Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 2 | 2 |
És recomanable tenir els coneixements assolits d'Anatomia i Fisiologia de l’aparell locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biofísica, Patologia humana i Avaluació instrumental en fisioteràpia de l'aparell locomotor.
Els objectius de l'assignatura es centren en que l'alumne sigui capaç de:
-Desenvolupar els coneixements adquirits en assignatures prèvies a l’àmbit clínic del tractament de patologies de l’aparell locomotor.
-Realitzar una valoració funcional del pacient amb disfuncions mecàniques de l’aparell locomotor, elaborar un diagnòstic fisioterapèutic, establir uns objectius terapèutics i plantejar un tractament.
-Donar un enfoc global en les diferents disfuncions mecàniques de l'aparell locomotor relacionades amb l'extremitat inferior.
-Aplicar les diferents tècniques de fisioteràpia i ser capaç d’analitzar, adaptar i controlar els resultats.
-Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema múscul esquelètic.
TEMA 1 : GENERALITATS DE L'ASSIGNATURA.(Christian Fernàndez)
Presentació del programa. Fonaments i conceptes de la disciplina visió de conjunt de la matèria. Objectius que es proposen. Tipus d’avaluació, seminaris. Presentació professorat i bibliografia.
TEMA 2. VALORACIÓ GLOBAL EN LES DISFUNCIONS MECÀNIQUES DE L'EXTREMITAT .(Christian Fernàndez)
Establiment d'un pla assistencial: Repàs de la història clínica en les disfuncions mecàniques de l'aparell locomotor, anamnesis, valoració mecànica lesional, hipòtesis de diagnòstic diferencial. Exploració i valoració global de la EEII. Sistemes de Banderes. Conceptes de l'abordatge global en el tractament i principis generals de biomecànica.
TEMA 3. FISIOTERÀPIA EN PATOLOGIA TRAUMÁTICA DE L'EXTREMITAT INFERIOR: GENERALITATS. (Christian Fernàndez)
Tractament general de les fractures (obertes,tancades, quirúrgiques, no quirúrgiques). Tendinopaties i lesions musculars.
TEMA 4. FISIOTERÀPIA EN LA DISFUNCIÓ I PATOLOGIA DE MALUC I PELVIS (Christian Fernàndez)
Principis de biomecànica, mecanisme lesional, tractament de fisioteràpia i consideracions de les fractures de pelvis i de maluc.
Principis de biomecànica, mecanisme lesional, tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals patologies ortopèdiques i degeneratives (labrum, coxartrosi, artroplàsties, osteosíntesi, pubalgies).
TEMA 5. FISIOTERÀPIA EN LA DISFUNCIÓ I PATOLOGIA DE GENOLL Christian Fernàndez/Manuel Moreno)
Principis de biomecànica, mecanisme lesional, tractament de fisioteràpia i consideracions de les fractures de genoll.
Principis de biomecànica, mecanisme lesional, tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals patologies ortopèdiques i degeneratives.
Principis de biomecànica, mecanisme lesional, tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals lesions lligamentoses (lligaments laterals i encreuats), meniscals i tendinoses.
TEMA 6. FISIOTERÀPIA EN LA DISFUNCIÓ I PATOLOGIA DE TURMELL I PEU (Manuel Moreno)
Principis de biomecànica, mecanisme lesional, tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals fractures de turmell i peu.
Principis de biomecànica, mecanisme lesional, tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals lesions lligamentoses i tendinoses.
Estudi dinàmic de la marxa i ortesis plantars.
SEMINARIS PRÀCTICS: PLAB
SEMINARI I - Exploració i valoració global del pacient amb disfuncions mecàniques de l'extremitat inferior.
SEMINARI II – Treball muscular i propioceptiu de la EEII. Material i mètodes bàsics per a la rehabilitació (gomes, bossu, fitball, plats inestables, manuelles, crosses, pilotes...).
SEMINARI III – Tècniques de teràpia manual de la EEII en les diferents complicacions: rigidesa, edema, cicatriu, espasme...
SEMINARI IV - Embenats funcionals de la EEII.
SEMINARI V – Planificació de tractaments i casos clínics. Elaboració d’un programa segons estadi de la patologia.
Classes teòrico-pràctiques i seminaris pràctics (veure continguts). Realització d'un treball de recerca individual i/o en grup. Degut als aconteixements sobre la COVID-19, les classes teòriques segurament es duran a terme de forma online. Es podran fer en directe o bé el professor podrà deixar la class penjada al campus virtual per a que l'alumne la pugui visualitzar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 18 | 0,72 | 2, 10, 14, 15, 21, 23, 29, 30 |
TEORIA (TE) | 27 | 1,08 | 4, 5, 8, 16, 20, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 0 | 0 | 15, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 33 | 1,32 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 30, 31 |
ESTUDI PERSONAL | 40 | 1,6 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 20, 21, 23, 29, 30 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 30 | 1,2 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 20, 30 |
Avaluació
L'avaluació FINAL de l'assignatura constarà de: examen tipus test i/o de seleció múltiple. També podrà haver-hi preguntes escrites dels continguts impartits a les classes teòriques i dels temes tractats als seminaris.
Avaluació dels seminaris especialitzats: examem pràctic l'estudiant demostrarà la realització de vàries tècniques de tractament de fisioteràpia. En cas de no poder examen presencial es podrà fer un examen escrit on s'hagi de contestar alguna pregunta sobre casos clínics o bé una presentació en vídeo.
Presentació d'un treball a partir de recerca bibliogràfica i exposició oral a classe (l'exposició oral es farà de forma online i no puntua).
El percentatge de cada part a la nota final de l'assignatura serà: 45% nota de l'examen tipus test, 35% nota de l'examen pràctic, 20% nota de presentació de recerca de treball científic. L'assistència als seminaris pràctics és obligatòria.
Per aplicar-se aquests percentatges és imprescindible tenir un mínim de 5.00 a l'examen tipus test i a l'examen pràctic. I no tenir una puntuació de 0,00 en el treball de recerca.
La qualificació final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal, a l'escala 0-10 i amb l'equivalència qualitativa d'acord amb els criteris de la UAB, de suspens, aprovat, notable i excel·lent (amb l'opció d'assolir la qualificació de Matrícula d'Honor).
Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable (Art 116.8.)
El procediment de revisió de les proves s'ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual, prèvia sol·licitud per escrit en els terminis establerts.
Els alumnes que no hagin superat l'assignatura/mòdul per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a un examen de recuperació.
L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:
El 45% de la nota final serà de prova escrita:
Test multi resposta 40 preguntes. Cada pregunta contestada correctament es valorarà amb 1 punt. Les preguntes contestades erròniament restaran 0,33 punts. Les preguntes no contestades no restaran punts.
El 35% de la nota final serà d’examen pràctic on es realitzaran vàries tècniques de tractament: Es valoraran els coneixements teòrics, l'aplicació de la tècnica i la comunicació amb la pacient.
El 20% de la nota final serà de treball de recerca: El plagi està totalment penalitzat amb la suspensió del treball.Es considerarà plagi a partir del 15% segons l'aplicatiu de la UAB.
Treball de recerca individual i en grup. Es valorarà el treball de recerca amb nota individual. El 80% de la nota serà de la part del treball entregada i el 20% vindrà donada per la valoració que farà cada membre del grup dels seus companys.
Art 116.8. Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignaturacom a no avaluable.
Assistència a classe:
- Classes tèoriques. L'assistència no és obligatoria però si altament recomanable ja que és durant aquestes classes que es treballaràn els exercicis d'avaluació continuada.
- Classes pràctiques. L'assistència és obligatoria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant médic). Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura, sempre i quan aquestes no superin el 20% del total.
En cas de circumstàncies excepcionals que no permetin l'assistència presencial a les classes, es faràn servir les plataformes digitals (TEAMS, ZOOM,..). En el cas de les classes pràctiques i dels seminaris de casos clínics, l'assistència serà obligatòria en els mateixos termes que si fos presencial (100%)ies farà mitjançant la connexió a les diferents plataformes seguint indicacions de l'Equip docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d'elecció múltiple | 45% | 1 | 0,04 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 20, 30 |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectiva i estructurada | 35% | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 19, 23, 25, 29, 30 |
Entrega d'informes/ treballs escrits | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 11, 12, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Llibres
Sobotta. Atlas de anatomía humana. 23edición. Ed Panamericana.; 2019.
Cael. Anatomía Funcional. Estructura, función y palpación del aparato locomotor para terapeutas mauales. Ed. Panamericaca 2013
Patton & Thibodeau. Anatomía y fisiología.8 edición. Ed Elsevier; 2013.
A. I. Kapandji. Fisiología articular. 6 edición. Ed Panamericana; 2012.
Paoletti, Serge. Las fascias. El papel de los tejidos en la mecánica humana. 1 edición. Ed Paidotribo; 2019.
Buckup & Buckup. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular: Exploraciones, signos y síntomas. 5 edición. Ed Elsevier Masson; 2014.
Bernhard Ehmer. Fisioterapia en ortopedia y traumatologia. 2 Edición. Ed Mcgraw-hill; 2005.
Yves Xhardez.Vademecum de kinesioterapia y de reeducacion funcional. 5 edición. Ed El Ateneo; 2012.
Herbert Frisch. Método de exploración del aparato locomotor y de la postura: diagnóstico a través de la terapia manual. 1a edición. Ed Paidotribo; 2005.
C. Génot, Henri Neiger (†), A. Leroy, G. Pierron, M. Dufour, G. Péninou, J. M. Dupré. Kinesioterapia Tomo 1
Principios. Miembros inferiores. Evaluaciones. Técnicas pasivas y activas del aparato locomotor. 1 edición. Ed. Médica Panamericana; 1988.
Kendall, F. Músculos: pruebas y funciones. Postura y dolors. 5 edición. Ed Marbán; 2007.
Christy Cael. Anatomía Funcional. Estructura, función y palpación para terapeutas manuales. EdPanamericana; 2013
Esther Díaz Mohedo. Manual de Fisioterapia en Traumatología. Ed. Elsevier; 2015
O. Mayoral. I. Salvat.Fisioterapia Invasiva del Síndrome de Dolor Miofascial. Manual de punción seca de puntos gatillo. Ed Panamericana; 2017
J. Seco Calvo. Fisioterapia en Especialidades Clínicas. Ed. Panamericana 2016
Revistes científiques
- Journal of Physiotherapy (AUS): http://www.journalofphysiotherapy.com/
- Physiotherapy (CAN): http://www.physiotherapyjournal.com/
- Physicaltherapy (USA): https://academic.oup.com/ptj
- The american journal of sports medicine (USA): http://journals.sagepub.com/home/ajs
- British journal sports medicine (GRB): http://bjsm.bmj.com/
- Kinesitherapie (FRA): https://www.journals.elsevier.com/kinesitherapie-la-revue/
- Kinesitherapie scientifique (FRA): https://www.ks-mag.com/
Guies de Pràctica Clínica
CADERA
GENOLL
PEU
no cal programari específic