Logo UAB
2022/2023

Sistemes Publicitaris Contemporanis

Codi: 103138 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Ullod Pujol
Correu electrònic:
ana.ullod@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Els alumnes que cursin aquesta assignatura han de tenir uns coneixements bàsics de comunicació.
										
											
										
											L'assignatura s'impartirà en castellà, havent de tenir els alumnes coneixements de la llengua catalana per poder participar en debats i reflexions relacionats amb els continguts de l'assignatura.
 
 

Objectius

L'assignatura forma part de la matèria de Teoria i Estructura de la Publicitat i les Relacions Públiques, en bloc amb altres assignatures com: Teoria i Estructura de la Publicitat, Teoria i Estructura de les Relacions Públiques, Actualitat en Publicitat i Relacions Públiques.
										
											
										
											Objectius formatius de l'assignatura:
										
											
										
											Introduir els alumnes en l'estudi estructural del conjunt del sistema publicitari contemporani. Donar a conèixer la dimensió economicofinancera dels mitjans convencionals i no convencionals que defineixen els diferents ecosistemes comunicatius.
										
											
										
											Mostrar als alumnes diferents tècniques de comunicació a aplicar en funció dels objectius de màrqueting i comunicació que persegueixi una organització, com: Publicitat, Product Placement, Màrqueting Relacional, Promocions, Street Màrqueting, Ambient Màrqueting, etc.
										
											
										
											D'aquesta manera, els alumnes tindran una visió integral de les possibles estratègies comunicatives que formen part dels sistemes publicitaris contemporanis.
										
											
										
											En l'assignatura es treballaran també les tècniques de presentació, amb l'objectiu de millorar les habilitats comunicatives dels alumnes orientades cap a la defensa d'un projecte davant d'un client, sent aquest un valor important en tot professional de la publicitat.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els coneixements de les diferents disciplines de les ciències socials a l'estudi de la cultura com a paràmetre organitzador dels mercats, en l'àmbit de la publicitat com a sistema principal de la comunicació persuasiva.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar que coneix l'estructura professional i econòmica del sistema empresarial dels mitjans de comunicació.
  • Demostrar que coneix l'impacte social dels mitjans de comunicació.
  • Demostrar que coneix la legislació desenvolupada en l'àmbit de la comunicació social.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  6. Descriure l'estructura del sistema empresarial dels grans grups de publicitat i relacions públiques.
  7. Distingir i explicar els grans corrents culturals que fonamenten l'anàlisi de la comunicació persuasiva.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Explicar les teories que caracteritzen la comunicació persuasiva en l'àmbit estructural de la producció, la distribució i la recepció dels missatges publicitaris i de les accions de relacions públiques.
  10. Identificar i descriure els mecanismes de construcció d'esdeveniments en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  11. Identificar la diferència entre mitjans convencionals i no convencionals en el sistema publicitari.
  12. Identificar les fonts de la tradició artística i literària en l'anàlisi dels missatges publicitaris.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Interpretar la legislació desenvolupada en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  16. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  20. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  21. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  22. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  23. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  24. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  25. Reconèixer i descriure els codis deontològics i els principis ètics d'autoregulació de l'activitat publicitària.
  26. Reconèixer i distingir la tipologia professional i les funcions dels diferents subjectes que intervenen en l'activitat publicitària.
  27. Reconèixer i valorar l'impacte de l'actualitat informativa en la construcció de missatges publicitaris.
  28. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  29. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Tema 1.- La publicitat integrada en el procés de màrqueting.
										
											
										
											1.1.- Objectius de màrqueting i objectius de comunicació.
										
											
										
											1.2.- L'establiment d'objectius qualitatius i objectius quantitatius.
										
											
										
											1.3.- Players del sistema publicitari (anunciant, consumidor, agència, mitjans de comunicació).

 

Tema 2.- Classificació dels mitjans: convencionals i no convencionals.
										
											
										
											2.1.- Tècniques de comunicació que entrarien per classificació.
										
											
										
											2.2.- Anàlisi de dades d'inversió publicitària. Evolució i tendències.
										
											
										
											2.3.- Estacionalitat de la inversió.
										
											
										
											2.4.- Reflexió sobre les circumstàncies que han portat als canvis en els sistemes publicitaris.
										
											
										
											 
										
											
										
											Tema 3.- Tècniques de comunicació publicitaria. Aplicació en funció dels objectius de màrqueting. Motius d'aparició de noves tècniques. Els canvis en els sistemes publicitaris actuals.
										
											
										
											3.1.- Promoció
										
											
										
											3.2.- Màrqueting Relacional
										
											
										
											3.3.- Street màrqueting, dance màrqueting, ambient màrqueting
										
											
										
											3.4.- Branded Content
										
											
										
											3.5.- Cobranding, licensing
										
											
										
											3.6 - Product placement
3.7 - Marxandatge
 
 

Metodologia


MD1: Classes magistrals
MD2: Classes de resolució de problemes / casos / exercicis
MD4: Elaboració de treballs / informes MD5: Lectura d'articles / informes d'interès
MD6: Presentació oral de treballs
MD7: Tutories
MD8: Seminaris
MD11: Pràctiques d'aula
 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de teoria i seminaris 52,5 2,1 7, 9, 12
Tipus: Supervisades      
Tutoria 7,5 0,3 7, 9, 12
Tipus: Autònomes      
Fonts de documentació, lectures i treball 82,5 3,3 7, 9, 12

Avaluació

El sistema d'avaluació que se seguirà en l'assignatura és el següent:

 

    - Realització de treballs en grup (50%) sobre la qualificació final

 

    - Assistència seminaris (10%) sobre la qualificació final

 

    - Examen tipus test (40%) sobre la qualificació final

 

L'assistència als seminaris és de caràcter obligatori (mínim 80% assistència), i no és recuperable la seva realització ni assistència.

Per superar l'assignatura s'han d'aprovar tant el treball com l'examen, sense això no es fa mitjana.

L'alumne que desitgi millorar la nota de la primera convocatòria de l'examen haurà de preparar una bibliografia específica (a consultar amb l'equip docent). La nota definitiva seria l'última obtinguda, independentment que aquesta fos inferior a la primera.

 

Recuperació

En el cas de suspendre el treball en grup o algun dels seminaris, l'alumne haurà de rectificar aquells punts incorrectes i presentar-lo degudament millorat. En aquest cas, la nota màxima a obtenir en la recuperació seria d'aprovat (5 o 6).

Si l'alumne suspèn l'examen podrà presentar-se a la reavaluació, podent obtenir una nota màxima d'aprovat (5 o 6).

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificaciófinal d’aquesta assignatura serà 0.

En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un treball.

La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència Seminaris 10% 3,5 0,14 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 25, 26, 27
Examen 40% 2 0,08 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Treballs 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 27, 28, 29

Bibliografia

BIBILIOGRAFÍA OBLIGATORIA 

 

 

 

  

 

 

Els alumnes/as podran consultar les variacions de la bibliografia obligatòria al campus virtual al inici del període docent.



BIBLIOGRAFIA OPTATIVA

- Arnold, D. Cómo gestionar una marca. Ed. Parramón.

- Crainer, S. El verdadero poder de las marcas. Eresma & Celeste Ediciones.

- García Uceda, M. Las claves de la publicidad. Ed. ESIC.

- González Lobo, M.A. Curso de Publicidad. Eresma & Celeste Ediciones.

- Lane Keller, Kevin. Administración Estratégica de Marca. Branding. Ed. Pearson.

- Ortega, E. La comunicación publicitaria. Ed. Pirámide.

- Rodriguez del Bosque, I. Dirección Publicitaria. Editorial UOC 

Programari

No necessita un programari específic