Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 | 2 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 | 2 |
2502533 Estudis Francesos | OT | 3 | 2 |
2502533 Estudis Francesos | OT | 4 | 2 |
No s’escau.
Curs dedicat al gènere narratiu medieval que va influir més en la literatura posterior. La influència de la novel·la medieval en la narrativa occidental. Múltiples tradicions literàries i formals: literatura llatina clàssica, narracions líriques bretones i galeses, poesia lírica èpica i lírica medieval, etc. Tradició de gènere i literatura: el públic femení i la seva influència literària. Situació històrica i política. La sacralització del gènere: El Sant Grial, mites pagans i simbolisme. El romanticisme i la novel·la medieval. A partir de la lectura de Flamenca, una novel·la occitana amb un tema eròtic, aproparem la narrativa medieval des de Chrétien de Troyes fins a la novel·la del segle XIV.
Text del curs: Roman de la Rose de Guillaume de Lorris i Jean de Meun
1. El naixement del roman medieval: Tradició clàssica i hel·lenística.
2. La novel·la medieval de tema llatí i grec:L'adaptació medieval dels temes clàssics grecs i romans. El roman antique: La tríada clàssica.
3. La matèria de Bretanya i la matèria artúrica: Chrétien de Troyes. La Vulgata
5. Narrativa eròtica: el Roman de Flamenca. De l'erotisme de la fin'amors al fabliau
6. El roman féerique: La Melusina de Jean d'Arras: De les fades a l'estratègia nobiliària.
7. La novel·la occitana medieval, erotisme i intertextualitat: El Roman de Flamenca
8. El Roman de la Rose. Una novel·la i dos autors: Guillaume de Lorris i Jean de Meun: La rosa, el jardí i l'amor. Un univers simbòlic
En termes generals, es dirigirà l'aprenentatge mitjantçant el següent conjunt de tècniques i accions:
-Classe magistral amb el suport TIC i discussió col·lectiva.
-Utilització de textos originals amb traducció
-Pràctica d'expressió escrita i oral.
-Realització d'exercicis individuals i en grup, tant escrits com orals.
-Realització d'activitats autònomes: lectures de fonts prmàries i crítiques, redacció i recerca bibliogràfica.
-Sessions pràctiques de correcció i seguiment dels exercicis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat participativa a la classe i coordinada amb d'altres companys. | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Dos (mínim) comentaris de textos narratius. | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball final | 20 | 0,8 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades a través de proves escrites, treballs individuals i en grup, comentaris de text i presentacions.
-Mòdul de lliurament de treballs: en aquest mòdul s'avaluaran dos o més treballs amb un pes global del 45%.
-Mòdul de presentacions de textos a l'aula, amb un pes global del 25%.
-Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 30%.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà els estudiants (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Es considerarà 'no avaluable' quan l'alumne hagi lliurat menys d'un 30% dels treballs assignats al curs i hagi realitzat menys del 30% de les proves. Per tant, si l'alumne ha fet més d'un 30% de cada part, se l'avaluarà.
Per participar a la recuperació, l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes dels quals equivalgui a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació total. Només tindran dret a recuperació els estudiants que tinguin una nota mitjana igual o superior a 3'5. Poden quedar excloses del procés de recuperació les activitats que es consideri que no són recuperables (per exemple, presentacions orals, treballs en grup o activitats relacionades amb la tasca docent diària)
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (això inclou copiar frases o fragments d’Internet i afegir-los sense modificacions al text que es presenta com a propi), i és una ofensa greu.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat continuada | Aproximació bibliogràfica autònoma a la matèria. | 10 | 0,4 | 1, 2, 9, 10 |
Activitat participativa a la classe i coordinada amb d'altres companys. | Avaluació amb orientació instrumental i bibliogràfica | 24 | 0,96 | 1, 2, 8, 9, 10 |
Análisi a l'aula amb estudiants dels continguts del curs a la segona part del curs | Avaluació cmprensió i assimilació de continguts | 10 | 0,4 | 2, 3, 5, 6, 9, 10 |
Desenvolupar un tema del programa i exposar-lo a classe | Avaluació amb orientació instrumental i bibliogràfica | 30 | 1,2 | 1, 2, 8, 9, 10 |
Exposició oral a l'aula | Avaluació coneixements i capacitat de l'alumne | 6 | 0,24 | 1, 4, 8 |
Treball escrit | Avaluació de recrea | 10 | 0,4 | 7 |
Alvar, Carlos (1991) El rey Arturo y su mundo. Diccionario de mitología artúrica, Madrid: Alianza Tres.
Auerbach, E. (1996) Mimesis, La representación de la realidad en la literatura
occidental (1942).Mèxic: FCE.
Bajtin, Mijail (1978) Esthétique et théorie du roman, París: Gallimard.
Bezzola,R. (1944-1960) Les origines et la formation de la littérature courtoise en Occident,, 3 vols.
Bezzola, Reto (1947) Le sens de l’aventure et de l?amour, París: La Jeune Parque.
Biller,G. (1984) Etude sur le style des premiers romans français en vers (1150-1175), Ginebra: Slatkine, La primera edició és de 1916.
Cirlot, V. (1987) La novela artúrica. Orígenes de la ficción en la cultura europea, Barcelona: Montesinos.
Duggan, Joseph (1989) “Oral performance of romance in Medieval France”, a Continuations. Essays on Medieval French Literature and Language in Honor of John L. Grigsby, Birmingham: Summa, pp. 51-61.
Fourrier, Anthime (1960) Le courant réaliste dans la literature courtois en France au Moyen Âge, París: Nizet.
Gallais, Pierre (1964/1970) “Recherches sur la mentalité des romanciers français du Moyen Âge”, Cahiers de Civilisation Médiévale, 7 (1964), pp. 479-493 y 13 (1970), pp. 333-347.
García Gual, C. (1983) Historia del rey Arturo y de los nobles y errantes caballeros de
la Tabla Redonda. Madrid: Alianza.
García Gual, C. (1974) Primeras novelas europeas, Madrid: Itsmo.
GRLMA, IV=Jean Frappier y Reinhold Grimm, eds. (1978/1984). Le Roman jusqu’à la fin du XIIIe siècle. Vol 1: Partie historique, Heidelberg: Carl Winter, 1978 (Grundriss der romanische Literaturen des Mittelalters, IV); Vol. 2: Partie documentaire, Heidelberg: Carl Winter, 1984 (Grundriss der romanische Literaturen des Mittelalters, IV).
Huchet, J. C. (1984) Le roman médiéval. París: PUF.
Kelly, Douglas (1992) The Art of Medieval French Romance, Madison: The University of Wisconsin Press.
Kölher, E.(1990) La aventura caballeresca: Ideal y realidad en la narrativa cortés
(1957). Barcelona: Sirmio. Edició alemana de 1957.
Lazar, Moshé (1964) Amour courtois et “fin’amors” dans la littérature du XIIe siecle, París: Klincksieck.
Marenbon, J. (2020). The ‘Roman de la Rose' and Thirteenth-Century Thought (Cambridge Studies in Medieval Literature) (J. Morton & M. Nievergelt, Eds.). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108348799
Meneghetti, Maria Luisa, ed. (1988). Il Romanzo, Bolonia: Il Mulino (Strumenti di Filologia Romanza).
Pastoureau, M. (1994). La vida cotidiana de los caballeros de la Tabla Redonda. Madrid: Ediciones Temas de Hoy.
Rossell, Antoni (2011) Erec y Enide, Madrid: Alianza Editorial, en colaboracióncon Carlos
Alvar y Victòria Cirlot.
Rossell, Antoni(2019) Flamenca (Traducción), prólogo de Mercedes Brea, Anem Editors.
Ruiz Domènec, José Enrique (1984). La caballería yla imagen cortesana del mundo, Génova: Istituto di Medievistica dell’Università.
Ruiz Domènec, José Enrique (1993). La novela y el espíritu de la caballería, Barcelona: Mondadori.
Torres Asensio, G. (1989). Los orígenes de la literatura artúrica. Barcelona: PPU.
Zink, M. (1985), La subjectivité littéraire. Paris: PUF.