Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 3 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 4 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
No hi ha prerequisits, però és necessari tenir coneixements d'anglès a nivell de lectura (literatura científica) i accés a internet.
La Medicina basada en l'evidència (MBE) està encaminada a accelerar i millorar la utilització en la pràctica clínica de la millor evidència científica disponible procedent de la recerca clínica rellevant (idealment estudis de qualitat centrats en els pacients). La MBE requereix, doncs, de la capacitat d’integrar l'experiència clínica individual amb la millor evidència científica externa disponible, amb l'objectiu d'oferir una atenció de qualitat al pacient proposant el tractament més efectiu d'acord amb els recursos i mitjans disponibles al nostre medi.
Per molts anys, i encara ara en algunes àrees, la Medicina, així com també altres professions sanitàries, ha utilitzat teories sobre els mecanismes d'acció de moltes de les seves intervencions, sense que les hipòtesis sobre les quals aquestes teories es basen hagin estat degudament contrastades mitjançant estudis apropiats, assumint que les explicacions que ofereix la teoria són tan científiques com les proves de la seva eficàcia. Per contra, la MBE considera que la racionalitat o l'eficàcia biològica d’una intervenció no constitueixen una prova suficient de la seva efectivitat clínica, sinó que aquesta ha de poder mesurar-se mitjançant estudis rigorosos que hagin avaluat resultats clínics directament sobre els pacients.
Per a la pràctica d'una MBE, el professional de la medicina necessita adquirir habilitats que li permetin detectar quin és el problema que presenta el seu pacient, transformar les incerteses en preguntes clíniques ben estructurades, localitzar les millors evidències científiques disponibles que li permetin resoldre aquest problema, valorar-ne la seva importància i validesa, isaber aplicar els resultats de la investigació en la pràctica clínica, tenint en compte les especificitats de cada cas o situació.
L'objectiu d'aquest curs és presentar els principis i eines de la MBE, capacitant als estudiants de medicina en les habilitats bàsiques per trobar i saber aplicar de forma crítica l’evidència científica que justifiqui la seva actuació, amb el fi d'aconseguir els millors resultats clínics possibles per a cada pacient.
Sessió introductòria (Virtual)
o Què és la Medicina Basada en l’Evidència?
o Per què és necessària la MBE?
o Barreres i limitacions
o Les necessitats d’informació i el disseny dels estudis
o El procés de la MBE
o Alguns recursos útils per a la pràctica de la MBE
Mòduls electrònics
(A desenvolupar en el termini de 8 setmanes)
o Mòdul 1: Introducció
o Mòdul 2: Què és la MBE?
o Mòdul 3: Què no és la MBE?
o Mòdul 4: Com formular preguntes clíniques
o Mòdul 5: Com buscar la millor evidència
o Mòdul 6: Com avaluar críticament l’evidència
o Mòdul 7: Com aplicar la informació científica
o Mòdul 8: Com guardar i consultar la informació
o Mòdul 9: Epíleg
Sessió final
Presentació del treball final del curs per part dels alumnes.
Comentaris sobre diversos materials, entre ells el llibre 'Els tractaments, a prova'
Les competències que es treballaran són:
CE1 Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d'un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient
CE36. Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient
CE40. Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades
CE43 Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal
DIRIGIDES:
El curs inclou una sessió introductòria telemàtica. L’objectiu d'aquesta sessió, a banda de presentar una visió panoràmica del curs i el seu funcionament, és discutir amb els alumnes sobre el fonament científic i filosòfic de la MBE, la seva necessitat i les seves principals limitacions o barreres. També es donaran a conèixer recursos i eines disponibles, potencialment útils pel desenvolupament i màxim aprofitament del curs. L’avaluació final del curs es fa mitjançant la presentació i resolució d’un ‘cas clínic’, on els alumnes hauran d’haver aplicat els coneixements teòrics i pràctics impartits al llarg de l’assignatura. Es tracta de que aquest exercici constitueixi una experiència formativa que permeti consolidar i enriquir els coneixements adquirits a partir de l discussió de casos pràctics.
AUTÒNOMES:
El curs inclou un curs electrònic consistent en 8 mòduls, en els quals s’imparteix el contingut teòric del curs. Cada mòdul consisteix en un escenari clínic que es va desenvolupant al llarg del curs i que introdueix els conceptes que es desenvolupen amb major profunditat en el cos teòric del mòdul. Alguns dels mòduls inclouen també algunes activitats addicionals així com un examen d’avaluació automàtica, que cal superar per poder passar al següent. S’espera que els alumnes facin, al menys, un mòdul per setmana per tal de completar-los en el termini de vuit setmanes.
A més, es distribueix gratuitament el llibre "Els tractaments, a prova" a partir del qual i del seu web de referència "Testing Treatments" han de fer alguns comentaris analítics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
TEORIA (TE) VIRTUAL | 2 | 0,08 | |
Tipus: Supervisades | |||
CLASSES VIRTUALS (VIRT) | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 20 | 0,8 | |
ESTUDI PERSONAL | 35 | 1,4 |
Les competències d’aquest curs seran avaluades mitjançant els exàmens de correcció automàtica al final de cada mòdul (25%). Aquests exàmens es faran de forma virtual i s'haurà de contestar correctament cadascun dels mòduls per passar al següent.
La presentació i defensa del treball final del curs representa el 80% de la nota final. Consisteix en la presentació d’un ‘cas clínic’, on els alumnes hauran d’haver aplicat els coneixements teòrics i pràctics impartits al llarg de l’assignatura.
L'alumne que no presenti el treball final es considerarà "No avaluable".
Es programarà una prova de recuperació per als alumnes que no superin l'avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classe i seminaris | 5% | 2 | 0,08 | 10, 23 |
Lliurament d'informes | 50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23 |
Lliurament d'informes i treballs escrits específics | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Realització d'un curs electrònic | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 14, 19, 20, 21, 22, 23 |
1. Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes RB. Medicina basada en la evidencia. Cómo practicar y enseñar la MBE. 2ª edición. Madrid: Ediciones Harcourt; 2001.
2. Straus SE, Richardson WS, Paul Glasziou, et al. Evidence-based Medicine: How to Practice and Teach EBM. Third Edition. Churchill Livingstone: Edinburgh, 2005.
3. The Evidence-Based Working Group. Guías para usuarios de literatura médica. Manual para la práctica clínica basada en la evidencia. Barcelona: Ars Medica, 2004.
4. Bonfill X. La medicina basada en la evidencia y la práctica clínica. En: Medicina Interna (ed. Rodés, Guàrdia), voI. 2a. ed. Ediciones Masson, pàg 13-16, 2004.
5. Bonfill X. Asistencia Sanitaria Basada en la Evidencia. Barcelona: Sanidad y Ediciones (SANED); 2000.
6. Sackett D, Rosenberg WM, Gray JA Muir, Haynes RB, Richardson WS. Evidence based medicine: what it is and what it isn't. BMJ 1996; 312:71.
7. Cabello J. Lectura crítica de la evidencia clínica. Barcelona: Elsevier, 2015.
8. Evans I, Thornton H, Chalmers I, Glasciou P. Els tractaments, a prova. F. INPECS, 2016.
9. Els tractaments, a prova. INPECS: Barcelona,2017.
MICROSOFT TEAMS