Logo UAB
2022/2023

Teoria i Anàlisi de la Televisió

Codi: 103048 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 1
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 2
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Garcia Muñoz
Correu electrònic:
nuria.garcia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió lectora de l'anglès.

Objectius

Aquesta assignatura s'inclou en la matèria del grau Historia i Estètica de la comunicació audiovisual. Aquesta matèria la formen les següents assignatures de 6 crèdits ETCS cadascuna:

  • Història del cinema
  • Història de la ràdio i la televisió
  • Teoria i Anàlisi del film
  • Teoria i Anàlisi de la ràdio
  • Teoria i Anàlisi de la fotografia
  • Estudis visuals
  • Teoria i història de la comunicació interactiva

L'assignatura proporciona coneixements sobre la televisió (TDT i plataformes), especialment en la introducció als factors estructurals, tecnològics i estètics que defineixen els productes televisius i la relació amb les audiències. En aquest sentit, s'articulen també eines d'anàlisi i d'interpretació per als continguts televisius, dotant a l'alumnat de capacitat crítica per analitzar i crear continguts per les plataformes i TDT.  

 

Competències

    Comunicació Audiovisual
  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Contextualitzar els mitjans audiovisuals i la seva estètica des d'una dimensió històrica.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  4. Gestionar el temps de manera adequada.
  5. Identificar les interaccions entre la història, l'estètica i la comunicació audiovisual.

Continguts

1.-Context de la televisió contemporània.

Breu repàs contextualitzador de les principals característiques (tecnològiques, reguladores, culturals i socials) que defineixen i determinen la indústria televisiva del moment.

2.-Tendències de la televisió actual.

Anàlisi crítica de les tendències programàtiques actuals a nivell internacional, el fenòmen del global format trade i de la funció social de la televisió en la societat contemporània.

3.-El paper de les plataformes televisivas. 

Determinar les implicacions de les noves plataformes de distribució del senyal televisiu i, especialment, d'Internet en l'evolució social del mitjà. La irrupció de la Social TV.

4.-Aproximació als Television Studies.

Introducció a aquesta disciplina acadèmica, que aborda l'anàlisi crítica del mitjà televisiu, i determinar l'evolució dels seus estudis a l'era digital, especialment, per analitzar el nou rol del telespectador i usuari/a en l'era de les Xarxes Socials. 

5.-L'anàlisi televisiva: fonts, eines i models analítics.

Descripció dels principals mètodes i tècniques d'investigació per abordar l'anàlisi televisiva. Proposta, desenvolupament i aplicació d'un model propi. 

Metodologia

L'adquisició de coneixements i competències per part dels alumnes es durà a terme a través de diferents procediments metodològics que inclouen les classes magistrals a l'aula, excercicis d'anàlisi, debat i reflexió a partir de visionats i de material de lectura en els espais de l'aula i dels seminaris, i tutories. 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
CLASSES TEÒRIQUES 37,5 1,5 1, 5
SEMINARIS 15 0,6 1, 2, 4
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 7,5 0,3 1, 2
Tipus: Autònomes      
TREBALL AUTÒNOM 82,5 3,3 1, 2, 4

Avaluació

L'Avaluació consisteix en tres parts diferenciades:

  • Prova teòrica (30%)
  • Treball en grup (50%)
  • Seminaris i participació en els seminaris (20%)

Les tres parts de les que consta l'avaluació hauran de ser superades de forma independent per a poder fer la mitjana.  

Podran presentar-se a les proves de recuperació de l'examen teòric i del projecte els/les alumnes que tinguin una nota mínima de 3 i inferior a 5.  

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
PROVA TEÒRICA 30% 2,5 0,1 1, 5
SEMINARIS 20% 1 0,04 1
TREBALL 50% 4 0,16 1, 2, 3, 4

Bibliografia

Bibliografia bàsica

Beck, Daniel; Hellmueller, Lea; Aeschbacher, Nina (2012). "Factual Entertainment and Reality TV". En Communication Research Trends, vol. 31 (2), 4-27.

Bignelli, Jonathan (2004). An Introduction to Television Studies. London: Routledge.

Casetti, Francesco; Di Chio, Frederico (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.

Esser, Andrea (2012). "The format business: Franchising television content". En International Journal of Digital Television, vol. 4 (2), 141-158.

Gray, Jonathan; Lotz, Amanda (2012). Television Studies. Cambridge/Malden: Polity Press.

Grainge, Paul (ed.). Ephemral Media. Transitory Screen Culture from Television to YouTube. London: Palgrave Macmillan, British Film Institute.

Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, London: New York University Press.

Lotz, Amanda (2009). Beyond prime time: Television programming in the post-network era. New York: Routledge.

Navarro, Celina; Garcia-Muñoz, Nuria; Delgado, Matilde (2022). Local fiction series: the value of European Public Service Media (1990–2020). Medua, Culture & Society, 1-17. https://doi.org/10.1177/01634437211069972

Prado, Emili; Delgado, Matilde; García-Muñoz, Núria; Monclús, Belén; Navarro, Celina (2020). “General-television programming in Europe (UE5): Public versus commercial channels”. El profesional de la información, v.29, n. 2, e290204. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.04

Spigel, Lynn; Olsson, Jan (eds.) (2004). Television after TV. Essays on a medium in transition. Durham/London: Duke University Press.

Tay, Jinna; Turner, Graeme (2009). Television Studies after TV: Understanding Televisionin the Post-broadcast Era.London, New York: Routledge.

Vande Berg, Lea; Wenner, Lawrence; Gronbeck,Bruce (1998). Critical approaches to television. Boston/New York: Houghton Mifflin Company.

Van Dijck, José (2009). “Users like you? Theorizing agency in user-generated content”. En Media, Culture & Society, 31(1), 41-58.  https://doi.org/10.1177/0163443708098245

 

Al llarg de les classes es proporcionará bibliografia complementària i material audiovisual sobre els temes tractats.

Programari

Edició de text (Word o similar)
Presentacions (Powerpoint o similar)
Full de càlcul (Excel o similar)