Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 3 | 2 |
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 | 2 |
S'aconsella haver cursat les assignatures:
Coneixements que podran ser útils per aquesta assignatura són:
Coneixements:
Habilitats:
I. Introducció. Conceptes bàsics.
II. Anàlisi lexicogràfica: SCANNER.
III. Gramàtiques i anàlisi sintàctica: PARSER.
IV. Anàlisi semàntica.
V. Organització de la memòria en temps d'execució.
VI. Generació de codi.
Aquesta assignatura té un vincle molt fort entre el que és la teoria, explicació de com funcionen i es poden crear compiladors, i la pràctica o els problemes, com es crea realment un compilador. Durant les classes de teoria s'expliquen conceptes i tècniques que són necessaris per poder resoldre la pràctica. Els conceptes de pràctica i problemes estan relacionats, atès que l'alumne dissenyarà una solució per resoldre un problema i la s'implementarà a la pràctica. D'aquesta manera, el procés d'aprenentatge de l'alumne es basarà en aquests tres tipus d'activitats: classes de teoria, seminaris o explicacions de com aplicar els conceptes teòrics a la pràctica i les classes pràctiques o de problemes en què els alumnes presentaran i discutiran els seus solucions.
Sessions de classe unificades
No es fa diferència entre classes de teoria, problemes i pràctiques. D'aquesta manera es comença la sessió explicant els conceptes teòrics com en una classe de teoria. Després s'apliquen aquests conceptes en problemes o pràctiques. Així la sessió acaba com una classe de problemes o pràctiques.
Teoria
Les classes de teoria serviran per introduir els conceptes que es detallen en el temari de l'assignatura. Es basaran en les explicacions del professor, que s'ajudarà de material complementari en forma de presentacionsen pdf o vídeos. L'alumne haurà de completar les classes de teoria amb les hores d'estudi, que han de servir per acabar d'entendre els continguts de l'assignatura i poder preparar correctament les sessions de pràctiques. Cal tenir present que les classes de teoria presenten una continuïtat al llarg del curs, de manera que per poder seguir correctament una classe cal haver assimilat el que s'ha explicat en les classes anteriors.
Problemes
Les classes de problemes es dedicaran bàsicament a l'explicació detallada de com aplicar els conceptes teòrics de manera pràctica, i serviran de pont entre les classes teòriques i les pràctiques. Els professors plantejaran problemes i han d'indicar com es resolen preparant als alumnes per resoldre les pràctiques. És molt important tenir assimilats els conceptes teòrics previs per poder seguir correctament les classes de problemes.
Abans de cada sessió de problemes el professor proposarà una llista d'exercicis que els alumnes hauran d'intentar resoldre prèviament per poder presentar dubtes a l'hora de classe. En algunes sessions es prepararan o discutiran problemes comuns sorgits en les pràctiques.
Pràctica
La pràctica serà fer modificacions sobre el compilador explicat a teoria. La pràctica es realitzarà en grups de 1, 2 o 3 persones. Les sessions de pràctiques estaran dividides en 3 blocs: Anàlisi sintàctica, Anàlisi semàntica i Generació de codi. Cada bloc tindrà un o més entregues. L'alumne podrà provar cada lliurament amb un autotest format per les proves que ha de passar la pràcticaper aaprovar. Desprésel professor passarà un test més complet que serà la base per obtenir la nota de la pràctica de grup. La pràctica es podrà provar amb un corrector web totes les vegades que l'alumne necessiti abans de la data de lliurament. A més, es podrà avaluar el lliurament, i els coneixements obtinguts per cada alumne del grup amb una petita prova oral o escrita per la nota individual. En el cas que les pràctiques es facin individualment no es farà prova per la nota individual.
Competències transversals: Les competències transversals seran treballades i avaluades en diversos moments al llarg del curs. Alguns exemples de com es treballen són els següents:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes unificades (teoria, problemes i práctiques) | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria impartida en classes teòriques | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4 |
Preparació i implementació de la pràctica | 47 | 1,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Preparació i resolució de problemes | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Criteris i indicadors d’avaluació:
Activitats i instruments d’avaluació:
La nota final de l'assignatura s'obté combinant l'avaluació d'aquestes dues activitats de la manera següent:
Nota Final = 0.4 * Nota Pràctiques + 0.4 * Nota Teoria + 0,2* Nota problemes.
Nota Pràctiques = 0.2 * Nota Individual + 0.8 * Nota Grup
Nota Individual = Examen de pràctiques.
Nota Grup = 0.2 * Grup A. Sintàctic + 0.3 * Grup A. Semàntic + 0.5 * Grup Generació de Codi
Les notes de grup d’anàlisi sintàctica, semàntica i generació de codi poden correspondre a una mitjana ponderada devaries entregues.
Convalidació de pràctiques: No es convaliden pràctiques d'anys anteriors.
Recuperació de pràctiques: En el cas d’haver suspès un lliurament de grup, es podrà recuperar en els següents lliuraments de la pràctica. La nota serà 0.8*(max(nota recuperació,nota lliurament suspès)-nota lliurament suspès)+nota lliurament suspès. En el cas de suspendre l'examen de pràctiques, l'alumne s’haurà de presentar a un examen de recuperació de pràctiques el mateix dia de l’examen final.
Condicions per aprovar l’assignatura:
Condicions pel no avaluable:
No tenir cap part de l'assignatura suspesa.
Condicions pel suspens:
Condicions per la matrícula d'honor:
Pràctiques, treballs o exàmens copiats:
Sense perjudici d'altres mesuresdisciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran ambun zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestesactivitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevolaltra activitat d'avaluació;
- deixar copiar;
- presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup;
- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
- tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens).
En cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la nota que li correspondria segons el mètode d'avaluació de l'assignatura (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS amb nota inferior a 3.0.
Publicació notes, dates d'exàmens, etc:
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació apossiblesincidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants.
Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Adaptació de l'assignatura a docencia no presencial si es necessari:
Les classes de teoria passaran a ser videos on s'explicaran les presentacions de teoria. En aquets el professor explicarà el contingut amb ajuda d'anotacions generades en viu sobre les presentacions dels continguts teorics. Cada setmana s'indicarà quins continguts ha d'estudiar l'alumne. El contingut teoric s'haura d'estudiar avans de les classes de problemes i pràctiques per poder-les seguir correctament.
Cada setmana hauran dues sessions de classe, una dedicada a la pràctica i un altre a problemes. En la classe de pràctiques farem una presentació sobre com fer una part de la pràctica. Aquesta pot ser explicant estratègies sobre com fer la pràctica, exemples d’ampliacions semblants a les que teniu que fer. En la classe de problemes es resoldran alguns problemes proposats. Al final de cada classe es resoldran dubtes de teoria, problemes o pràctiques.
Cada setmana haurà una entrega que podrà ser una part de la pràctica, problemes, un qüestionari o altre que considerem interesant. La idea es tenir un seguiment de la assignatura que ens permeti reduir el pesdel’examen final.
Les consultes es faran amb reunions amb teams. Es important que instal·leu la aplicació de Teams que permet que el professor pugui obtenir el control del vostre ordinador, si accepteu aquesta possibilitat. D’aquesta manera, les probes de la pràctica en una sessió de consultes poden ser mes àgils.
Cada examen escrit podrà està acompanyat per una petita prova oral per verificar els coneixements que demostra l'alumna a la prova escrita.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi semàntica de la pràctica | Veure activitats i instruments d'avaluació | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Anàlisi sintàctica de la pràctica | Veure activitats i instruments d'avaluació | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Examen de Pràctiques | Veure activitats i instruments d'avaluació | 1 | 0,04 | 1, 2, 4 |
Examen final de teoria | Veure activitats i instruments d'avaluació | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4 |
Examen/s parcial/s | Veure activitats i instruments d'avaluació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4 |
Generació de codi de la pràctica | Veure activitats i instruments d'avaluació | 1 | 0,04 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Bibliografia bàsica
Bibliografia de consulta
La pràctica es fa amb el sistema operatiu Windows. Per fer la pràctica s'utilitza un generador de compiladors basat en el llenguatge de programació Cosel. Tot el programari necessari es pot trobar al campus virtual.
A més s'utilitza un corrector automàtic de les pràctiques que poden utilitzar els alumnes.