Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 | 2 |
És recomanable que l'estudiant hagi cursat i superat l'assignatura "Administració i Polítiques Ambientals". També es dona per suposat que l'estudiant llegeix habitualment diaris de premsa generalista i té interès en els conflictes i negociacions polítiques i, especialment, les que versin sobre temes ambientals que siguin d'actualitat. Finalment, el tipus d'activitats i avaluació d'aquesta assignatura fa imprescindible l'assistència a la majoria de les seves sessions. Altres formes de seguiment es consideraran excepcionals i hauran de ser acordades prèviament amb la professora.
La negociació és un element clau en el procés d'elaboració d'una política pública i la gestió de conflictes ambientals. L'objectiu d'aquesta assignatura és oferir als i les estudiants els recursos teòrics i pràctics per entendre i gestionar controvèrsies públiques, i introduir a l'estudiant a la teoria i les tècniques de negociació en el marc dels processos de política pública i de conflictes ambientals.
L'assignatura combinarà les dimensions teòrica i pràctica. Al llarg del curs s'analitzaran controvèrsies públiques i s'exploraran diferents modalitats de negociació mitjançant simulacions i casos pràctics, des de les més simples fins a les més complexes i combinant perspectives de diferents nivells de govern.
Bloc 1: La negociació en les intervencions públiques
• Marc general.
• La negociació distributiva o per posicions.
• La negociació basada en principis. Model Harvard de Negociació.
Bloc 2: Tècniques de negociació
• Planificació d'una negociació.
• Formats, estratègies i instruments durant la negociació.
Bloc 3: Agents i poder
• Qui participa i qui influeix en una negociació.
• El poder en la taula de negociació.
Bloc 4: Negociació i participació
• La negociació i la participació en una intervenció pública.
• Potencialitats i límits de la participació.
Bloc 5: Negociació i mediació
• Les terceres parts en un procés negociador.
• La mediació com a instrument en la negociació.
L'assignatura Negociació Ambiental té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació per part de l'estudiant (25 hores per crèdit). Aquestes s'estructuren en els diversos tipus d'activitats formatives i metodologies docents descrites a continuació amb l’objectiu de combinar una aproximació teòrica ben fonamentada amb exercicis pràctics que permetin un acostament directe a la realitat de les negociacions vinculades a la implementació de polítiques públiques.
Els fonaments teòrics seran exposats a les classes, en format de classes magistrals obertes en tot moment a la participació de l'alumnat per a l'aclariment i el debat.
Els fonaments de la teoria s'assentaran en la lectura de textos i l'estudi autònom, a partir del material exposat a les classes i d’altres materials que s'indiquin a classe o a través del Campus Virtual.
El treball d'estudi es complementarà amb exercicis individuals vinculats a les lectures i casos de les pràctiques d'aula,a partir dels quals es durà a terme un debat entre els i les estudiants dirigit per la docent. Durant el curs es realitzaran un total de 10 pràctiques d'aula que es treballaran únicament de forma oral a classe i en alguns dels quals es demanarà a l’estudiantat que faci lectures prèvies de preparació. Tots les pràctiques d'aula s’avaluaran en base a les aportacions orals a classe. Es comunicarà a través del Campus Virtual amb antelació suficient en quines activitats concretes consistirà cada seminari i la preparació necessària per part dels i les estudiants.
El treball pràctic consistirà en una recerca aplicada sobre una política pública local escollida pels i les estudiants d’entre les propostes realitzades perla docent.El treball es realitzarà en equips de 3 a 5 persones, amb les excepcions que es puguin considerar per motius laborals o d’altres degudament justificats.
Els dies en els quals es facin exposicions orals de treballs, també es realitzarà una ronda de preguntes de la professora i els i les estudiants. En acabat, s’obrirà un debat sobre el conjunt de qüestions tractades en l’exposició oral.
Durant el curs es realitzaran tutories individuals i grupals per a la realització dels treballs i sobre el seguiment del curs en els horaris que es fixin prèviament a través del correu electrònic tant a petició dels i les estudiants com per indicació de la docent.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques: exposicions per part de la professora amb recolzament de TIC i debat en gran grup. | 30 | 1,2 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Pràctiques a l'aula. | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria: tutories individuals i grupals de recolzament per a la realització dels treballs i de seguiment de la matèria. | 25,5 | 1,02 | 3, 4, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del treball de curs. | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Estudi: Realització d'esquemes i resums sobre els continguts teòrics. | 20 | 0,8 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 12, 14 |
Lectura de textos: exercici individual de lectura comprensiva de textos. | 20 | 0,8 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es composa de les següents activitats d’avaluació:
- Examen final: 30% de la nota final.
- Participació oral a las práctiques d'aula: 35% de la nota final.
- Treball de curs: 35% de la nota final.
Consideracions importants
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 30% de la nota final | 4 | 0,16 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Participació oral a les pràctiques d'aula | 35% de la nota final | 5,5 | 0,22 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15 |
Treball de curs | 35% de la nota final | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
L'assignatura no té una bibliografia de referència que s'hagi de llegir de manera obligatòria per poder seguir el curs. No obstant, per a la realització de ls seminaris s'hauran de llegir alguns textos que seran indicats per la professora durant el curs i posats a disposició a través del Campus Virtual, amb prou antelació perquè els i les estudiants els puguin treballar.
D'altra banda, per qui vulgui ampliar els seus coneixements sobre la teoria i tècniques de negociació i mediació, proposem la lectura de les següents publicacions:
Fisher, R. (1996). Más allá de Maquiavelo. Barcelona: Granica.
Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (2011). Obtenga el Sí. El arte de negociar sin ceder. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
Lebel, P. (1990). El arte de la negociación. Barcelona: CEAC.
Mendieta, C. (2010). Tècniques de negociació i resolució de conflictes. Manual de Consulta. Barcelona: Diputació de Barcelona. Disponible a https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/51553.pdf
Moore, C. (1995). El Proceso de Mediación. Buenos Aires: Granica.
Aquesta assignatura no requereix l'utilització de cap programari específic.