Logo UAB
2022/2023

Tècniques Terapèutiques en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor

Codi: 102979 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
María Concepción Delgado Sierra
Correu electrònic:
mariaconcepcion.delgado@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Alejandro Ginés Puertas
Jon Alexis Latorre Leal

Prerequisits

No hi ha prerequisits de matrícula.

L’equip docent recomana haver cursat i assolit les següents assignatures: Anatomia Humana I i II, Funció del Cos Humà, Biofísica i Biomecànica, Fonaments de Fisioteràpia, Metodologia Científica, Conceptes Clínics Patològics i Avaluació Clínica i Instrumental en Fisioteràpia de l’Aparell Locomotor.

 

Objectius

L’assignatura es programa al segon curs del Grau de Fisioteràpia i forma part del grup de les assignatures de Fisioteràpia de l’Aparell Locomotor. Constitueix part de la base de la formació en mètodes i procediments fisioterapèutics.

Els objectius de l'assignatura són:

-       Conèixer les tècniques, mètodes, procediments i actuacions fisoterapèutiques encaminades a la pràctica clínica.

-       Integrar els coneixements adquirits de fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l’àmbit hospitalari, extrahospitalari i de l’atenció primària i comunitària.

-       Identificar i definir quins són els objectius plausibles del tractament fisioterapèutic. 

-       Aprendre a planificar el tractament de fisioteràpia en les alteracions de l'aparell locomotor en base als objectius que es volen assolir.

-       Adquirir els valors ètics i professionals necessaris per a la pràctica clínica.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar i sintetitzar.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions de la fisioteràpia en les diferents especialitats clíniques que tracten les afeccions de l'aparell locomotor.
  5. Aplicar mètodes específics d'intervenció de fisioteràpia per promoure hàbits de vida saludables, en relació amb l'aparell locomotor, a través de l'educació per a la salut.
  6. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  7. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic en alteracions de l'aparell locomotor.
  8. Descriure i analitzar el moviment humà.
  9. Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions del sistema musculoesquelètic.
  10. Descriure i aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació de l'aparell locomotor i la seva possible repercussió funcional.
  11. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  12. Descriure les guies de bona pràctica clínica aplicades a les alteracions de l'aparell locomotor.
  13. Enumerar els diferents tipus de material i aparells que cal utilitzar en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  14. Establir hipòtesis diagnòstiques de fisioteràpia a través de casos clínics amb alteracions del sistema musculoesquelètic.
  15. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  16. Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia en les alteracions de l'aparell locomotor.
  17. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  18. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Localitzar mitjançant la palpació en superfície els diferents músculs.
  21. Organitzar i planificar.
  22. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  23. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  24. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  25. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  26. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  27. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  28. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  29. Raonar amb sentit crític.
  30. Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema musculoesquelètic.
  31. Resoldre problemes.
  32. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  33. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

 

Conceptes bàsics i habilitats tècniques necessàries per a una correcta realització del tractament de fisioteràpia.

 BLOC 1: L’Exercici Terapèutic i Tècniques Manuals.

-       Presentació de l'assignatura.

-       Cinesiteràpia. 

-       Mecanoteràpia, Suspensoteràpia i Politxoteràpia. 

-       Entrenament muscular.

-       Reentrenament de la capacitat aeròbica.

-       Estiraments miotendinosos. 

-       Reeducació propioceptiva. 

-       Massoteràpia.

 

BLOC 2: Els Agents Físics.

-       Electroteràpia de baixa, mitja i alta freqüència. 

-       Fototeràpia

-       Termoteràpia superficial: teràpia per fred i teràpia per calor. 

-       Termoteràpia profunda. 

-       Hidroteràpia. 

 

Metodologia

La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.

Tant a les classes teòriques com a les classes pràctiques es demanarà la participació activa dels estudiants.

Respecte a la documentació proporcionada pels docents, els apunts de les classes només es penjaran al campus virtual si les classes teòriques assoleixin un mínim de 50% de presencialitat, sense perjudici de proporcionar als alumnes la billiografia bàsica  i el material complementari per tal de poder estudiar els temes donats a classe.

Serà requisit per a la realització de les classes pràctiques:

- Que l'estudiant vesteixi roba comoda que faciliti l'aplicació de les tècniques a treballar en cada classe. 

- Que cada estudiant porti un llençol per a la llitera i una tovallola. 

- Que l'estudiant compleixi amb les normes d'higiene pròpies del professional sanitari que s'explicaràn  el primer dia de classe.

 

Queda totalment prohibit fer gravacions d'imatge o enregistraments d'audio durant les classes tant teòriques com a les pràctiques, sense l'autorització prèvia  del professor.

 Queda totalment prohibit l'ús del material gráfic o apunts proporcionats pels professors fora de les plataformes de moodle de UAB i que no sigui amb la finalitat pròpia de l'estudi de l'assignatura per part de l'alumne. En cas que es detecti l'ús inadequat d'aquest material, es pendràn les mesures adients.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 16 0,64 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 23, 29, 30, 31
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 23, 25, 29, 30, 32, 33
TEORIA (TE) 24 0,96 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 21, 25, 29, 30, 33
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS 27 1,08 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / ELABORACIÓ DE TREBALLS/ INFORMES D'INTERÉS. 73 2,92 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 25, 28, 29, 30, 32

Avaluació

 L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:

El 25% de la nota final serà l'avaluació continuada (nota mínima per aprovar un 5):

- Prova d'avaluació autèntica de l'informe escrit del treball d'investigació (15%)  Aquesta avaluació es farà mitjançant un informe escrit del treball d'investigació en referència a les Tècniques de Fisioterapia del temari de l'assignatura i/o temes relacionats amb temari de l'assignatura. També forma part de l'avaluació l'entrega de lectura crítica d'articles que formaran part de l'informe escrit final del treball d'investigació (individual i grupal).

- Avaluació oral del treball d'investigació mitjançant prova estructurada (5%). Presentació oral del treball d'investigació amb suport multimèdia i posterior defensa del treball davant la classe i els docents.

- Avaluació de l'Assistència i Participació activa a classe mitjançant exercicis d'avaluació continuada (casos pràctics, proves escrites objectives de selecció d'ítems de selecció múltiple o proves escrites objectives de selecció d'ítems de resposta alterna, entre d'altres activitats) (5%). Es farà una prova final mitjançant una prova d’avaluació per escrit d’un supòsit pràctic. La nota mínima per aprovar és 5

 

 El 45% de la nota final serà l'avaluació escritateòrica:

- Prova final escrita objectiva de selecció d'ítems d'elecció múltiple .Aquest examen avaluarà tot el temari impartit de Teoría. Si l'estudiant l'aprova quedarà exempt de de presentar-se a l'examen de recuperació de juny. La prova consta de 40 preguntes de resposta múltimple amb 4 possibles respostes per pregunta de les quals 1 és correcta. Les preguntes incorrectes descompten  0.25. Les preguntes no contestades no puntuen. La nota mínima per aprovar és un 5.

Prova de recuperació escrita (Teoría). La prova consta de 40 preguntes de resposta múltimple amb 4 possibles respostes per pregunta de les quals 1 és correcta. Les preguntes incorrectes descompten 0.25. Les preguntes no contestades no puntuen. La nota mínima per aprovar és un 5. La nota màxima (i que serà la que es tindrà en compte per fer el cálcul de la nota) serà d'un 7, independement   de que la nota assolida en aquest exàmen sigui superior a un 7.

Aquest examens seràn presencials, En cas de circumstàncies excepcionals que no ho permetin, es farà aquesta avaluació mitjançant plataformes virtuals (qüestionaris moodle, google forms,..)

 

 El 30% de la nota final serà l'avaluació pràctica 

 - Prova d'avaluació clínica i estructurada.  L'alumne haurà de realitzar correctament 3 procediments de les habilitats clíniques treballades als seminaris pràctics. Es valorarà un raonament oral que justifiqui els diferents passos dels procediments executats. Serà avaluat el paper, com a fisioterapeuta,  que interpreti l'alumne durant la prova. La nota mínima per aprovar és un 5.

 - Prova final de Recuperació de les Pràctiques. Els estudiants  que no hagin superat l'examen de pràctiques podran optar a una prova final de recuperació de Pràctiques. La nota mínima per aprovar és un 5.

Les proves es faràn de forma presencial. En cas de circumstàncies excepcionals que no ho permetin, l'Equip docent valorarà la possibilitat de fer-les mitjançant proves avaluatives escrites de supòsits pràctics mitjançant plataformes virtuals (qüestionaris moodle, google forms,..) i/o entrega de treballs relacionats amb els continguts pràctics.

 

 Les convocatòries d'examen i de revisió d'examen (dia, hora, aula, etc... ) s'anunciaran a través del campus virtual de la UAB. El procediment de revisió de les proves s'ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual amb l'estudiant. Un cop realitzada l'Avaluació Final l'alumne també podrà demanar revisió de totes les proves realitzades durant l'assignatura.

 

Es consideren com a criteris per assignar la qualificació de NO AVALUABLE els següents:

- No presentar-se a alguna de les proves d'avaluació (contínua, escrita teòrica (final i recuperació) o pràctica (avaluació clínica estructurada i recuperació)).

- Faltarmés del 30% de les classes pràctiques.

                                                                                                                                                             

Assistència a classe:

- Classes tèoriques. L'assistència no és obligatoria però si altament recomanable ja que és durant aquestes classes que es treballaràn els exercicis d'avaluació continuada.

- Seminaris de casos clínics. L'assistència és obligatòria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant médic). Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura 

Classes pràctiques. L'assistència és obligatoria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant médic). Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura, sempre i quan aquestes no superin el 30% del total.   

En cas de circumstàncies excepcionals que no permetin l'assistència presencial a les classes, es faràn servir les  plataformes digitals (TEAMS, ZOOM,..). En el cas de les classes pràctiques i dels seminaris de casos clínics, l'assistència serà obligatòria en els mateixos termes que si fos presencial (100%)i es farà mitjançant la connexió a les diferents plataformes seguint indicacions de l'Equip docent.

  

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe. Avaluació teòrica escrita i pràctica de casos clínics 5% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 23, 25, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica i estructurada. 30% 1 0,04 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 23, 29, 30, 31
Avaluació escrita teòrica mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple. 45% 1 0,04 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 30
Entrega de treballs escrits. 15% 1 0,04 2, 3, 9, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 33
Presentació oral i defensa oral del treball d'investigació mitjançant proves estructurades. 5% 1 0,04 1, 2, 3, 6, 9, 15, 17, 19, 21, 22, 25, 26, 28, 29, 33

Bibliografia

 

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA::

 

 BLOC 1: L’Exercici Terapèutic i Tècniques Manuals.

-    Fernández C, Melián A. Cinesiterapia. Bases Fisiológicas y Aplicación Práctica. 2ª ed. Elsevier España S.L.; 2019.

-    Brody L, Hall C. Therapeutic Exercise. Wolters Kluwer. 2017

-    Aramburu C, Igual C, Muñoz E.  Fisioterapia General: Cinesiterapia. Madrid: Síntesis; 1996.

-    Adler Beckers B. La Facilitación Neuromuscular Propioceptiva en la Práctica.  Editorial Médica Panamericana S.A.; 2012.

-    Tarantino F. Entrenamiento Propioceptivo. Principios en el diseño de ejercicios y guias prácticas (inclou versió digital). Editorial Panamericana; 2017

-    Cano de la Cuerda R, Martinez Piedrola RM, Mangolarre Page JC. Control y Aprendiaje Motor (inclou versió digital). Panamericana; 2017

-    Geoffroy C. Guía Práctica de los Estiramientos. Badalona: Ed. Paidotribo; 2011.

-    Ylinen J. Estiramientos terapéuticos. Barcelona: Elsevier Masson;2009.

-    Casanova E. et al. Manual d’activitat física en Atenció Primaria. BCN. Departament de Salut-ICS; 2009.

-    Martínez J. Poleas y suspensiones en la actividad física y fisioterapia. Madrid: Aran; 2008.

-    Pescatello L, American College of Sports Medicine. ACSM's guidelines for exercise testing and prescrition. 10th edition. Philadelphia: Wolters Kluwer/ Lippincott Williams & Wilkins Health. 2017

-    Coburn J, Malek M. Manual NSCA. Fundamentos del Entrenamiento Personal. 2ª ed. Paidotribo; 2016

-    Haff G, Triplett N. Principios del Entrenamiento de la Fuerza y del Acondicionamiento Físico. 4ªed. Paidotribo. 2017

-    Vilar E, Sureda S.  Fisioterapia del aparato locomotor. Madrid: McGraw-Hill; 2005.

-    Torres M, Salvat I. Guía de Masoterapia para Fisioterapeutas. Ed. Panamericana, Madrid; 2006.

-    Fritz S, Fritz L. Mosby's Fundamentals of Therapeutic Massage. 7ª ed. Elsevier. 2020

-    Fritz S, Fritz L. Mosby's Essential Sciences for Therapeutic Massage. Anatomy, Physiology, Biomechanics and Pathology. 6ª ed. Elsevier. 2020

-    Clay J, Allen L, Pounds D. Basic Clinical Massage Therapy.Integrating Anatomy and Treatment. Wolters Kluwer. 2015

-    Vazquez Gallego J. Manual del Profesional del Masaje. Paidotribo; 2009

-    Alcántara S, Hernández MA, et al. Fundamentos de fisioterapia. Madrid: Síntesis; 2000.

-    Génot C, Neiger H, Leroy A et al.  Kinesioterapia. Volúmenes I y II. Buenos Aires: Panamericana; 1989.  

-    Laurelle C, Charles C. Mécanothérapie pratique. París: Frison-Roche: 1996.

 

 

BLOC 2: Els agents físics.

-    Albornoz Cabello M, Maya Martín J, Toledo Marhuenda JV. Electroterapia práctica. Avances en investigación clínica. Barcelona: Elsevier; 2016.

-    Cameron MC. Agentes físicos en rehabilitación. De la investigación a la práctica. 5ª edición. Barcelona: Elsevier;2018.

-    Rodríguez Martín JM. Electroterapia en Fisioterapia (inclou versió digital). 3ª edición. Madrid: Panamericana SA; 2014.

-    Watson T, Nussbaum E. Electrophysical Agents. Evidence-based Practice. 13 ed. Elsevier;2020

-    Crépon F. Electrotherapie et Physiotherapie. Applications en Reeducation et readaptation. Elsevier; 2012

-    Banacloy E, Barrios F. Diatermia capacitiva y resistiva. La excelencia en fisioterapia. AIDCR. 2018

-    Aramburu de Vega C, Muñoz E, Igual C. Electroterapia,  Termoterapia  e  Hidroterapia. Madrid: Síntesis; 2003.

-    Plaja J.  Analgesia por medios físicos. Madrid: Mc Graw-Hill-Interamericana; 2002.
 
 
RECURSOS ONLINE
 
-    Bases de dades de Fisioteràpia;
 
     - PEDro: https://www.pedro.org.au/spanish/
 
     - PubMed: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
 
     - Cochrane Library: https://www.cochranelibrary.com/
 
     - Enfispo: http://alfama.sim.ucm.es/isishtm/enfispo/
 
-    Servei de Bibliotecas. UABhttps://www.uab.cat/web/guias-tematicas/fisioterapia/bases-de-datos-fisioterapia-1345805824420.html
 
-    Xarxes socials /grups d'investigació i divulgació (facebook, blogs,...)
 
     - Pain Decoded: https://www.facebook.com/PAINdecoded/
 
     - Educando en movimiento. EA FisioRehab: https://www.facebook.com/eafisiorehab
 
     - Physio Network Español: https://www.facebook.com/PhysioNetworkEspanol/
 
   
 
 TREBALL D'EVIDÈNCIA CIENTÍFICA:
  • Guía práctica de lectura crítica de artículos científicos originales en Ciencias de la Salud. 2012.  http://www.ingesa.msss i.gob.es/estadEstudios/documPublica/internet/pdf/Guia_practica_de_lectura.pdf

 
 
 
 

 

 

Programari

Pel desenvolupament d'aquesta assignatura, no és necessari un programari específic.