Logo UAB
2022/2023

Pràcticum II

Codi: 103004 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Sandra Mateo Lozano
Correu electrònic:
sandra.mateo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d’ètica professional amb totes les seves accions.

Es recomana que tots els alumnes han d'estar vacunats segons indicacions UAB, de la mateixa manera que deuen de conèixer el codi de bones pràctiques.

És d´obligat compliment que l´estudiant obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d´iniciar les pràctiques. A mes hi haurà centres que requereixen una documentació específica que l´alumne haurà de fer entrega el primer dia de pràctiques o 15 dies abans de l´inici de les pràctiques. 

Hi haurà la possibilitat de poder realitzar les pràctiques de tarda o en algun periode  extraordinari. No tots els centres concertats amb la UAB ofereixen places de tarda o en periodes extraordinaris, en aquests casos, l´alumne s´haurà d´adaptar a l´oferta de places proposades per la facultat. No es podran fer pràctiques en centres no concertats per la UAB

Davant la situació pandèmica que atravessem, cal ser conscients que els diferents centres que col.laboren amb el grau, poden exigir la realització prèvia d’una PCR/prova d’antígens i/o la vacunació específica. El material de protecció en general son subministrats pel propi centre, però cal tenir present que no en tots els casos nomes en alguns casos, els costos d’aquestes proves i del material de protecció poden recaure sobre el propi alumne.

 

Objectius

L’assignatura PII es cursa durant el segon semestre del segon curs de fisioteràpia, i forma part del grup d'assignatures de formació bàsica. Constitueix, per tant, part de la base científica necessària per a la formació del graduat fisioterapeuta.

L'objectiu general de l'assignatura és veure a la pràctica conceptes ja estudiats en altres assignatures. Integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en totes les matèries, sota supervisió de fisioterapeutes qualificats.

Durant les pràctiques es duran a terme per part dels alumnes , totes aquelles competències professionals eficaces per tal d'obtenir una assistència integral a l'usuari.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Elaborar i emplenar de manera sistemàtica els registres de fisioteràpia
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Gestionar sistemes d'informació.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes
  • Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la cultura professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  • Resoldre problemes.
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar el codi deontològic de la professió.
  5. Aplicar les normes, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  6. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  7. Comunicar-se amb tots els membres de l'equip terapèutic.
  8. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  9. Derivar el pacient, quan escaigui, a un altre professional.
  10. Dissenyar, ensenyar i aconsellar sobre els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals i específicament en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgiques.
  11. Dur a terme els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la possible repercussió funcional, en els pacients/usuaris que s'assignin a l'estudiant en l'estada clínica.
  12. Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  13. Establir els criteris generals i específics de l'aplicació del tractament.
  14. Establir la periodicitat de la intervenció.
  15. Establir prioritats de tractament en funció dels problemes detectats.
  16. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  17. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  18. Gestionar sistemes d'informació.
  19. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  20. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  21. Identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionades amb l'atenció de fisioteràpia.
  22. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  23. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  24. Interpretar les prescripcions facultatives.
  25. Orientar les activitats i el mode d'actuació en relació amb els pacients/usuaris, del personal no sanitari i subaltern.
  26. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  27. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  28. Preparar l'entorn en el qual es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable.
  29. Preveure les necessitats de material i aparells.
  30. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  31. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  32. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  33. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  34. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  35. Raonar amb sentit crític.
  36. Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  37. Registrar de manera adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe d'alta de fisioteràpia, en funció de l'especialitat clínica.
  38. Resoldre problemes.
  39. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  40. Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  41. Treballar en equip.
  42. Utilitzar una comunicació efectiva adequada per facilitar la interacció entre el fisioterapeuta, el pacient i la seva família.
  43. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  44. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

La realització de les pràctiques clíniques donen a l’alumne l’oportunitat  de integrar els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en les matèries, en un àmbit professional real. D’aquesta manera podrà aplicar les diferents tècniques a casos clínics concrets, així com, participar a la prevenció i promoció de la salut.

L'alumne assistirà diàriament al centre de pràctiques i sota supervisió d'un fisioterapeuta " tutor" aplicarà diferents tècniques de valoració i tractament depenent dels casos clínics.

El centres on es realitzaran les estades clíniques corresponen a centres de medicina física i rehabilitació amb convenis concertats vigents.

L'assignació de centre de pràctiques es farà segons els procediments establerts per la facultat.

 

Metodologia

Elaboració de treball:  l’alumne individualment elaborarà  un dietari de l’activitat realitzada durant les estades clíniques. 

Docència pràctica realitzada a centres sanitaris en grups reduïts . Les activitats estaran guiades per professionals externs i tutoritzats per professorat de la universitat

Abans de l'inici de les estades clíniques el coordinador de l'assignatura farà una presentació dels centres de pràctiques i explicarà metodologia i normativa durant les pràctiques

L´estudiant no podrà realitzar les pràctiques al mateix centre que el Pràcticum I. En el cas que es produeixi serà el coordinador qui adjudiqui el centre de pràctiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) 150 6 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 21, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 42

Avaluació

 

Avaluació durant les pràctiques en el centre assistencial: el tutor de pràctiques valorarà les habilitats clíniques de l'alumne, mitjançant un qüestionari lliurat per la universitat .  70% de la nota final     

Registre narratiu. Carpeta de treball: l'alumne haurà de presentar un cas clínic de les estades clíniques. 30% de la nota final. S'avaluarà:

     - Coherència

     - Contingut, redacció correcta y utilització de vocabulari científic.

     - Presentació

Tot s'avaluarà sobre 10 punts

Una vegada superats els mòduls, aquests no podran ser objecte d’una nova avaluació.

És necessari aprovar cada una de les parts de l'assignatura amb una nota mínima de 5 per tal de fer mitjana i superar l’assignatura.

L’ASSISTÈNCIA de les ESTADES CLÍNIQUES és OBLIGATÒRIA. S’haurà de justificar qualsevol falta d’assistència.

L’alumne que no assisteixi a les pràctiques i/o no entregui el treball, tindrà la qualificació de no avaluable.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44
Registre narratiu. Carpeta de treball 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44

Bibliografia

Daniel & Worthingham. Técnicas de Balance muscular. 9a. Ed. Madrid: Elsevier Saunders. 2014 (Format paper i digital)

Kendall. Músculos: pruebas y funciones. Barcelona: Jims. 1985

Daniel & Worthingham. Técnicas de Balance muscular. 9a. Ed. Madrid: Elsevier Saunders. 2014 (Format paper i digital)

Kapandji IA. Cuadernos de fisiologia articular vol.I, II, III. Barcelona: Ed. Masson. 1982

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed. Masson. 2014. (Format paper i digital)

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed Masson. 2014 (Format paper i digital)

Rodrigo C, Miralles M. Biomecánica clínica de los tejidos y las articulaciones del aparato locomotor. Barcelona: Ed. Masson. 2005

Gallego T. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Colección Panamericana de fisioterapia.  (Format paper 2007 i digital 2012)

Hoppenfeld S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. Ed: Maual Moderno 1979

Buckup K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona: Elsevier Masson. 2014

Xardez Y. Vademecum de kinesioterapia. Barcelona: Ed. El Ateneo. 2010

Piedrola G et al. Medicina preventiva y salud pública. Barcelona: Masson Salvat. 2016 (Format paper i digital)

Martin Zurro A, Cano JF. Atención primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Barcelona: Doyma. 2008

Llor B. Ciencias psicosociales aplicadas a la salud. Ed. Interamericana. 1995

Krueger D. Psicología de la rehabilitación. Ed. Herder. 1988

Programari

No hi ha programari específic.