Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500895 Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | OB | 3 | 1 |
2500898 Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació | OB | 3 | 1 |
L'estudiant ha de tenir un nivell adequat de càlcul, d’estadística i de programació.
L’assignatura es divideix en 2 parts. La primera presenta l’arquitectura i protocols de les xarxes de telecomunicació, mentre que la segona es centra en les tecnologies per a xarxes de telecomunicació.
0. Introducció
Part I. Arquitectura i protocols de xarxes de telecomunicació
I.1 Arquitectura de xarxa, capes, protocols i interfícies de comunicacions
I.2 Classificació de xarxes
I.3 Capa d'Aplicació: Aplicacions i serveis distribuïts
I.4 Capes de Transport i Xarxa: Protocols TCP/IP
I.5 Capa de Xarxa: Creació de xarxes i subxarxes
I.6 Capa de Xarxa: Encaminament bàsic
I.7 Capes d'Enllaç i Física: Tecnologies de xarxa
I.8 Serveis Internet
Part II. Tecnologies per a xarxes de telecomunicació
II.1 Visió general de les xarxes de telecomunicació
II.2 Mitjans i tècniques de transmissió de dades
II.3 Mecanismes de control d'enllaç de dades
II.4 Compartició del medi físic
II.5 Evolució de les xarxes de telecomunicacions
Al llarg de l'assignatura es duran a terme les següents activitats:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 10 | 0,4 | 5, 8, 9, 14 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 14, 19 |
Sessions de pràctiques al laboratori | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs tutoritzats i consultes del wiki | 8 | 0,32 | 5, 8, 9, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del portafolis virtual (wiki) de l'assignatura | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 15, 17, 18 |
Estudi i preparació de les proves d'avaluació | 28 | 1,12 | 1, 2, 8, 9, 14, 18 |
Preparació i treball autònom de pràctiques | 26 | 1,04 | 5, 8, 9, 14, 17, 18 |
La qualificació final de l'assignatura, que inclou valoració sobre l'adquisició de coneixements, habilitats i competències, la calcularem ponderant:
Cal una nota final mínima de 5 per aprovar l'assignatura.
Quan un alumne no aconsegueixi superar alguna de les parts que requereixen nota mínima, es calcularà la mitja amb les notes obtingudes. Si aquesta mitja és igual o inferior a 4,9, la nota final serà aquesta mitja, mentre que si és superior a 4,9 la nota final serà un 4,9 (S).
A continuació es descriuen amb més detall els mecanismes d'avaluació utilitzats a l'assignatura.
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran el primer dia de l'assignatura al campus virtual (i/o wiki de l'assignatura) i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual (i/o wiki de l'assignatura) sobre aquests canvis, ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.
Es preveuen les següents activitats d'avaluació:
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura.
Els mecanismes de recuperació es centraran en les activitats 1) Portafolis, 2) Validació de Coneixements, 3) Sessions pràctiques. En el cas que un alumne no hagi aprovat alguna, o totes aquestes parts, abans de la data de l'examen final, podrà recuperar-ho a aquesta data mitjançant una prova escrita (als casos 2 i 3), fent un segon lliurament de la pràctica (cas 3) o presentant el Portafolis al Wiki abans d'aquesta data (cas 1). Al cas 1, si l'estudiant recupera la part de Portafolis, obtindrà un apte o no apte. Si obté apte, tindrà un 5 com a nota màxima. Si obté no apte, tindrà la nota obtinguda prèviament en aquesta part.
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la qual l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si no s'especifica el contrari, si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Els alumnes que no facin cap treball al laboratori, no es presentin a cap de les proves parcials o finals escrites de teoria, i tinguin una nota inferior a 5 en el portafolis (wiki), es considerarà que no hi ha prou evidències d'avaluació, i la nota final serà "no avaluable". La resta d'estudiants que no hagin aprovat l'assignatura tindran una nota de "Suspens" amb la nota obtinguda a l'assignatura. Aquells estudiants qualificats amb Suspens per no haver assolit la nota mínima en alguna de les proves d’avaluació, tindran com a nota la nota obtinguda a la prova d'avaluació que no ha pogut obtindre el mínim requerit (sempre agafant la mínima nota en el cas que no s'obtingui el mínim en diverses proves).
Matrícules d’honor: Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant, l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.
Els alumnes repetidors podran convalidar les 2 parts de teoria de l'assignatura per separat. La forma de calcular la nota final serà la mateixa que la mencionada a dalt, agafant la nota del portafolis, activitats a classe i examen de la(les) part(s) que hagi(n) convalidat.
Els alumnes repetidors també podran convalidar les pràctiques per separat. La forma de calcular la nota final serà la mateixa que la mencionada a dalt, agafant la nota de la pràctica (o pràctiques) que hagi(n) convalidat.
L'avaluació serà continuada i formativa, basada en un portafolis virtual elaborat sobre un wiki, on els alumnes acumularan les evidències del seu aprenentatge. Valorarem el treball constant, col·laboratiu i de qualitat en l'assignatura.Valorareml'assoliment de coneixements i habilitats a partir del contingut del portafolis i dels informes de desenvolupament de pràctiques. La forma com s'haurà treballat en l'elaboració del portafolis, perfectament deduïble a partir dels registres d'activitat del wiki, ens servirà per valorar l'assoliment de les competències.
Organització general
El primer pas consisteix en dividir el grup de classe en un seguit d'equips de treball, prou nombrosos per permetre establir una dinàmica de col·laboració entre elles, i prou reduïts per permetre la participació de tots els membres. A cada equip se li dona accés a un wiki.
El wiki de partida que proporcionem als equips no està buit, sinó que té una estructura de pàgines web predefinida, que els alumnes hauran d'anar omplint amb les evidències del seu procés d'aprenentatge.
Aquesta plantilla té l'objectiu d'orientar, que no de forçar, a l'alumne en l'organització dels continguts.
Algunes pàgines tenen caràcter obligatori i altres són opcionals. Al mateix temps, pensem en un espai obert en el qual els alumnes no estiguin limitats als continguts proposats, sinó que pugui crear pàgines web pròpies, amb continguts no previstosd'entrada.
La utilització del wiki permet d'entrada que els alumnes aprenguin a treballar autònomament en equip i a coordinar-se. El wiki en el qual han de treballar els alumnes està organitzat en evidències (o continguts) avaluables. Les evidències que s'utilitzaran en el wiki d'aquesta assignatura són les que es llisten a continuació. A més d'aquestes, els alumnes en poden aportar d'altres que seran també tingudes en compte en l'avaluació. Amb això pretenem despertar la creativitat de l'alumne i permetre que pugui triar-se els seus propis objectius d'aprenentatge.
Un dels aspectes que considerem clau en aquest mètode d'avaluació i aprenentatge és la retroalimentació que pot haver-hi entre professor i alumnes i entre els mateixos alumnes. Si de la participació dels alumnes es veu que no han assimilat bé un concepte, el professor o els vostres companys podran afegir un aclariment en el mateix wiki. En cap cas equivocar-se al wiki implica tenir mala nota, ni tan sols en els problemes! Tot el contrari. La participació, equivocar-se i corregir seran elements claus per guiar l'aprenentatge. Per reforçar el seguiment dels equips es programaran tutories a les hores corresponents per analitzar com està anant, trobar punts febles, buscar solucions a problemes concrets, etc.
Evidències d'aprenentatge incloses al portafolis
Per cada un dels temes de l'assignatura els alumnes poden participar en l'elaboració de les següentsevidències, en pàgines preexistents al wiki de l'equip:
Qüestions d'Autoavaluació
Els alumnes hauran de demostrar de forma setmanal que han assolit els coneixements contestant al wiki les qüestions d'autoavaluació plantejades per a cada apartat de teoria.
El treball en l'apartat de qüestions d'autoavaluació es realitzarà de forma conjunta entre tots els membres de l'equip wiki, almenys 24 hores abans de la següent sessió de problemes per tal que els altres companys tinguin el temps suficient per a llegir-s'ho i tenir-ne dubtes, fins i tot per als alumnes que optin per la no assistència a les sessions de problemes presencials.
Cada alumne haurà de col·laborar setmanalment i de forma proporcional, responent a les qüestions d'autoavaluació. Cada alumne també haurà de llegir, entendre i, si cal, matisar o ampliar les respostes dels companys abans de la sessió presencial.
L'objectiu és que una vegada s'hagi assistit a la sessió de seminari presencial i s'hagi actualitzat les qüestions d'autoavaluació, tots els membres de l'equip entenguin totes les qüestions d'autoavaluació i el text del wiki sigui suficientment entenedor com per poder ser usat com a material d'estudi per tots els membres.
Activitats Individuals
Alguns temes tenen activitats. Si no es diu el contrari són activitats individuals i s'han de realitzar abans del següent dia de problemes al matí, fins i tot per als alumnes que optin per la no assistència a les sessions de problemes presencials.
Problemes
El treball en l'apartat de problemes es realitzarà de forma individual i setmanal.
Es considera una aportació avaluable la realització de la part proporcional dels problemes de la sessió.
En temes on no hi hagi prou problemes per a tots els membres d'un equip, els problemes es podran realitzar en subequips de 2 o 3 membres.
Es tracta d'una evidència, a treballar tot l'equip wiki. Per a cada llista de problemes lliurada pel professor caldrà seguir el següent cicle, en un període de dues setmanes:
Ampliacions Individuals
Al llarg del curs cal realitzar una ampliació individual i obligatòria d'algun tema de l'assignatura (comentat o no a les sessions presencials).
Cada alumne podrà realitzar fins a tres ampliacions opcionals més per millorar la nota de wiki.
Cada ampliació haurà de seguir el següent guió:
A més d'aquestes evidències, cada equip és lliure de crear altres pàgines, segons els seus interessos i necessitats. En tot moment els equips són animats a afegir els elements que considerin oportuns i que demostrin el seu aprenentatge o la seva capacitat d'utilitzar els coneixements o competències adquirits.
Activitats a classe
Són activitats que es duen a terme dins de les sessions de teoria i de problemes, de forma setmanal.
Com que són activitats presencials no tenen caràcter obligatori (no cal fer-les per aprovar l'assignatura).
Exemples d'aquestes activitats poden ser: un comentari sobre un documental passat a classe, participació activa dels alumnes quan el professor realitzi preguntes sobre la teoria explicada, la descripció d'una activitat teatralitzada feta a classe, un petit i breu test de dues preguntes sobre la sessió de teoria o problemes acabada de fer a classe.
Informes de pràctiques
Les sessionspràctiquessón d'assistència obligatòria i requereixen l'elaboració d'un informe previ on es demostri haver preparat cada sessió. Els projectes desenvolupats en aquestes sessions han de ser documentats a través d'informes de desenvolupament que caldrà lliurar. Aquests informes han de recollir els principals aspectes del disseny i les qüestions més significatives de la implementació. Junt amb la informació sobre els projectes de pràctiques es facilita també un model d'informe, que inclou les qüestions bàsiques que ha de cobrir. Amb la redacció d'aquest informe els alumnes justifiquen les seves decisions de desenvolupament i analitzen els resultats obtinguts.
Proves de validació de coneixements
Les proves de validació de coneixements són proves escrites individuals que pretenen validar si cada alumne ha assolit de forma mínima els coneixements i les habilitats de l'assignatura. Aquests exàmens venen motivats per l'elevada importància que es dona a un correcte assoliment dels coneixements i habilitats de les assignatures en l'entorn d'enginyeries on ens movem. Les proves de coneixements són obligatòries per a tothom.
En les evidències incloses al wiki els indicadors que usarem seran la constància individual en el treball, la cooperació entre els membres de cada equip, la qualitat de la feina feta i el grau de participació en el conjunt d'evidències. Són indicadors de qualitat la correcta utilització dels termes tècnics, la correcta redacció dels paràgrafs i l'elaboració pròpia del material citant les fonts utilitzades (és a dir, copiar literalment un text d'una pàgina a Internet es considera de qualitat nul·la). Valorarem la constància en el sentit que creiem que és millor petites intervencions freqüents que grans intervencions molt espaiades en el temps. A la vegada, pensem que el model de petites intervencions freqüents afavoreix la cooperació entre els membres de l'equip, cosa que també valorarem positivament. Valorarem que les pàgines es vagin construint i revisant poc a poc entre diverses persones (a l'extrem contrari, una pàgina construïda a partir d'un processador de textos per una persona i carregada com un fitxer adjunt ens sembla un model de cooperació nul·la). Valorarem que les resolucions dels problemes estiguin ben argumentades i corregides si s'escau. Valorarem el fet que cada alumne hagi participat un nombre de vegades mínim en cada evidència. En les activitats a classe valorarem la participació dels alumnes i els informes o documents lliurats. En la part pràctica usarem com a indicadors la preparació (informes previs) i la participació activa en les sessions de pràctiques i la qualitat en l'elaboració dels informes de desenvolupament complets. En les proves de validació de coneixements la indicació principal serà el grau de correcció de les respostes a les qüestions plantejades.
Les pràctiques consisteixen en la realització d'un seguit de treballs amb els quals es pretenen assolir coneixements i habilitats vistos ateoria o totalment nous. Es considera igual d'important haver treballat en tot el desenvolupament de la pràctica, com haver entès i après els coneixements que se'n deriven.
En el desenvolupament de l'assignatura, es duran a terme quatre projectes ens els àmbits de:
Els detalls concrets sobre l'organització de les pràctiques (grups, calendari, ponderació, ...) i sobre el seu seguiment (informes, requisits d'assistència, política sobre originalitat del codi,...) espodran descarregar del campus virtual.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats a classe | 15% No s'exigeix nota mínima per a aquesta part | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 17 |
Proves de validació de coneixements | 30% La nota mínima exigida per a aquesta part és de 5 sobre 10 | 4 | 0,16 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 19 |
Seguiment de les sessions pràctiques | 25% La nota mínima exigida per a aquesta part és de 5 sobre 10 | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 19 |
Valoració de l'elaboració del portafolis virtual (wiki) | 30% La nota mínima exigida per a aquesta part és de 5 sobre 10 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 17, 18 |
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Enllaços web
Per a la realització de les sessions de laboratori s'utilitzarà:
Compilador de C (es podrà usar un entorn integrat de desenvolupament (IDE, Integrated Development Environment))
Per a la realització dels treballs asíncrons s'utilitzarà: