat Departamental i es comprometen a presentar el seu treball davant del tribunal.
Els tribunals es realitzaran en les següents dates:
Convocatòria de febrer: al llarg de la setmana del 13 al 16 de febrer.
Convocatòria de juny: al llarg de la setmana del 26 al 30 de juny
Convocatòria de setembre: 6 de setembre
El número de Matrícules d'Honor a atorgar a la convocatòria de febrer, juny i setembre anirà en funció al número d'alumnes que es presentin a cada convocatòria, sempre hi quan representin el 5% de l'alumnat matriculat.
L'exposició de la defensa del TFG ha de ser de màxim 10 minuts de durada, temps en el que s'espera que l'estudiant expliqui el seu treball a partir d'un pòster en format digital. A continuació, el tribunal disposarà de 10 minuts per fer les preguntes que consideri pertinents. Aquest tribunal només avaluarà l'exposició oral del treball i no el document escrit.
Atès que les defenses són públiques, a més a més del tribunal i de l’alumnat convocats, hi podran assistir com a públic altres persones que ho desitgin, sempre iquan respectin els horaris i procediments de la defensa del TFG. Els estudiants estan obligats a assistir a tot l'acte de presentació dels TFGs del tribunal que tinguin assignat.
Moments |
Responsable |
Temporal | Hores |
% avaluació |
Data d'entrega màxima |
Data de retorn de l'avaluació |
Presentació TFG | Coordinador/a |
Setmana 2 (1r sem) |
1,5 | |||
Temes i objectius | Tutor/a |
Setmana 6-8 (1r sem) |
1,5 | |||
Plantejament del projecte | Setmana
13-14 (1r sem) |
1,5 | 15% | 16 de desembre | 13 de gener | |
Desenvolupament |
Setmana 3-4 (2n sem) |
1,5 | 35% | 3 de març | 17 de març | |
Metodologia, resultats |
Set 11-12 (2n sem) |
1,5 | ||||
Lliurament de l'informe final de TFG | 50% | 2 de juny | 17 de juny | |||
1 de setembre |
4 de setembre |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Desenvolupament | 35% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 17, 19 |
Informe final | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Plantejament del projecte | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 12, 16 |
La bibliografia dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, el tutor/a orientarà amb bibliografía més específica. A nivell general es recomana:
Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Madrid: Pirámide.
Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V. (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill.
Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico DF: Limusa.
Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2006). Trabajos de fin de Grado y
Postgrado. Madrid: ALJIBE
Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per a estudiants i professors. Vic: Eumo.
Villar, J.J. (2010). Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona: Astro Uno.
Es pot consultat també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.
CAP PROGRAMARI ESPECÍFIC