Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 4 | 0 |
2502442 Medicina | OB | 5 | 0 |
Es recomana haver assolit les competències de les següents assignatures: Bioquímica i Biologia Molecular, Biologia Cel·lular, Anatomia Humana (I y II), Histologia, Fisiologia, Genètica Humana, Patologia General, Fonaments de la Cirurgia, Microbiologia, Radiologia i Medicina Física, Anatomia Patològica, Farmacologia, Immunologia i Epidemiologia.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L’assignatura de Dermatologia inclou el diagnòstic, tractament y prevenció de las malalties de la pell, del subcutis, de les mucoses i des annexos, així com les manifestacions cutànies de les malalties sistèmiques i les manifestacions sistèmiques de les malalties cutànies. Inclou també la promoció d’una bona salut per a la pell.
CLASSES TEÓRIQUES
L'assignatura està estructurada en 10 grans blocs que agrupen els diferents aspectes de la Dermatologia. S'impartiran 25 classes magistrals amb ordinador i projector y/o accés online. Per la seva freqüència són especialment rellevants per a la formació dels metges generals les infeccions, els èczemes i els tumors cutanis. L'objectiu és que siguin capaços de reconèixer i descriure les lesions cutànies, plantejar un diagnòstic difrencial, proposar les exploracions complementàries a realitzar i dissenyar un pla terapèutic. També han de poder identificar aquelles dermatosis que per la seva complexitat diagnòstica o terapèutica han de ser derivades a l'especialista, sobretot aquelles que requereixen una atenció prioritària.
1. Generalitats (2 hores)
1.1. Anatomia i fisiologia de la pell (1 hora)
1.2. Bases del diagnòstic i terapèutica dermatològica (1 hora)
2. Infeccions (6 hores)
2.1. Infeccions bacterianes (1 hora)
2.2. Infeccions per micobactèries (1 hora)
2.3. Infeccions per virus (1 hora)
2.4. Micosis cutaneomucosas (1 hora)
2.5. Infestacions zooparasitarias (1 hora)
2.6 Malalties de transmissió sexual (1 hora)
3. Dermatosis reactives i èczemes (5 hores)
3.1. Urticària, angioedema i pruïja (1 hora)
3.2. Dermatitis de contacte (1hora)
3.3. Dermatitis atòpica (1 hora)
3.4. Dermatosis d'origen físico - químic (1 hora)
3.5. Dermatosis reactives, toxicodermies i neutrofíliques (1 hora)
4. Dermatosis eritemato-escatoses (1 hora)
4.1. Psoriasi, dermatitis seborreica , pitiriasi rosada de Gibert i liquen pla (1 hora )
5. Malalties dels annexos cutanis (1 hora)
6. Malalties ampul•lars autoimmunes (1 hora)
7. Alteraciones de la pigmentació (1 hora)
8. Genodermatosis (1 hora)
9. Manifestacions cutànies de malalties sistèmiques (4 hores)
9.1. Vasculitis i panniculitis (1 hora)
9.2. Manifestacions cutànies de les connectivopaties (1 hora)
9.3. Manifestacions cutànies de les malalties metabòliques i carencials (1 hora)
9.4. Manifestacions cutànies de neoplàsies internes (1 hora)
10. Tumors (3 hores)
10.1. Tumors epitelials malignes (1 hora)
10.2. Tumors melanocítics (1 hora
10.3. Limfomes, histiocitosi i mastocitosi (1 hora)
SEMINARIS ESPECIALITZATS ( 8 hores, 20-25 alumnes)
1. DESCRIPCIÓ DE LESIONS ELEMENTALS I TERAPÈUTICA DERMATOLÒGICA (1 hora)
2. CASOS CLÍNICS INFECCIONS (1 hora)
3. CASOS CLÍNICS PRUÏJA (1 hora)
4. CASOS CLÍNICS DERMATOLOGIA PEDIÀTRICA (1 hora)
5. CASOS CLÍNICS URGÈNCIES DERMATOLÒGIQUES (1 hora)
6. CASOS CLÍNICS MANIFESTACIONS CUTÀNIES DE MALALTIES SISTÈMIQUES (1 hora)
7. CASOS CLÍNICS TUMORS BENIGNES (1 hora)
8. CASOS CLÍNICS TUMORS MALIGNES (1 hora)
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS ( 2 hores, grups de 2-10 alumnes)
1. Casos clínics pràctics seleccionats – diagnòstic diferencial (1 hora)
2. Casos clínics pràctics seleccionats – tractament (1 hora)
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través dels professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Medicina
Responsable de Facultat: Vicente Garcia-Patos Briones (vgarcia@vhebron.net; vgarciapatos@gmail.com)
Responsables UDH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
Lluís Puig |
Vicente Garcia-Patos Briones |
Isabel Bielsa Marsol |
Ribera Pibernat, Miguel |
Metodologia docent general:
Crèdits assignatura: 4 ECTS= 100 hores
TREBALL AUTÒNOM (50% total= 50 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5% total= 5 hores): un examen parcial i un examen de síntesi final, avaluació pràctiques.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: 45%, total 45 hores (es recomana ~20% Teoria; ~25 % pràctiques laboratori clínic, seminaris de casos clínics I pràctiques clíniques assistencials: un mínim de 20 % TE, 10% PCA, 5% SCC o LHC, 10% lliure disposició segons necessitats)
Teoria (tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 25 (1h per sessió). Es fomentarà l'autoaprenentatge dels continguts teòrics per part de l'alumnat, posant a la seva disposició la matèria de al menys un 10% de les classes teòriques (3 de les 25) en format digital (pdf, àudio-pptx, mp4), preferiblement en l'aula virtual de Campus UAB. Si les situació epidemiològica ho permet, aquestes classes presencials es centraran en l'exposició i discussió interactiva de casos clínics sobre el tema que prèviament han d'haver estudiat els alumnes amb el material en línia.
Seminaris especialitzats (tipologia SEM). La mida estàndard és de 20 i els desdoblaments s’estableix a partir de 25 estudiants per grup. Sessions programades: 8 sessions d'1 hore cadascun i per cada grup.
Seminaris de casos clínics (SCC) Mida de grup: 2-10 alumnes . Sessions programades: 1 sessió de 2 hores per cada grup. Els alumnes, en grups reduïts, discutiran supòsits clínics tipus, sota la supervisió d’un tutor.
Pràctiques clíniques assistencials (PCAh). Esrealitzaran en grup de 2-5 alumnes. Total: 10 hores per grup (2.5 h x 4 dies). Els alumnes acudiran a les instal·lacions de les sales d'hospitalització, quiròfans, consultes externes o gabinets d’exploració.
TIPOLOGIES DOCENTS SUPERVISADES:
CLASSES VIRTUALS (TIPOLOGIA VIRT)
Docència impartida sense presencialitat a l’aula sota la supervisió permanent i personalitzada de l’estudiant i utilitzant de manera intensiva les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). L’objectiu de la docència virtual és facilitar l’accés als recursos d’aprenentatge des de qualsevol lloc i en qualsevol moment.
Es fomentarà l'autoaprenentatge dels continguts teòrics per part de l'alumnat, posant a la seva disposició la matèria de al menys un 10% de les classes teòriques (3 de les 25) en format digital (pdf, àudio-pptx, mp4), preferiblement en l'aula virtual de Campus UAB. Si les situació epidemiològica ho permet, aquestes classes presencials es centraran en l'exposició i discussió interactiva de casos clínics sobre el tema que prèviament han d'haver estudiat els alumnes amb el material en línia.
TUTORIES
Les tutories no computaran com a hores presencials, però poden ser programades i realitzar-se individualment o en grup, al despatx dels professors, en espais docents o utilitzant les TICs, i l’alumne ha de ser informat dels horaris d’atenció del professorat.
PRESENTACIÓ DE TREBALLS
La presentació de treballs es pot programar com a dirigida(en forma de SCC, SESP, pràctiquesd’aula etc.) o supervisada (sense presencia conjunta alumne-professor). En qualsevol cas cal definir la tipologia docent a utilitzar, la mida de grup implicat en cada sessió i el format a utilitzar .
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 10 | 0,4 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 8 | 0,32 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
TEORIA (TE) | 25 | 1 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 50 | 2 | 1, 10, 14 |
- Continuada 20% (assistència a classes i casos problema en classes – orals o escrits amb preguntes tipus test o curtes)
Escala d'avaluació:
- Avaluacions parcials i final (80%) - és imprescindible superar amb un 5 o més els exàmens parcials i final perquè l'avaluació continuada sumi el 20% ponderat.
L'avaluació (parcials / final / recuperació) es farà prioritàriament en entorn moodle o similar, amb presència dels alumnes a les aules. Si les circumstàncies pandèmiques el impedissin, s'aplicaran les mesures i formats oportuns (paginació pregunta a pregunta, aleatorització de preguntes i respostes, impossibilitat de retrocedir en el test, temps ajustats a el nombre de preguntes, webcams ...) per garantir que la nota sigui representativa dels coneixements veritablement consolidats per l'alumnat.
- Es considerarà "NO AVALUABLE" aquell alumne que no assisteixi a un mínim del 50% de la activitat docent i/o no es presenti als exàmens parcials ni finals.
L'assignatura contempla un sistema de recuperació pels alumnes que no hagin superat els continguts dela mateixa, amb un format a determinar.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classes i seminaris | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d'elecció múltiple / proves d'assaig de preguntes restringides | 55% | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Seminaris i/o problemes i/o casos clínics: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: proves d'assaig de preguntes obertes / avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Llibres de consulta
Ferrándiz. Dermatología Clínica. Isabel Bielsa. 5ª edición, Elsevier 2019
Dermatología para el gardo de Medician. Agustín España, 1ª eidición, Panamericana 2019.
Jean L Bolognia, Dermatology. Fourth Edition, Elsevier 2017
Tony Burns, Stephen Breathnach, Neil Cox, Christopher Griffiths. Rook’sTextbook of dermatology. Ninth edition, 2016
Recursos d’Internet
Wainwright BD. Clinically Relevant Dermatology Resources and the Internet: An Introductory Guide for Practicing Physicians. Dermatology Online Journal 5(2): 8 (http://dermatology.cblib.org/DOJdesk/desj.html)
ADES: Advanced Dermatology Education Server (http://ades.tmc.edu.tw/english/default.htm).
Dermatology Image Bank at the University of Utah School of Medicine (http://www-medlib.med.utah.edu/kw/derm/)
Dermatology Online Image Atlas (DOIA) (http://dermis.net/bilddb/index_e.htm)
University of Iowa, Department of Dermatology Home Page (http://tray.dermatology.uiowa.edu/home.html)
1. Campus virtual UAB
2. Connexions via Zoom i Teams
3. Google Drive o OneDrive per penjar classes en pptx / pptx àudio / vídeos mp4 o mov, que no es poden adjuntar directament en plataforma Moodle de l'assignatura (> 300 MB)
4. Aplicació Kahoots per interacció amb l'alumnat