Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 2 | 1 |
No hi ha cap prerequisit oficial però és convenient haver cursat les assignatures sobre processos psicològics ubicades en el primer curs.
L’assignatura “Processos Psicològics: Aprenentatge i Condicionament” continua la formació en Processos Psicològics iniciada a primer curs amb les assignatures “Processos Psicològics: Atenció i Percepció” i “Processos Psicològics: Motivació i Emoció”, i que es completarà posteriorment amb “Processos Psicològics: Memòria” (2on curs, 2on semestre) i “Processos Psicològics: Pensament i Llenguatge” (3er curs, 2on semestre). Comparteix amb la resta d’assignatures esmentades l’objectiu general de donar a conèixer les principals característiques dels diversos processos psicològics, i les estratègies que s’han de posar en marxa per dur a terme recerca sobre els mateixos.
Els objectius propis de l’assignatura són: a) que l’alumnat conegui els processos bàsics de l’aprenentatge essencials per a l’adaptació dels organismes a les seves circumstàncies ambientals i que són, en gran part, comuns a animals i humans, i b) que l’alumnat aprengui a fer-se preguntes i a observar els fenòmens d’aprenentatge que es produeixen tant al laboratori com en situacions naturals de camp, tant en animals com en humans.
El coneixement dels continguts d’aquesta assignatura és imprescindible pel seguiment d’algunes de les assignatures que l’alumnat haurà de cursar posteriorment (com, per exemple, “Tractaments Cognitivoconductuals en la Infància i l'Adolescència") i que estan estretament lligades a l’exercici professional de la psicologia.
Introducció.
- Concepte i definició d’aprenentatge.
- Aprenentatge i execució.
- Aprenentatge i altres causes del canvi de conducta.
- Tipus d’aprenentatge.
- Conducta elicitada i reflexos.
Bloc I: Aprenentatge no associatiu: habituació i sensibilització.
- Concepte, propietats i variables de l’habituació.
- Concepte, propietats i variables de la sensibilització.
Bloc II: Aprenentatge associatiu I: el condicionament clàssic.
- Paradigma i termes del condicionament clàssic.
- Fenòmens bàsics del condicionament clàssic (adquisició, extinció, generalització).
- Metodologia d’estudi del condicionament clàssic.
- Quantificació de la força de la RC.
- Procediments de presentació temporal dels estímuls.
- Control experimental.
- Situacions experimentals de condicionament clàssic.
- El condicionament clàssic inhibitori.
- Variables que afecten l’adquisició del condicionament clàssic.
- Fenòmens “especials” en el condicionament clàssic (contracondicionament, condicionament de segon ordre, precondicionament sensorial, condicionament amb estímuls compostos).
Bloc III: Aprenentatge associatiu II: el condicionament instrumental.
- Introducció al condicionament instrumental.
- Procediments bàsics de condicionament instrumental.
- Procediments,mesures i variables del reforçament positiu.
- Programes de presentació del reforçament.
- Extinció de la resposta reforçada positivament.
- Anàlisi teòrica del reforçament positiu.
- Procediments, mesures i variables del reforçament negatiu (fugida i evitació).
- Anàlisi teòrica del reforçament negatiu.
- Procediments, mesures i variables del càstig.
Activitats Dirigides (30%):
- Teoria: sessions presencials d'1,5h de durada
- Seminaris: 3 sessions presencials de 2h de durada
- Pràctiques de Laboratori: 5 sessions presencials de 2h de durada.
Activitats supervisades (15%):
- Resolució de preguntes sobre el temari mitjançant l’aplicatiu Moodle
- Simulació de fenòmens de condicionament clàssic i instrumental amb el programari “Sniffy”.
Activitats Autònomes (55%) :
- Lectura i estudi dels manuals de referència.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pr?ctiques de laboratori | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Seminari | 6 | 0,24 | 1, 2, 4, 6 |
Teoria | 28,5 | 1,14 | 1, 2, 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis plataforma Moodle | 11 | 0,44 | 2, 4, 6, 7 |
Simulació de fenòmens de condicionament clàssic i instrumental amb el programari Sniffy | 10 | 0,4 | 1, 3, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi dels manuals de refer?ncia | 81,5 | 3,26 | 4, 6 |
Les competències de la matèria seran avaluades mitjançant diferents procediments:
Taula Resum amb les característiques de les diferents Evidències d’aprenentatge
Numeració |
Denominació |
Pes |
Format (Oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col.lectiva o ambdues) |
Via presentació |
EV1 |
Informe de la Pràctica 1 |
4% |
Escrit |
Col·lectiva |
Presencial |
EV2 |
Informe de la Pràctica 2 |
4% |
Escrit |
Col·lectiva |
Presencial |
EV3 |
Informe de la Pràctica 3 |
4% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV4 |
Informe de la Pràctica 4 |
4% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV5 |
Informe de la Pràctica 5 |
4% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV6 |
Examen Temes impartits fins la setmana 8 |
30% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV7 |
Examen Temes impartits entre les setmanes 9 i 16 |
50% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
Per a superar l'assignatura, l'alumne/a ha d'obtenir una qualificació global mínima acumulada de 5 punts.
L'estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "No avaluable".
L'estudiant que a la finalització del semestre no hagi superat l'assignatura, però hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total, i obtingui una qualificació global d’avaluació continuada (Ev1+Ev2+Ev3+Ev4+Ev5+Ev6+Ev7) inferior a 5 punts i igual o superior a 3.5 punts sobre 10 tindrà la possibilitat de realitzar una prova de recuperació durant el període corresponent.
La prova de recuperació (exclusiva per als i les estudiants amb una qualificació total inferior a 5 punts i igual o superior a 3.5 punts sobre 10) consistirà en una prova de recuperació de l'Ev6 i/o Ev7.
La nota obtinguda en aquesta prova de recuperació substituirà la/les nota/es de l’evidència/es recuperada/es i es tornarà a calcular la qualificació global.
L'alumnat que no es matricula per primera vegada a l'assignatura serà avaluat amb les mateixes activitats que el de primera matrícula. No es preveu prova de síntesi.
Seguint les recomanacions de la Facultat, l'estudiant que ho requereixi podrà sol·licitar durant els exàmens (Ev6 i Ev7) assistència d’algun professor per demanar-li dubtes de traducció. En cas que l'estudiant tingui dificultats per a entendre els enunciats d’examen escrits en català a causa de motius com ara estar fent una estada a la UAB a través d’un programa d’intercanvi o portar menys d'un any residint a Catalunya, pot demanar que l’examen sigui traduït del català al castellà sempre que s’adreci formalment i per escrit al coordinador de l’equip docent i ho faci com a màxim la setmana 4 del curs.
Poden consultar-se les pautes d'avaluació de la facultat en el següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Informe de la Pr?ctica 1 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
EV2. Informe de la Pr?ctica 2. | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV3. Informe de la Pr?ctica 3 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV4. Informe de les Pr?ctica 4 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV5. Informe de la Pr?ctica 5 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV6. Examen 1 | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6 |
EV7. Examen 2 | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Bibliografia fonamental (manual de referència):
Domjan, M. (2010) The principles of Learning and Behavior (6ª ed.). Traducció: Principios de aprendizaje y conducta. Mèxic: Wadsworth, Cengage Learning, 2010.
(Manual exhaustiu que abarca una àmplia majoria dels fenòmens d’aprenentatge i condicionament amb molts exemples i il.lustracions. Es pot considerar un text clau per a conèixer a fons els continguts de l’assignatura.).
La Biblioteca d’Humanitats us facilita el següent enllaç des del que us podeu descarregar la versió digital del manual de Domjan: https://www.academia.edu/29486933/Principios_de_aprendizaje_y_conducta_Domjan_9th?auto=download
Us aconsellem que en el quadre de diàleg que apareix quan cliqueu l’enllaç anterior indiqueu l'opció “No thanks, I just want this paper” i que indiqueu “Skip” si apareixen nous quadres de diàleg (per exemple, “Let X know what sparked your interest in downloading this paper”) per a evitar haver d’incriure-us a la plataforma i la possible futura recepció de correu no desitjat.
Bibliografia complementària:
Cándido, A. (2000) Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo. Madrid: Biblioteca Nueva.
(Manual resumit que explica els fenòmens de l’aprenentatge a partir de la descripció i l’anàlisi de les condicions, mecanismes i continguts que els regulen. Fa més èmfasi en l’anàlisi teòrica que en la descripció dels fenòmens d’aprenentatge).
Domjan, M. (2000) The essentials of conditioning and learning (2ª ed). Traducció: Bases del aprendizaje y el condicionamiento. Jaén: Del Lunar, 2002.
(Petit manual que descriu els principals fenòmens de l’aprenentatge associatiu i fa una breu introducció als aspectes teòrics. Pot considerar-se una versió resumida i introductòria del manual de Domjan indicat a la bibliografia fonamental).
Froufe, M. (2004). Aprendizaje asociativo. Principios y aplicaciones. Madrid: Thomson.
(Manual de característiques similars a l’anterior, malgrat que segueix criteris diferents a l’hora d’organitzar els temes i els conceptes bàsics de l’aprenentatge).
Alloway, T., Wilson, G. i Graham, J. (2005) Snifffy. The virtual rat, pro version 2.0. Traducció: Sniffy. La Rata Virtual. Pro Versión 2.0. Madrid: Thomson Editores, 2006.