Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OT | 3 | 2 |
És recomanable disposar de coneixements d’anatomia i fisiologia de l’aparell uroginecològic i de la musculatura de la paret abdominal.
"L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accès per raó dels aprenentatges als serveis assistencials.També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions".
L’assignatura és una optativa del tercer curs del Grau de Fisioteràpia i forma part de la formació específica uroginecològica. Constitueix part de la base de la formació en mètodes i procediments fisioterapèutics.
Els objectius generals són:
Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic en alteracions de l'aparell uroginecològic.
Conèixer la avaluació fisioterapéutica i conèixer els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats a la terapèutica clínica.
Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic en alteracions de l'aparell uroginecològic.
Integrar els valors ètics i professionals, els coneixements, habilitats i actituds pròpies de la fisioteràpia, per resoldre casos clínics concrets, en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària, i privada.
Teoria
BLOC 1
- Anatomia i Fisiologia del compartiment abdomino-pelvià (Elena Montiel)
- Biomecànica i Fisiologia del compartiment abdomino-pelvià (Elena Montiel)
- Introducció a la Reeducació abdomino-pelviana (Yolanda Castellano)
- Evidències actuals sobre el funcionament compartiment abdomino-pelvià (Elena Montiel)
BLOC 2
- Neurofisiología micció (Yolanda Castellano)
- Neurofisiología defecació (Yolanda Castellano)
- Disfuncions del sòl pelvià ( 2 parts) (Yolanda Castellano)
- Definició ,classificació i tipus de disfuncions miccionals(Yolanda Castellano)
- Definició , classificació i tipus de disfuncions anorectals (Yolanda Castellano)
- Definició , classificació i tipus de prolapses(Yolanda Castellano)
- Definició, classificació i tipus de disfuncions sexuals. (Yolanda Castellano)
- Definció i classificació i tipus de dolor pèlvic.(Yolanda Castellano)
BLOC 3:
- Rol fisioterapeuta (Elena Montiel)
- Mètodes d’avaluació:anamnesi, exploració física,qüestonaris,calendaris miccionals,pad-test….(Elena Montiel)
- Descripció de les diferents tècniques de tractament fisioterapèutic, educaciò sanitària i canvis conductuals-(Elena Montiel)
- Descripció dels diferents materials i tècniques instrumentals en el tt de disfuncions pèlviques. (Elena Montiel)
BLOC 4
- Obstetricia: paper del fisioterapeuta en el pre-part i part. (Yolanda Castellano)
- Postpart: paper del fisioterapeuta en el post-part. (Yolanda Castellano)
- Diagnòstic i Tractament de les diferents disfuncions del sòl pelvià. (Yolanda Castellano)
- Factors etiològics de disfunció perineal (anàlisi i prevenció) (Elena Montiel)
SEMINARIS
- Taller pràctic d’Exploració i reeducació abdomino-pelviana(Yolanda Castellano)
- Taller teòrico- pràctic de disseny HC amb casos clinics simulats ( Role-playing grupal) (Elena Montiel)
- Taller pràctic de diferents materials de tractament del sòl pelvià (Elena Montiel)
- Taller pràctic de Neuromodulaciótibial posterior (Elena Montiel)
- Taller pràctic de Gimnasia Abdominal Hipopressiva (Elena Montiel)
- Taller pràctic d’Estabilització lumbo-pèlvica (Elena Montiel)
- Taller pràctic de preparació maternal (Yolanda Castellano)
- Taller pràctic de Teràpia Manual Externa Sòl pelvià (Yolanda Castellano)
- Taller pràctic de Dismenorrea ,Síndrome premenstrual i tècniques específiques (Yolanda Castellano)
La docència es basa en classes teòriques magistrals amb suport d’imatges ,classes pràctiques per a l’ensenyament de tècniques específiques.
Si la situació la requereix es faran classes virtuals i/o amb videos per l'ensenyament de tècniques específiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 16 | 0,64 | 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
TEORIA (TE) | 29 | 1,16 | 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 38 | 1,52 | 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21 |
ESTUDI PERSONAL | 29 | 1,16 | 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 35 | 1,4 | 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21 |
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 2 | 0,08 | 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21 |
Prova escrita: Prova Objectiva amb ítems d'el·leció múltiple amb un pes global del 50% ( presencial)
4 opcions per pregunta, de les quals 1 és correcta.
Cada pregunta contestada correctament es valorarà amb 1 punt.
Les preguntes contestades erròniament restaran - 0,33 punts.
Les preguntes no contestades no restaran punts
Les preguntes versen tant del temari teòric com pràctic.
S'aprova amb un 5.
Prova Oral estructurada associada a la presentació d'un treball Oral amb un pes global 50% ( presencial/ escrit en format pdf o word)
S'aprova amb un 5.
Exercici d'avaluació continuada associats als seminaris amb activitats grupals a classe teòrica sota supervisió del professor.
De la realització del treball s'avaluarà:
1. La coherència en la resolució dels casos clínics
2. L'adequació del contingut als Temes de treball
3. Capacitat crítica
4. La capacitat de síntesi
5. Segueix normes de codi ètic i utilitza un llenguatge respectuós, no sexista i professional.
6. La utilització de les fonts bibliogràfiques:
- Hi ha una adequació de les fonts utilitzades amb el tema tractat
- Utilitza fonts bibliogràfiques actualitzades
- Les referències bibliogràfiques són descrites de forma completa (Normes de Vancouver o altres)
Per aprovar l'assignatura serà necessari:
- Superar la prova oral i prova escrita amb una nota mínima de 5.
- Haver assisitit al 100% de les classes pràctiques ( en cas de causa justificada es pot permetre faltar màxim el 20% classes pràctiques) (6 seminaris)
- En cas de no acomplir l'ítem anterior s'haurà de justificar amb un treball escrit a determinar per la professora, sense qualificació, a entregar abans de la data d'examen de l'assignatura.
- Obtenir una nota global de l'assignatura igual o superior a 5.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura podran optar a una Prova de recuperació on la nota màxima a obtenir serà un 5.
Art 116.8. Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.
Es considerarà alumne "no avaluable" aquell que no es presenti a les proves d'avaluació programades ni a qualsevol de les activitats formatives que es consideren obligatòries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs | 50% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Prova escrita-objectiva amb ítems d'elecció múltiple | 50% | 0,5 | 0,02 | 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Espuña Pons, Montserrat, Porta Roda,Oriol, Manual de Anatomía funcional y quirúrgica del suelo pélvico editorial: marge books, Barcelona, 2010
Caufriez, M Gimnasitque Abdominal Hiporesives, Bruselas, MC Editions. 1997
Bourcier A, Pelvic Floor disorders. London Elsevier. 2004
Espuña M, Salinas J. Tratado de uroginecologia e incontinencia urinaria. Barcelona. Medicina STM editores 2004.
Calais-Germain, Anatomia para el movimiento. La libre de marzo. 2007
Thibodeau G., Patton K. Anatomía y fisiología. Harcourt. 4ª edición.
Martínez Bustelo S., Ferri Morales A, Patiño Núñez S., Viñas Diz S., Martínez Rodríguez A. Entrevista clínica y valoración funcional del suelo pèlvico. Fisioterapia 2204; 26(5):266-80
Ragué J.M. Trastornos del suelo pèlvico. Cir Esp.2005; 77(5):254-7
Vila Coll M.A., Gallardo Guerra M.J. Incontinencia urinaria, una visión desde la Atención Primaria. Semergen 2005; 31(6):270-83
Cervera Deval J., Serralta Davia I., Macia Pareja C., Moreno Alzuyet J. y Mayoral Azofra E. Incontinencia urinaria: ¿Un problema oculto? Rehabilitación (Madr) 2004; 38(1):1-6
González Rebollo A., Blázquez Sánchez E., Romo Monje M., Rioja Toro J. Tratamiento rehabilitador de la incontinencia urinaria femenina. Rehabilitación (Madr) 2003; 37(2):79-85.
No cal cap programari ni dispositiu addicional.